דלקת ראשונים בכיס המרה. ShutterStock
ShutterStock

הדלקת הסקסיסטית

13.3.2018 / 17:29

90% מהחולות במחלה הזו הן נשים, אבל לא שמעתן עליה בחיים: מחלת כבד כרונית שצריך לדעת שהיא קיימת

דלקת ראשונים בכיס המרה. ShutterStock
לפעמים הכאב הוא יותר מכאב, ולפעמים הוא תוקף נשים בלבד/ShutterStock

דלקת ראשונים של כיס המרה היא מחלת כבד שבטח לא שמעתן עליה מעולם, כי 90% מהלוקות בה הן נשים. אבל הי, אנחנו לא כאן כדי להתלונן על חוסר תשומת הלב הרפואית, אלא כדי להסביר לך מה התסמינים, ואיך לשמור על עצמך.

בשנים האחרונות אנו עדות למודעות הולכת וגוברת לעובדה שהרפואה המוכרת לכולנו, לא מתאימה לכולם. מתברר כי לא מעט מחקרים, הנחיות והמלצות רפואיות שניתנו לנו בעבר ונתפסו כ"אמת המוחלטת", למעשה לא רלוונטיים לנשים, וזאת בשל מבנה והתנהגות שונה לחלוטין של הגוף הנשי לעומת הגוף הגברי. אחת המחלות הלא מדוברות בהן לוקות נשים באופן מובהק יותר מגברים, היא דלקת ראשונית של כיס המרה, או שחמת ראשונית של המרה, כאשר במחלה הכבד הכרונית הזו, 90% מכלל החולים הינן נשים בגילאי 40-80.

אין לך תסמינים? זה לא אומר כלום

מדובר במחלה אוטואימונית של הכבד, בה הגוף "תוקף את עצמו" ומאופיינת בהרס דרכי כיס המרה בכבד. כאשר נהרסות תעלות דרכי המרה, המרה נאגרת בכבד ולאחר זמן מה נוצר נזק לרקמה. נזק זה עלול לגרום להצטלקות, פיברוזיס ושחמת.

הסיבה להופעת המחלה אינה חד משמעית. הבעיה העיקרית במחלות הכבד הכרוניות היא שרוב החולות בהן מרגישות ומתפקדות היטב, וזאת כיוון שלכבד שתי תכונות נפלאות: הרזרבה הגדולה שלו בשל משקלו, וכושר ההתחדשות של תאי הכבד, שהוא למעשה האיבר המוצק היחיד בגוף האדם עם יכולת כזאת. שתי התכונות המופלאות האלה מאפשרות לכבד לתפקד היטב לאורך זמן למרות שהוא יכול להיות חולה. לכן לרוב רק בשלב מתקדם של המחלה מתחילים להופיע תסמינים, וזאת לאחר תהליך הנמשך שנים רבות.

דלקת ראשונים בכיס המרה. ShutterStock
סימפטום ראשוני. גרד בגפיים/ShutterStock

מגרדת לך הרגל? לכי להיבדק

דלקת ראשונית של דרכי המרה מתאפיינת בתחושת עייפות, גרד בגפיים ולעיתים גם אי נוחות בבטן הימנית העליונה. יחד עם זאת רוב המקרים הם א-תסמיניים, משמע אין תסמינים שמעידים על הדלקת. עד לאחרונה מחלה זו נקראה מחלת שחמת מרתית ראשונית - מחלת כבד כרונית שעלולה להתקדם לשחמת בסופו של דבר, אך בשנות התשעים נכנסה לשוק תרופה שהצליחה לגרום לעיכוב בהתקדמות הדלקת למצב של שחמת הכבד. לאחר שהובן כי התרופה יכולה למנוע מצב של שחמת, החליטו ארגוני הבריאות האירופאים והאמריקאים לשנות את שם המחלה מ"שחמת" ל"דלקת בצינוריות המרה". למעשה, אם זו מתגלה בזמן, והטיפול ניתן לאורך כל החיים, אז המחלה איננה מתקדמת. עוד מומלץ לצרוך מולטי ויטמינים כגון ויטמין D וסידן, לאור העובדה שאצל חולות במחלה זו יש ספיגה נמוכה של ויטמינים מסיסים בשומן.

אם בעבר חשבו שמדובר במחלה נדירה, היום מתברר כי היא תוקפת אחד, ולרוב אחת, מתוך 3,000-4,000 אנשים, כאשר מרבית הנפגעות הן נשים בגילאי 40 והן לוקות בה ביחס של 1:9 לעומת גברים. בשורה התחתונה, אם ישנם תסמינים שיכולים להדאיג, יש ללכת לרופאה ולבדוק בבדיקות דם אבחנתית את תפקודי הכבד.

תודה רבה לפרופ' אילן גריוונלד, מנהל היחידה לנוירואורלוגיה בקריה הרפואית רמב"ם, ולפרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד, מרכז רפואי "שיבא", תל השומר, על הסיוע בהכנת הכתבה.

  • עוד באותו נושא:
  • דלקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully