אישה מקנאה. ShutterStock
ShutterStock

לא מקנאים בכם: האם אתם נמצאים במערכת יחסים לא בריאה?

נוגה הראל

2.9.2019 / 7:42

קנאה היא חלק נורמלי מכל מערכת יחסים זוגית. עד שהיא לא. האם בני הזוג שלכם קנאים בצורה לא בריאה? חפשו את הסימנים האלו

לא סתם קוראים לקנאה "מפלצת ירוקת עין". זאת אומרת, לא ברור לי למה היא ירוקת עין, אבל החלק של המפלצת מדוייק למדי. קנאה היא מפלצת שקשה מאד להתמודד איתה, למרות שהיא קיימת כדי שנדע מתי להגן על עצמנו - כשהמוח שלנו חושב שנשקפת לנו סכנה - פיזית או אחרת, הוא מתוכנת להתריע - אם נשקפת לנו סכנה פיזית הוא מתריע על ידי הפעלת אינסטינקט בריחה או מזרים אדרנלין שמכין אותנו לקרב, ואם הוא משוכנע שאנחנו בסכנה רגשית הוא מודיע לנו שאנחנו צריכים לבדוק את השטח לפני שאנחנו מסתכנים, או אפילו להכות ראשונים, אם צריך, וזה נחוץ להישרדות שלנו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אבל, וזה אבל מאד גדול, יש אנשים, במיוחד כאלה שחוו נטישות או טראומות בילדותם, שהם קנאים מדי, ולעיתים קרובות ללא סיבה מוצדקת, ומאמללים את עצמם ואת בני זוגם בחשדות בלתי פוסקים. האנשים האלה נמצאים תמידית במצב של התגוננות - המוח שלהם שולח התראות סרק על כל שטות, ואזעקת צבע אדום נשמעת גם כשאין ירי - קנאה אובססיבית היא מערכת ההתראות המקולקלת של אנשים עם פחדי נטישה. הם לא עושים כלום בכוונה, רוב הזמן הם גם לא שולטים בזה, ומה שמניע אותם הוא דפוסים ישנים ופחדי נטישה. צריך להבין שהימצאות במערכת יחסים רומנטית (שבה קיים "סיכון" תמידי להיעזב) היא אחד הדברים הכי קשים להתמודדות בשביל אנשים כאלה. אירונית, אם הפחד שלהם יתממש ובאמת יעזבו אותם, זה כנראה יהיה להם יותר קל מאשר לחיות בחרדה התמידית הזו. אם אתם נמצאים עם מישהו שמתקשר אליכם הרבה יותר מדי ואתם תוהים אם זה הולך להחמיר, כנראה שהתשובה היא כן.

כך תזהו אם בני הזוג שלכם (או אתם), קנאים מדי

זוג משועמם. יח"צ,
עזוב אותה, היא מדברת עם אמא שלה/יח"צ

הם מאמינים לעצמם
הטרגדיה הכי גדולה של הקנאים האובססיביים (ושל בני הזוג שלהם) היא שהם מאמינים לכל הפחדים שלהם. בגלל שהם מתוכנתים לצפות לגרוע מכל, גם כשהם לא מקנאים או חושדים באופן פעיל הם נמצאים במצב של דריכות - הם כל כך מפחדים שהאסון יקרה, שהם חיים את המציאות כאילו הוא קורה להם בכל רגע נתון. כשמשהו באמת קורה, ו"משהו" יכול להיות גם קומנט תמים בפייסבוק, עיכוב של כמה שעות במענה לטלפון או חוסר חשק לסקס (דברים שקורים לכולם ולא אומרים שום דבר), הם נכנסים למצב כוננות שמזכיר את מה שקורה לאדם רגיל בגוף כשהוא מותקף פיזית. הם מאמינים לעצמם, כי זה מרגיש להם אמיתי לחלוטין. הם משוכנעים שהם צודקים, הם בוכים, שוברים דברים ונשמעים כאילו איבדו שפיות לחלוטין, כי ברגע הזה הם לא נמצאים באותה מציאות כמוכם. כדי להתמודד עם הבעיה הזאת צריך קצת יותר מלקרוא כתבה, כמובן, אבל ההבנה הבסיסית שרגשות הקנאה האלו אינם מבוססים על המציאות היא צעד חשוב.

הם מתבלבלים בין קנאה לאהבה
הבלבול הילדותי הזה אופייני לא רק לקנאים קיצוניים אלא גם לאהבות הראשונות של כולנו - כולנו טעינו לחשוב שאם מישהו מקנא לנו כמו פסיכופט אומרת שהוא נורא נורא אוהב אותנו. קודם כל, מנסיון, זה לא נכון. יצא לי לקנא בטירוף לגברים שבדיעבד הסתבר שלא אהבתי בכלל. אצל הקנאים הבלבול הזה קשור יותר לעובדה שהם צריכים להאמין במשהו שיגרום להם להרגיש בנוח עם הדרך הספציפית שלהם לאהוב - שהיא לקנא, להיות אובססיביים ורכושניים. שימו לב שההצדקה שלהם להתנהגות הקיצונית היא בדרך כלל משפטים כגון: "זה רק בגלל שאני כל כך אוהב/ת אותך). זה מדרון מאד חלקלק, ולראייה, זה משפט שגם גברים מכים אומרים לעצמם ולאישה שלהם כשהם מתנצלים.

הם שואלים המון שאלות
לקנאים יש צורך חזק בשליטה. לא רק בתוך מערכת היחסים, אלא בכלל - האשלייה שהם יודעים כל פרט על מעשי בני הזוג שלהם גורמת להם להרגיש קצת יותר בנוח, ולכן הם ישאלו המון שאלות, גדולות וקטנות, כל הזמן. אף שיחה של "מה עשית היום" לא תוכל להיגמר בתשובה פשוטה. הם יתעכבו על כל פרט ופרט, ישאלו מי היה נוכח בכל סצינה, יבררו איפה בדיוק כל שיחה התנהלה, ויצליבו מידע עם מה שהם כבר יודעים מסיפורים קודמים, בסגנון "אבל חשבתי שאתם אוכלים במטבח, לא בחדר ישיבות". הקנאים הם חשדניים מאד, ולרובם יש אישיות של בלש במשטרה. בנוסף לשאלות רבות ומפורטות, הם גם ינסו תמיד לגרום לכם לצלם את עצמכם, רצוי בוידאו, כביכול כדי להשתתף בשמחה, ולשלוח להם. כמובן שהם גם יעקבו אחרי חשבונות המדיה החברתית שלכם עד לרמת השעות והדקות וידעו מה קורה שם יותר טוב מכם.

עוד בוואלה!

עופי לי מהמיטה: טעויות סקס בלתי נסלחות שנשים עושות

לכתבה המלאה
אישה נואשת. ShutterStock
הפחד להיעזב מייצר התנהגויות שגורמות לעזיבה/ShutterStock

הם יתעקשו להכיר את כל החברים שלכם
ולא רק להכיר באופן שטחי, אלא גם ליצור איתם מערכות יחסים עצמאיות כדי שיהיה להם יותר נוח לרגל אחריכם בשעת הצורך. כאמור, קנאה אובססיבית אופיינית לאנשים שמרגישים חסרי אונים, ולכן פיתחו צורך עצום להרגיש שליטה בכל סיטואציה - היכרות את כל מי שנמצא בחייו של בן הזוג שווה ידע, וידע הוא שליטה. הם ירצו להכיר את כולם, החל מהמשפחה והחברים הטובים וכלה בכל ידיד או קולגה מזדמנים. הם ירצו להכיר כל מקום שאתם הולכים אליו באופן קבוע כמו חדר הכושר או בית קפה, יצטרפו אליכם למסיבות עבודה, לפגישות מחזור, ולערב פוקר. בגדול, הם ירצו להיות אתכם בכל דקה פנויה, עדיף רק שניכם, ואם אתם עם אנשים אחרים - על אחת כמה וכמה.

הם לא ירצו שתיהנו בלעדיהם
לקנאים קשה לפרגן, כי כל הנאה שאתם חווים בלעדיהם גורמת להם להתקף של חוסר ביטחון, ואי לכך הם יתקשו לפרגן לכם, ויתנגדו לשינוי מכל סוג. כל שינויי שגרה. שינוי יכול להיות הרשמה לחוג או חדר כושר שונה, או רחמנא ליצלן, חברה או חבר חדשים. כל אלה יגרמו להם להרגיש כאילו מושכים להם את השטיח מתחת לרגליים. אם התחלתם להתעניין באפייה, ריצה למרחקים ארוכים, או צביעת ביצי פסחא - כל עוד זה משהו שאתם נהנים ממנו לבד, בלעדיהם, הם יקפידו "להוריד" לכם בכל הזדמנות. הם יצחקו עליכם, יסבירו לכם למה זה בזבוז זמן או טפשי, או שסתם יעשו פרצופים ויוציאו לכם את החשק. צריך לזכור שזה לא מרוע אלא כי הקנאים צריכים להאמין שזקוקים להם - כמה שיותר זקוקים להם, ככה הם רגועים יותר. כשאתם נהנים ממשהו לבד, מערכת ההתראות המקולקלת שלהם מתחילה לפעול, הם שומעים בראש אזעקת צבע אדום ורצים למקלטים. מה שהם לא יודעים הוא שהמון פעמים הפחד להיעזב מייצר התנהגויות קיצוניות שגורמות, בסופו של דבר לפחד הזה להתגשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully