מכורה לשופינג. ShutterStock
ShutterStock

נשמה, בואי. יש לך מה ללבוש: 8 סימנים שאת מכורה לשופינג

26.11.2018 / 13:06

אם את מבזבזת הרבה יותר מדי כסף על שופינג, אם את מתקשה להתאפק כשאת רואה משהו שאת רוצה, אם את אוהבת שופינג יותר מאשר את המשפחה שלך, ובכן, יכול להיות שיש לך בעיה קטנה

כל כך הרבה הזדמנויות, כל כך הרבה סיילים. ההנחות קורצות והמבצעים מפלרטטים איתך מבעד למסך. האם את מסוגלת לעמוד בפיתוי? או שכמו כל חודש תגמרי עם מינוס בבנק מרוב שה"מחירים משתלמים"? לכבוד חודש הקניות הבלתי נשלט הזה, הכנו לכן רשימה של סימנים לזיהוי התמכרות. אם את מזדהה עם רוב הסעיפים, אולי כדאי לשקול גזירת אשראי, מחיקת חשבון פיי-פאל וטיפול פסיכולוגי.

את לא מפספסת אף הזדמנות לקנות אונליין
התחלת הרבה לפני יום הרווקים, המשכת בבלאק פריידיי ואין שום סיכוי שאת עוצרת עד פסח. את מסמנת מראש ביומן את הימים, מכינה לך וויש-ליסט מלא בדברים שאת חייבת לקנות, ואת יושבת ובמקצועניות מוחלטת רוכשת מכל האתרים. לא מפספסת אף חגורה, בלנדר או אוזניות אלחוטיות. איכשהו הצלחת לקנות משהו בכל "חג", המבצעים ימשיכו עד סוף החודש, ויש סיכוי טוב שתמשיכי לקנות. וביננו, גם אם הם ייגמרו.

את לא סגורה איזה חבילות אמורות להגיע ומתי
המקרה החמור אף יותר - את לא באמת זוכרת מה הגיע בחבילה שלך. ביצעת כל כך הרבה הזמנות מכל כך הרבה אתרים, שאת כבל לא באמת זוכרת מה אמור להגיע, וזה גם לא ממש משנה. הרי חבילה שהגיעה היא כמו מתנה ממך לעצמך, ומה יותר כיף מלקבל הפתעה? התחושה של לפתוח חבילה מסתורית, מחזירה אותנו לילדות, כשהיינו עדיין מתלהבים וזבי חוטם קורעים עטיפות של מתנות ביום ההולדת. ממכר.

את יודעת טוב (מדי) את חוקי המכס
אין מצב שיתפסו אותך לא מוכנה. את יודעת בדיוק מה הסכום שמעליו גובים מע"מ, את מחלקת את ההזמנות כדי שלא יגבו ממך מכס, יש לך כל מיני טריקים כדי להוזיל עלויות משלוח, ואת כל הקודים של ההנחות לכל האתרים. יכול להיות שאת אפילו מאלה שיודעות לבקש שיכתבו על החבילה סכום קטן יותר ממה שבאמת שילמת, רק כדי לא לשלם עליה אקסטרה בארץ. את בטח יודעת עוד דבר או שניים שאנחנו לא יודעות וכנראה לא נדע לעולם, כי זין את חולקת את הסודות האלה.

יש לך את אותו פריט מכמה מותגים שונים
תסבירי לנו בבקשה, כמה מגפונים שחורים עם עקב נמוך אישה אחת צריכה? כמה רגליים יש לך? מה הסיכוי שהמגפון מזארה הולך עם ג'ינס, אבל המגפון מאסוס הולך רק עם שמלה? אפסי, כי הרי הם נראים אותו הדבר בדיוק! אז או שיש לך טעם מאוד עקבי עד כדי משעמם, או שאת פשוט לא זוכרת שקנית את אותו פריט בדיוק לפני שבוע. כך או כך, תסכימי איתנו שיש כאן בעיה.

את מקליקה קבוע על מודעות של סיילים
זה כבר ידוע שעוקבים אחרינו ומתאימים לנו את הפרסומות, אז באופן טבעי הפיד בפייסבוק שלנו מלא במוצרים או אתרים שאנחנו מבלות בהן יותר. הפריטים הללו רודפים אותך לכל מקום שאליו תפני ברשת, ולא נותנים לך מנוח עד שתקני אותם, ואז כמובן יתחלפו בפריטים אחרים, שעדיין לא קנית. ות בולעת את הפיתיון. את נכנסת בכל פעם שאת רואה מודעה על פריט שצפית בו. אולי ירד המחיר? אולי נשארו רק פריטים בודדים? אולי עשיתי טעות שלא הזמנתי אותו בהזמנה הקודמת? התשובה היא לא. תמיד לא.

עוד באותו נושא

13 דברים מגעילים שקורים רק לנשים

לכתבה המלאה

את חברה פעילה בקבוצות פייסבוק שקשורות לקניות
אם זה אסוס ישראל, מציאות באיביי או אמהות קונות יחד, את שם. ולא רק שאת שם, את גם מגיבה, מעלה פוסטים, מוכרת פריטים, שואלת שאלות ומשתתפת בדיונים. אם את ממש מקצוענית את גם כנראה עוזרת לאחרות למצוא פריטים, להתאים מידות או לחסוך כסף בדרך זו או אחרת. אם הגעת למצב שיש לך כוס תה קטנה ליד השם שלך בפייסבוק (conversation starter), או שהציעו לך להיות אדמין בקבוצה - יכול להיות שאת טיפ טיפה מכורה. רק טיפ טיפונת

היכולת שלך לחשב הוצאות והכנסות הולכת ומתפוגגת
מה הכוונה? את קונה וקונה, ואז מסתכלת על היתרה בחשבון ורואה שכל המשכורת הלכה על קניות. אז את חושבת לעצמך - מה הדבר הכי נכון לעשות? אה כן, לקנות עוד! כי בתכלס, המצב כבר חמור, העו"ש צועק הצילו, ומה יכול לעודד אותי אם לא פשוט לקנות את השמלה היקרה הזאת שסביר שאלבש פעם אחת? ממילא החשבון במינוס. אבל בניגוד למה שאת זוכרת משיעורי חשבון, במקרה הזה מינוס ומינוס זה לא פלוס. זה עוד מינוס.

כל דבר הוא סיבה לקניות
יומולדת? מגיע לך להתחדש בשמלה! החבר עזב אותך? חייבת להתנחם בנעליים חדשות. כמעט נתקעת ברוכב אופניים חשמליים? ברכת הגומל וסוודר גולף חדש, ודחוף. בעיקרון כל אירוע מצדיק רכישה של משהו חדש, חייבים לפתוח את האפליקציות כל פעם שמשהו משמח או עצוב קורה. אי אפשר להתמודד בלי. למרות שהדבר העצוב הבא שיקרה זה שיחה מהבנק.

ועכשיו ברצינות

לילך קורן, פסיכולוגית בהתמחות קלינית מסבירה:
התמכרות לקניות (או בשפה המקצועית cbd- compulsive buying disorder) היא לא דבר נפוץ כמו שאנחנו עשויים לחשוב. רק 2%-8% מכלל האוכלוסיה סובלים ממנה, מתוכם 80%-90% הן נשים.
מה מבדיל בין מכורה לסתם מישהי שממש אוהבת שופינג? מחקרים מראים שהתמכרות לקניות לרוב מגיעה יחד עם הפרעות פסיכולוגיות אחרות- דיכאון, חרדה, הפרעות אישיות וכדומה. הבדל נוסף הוא בעוצמת ההתמכרות. אנשים מכורים לא רק קונים הרבה, אלא שזה מלווה אותם ביומיום בצורה נרחבת. הם חושבים על קניות, מתכננים את הקניות, מחכים לקניות. בנוסף, נוצר אצלם מן מעגל שמתחיל מתחושה שלילית - תחושת ערך עצמי שלילי, תחושת ריקנות, ואולי אפילו סתם דחף מאוד חזק, כמעט בלתי נשלט לקנות משהו, עכשיו. ברגע הרכישה הם חווים עליה גדולה במצב הרוח, היי, ובוסט של שמחה וביטחון עצמי פתאומיים, אבל כל התחושות החיוביות מתפוגגות מהר וחוזרות לתחושות השליליות שמחייבת עוד קנייה לשיפור המצב, וכן הלאה.

איך תזהו מכורה?
הרבה פעמים מכורה לקניות לא תדבר על הבעיה, כי נוח לה להישאר במעין חצי חוסר מודעות, ולכן היא תימנע מהזדמנויות שעלולות לפתוח דיונים ולהעלות שאלות אצל הסביבה. ברוב המקרים היא תסתיר את הקניות מהסביבה, למשל, מבן הזוג, משפחה ו/או חברים קרובים. כאשר המכורה מגיעה למצב שזה כבר יצא משליטתה, אז מדובר כבר בהפרעה כפייתית, בדומה ל-OCD.

אז מה אפשר לעשות?
תמיד כדאי לשקול טיפול, לא משנה באיזו התמכרות מדובר. יש מגוון טיפולים וטכניקות שיכולות לסייע לצאת מההתמכרות, בעיקר על ידי הבנה של מה עומד בבסיסה. בנוסף, אם ההתמכרות היא קלה, אפשר להתחיל ולעשות צעדים ראשונים בעצמנו, לפני שפונים לטיפול. למשל, להיעזר בחברה (לא מכורה) כשעושים קניות. לעשות את זה רק איתה, ולתת לה "לפקח" על התהליך. עוד דבר שאפשר לעשות זה למצוא תחביב או עיסוק אחר שיכול להחליף את הדחף לקניות ולהסיח את דעתינו.
לילך קורן, פסיכולוגית בהתמחות קלינית

בואי לפייסבוק שלנו, נגלה לך דברים...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully