גירושים. ShutterStock
ShutterStock

הטרנד שיפגע בכן: נשים עגונות, את מי אתן מעניינות?

בשיתוף בנועם

15.8.2019 / 19:25

ט"ו באב הוא הזדמנות טובה לבחון את טרנד ה"חתונה מחוץ לרבנות", כי אחרי הכותרות הרעשניות על מיזמים פורצי דרך לרישום נישואין מחוץ לרבנות עולה מחשבה מיידית על הנשים העגונות ואיתה השאלה האם המיזם הזה עושה להן טוב? ספוילר: מדובר באסון

אין דבר יותר מרענן מאשר מיזם שהולך להפוך את מדינת ישראל למקום שכיף יותר לחיות בו. כותרות על רבניות ורבנים שמצהירים כי הם רושמים זוגות לנישואין שלא במסגרת הרבנות, עושים לרבים מאתנו טוב בלב. נכון, זה לא חלק מבחינת החוק, אבל מסתבר שבמדינת ישראל ישנם רבניות ורבנים אמיצים, שמוכנים להילחם עד הסוף בשביל הבנות והבנים שלנו, גם במחיר של סיכון מעמדם האישי.

התמונה לכאורה ברורה, הרבנות בתפקיד הגוף הכופה והעושק, בתווך הזוגות האומללים ששבויים בידה באין מושיע, והמלאך משמים הוא הגוף האמיץ בעל החזון שקם כדי להגן על העשוקים ולהציל אותם מידיה האימתניות של הרבנות הראשית, ובשביל זה הוא מוכן לשלם כל מחיר, אפילו להתראיין על כך בתקשורת.

כאנשים אינטליגנטים אנחנו לא חייבים לקבל כל מיזם עם ריח ליברלי בזרועות פתוחות, לפעמים פשוט כדאי לבחון את המציאות בעיניים מפוכחות ולבדוק האם אכן יש כאן בשורה אמתית שתחולל מהפך בתחום הנישואין בישראל, או שמא מדובר בסיבוב יחצנ"י זול שמישהו מנסה לעשות על גבם של הזוגות המתחתנים בישראל.

אין נושא טרנדי יותר מקמפיין 'חתונה מחוץ לרבנות', זהו קמפיין שמבטיח ליוצריו אהדה ציבורית גורפת ומיידית, שכן הוא כולל בסל אחד את כל ערכי הליברליזציה, חירות, חופש ובחירה, תגידו אתם, וכי יש דבר מתאים יותר לרגעי האושר של החתונה מאשר ערכי החופש הללו? נשמע מקסים, מושלם, מדהים, או כל כינוי סופרלטיבי נוסף שרק תרצו להגדיר בו את המיזם שלא בא כמותו בישראל.

אלא שהאמת העצובה שונה בתכלית. לא נעים לקלקל את החגיגה אבל המיזם הזה הוא לא פחות מאסון עבור כל מי שבוחר להתחתן באמצעותו. הרבניות והרבנים שיוצאים לקמפיין לחתונה לא ברבנות משווקים את עצמם באופן יחצנ"י חסר אחריות על חשבון הנשים, שאם יגיעו חלילה למצבי גירושין או עיגון, יוותרו ללא משענת וללא כתובת חוקית להישען עליה.

- חתן וכלה על החוף. ShutterStock
מיזם חתונה מחוץ לרבנות הוא לא פחות מאסון עבור כל מי שבוחר להתחתן באמצעותו/ShutterStock

נשים רבות מופקרות לגורלן במצב של גירושין

על פי החוק במדינת ישראל, בתי הדין הרבניים יכולים לפעול בנחרצות נגד גברים מעגנים ואף להשליך אותם לכלא, והם אכן עושים זאת ביעילות שבתי המשפט רק יכולים להתקנא בה. אולם, בתי הדין אינם יכולים להפעיל את הסמכות החוקית הזו אל אם כן הזוג התחתן במסגרת מערכת מסודרת של המדינה, קרי, הרבנות הראשית לישראל.

הקמפיין המתוחכם שמעלה על נס את המיזם "פורץ הדרך" עלול להפיל כלות רבות בפח, שכן אלו שהולכות שבי אחר הגימיקים השיווקיים של אותם רבנים ומתחתנות שלא במסגרת הרבנות הראשית עלולות למצוא עצמם מופקרות חלילה לגורלן במצב של גירושין, הן תהיינה תלויות בחסדי הגבר שיוכל לסחוט אותן ככל שרק יחפוץ.

עצוב מאוד שאותם רבנים מנצלים את חוסר הידע של הכלות בישראל, שאינן מכירות את הסטטוס החוקי, מדברים הם גבוהה גבוהה ומציגים עצמם כמי שמצילים את הכלות מהרבנות הנוראה, בה בשעה שהם ולא אחרים גורמים לאותן כלות להיות נתונות לסחיטה עתידית של הגבר מבלי שמישהו יוכל להגן עליהם כחוק.

מי שיש לו טיפת יושר אינטלקטואלי יכול להבין בקלות שהביקורת על הרבנות הראשית היא חלק בלתי נפרד מהביקורת הקיימת שיש לנו נגד הבירוקרטיה הישראלית. אולם, בעוד והעובדה שרובנו מחזיקים בדעה שלילית על רוב משרדי הממשלה לא גורמת לנו לדרוש את ביטולם, משום שאנחנו מבינים שמדינה מתוקנת וחפצת חיים לא יכולה להרשות לעצמה אנרכיה שכזו, על משרד הדתות והרבנות הראשית אנחנו כן יכולים לשמוע פה ושם דרישה כזו, כיון שהגופים הללו נתפסים בעיני חלק מהציבור כמיותרים.

מעניין שכל זה קורה למרות שהגופים הציבוריים הכי יעילים מבחינת שירות הם גופי שירותי הדת, הם אלה שביצעו בשנים האחרונות את הרפורמות הכי יעילות בתחום השירות. כך משרד הדתות שהשקיע עשרות מיליונים רק בפיתוח תוכנת 'שירת הים', ובכך הורידו את עול איתור המסמכים מהזוגות. כך גם המועצות הדתיות שניתן לרשום בהן לנישואין באמצעות מערך הרשמים של "בנועם דניאלי" גם בימי שישי ומוצ"ש, ואכן בדו"ח איכות השירות הממשלתי לציבור, רישום הנישואין במועצות הדתיות קטפו את המקום הראשון.

מצער שנתוני האמת הללו לא חודרים לדעת הקהל הישראלית, רק משום שישנם גופים שמשקיעים קמפיינים בעלויות עתק כדי להשחיר את דמותם של נותני שירותי הדת במדינה היהודית שלנו. הרבנות נמצאת במצב כה רע בדעת הקהל חרף כל הרפורמות שהיא עברה, כך שגוף חדש שזה עתה בא לעולם, יזכה בכותרות ענק רק בגלל שהוא נלחם ברבנות, מבלי שהוא יצטרך להוכיח אם המיזם שלו שווה משהו.

הגיע הזמן שנפסיק לפחד, הגיע הזמן שנשמיע קול אמיץ ושפוי, שלא מתרגש מכל מיזם חסר ערך, הגיע הזמן שנילחם באמת למען הכלות היקרות שלנו.

הכותב הוא הרב ישראל מאיר ריאני, מייסד "בנועם דניאלי" לרישום נישואין בקליק

מערכת Sheee, בשיתוף בנועם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully