שלפוחית רגיזה. ShutterStock
ShutterStock

גם רגיזה וגם רטובה? נעים מאד, השלפוחית שלך

13.3.2018 / 17:38

על תופעת השלפוחית הרגיזה המתבטאת בחוסר יכולת להתאפק ובמתן שתן ובתכיפות גבוהה שמענו. אבל שלפוחית רגיזה שהיא גם רטובה זה כבר ממש מוגזם, וכמובן - זו מחלה שהיא כמעט בלעדית לנשים

שלפוחית רגיזה. ShutterStock
לפעמים זה פשוט לא נגמר/ShutterStock

במחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות כדי לעמוד על ההבדלים בין המינים מבחינה רפואית, נמצא כי ישנן מצבים רפואיים בעיתיים ומחלות שונות, ששכיחותן אצל נשים גבוה יותר מאשר אצל גברים. הסיבה לכך אינה חד משמעית והמחקר בנושא עוד בעיצומו, אך גם כשלא נמצאו כל התשובות, יש מידע חשוב ולעיתים מציל חיים, שכל אישה חייבת להכיר כבר עכשיו. מסקנות המחקרים מעידות מעבר לכל ספק כי נשים חשופות לסכנות ונזקים בריאותיים באופן שונה ואף קיצוני יותר מגברים, מסיבות מגוונות, לכן חשוב להכיר את תמרורי האזהרה המקדימים.

אל השלפוחית הרגיזה המוכרת, מצטרפת תופעת ה"שלפוחית הרגיזה הרטובה", בעיה המתבטאת בהפרעות בשליטה במתן שתן, המאפיינת בעיקר נשים. תופעת השלפוחית הרגיזה היבשה, היא המוכרת לרובנו, לא חייבת להתבטא באיבוד שתן לא רצוני, אלא יכולה להופיע בצורת צורך דחוף בהטלת שתן ובקושי בהתאפקות, דבר שללא ספק יכול להפריע לתפקוד התקין של חיי היומיום אבל שיחסית, יותר קל להתמודד איתו. ישנם גורמים רבים לתופעת השלפוחית הרגיזה כמו למשל, שתיית אלכוהול או קפה, מצב נפשי קשה, חרדות, פוביות ופחד. פעמים רבות התופעה יכולה להיגרם כתוצאה מבעיות נוירולוגית כמו שבץ מוחי, סוכרת, טרשת נפוצה ובעיות בעמוד השדרה, כאשר שכיחות הופעת שלפוחית רגיזה היא בין 17%-20%, באוכלוסייה וזהה בין גברים לנשים.

אישה עצבנית כתבת מחמאות לא רצויות. ShutterStock
תתעצבני פחות, תצליחי להתאפק יותר/ShutterStock

שלוש נשים על כל גבר

אך כאמור, ישנה תופעה שמרבית הלוקות בה הן נשים, והיא השלפוחית הרגיזה הרטובה, אשר מאופיינת בדליפות שתן מרובות ולא רק בצורך עז במתן שתן בתכיפות גבוהה. הסטטיסטיקות מצביעות שעל כל גבר אחד שיסבול משלפוחית רגיזה רטובה, יהיו שלוש נשים שיסבלו מאותה תופעה, כאשר תסמיניה של השלפוחית הרגיזה הרטובה מתבטאים בתחושת דחיפות ותכיפות בהטלת שתן, הטלת שתן יותר משמונה פעמים במהלך היום ותופעה שנקראת "נוקטוריה", הטלת שתן לילית, המאופיינת בקימה של פעם אחת או יותר במהלך הלילה לשירותים כדי לעשות פיפי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

פגיעה קשה באיכות החיים

השלפוחית הרגיזה הרטובה היא בעיה שפוגעת בעיקר באיכות החיים, והסובלות ממנה נמנעות מעשיית פעולות שלא כוללות שירותים בזמינות גבוהה, כגון הימנעות מנסיעה באוטובוסים, צפייה בסרטים בקולנוע בהם אין הפסקות, ועוד. אפשר בהחלט להגדיר את תופעת השלפוחית הרטובה הרגיזה כבעיה חברתית- בקרב הסובלות מהתופעה ישנה ירידה בדימוי העצמי ואף בתפקוד המיני. מחקרים שניסו לאמוד את ההשלכות השליליות של תופעתה השלפוחית הרגיזה היבשה והשלפוחית הרגיזה הרטובה, העלו ממצאים מדאיגים: כמעט 70% מהלוקות בתסמונת סובלות ממצוקה נפשית ברמה כלשהי. 10% מהן סבלו מדיכאון, 17% סבלו מחרדה, ובבדיקה ספציפית של השלכות השלפוחית הרגיזה הרטובה, שהמאפיין העיקרי בה הוא בריחת שתן, 37% מהנשים אובחנו כלוקות בדיכאון ו-49%, כמעט מחצית מהנשאלות, סבלו מחרדה.

הנתונים הללו מדאיגים כיוון שבנוסף למצב הפיזי שמקשה על החיים, ההשלכות הנפשיות מוסיפות שמן למדורה. תחושת חוסר האונים, הערכה עצמית נמוכה, תחושת מעמסה על המשפחה והחברה ו"חולשה פסיכולוגית פנימית", כך לפי פסיכולוגיות ופסיכולוגים שערכו מחקרים בנושא.

שלפוחית רגיזה. ShutterStock
היית בים או שזו תאונה?/ShutterStock

מתביישות לבקש עזרה

אם חשבתן שהטיפול בתסמונת קשה, מתברר שמה שיותר קשה הוא בכלל לגשת לטיפול ולדווח על חוסר יכולת לשלוט במתן שתן. למעשה הבושה שמעכבת את הפנייה לטיפול מוגדרת כבעיה המרכזית בתופעה. הבושה היא זו המעכבת את הפנייה לרופאה, במיוחד כי הסובלות ממנה מנסות להסתיר את ההרטבה על ידי חיתולים ופדים. מרבית החולות מנסות להתמודד לבד ושניתן להסתיר את הבעיה לאורך זמן. המציאות כמובן, מוכיחה אחרת. כיום ישנם טיפולים פסיכולוגיים, התנהגותיים וקוגניטיביים העוזרים במניעת התופעה, כן טיפולים תרופתיים שיכולים לסייע. ולשפר את איכות החיים שלך פלאים.

תודה רבה לפרופ' אילן גריוונלד, מנהל היחידה לנוירואורלוגיה בקריה הרפואית רמב"ם, ולפרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד, מרכז רפואי "שיבא", תל השומר, על הסיוע בהכנת הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully