בת אל פאפורה. אינסטגרם, באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים/אינסטגרם

"כולם לא מרוצים ממשהו בעצמם, אבל בת-אל שלמה עם עצמה"

30.9.2019 / 10:00

השחקנית הקטנטנה בת-אל בורנשטיין, לשעבר פאפורה בהריון מבן זוגה שגובהו רגיל - לקראת הלידה הצפויה פגשנו את ענת, אמה של בת-אל, לשיחה על אימהות, על חריגות ועל התמודדות

את בת-אל הכרתי לפני 7 שנים כשעבדנו שנינו במסעדת ננוצ'קה, שנסגרה לפני כשנה. הפעם הראשונה שראיתי אותה הייתה ברחוב לילינבלום בתל אביב, כששנינו היינו בדרך לאותה משמרת. היא הלכה יחד עם פמליה שהקיפה אותה מכל צד ולבשה שמלה לבנה, ונראתה כמו כלה קטנטנה עם אטיטיוד של דיווה, מן הליכה של מישהי שיודעת מה היא שווה, ומבט עוצמתי ששידר ביטחון בעיניה. מאותו ערב שבו פגשתי אותה, נשבתי בקסמה ועד היום בת-אל עבורי השראה גדולה מורה דגולה שהעבירה לי שיעור באיך לאהוב ולקבל את עצמי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

זה לא דבר כל כך פשוט, להיות שלם עם עצמך, ואני לא מדבר רק על מראה חיצוני, אלא בכלל התחושה הזאת של להסתובב בעולם ולחיות על מאה אחוז, לאהוב את עצמך. אפילו בתור גיי, יצא לי להיתקל בהרבה דעות קדומות של הסביבה שהקשו עלי לקבל את עצמי - לכולנו יצא. וכשאני חושב על בת אל, שהשוני שלה גלוי לעין ובלתי אפשרי להסתיר אותו כשנוח, כמו שכולנו עושים, אין ברירה אלא להעריץ אותה ואת כל מה שעשתה עם החיים שלה.

בשנים האחרונות הייתי עד להתפתחות שלה כיוצרת וכאדם. במיוחד זכור לי תהליך היצירה שלה למופע הסטנדאפ שלה "אני בת-אל" שאותו כתבה והפיקה. כשהמופע הושק לראשונה בתיאטרון הקאמרי, הסתובבנו יחד בכל העיר על מנת להפיץ אותו. היא הייתה עוצרת עם הרכב בכל הוט ספוט ואני הייתי מסתער ותולה שלטים וסטיקרים של המופע במקומות הגבוהים שאליהם לא יכלה להגיע. בכל אירוע או מקום היה כיף להגיע עם בת-אל. היה בעיקר מצחיק - צחקנו על הכל ועל כולם.

בת-אל בורנשטיין, שחקנית בעונה השלישית של "מטומטמת", נולדה עם מחלת שלד תורשתית שעוצרת את הגדילה. לגמרי אפשר לחיות עם זה, אבל זה לא תמיד קל. ענת פאפורה, אמא של בת-אל, מספרת שדווקא האתגר העיקרי לא היו אתגרים פיזיים או בת אל עצמה, אלא בעיקר העולם:

בת-אל נולדה ברומניה לאמא ענת ועל אבא שויתר עליהן כאשר נולדה והתסמונת התגלתה. את אביה של בת-אל הכירה ענת ברומניה כאשר הייתה סטודנטית לרפואה, ועד היום היא מעדיפה שלא לדבר עליו.
"בעבר, בת-אל ניסתה ליצור איתו קשר" מספרת ענת. "אבל מסתבר שהוא חלש אופי, הפוך מאיתנו. אני ובת-אל נון קונפורמיסטיות מובהקות ואילו הוא, כל מה ששונה, מאוד קשה לו. וזה ממש בסדר, הסתדרנו מעולה בלעדיו."

איזו עצה היית נותנת לאימהות שמגדלות את ילדיהן ללא פרטנר?
"קשה לתת עצה כזאת כי רק מישהי שמרגישה כמו מלכה יכולה לגדל ילדה שתרגיש שהיא מלכה. זה הכל מתחיל ונגמר בכמה אנחנו מקבלים את עצמנו. זה חשוב לאהוב את עצמנו, לפתח את עצמנו ולקבל את עצמנו. זה קשה ליישם אבל ברגע שנמצאים שם, לא צריך שום דבר, וזה כמובן משפיע על הילד."

אבל אף אחד לא נולד עם כל התשובות, וגם ענת עברה כמה מהמורות ש"עזרו" לה להגיע למסקנות. כשבת-אל נולדה ברומניה והסתבר מצבה הרפואי, הציעו לענת ברומניה למסור אותה לבית יתומים. ענת היתה כה מזועזעת שהחליטה לעקור את עצמה ואת בתה ולעבור לארץ, לזרועות משפחתה האוהבת.

"אני מכירה סיפורים גם פה בישראל על אנשים שנולדו להם ילדים עם אכונדרופלזיה והם השאירו אותם בבתי יתומים" נזכרת ענת "עד היום אני לא מצליחה להבין את זה. אף אחד לא ייקח ממני את הילדה המושלמת שלי."

למרות התסמונת, בת-אל גדלה כילדה רגילה לכל דבר, עם ביטחון עצמי שכולנו יכולים להתקנא בו. עד גיל עשר היא בכלל לא ידעה יש בה משהו שונה, הרבה בזכות היחס הבלתי מתפשר שאמה העניקה לה. אולי זו הסיבה שבת אל היא שחקנית ופרפורמרית מאז שהיא זוכרת את עצמה, ומעולם לא התביישה להראות את עצמה ולא התביישה במי שהיא ואיך שהיא נראית.

את מרגישה שאהבה העצמית של בת-אל היא בזכותך?

"ילדים לא גדלים ביער, לכן כמובן שיש לי חלק בזה. אבל אני חושבת שבת-אל הרבה מעבר למה שאני עשיתי. בת-אל היא מאוד כשרונית, יש לה כישרון טבעי. יכולים לגדול אצל אותה אמא 10 ילדים וכל אחד יצא משהו אחר, כי כל אחד מפרש את אותה אמא בצורה שונה. איך שבת-אל פירשה אותי זה אך ורק בזכותה."

בגיל מסוים ענת הבינה שבת-אל צריכה להתאים את עצמה לעולם. אם לא הייתה מגיעה למקום מסוים, ענת הייתה אומרת לה לקחת כיסא ולהסתדר לבד. היא הקפידה להתייחס אליה כאל ילדה רגילה לכל דבר, אך עם זאת, אם היו פוגעים לה בגור, היא הייתה תוקפת:

"בעבר, כשבת-אל הייתה בצבא - שדרנית בגלי צה"ל היא סיפרה לי שבהתחלה היא הרגישה שקולגות שלא פרגנו לה כי חשבו שקיבלו אותה בגלל שהיא קטנטנה. הזכרתי לה שבאותן שנים לא שידרו את גל"צ ולא ניתן היה לראות מי גבוה ומי נמוך. באופן אינסטינקטיבי, הייתי אומרת לה שאני אבוא לשם, אפרק את המקום, אשרוף אותו ואעקור להם את השיניים - (אני רופאת שיניים.) והכל בצורה מאוד אגרסיבית מולה."

עוד בוואלה!

הזמן לשינוי הגיע: אלה הבחירות שבאמת ישפרו לך את החיים

לכתבה המלאה

קרה שעשית משהו?
"כשהיא הייתה בכיתה א', הייתה ילדה שהרביצה לה, מה שגרם לי להגיע לבית ספר ולהוריד את הילדה מהסולם שהיא חשבה שהיא יכולה לטפס עליו, שזה אומר צרחתי ואיימתי עליה מול כל המורות וכל בית הספר ולא היה אכפת לי מה יעשו לי. מאותו יום, הילדה הזאת הייתה שומרת הראש של בת-אל. וגם היו תקריות לפעמים ברחוב, כשהיא הייתה ילדה קטנה. כשהייתי מסתובבת עם בת-אל באירופה ואף אחד לא בהה. פה בארץ כולם בוהים. יצא לי להתפרץ על אנשים ולהגיד להם שילכו להסתכל על עצמם. בכלל, יצא לי להתנהג בצורה מאוד לא חינוכית."

אז היו קשיים..
"היחסים של אמא ובת בכורה הם תמיד מורכבים. היה גיל התבגרות קשה, וחוויתי את אותם קשיים שכל אימא מעורבת עוברת עם הבת שלה. בגילאים מסוימים היו לפעמים גם כעסים עד שבגיל מסוים, בהחלטה מודעת, שחררתי לגמרי כדי לתת לבת-אל לפרוש כנפיים במקום המקצועי והכלכלי. מגיל צעיר היא עצמאית לחלוטין.

חששת לה?
"נהפוך הוא. מרגע שהיא נולדה היה לי ברר שהיא תהיה בסדר. יותר מבסדר. לבת-אל יש סטנד אפ דוקומנטרי שכבר עבר את ה-500 הצגות. אני הייתי לפחות ב-170 ובכל פעם שאני צופה בה, היא נותנת לי השראה וכוח. למשל, אם עליתי 5 קילו שמפריעים לי אני חושבת על בת-אל שזאת ילדה שפשוט לא רואה אף אחד ממטר, עוברת דרך קירות ופורצת מחסומים. כל יעד שהיא שמה לעצמה בחיים היא הגיעה אליו. אני לוקחת ממנה את החריצות, ההתמדה, האופטימיות, האמונה שהטוב תמיד ינצח ועוד המון דברים הייתי ילדה מאוד מפונקת שמרוכזת בעצמה עד שקיבלתי את בת-אל במתנה ובזכותה אני היום מי שאני."

כשהמופע צבר תאוצה גדולה בכל רחבי הארץ פגשה בת-אל את ניר - מי שהיום בעלה ואבי בנם העתידי. ניר, גבר רגיל בגובה רגיל, שהיה אהבת נעורים של בת אל, אהבה שמומשה כמה שנים אחרי. הם נפגשו ביום הולדת של חברה ולכולנו היא סיפרה שהיא פוגשת מישהו שהיא מאוהבת בו, ומאותו ערב הם כבר היו בלתי נפרדים.

איך הקשר עם בעלה?
"מדהים. ניר זה בן אדם מדהים שכולו טוב. הוא עושה טוב לבת-אל והיא טובה לו. אני מאוד אוהבת אותו, יש לנו קשר טוב. בעבר, היה לה בן זוג במשך שנתיים. כשהם היו לבד הוא היה נחמד והתייחס אליה יפה אך בציבור הוא התבייש בה. לא התערבתי אפילו שהיה לי מאוד קשה עם זה. במיוחד שאימא שלו הייתה המחנכת שלה ואני יודעת כמה היא העריצה את בת-אל אבל חס וחלילה לא בתור חברה של הבן שלה. היה קשה, אבל בסוף יצאו מזה רק דברים טובים."

איך אתן היום, כשהיא בהיריון?
"אני מצדיעה לה שהיא לוקחת את ההיריון בטוב. אני רואה היום שלא מעט הריוניות חוות את התקופה הזאת כמחלה ואילו בת-אל הכי מתפקדת ומקבלת את כל התהליך באהבה ושלמה עם זה לגמרי. היא מתפקדת, לא במאה אחוז אלא במאה חמישים אחוז."

את מפחדת שהילד יוולד עם התסמונת של בת-אל?
"לא מפחדת - כי אין מה לפחד, אבל מהבדיקות יוצא שזה יהיה ילד רגיל לגמרי. לא שזה משנה, כי בימינו כולם לא מרוצים ממשהו. גם ההורים לא תמיד מרוצים ממשהו בילדים שלהם כמו שהם לא טובים בלימודים, המראה שלהם, תכונות האופי שלהם ועוד. הנטייה הזאת לשלמות ולאיזה אידיאל שהחברה המציאה פוגע בכולם, אבל דווקא בת-אל לא שם, בת-אל שלמה עם עצמה. תמיד הייתה."

  • עוד באותו נושא:
  • מטומטמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully