אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת וואלה!/צילום מסך

ספיריטס: סלמן קהאן

12.2.2014 / 15:28

כשביל גייטס הוא הממליץ שלך, כנראה שאתה עושה משהו שמצליח. סלמן קהאן הפך מעוד צעיר מבריק עם עבודה מסודרת ומכניסה, לגורו החדש של החינוך. וכמו בסרט הוליוודי, זה קרה לגמרי במקרה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשביל גייטס מעריץ אותך כנראה שאתה עושה משהו נכון. "כמו הרבה פורצי דרך, סלמן קהאן לא ביקש לשנות את העולם. הוא רק ניסה לעזור לבת דודתו הצעירה בשיעורי אלגברה", כתב מייסד מיקרוסופט במסגרת פרויקט 100 האנשים המשפיעים של מגזים "טיים" ב-2012 על צעיר אמריקאי ממוצא בנגלדשי-הודי. "מביתו בעמק הסיליקון סאל יצר ספרייה מקוונת מדהימה של מתמטיקה, מדע ותחומים נוספים. הוא הפך את כיתת הלימוד ואת עולם החינוך על הראש".

איך קרה שגייטס הפך גרופי של אותו סלמן קהאן? אולי כי גם הוא אבא שעזר לשלושת ילדיו בפתרון שיעורי הבית וגילה שבמקום לשבור את הראש יחד איתם, כמה קליקים במחשב הופכים את המחויבות המעיקה הזאת, לנעימה ומהנה. "השאיפה של אקדמיית קהאן היא לתת לכל ילד סיכוי לקבל חינוך ברמה עולמית בחינם", השתפך גייטס מעל דפי "טיים" ולא חסך מחמאות. "באתר של קהאן יש אלפי שיעורים קצרים המאפשרים לילדים ללמוד בקצב שלהם. התלמידים משתמשים בסרטונים כשהם נתקלים בבעיה. אני השתמשתי בשיעורים של אקדמיית קהאן יחד עם הילדים שלי, ואני נדהם מהמומחים שהופכים נושאים מורכבים לקלים להבנה. סאל קהאן הוא חלוץ חינוך אמיתי. הוא התחיל בפרסום שיעור מתמטיקה, אבל כנראה שאת ההשפעה שלו על החינוך לא יהיה ניתן לחשב".

כשביל גייטס הוא הממליץ שלך, כנראה שאתה עושה משהו שמצליח. סלמן קהאן הפך בעשור האחרון מעוד צעיר מבריק עם עבודה מסודרת ומכניסה, לגורו החדש של עולם החינוך. וכמו בסרט הוליוודי קלישאתי, זה קרה לו לגמרי במקרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רוב האנשים לא מתעוררים בבוקר וחושבים לעצמם איך להסביר את נפילת המטבע התאילנדי בשנות ה-90", נכתב על קהאן בכתבת פרופיל ב-USA TODAY. קהאן פותח את היום בלימוד החומר עליו הוא יסביר בסרטון, ואז יושב בחדר עבודה קטן בביתו שבמאונטן וויו שבקליפורניה ומקליט עוד שיעור מקוון שיגיע לרשת. ככה יוצרים שינוי. מחשב, מיקרופון, תוכנה נכונה, נכונות ללמוד נושא, ולהשקיע זמן בלהפוך את כל זה לסרטון של 10 דקות שיעשיר את הידע של מיליוני בני אדם.

גיל סקוט-הרון שר "המהפכה לא תשודר בטלוויזיה". כמובן שהוא צודק, ובכן, היא משודרת ביוטיוב, וברחבי האינטרנט. שמה "קהאן אקדמיק" והיא לאט לאט - או מהר מהר אם אתם בגיל הנכון - משפיעה על האופן שבו הדורות הבאים ירכשו השכלה. אבל המשפט האחרון הוא הכתוביות שעולות בסוף הסרט, קודם נכיר את הדמות הראשית, הכוכב של שידורי המהפכה.

קהאן נולד באוקטובר 1976 במיטיירי, פרבר של ניו אורלינס. אמו נולדה בכלכותה שבהודו, אביו מבנגלדש. כבר בגיל צעיר המשפחה הפכה לחד-הורית כשאמו גידלה אותו לבדה ועבדה בכמה עבודות במקביל כדי לפרנס אותה ואת בנה. קהאן הלך לבתי ספר ציבוריים. "חלק מהחברים בכיתה המשיכו לאוניברסיטאות וחלק המשיכו לבתי כלא", סיפר. מתמטיקה הפכה את התשוקה שלו. הוא התעמק בספרי לימוד והצטרף לקבוצת המתמטיקה של בית הספר. "מתמטיקה היא שפה לחשיבה, בניגוד לוודו ששם לוחשים קסמים שאין לך מושג לאן הם מגיעים", אמר.

כשגדלים למשפחה חד-הורית בעיר קטנה בלואיזיאנה, קשה לפרוץ את הקאסטה המעמדית, אבל קהאן הוא הדוגמה הקלאסית לבן אדם שבזכות החינוך וההשכלה פרץ דרך. אמנם מסלול חייו ייעד אותו לכאורה לעבודה אחרת, אבל כנראה שהגורל שלו היה לגמול לעולם החינוך וההשכלה ולהעניק משהו משלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עם ביל גייטס בהרצאת טד של קהאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

קהאן עזב את מיטיירי והלך לרכוש השכלה. יש לו תואר ראשון במתמטיקה ותואר שני בהנדסת חשמל ומדעי מחשב מ-MIT, וגם תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד. ב-2004, אחרי שגמר תואר שני והתחתן, הוא החל לעבוד כאנליסט של חברה לקרנות גידור בבוסטון. הוא עבר מהקאסטה של אלה שאין להם לקאסטה של אלה שיש להם. עבודה, כסף, השכלה, אושר.

שיחת טלפון בחורף אותה שנה החלה לגלגל תהליך ששמונה שנים אחר כך שינה את חייו. בת דודתו נדיה, תלמידת כיתה ז', התקשתה באלגברה וביקשה עזרה. מה דעתך שנעשה כמה שיעורים מרחוק אחרי שאני אחזור מהעבודה ואת מבית הספר, הציע לה קהאן. הוא השתמש בתוכנת מיקרוסופט שאפשרה לו לעצב מסך ולהקליט באותו הזמן. זה עבד. נדיה סוף סוף הבינה מה רוצים ממנה בכיתה, וקהאן הפך ל"מורה" של המשפחה והחברים.

"בני הדודים שלי מניו אורלינס אמרו לי שהם מעדיפים אותי ביוטיוב מאשר פנים אל פנים. היה בזה היגיון. הם לא היו צריכים להתבייש ולבקש שאסביר שוב, אלא פשוט העבירו אחורה. הם יכלו לבדוק משהו שהסברתי לפני שנה. הדבר האחרון שאתה רוצה לשמוע זה מישהו אומר לך 'אתה מבין את זה?', סיפר. אנשים התחילו להגיב לסרטונים. "זה היה מוזר בשבילי לעשות משהו עם ערך חברתי. התרגשתי. קיבלתי מכתבים ממורים, שאמרו שהם משתמשים בסרטונים שלי ומפנים את התלמידים אליהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סלמן קהאן על שער מגזין פורבס/מערכת וואלה!, צילום מסך

החיים פתחו לקהאן דלת. אחרי שעשה את זה והגשים את החלום האמריקאי כשלמד, עבד קשה והשיג את הכסף והנערה, הוא יכול היה לטרוק את הדלת שפתחו לו סרטוני היוטיוב לבני הדודים שלו, ולהמשיך לעבוד כאנליסט בחברת קרנות גידור. קהאן לא טרק את הדלת.

"ראיתי ממקור ראשון מה קרה לאנשים בשנות בועת הדוט קום, וזה היה מכוער", סיפר. "לפעמים אנשים בעמק הסיליקון הם קצת מבולבלים, 'אה, אתה לא למטרות רווח?' אבל אתוס הליבה של העמק הוא לא לקנות מכונית בנטלי. זה לחדש, לעשות טוב, ולאחר מכן לעזור הדור הבא. הייטקיסטים, ממנו תראו וכן תעשו.

"היו לי ולסאל ספק אם זה יצליח, אבל הסכמנו שהוספת ממד טכנולוגי תשנה את החינוך בכל העולם", אמרה המנחה שלו ב-MIT אנאנט אגרוול. קהאן המשיך להקליט שיעורים ולפרסם ברשת. הצופה רואה מסך שחור המדמה לוח כיתה, וקהאן מלמד בקולו את הנושא - בקלילות ולעתים בהומור - תוך שהוא מגבה את הסבריו באמצעות סימון תרשימים ופתירת תרגילים. "זאת הפעם הראשונה שאני חייכתי בזמן שאני עושה נגזרת", כתב לו אחד המעריצים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עם המיליארדר המקסיקני, קרלוס סלים, השני בעושרו בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

המיזם תפס. קהאן כבר לא עמד בעומס והחליט להתפתח. הוא הקים ב-2006 את אקדמיית קהאן, ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו לספק לכל אדם אפשרות לצפות בשיעורים מוקלטים בנושאים מגוונים בכל זמן ובכל מקום. הוא מינה את שאנטאנו סינהא, שותפו לחדר מימיו ב-MIT, לנשיא ולמנכ"ל. הוא שכר צוות בשם SmartHistory שיחד עמו יצר סרטונים באורך של כ-10 דקות בממוצע, העוסקים במגוון נושאי לימוד: מתמטיקה, היסטוריה, בריאות ורפואה, כלכלה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, אסטרונומיה, כלכלה ועוד. השלב הבא היה סרטונים בשפות שונות כדי שיותר בני אדם ייהנו מהם, וגם התאמה לצרכי המורים, כדי שיעשו בהם שימוש בתכנית הלימודים.

ההקמה התבססה על תרומות והן החלו לטפטף. יום אחד אישה בשם אן דוא?ר תרמה 10,000 דולר. השם שלה היה מוכר לקהאן מאיפשהו. זאת הייתה אשתו של ג'ון דוא?ר, המנכ"ל האגדי של קרן הון הסיכון קליינר-פרקינס. אן דואר הופתעה מזה שהתרומה שלה הייתה הכי גדולה. היא פגשה את קהאן לארוחת צהריים, על חשבונה, ואמרה לו, "אני אוהבת את מה שאתה עושה". כשחזר הביתה חיכתה לו הודעה ממנה: "אני מעבירה לך 100,000 דולר".

הטפטוף של ה-10-20 דולרים הפך למיליונים. אחרי שביל גייטס נשבה ברעיון ובפוטנציאל שלו הוא תרם יותר מחמישה מיליון דולר. בחודש ספטמבר 2010 גוגל סיפקה 2 מיליון דולרים לתמיכה,, תרגום השיעורים לשפות שונות ולריכוזם בספריית הליבה שלה. הסרטונים מאוחסנים בשרתי האינטרנט של אתר יוטיוב. והפרויקט כולו נתמך על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס וחברת גוגל. סאל קהאן הוא עכשיו ארגון קצה של חינוך טכנולוגי, שהגבול שלו הוא רק כפתור ההפעלה של המחשב שלכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עם האישה שאיתו, ד"ר אומיאמה מארווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתי ספר בקליפורניה שהשתתפו בניסוי למידה על פי שיעוריו של קהאן, הפכו למעשה את היוצרות בין לימוד פרונטלי ושיעורי בית: שעורי הבית היו צפייה בסרטונים של קהאן על חומר הלימוד החדש, ואילו בכיתה המורים ניצלו את הזמן לתרגול התלמידים ובסיוע למתקשים. "מה שקהאן עושה זה להתאים את חוויית הלימודים לתלמיד, זה יתפשט כאש בשדה קוצים", אמרו עליו, ומורה אחת מקליפורניה סיפרה: "אני מרגישה בכיתה כמו מנצחת על תזמורת".

"אנחנו רוצים להוציא את החינוך מהכיתה-בגודל-אחיד שמכניסים לתוכה 30 תלמידים ולמדלים את כולם באותה שיטה, ולהפוך לכיתה גלובלית", אמר קהאן. בייל גייטס היה זה שדחף אותו להצלחה בפסטיבל אספן לרעיונות - כן, יש גם פסטיבל כזה - ואחר כך פתח בפניו דלת בכנס TED, ואמר עליו, "זה מדהים, הוא נתן לי הצצה לחינוך של העתיד".

גם קהאן עצמו נפעם מההישג. "במאמץ כל כך קטן מצדי אני יכול להעצים כל כך הרבה אנשים. אני לא יכול לדמיין שימוש טוב יותר בזמן שלי. אם אייזיק ניוטון היה עושה סרטונים אולי לא הייתי אני צריך לעשות, זאת בהנחה שהיה עושה אותם טוב", התלוצץ בהרצאה שנשא ב-TED.

במגזין פורבס נכתב ב-2012 שבעולם מוציאים 3.9 טריליון דולר ובארה"ב לבדה 1.3 טריליון דולר. "ועדיין, זה מציב את ארה"ב רק במקום ה-25 מתוך 34 מדינות ה-OECD", ציינו. קהאן חוסך הרבה כסף, והופך את החינוך ליעיל יותר ומותאם לילדי המאה ה-21. "הליבה של המשימה שלנו היא לתת חומר לאנשים שצריכים את זה," אמר. "אתה יכול לשאול, 'למה זה צריך להיות בחינם?' אבל למה שזה לא יהיה בחינם?". יותר משישה מיליון מבקרים בחודש יש באקדמיה המקוונת שלו, ושישה מיליון מבקרים בחודש לא טועים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לברון ג'יימס בשיתוף פעולה עם האקדמיה של קהאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש, כמובן, כאלה שמבקרים את השיטה. "מק'נאגטס חינוכי" כינו זאת, ומורים טענו כי לחינוך בכיתה יש אמנם חסרונות, אבל גם יתרונות משמעותיים שישיבה מול מחשב אינה מספקת. "אם מורה הוא רק מרצה כמו מכונה אז אולי זה תחליף. אבל האמת היא שרוב המורים לא רק מהמהמים בקול חדגוני, הם מחנכים", טען פרנק נוצ'ז, מורה לפיסיקה בתיכון בקרוס ריבר, ניו יורק". הוא צודק. מורה הוא דמות חשובה ומשפיעה, במיוחד על ילדים. אבל שיטת הלימוד כיום הופכת את רוב המורים לכאלה שמפטמים את התלמידים בחומר לימודי.

מבקריו של קהאן טוענים בנוסף שאין לו כל תעודת הוראה וכי קטעי וידאו לוקים בחסר. שני מורים למתמטיקה ישבו מול הסבריו ומצאו בהם טרמינולוגיה בעייתית. "הוא לא עקבי, מבלבל, לפעמים הוא כותב +4 ולפעמים רק 4. קהאן מלמד את התלמידים לשנן כללים פרוצדורליים, עם אפס מהות ואפס מאמץ שהושקע כדי להסביר מושגית מה זה אומר". בעיניהם קהאן משכיל, יודע את החומר, אבל לא יודע ללמד אותו. בקיצור, קהאן הוא הרבה דברים, אבל מבחינתם מורה הוא לא.

אבל קהאן לא רואה בעצמו מורה אלא מהפכן בתחום החינוך וטבעי בעיניו שהחינוך הקונבנציונלי יתקומם. כרגע האקדמיה המקוונת שלו משלימה את אותו חינוך ומספקת לאנשים כלים נוחים וזמינים ללמוד. ובחינם. "סאל הוא המורה הסופרסטאר הראשון בעולם", הפריז היזם והמשקיע הרוסי יורי מילנר, אבל ביטא את הדרך שבה מסתכלים כיום על קהאן. גורו החינוך של העולם? "המשימה שלי היא שלכל בת 13 בעולם תהיה גישה לכל פיסת המידע שהיא אי פעם תרצה. כשאהיה בן 80 זה יהיה מספק לדעת כמה ילדים הרוויחו בזכותי".

הנשים בחייו

נשוי לד"ר אומיאמה מארווי. לזוג ילד וילדה.

מה לקחת ממנו

לדעת לא לסגור דלת לאפשרות רק כי היא נפתחה כביכול במקרה.

מה להשאיר אצלו

כלום. רק שיצליח ויל?מד אותנו עוד דבר או שניים על העולם המתפתח סביבנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully