אישה מחזיקה רימונים. ShutterStock
ShutterStock

למה כדאי לך לשכב עם יהודים?

13.3.2018 / 16:05

מדוע כדאי לעבוד במשך היום, לאכול הרבה פירות וירקות ולהעדיף במיטה נימולים: 3 מחקרים על סרטן שיכולים להציל את החיים שלך

אישה מאושרת. ShutterStock
זה נשמע כמו סלוגן מאוס אבל זה נכון: תיהני מהחיים - תחיי יותר/ShutterStock

עבור רובנו המילה "סרטן" מעוררת תחושת חרדה (קשה), אך חשוב לדעת שהמחלה בה תאי הגוף מתחלקים בצורה לא מבוקרת, יכולה להימצא בסיכון נמוך באמצעות אורח חיים בריא והימנעות מהתנהגויות מסוימות. הנה כמה דברים שאנחנו יכולות לעשות כדי להקטין את הסיכויים לחלות בסרטן.

מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן עובד שעות נוספות כדי להביא לידיעת הציבור מחקרים חדשים שיכולים להציל חיים. מתוך עשרות מחקרים חשובים שנוספו למאגר האגודה לאחרונה, בחרנו שלושה מחקרים שעוסקים בחייהן של נשים, ובהשפעת אורח החיים על הגדלת או הקטנת הסיכויים לחלות במחלת הסרטן.

אל תעבדי במשמרות לילה

לא מעט מחקרים מנסים לעמוד על טיב הקשר בין עבודה במשמרות לילה ובין בריאות לקויה, המתבטאת לרוב בהשמנת יתר, מחלות לב וכן מספר סוגי סרטן, כגון סרטן השד, סרטן רירית הרחם, סרטן המעי הגס וסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין. למשל, במחקר נרחב משנת 2013 שנערך באוניברסיטת הרווארד, הודגם קשר מוגבר בין הסיכון לחלות בסרטן ריאה אצל נשים שעבדו באופן ממושך במשמרות לילה מתחלפות, לעומת נשים שעבדו בשעות המקובלות. מאידך, מחקר נרחב מ-2011 מצא דווקא קשר נמוך למלנומה אצל נשים העובדות במשמרות לילה באופן ממושך.

בינואר 2018, פורסם מחקר נרחב שבדק 61 מאמרים שעסקו בקשר בין משמרות לילה לסרטן, כאשר כלל הנתונים שנבחנו כללו בסך הכל ארבע מיליון נבדקות מאירופה, צפון אמריקה, אסיה ואוסטרליה. התוצאות של המחקר המקיף הזה היו ברורות. המחקר מצא כי עבודה במשמרות לילה לאורך שנים כרוכה בסיכון מוגבר לפתח סרטן השד בכ-31%, סרטן של מערכת העיכול בכ-17% וסרטן העור בכ-40%. בהערכה נפרדת שנערכה במחקר בקרב קבוצת אחיות, שהן כידוע עובדות במשמרות לילה לאורך שנים, הודגם סיכון מוגבר של 57% לפתח סרטן שד, סיכון של 35% לסרטן מערכת העיכול וסיכון של 28% לסרטן ריאה. לתקציר המחקר באנגלית לחצי כאן.

אישה עייפה מול המחשב. ShutterStock
כן, למקרה שתהית, לעייפות הזו יש מחיר/ShutterStock

תאכלי הרבה פירות וירקות

חוקרים וחוקרות מאיטליה ביקשו לבדוק את הקשר בין אכילה מאוזנת, הכוללת צריכה גבוהה של פירות וירקות והצמדות לתפריט התזונה הים תיכונית, ובין הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם. הסיכון העיקרי לתחלואה בסרטן רירית הרחם נגרם עקב חשיפה ממושכת ובלתי מאוזנת להורמונים שעלולים לגרום לדלקת כרונית ברירית, ועקב כך להעלות את הסיכון להתפתחות סרטן. החוקרים שיערו כי תזונה ים תיכונית, הכוללת צריכה גבוהה של פירות וירקות, יכולה לאזן את הדלקת, וכך להפחית את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם. השערתם התבררה כנכונה.

במחקר השתתפו כ- 604 נשים בין הגילאים 74-40. במחקר נבדקו הרגלי האכילה ואורח החיים של הנשים השונות, ומתוצאותיו עולה כי ישנם מספר עקרונות תזונתיים שיכולים לסייע בהקטנת הסיכון לסרטן רירית הרחם. צריכה של שומן חד-רווי או שומן שאינו רווי, קטניות, דגנים, ירקות, פירות, וכן צריכה מועטה של בשר, אלכוהול ומוצרי חלב, הפחיתו את הסיכון לסרטן רירית הרחם ב-50%.

לתקציר המחקר באנגלית לחצי כאן.

אישה מחזיקה רימונים. ShutterStock
לא סתם אומרים לך שזה בריא/ShutterStock

ברית מילה זה בריא - גם לך

גברים נימולים? זה בשבילכם: מחקר שערך ממוצע משוקלל בין 60 מחקרים שונים, ביקש לבדוק האם לבנות זוג של גברים נימולים, סיכון נמוך יותר להדבק במחלות מין, לרבות וירוס הפפילומה האנושי (HPV), הגורם לסרטן צוואר הרחם. ממחקרי עבר ידוע כי גברים שעברו ברית מילה המקיימים יחסי מין הטרוסקסואליים, נמצאים בסיכון נמוך יותר להדבקות במחלות מין שונות, לרבות HIV. במחקר המקיף שכלל גברים בגילאי 15-65 מאפריקה, צפון אמריקה, דרום אמריקה, אסיה ואירופה, נבדק הקשר בין ברית מילה בגברים לבין בריאותן הרפואית של בנות זוגם, לרבות הדבקות בנגיף וירוס הפפילומה האנושי העלול לגרום לסרטן צוואר הרחם. המחקרים שהתייחסו להדבקות בווירוס הפפילומה התמקדו בגברים ממדינות אפריקה ואירופה וכמו כן, הייתה התייחסות לזנים שונים של הווירוס, אשר חלקם אחראים למרבית מקרי סרטן צוואר הרחם, וחלקם בעלי סיכון נמוך להתפתח לכדי סרטן צוואר הרחם.

על פי ממצאי המחקרים, קיים קשר חזק בין גברים שעברו ברית המילה, לבין סיכון מופחת של בנות זוגם לפתח סרטן צוואר הרחם, התפתחות לא תקינה של העור בצוואר הרחם, הרפס 2, כלמידיה ועגבת. באחד המחקרים נמצא כי הסיכון של בנות זוגם של גברים נימולים להידבק בווירוס הפפילומה היה נמוך ב-58% מהסיכון של בנות זוגם של גברים שאינם נימולו להדבקות בנגיף. שיעור ההדבקות בפועל של נשים שבן זוגן נימול עמד על 5.3%, ואילו שיעור ההדבקות של נשים שבן זוגן אינו נימול עמד על 12.1%. כלומר, שיעור ההדבקות בווירוס הפפילומה בפועל, היה גבוה פי 2.3 אצל נשים שבני זוגן לא נימולו לעומת נשים שבני זוגן נימולו. לתקציר המחקר באנגלית לחצי כאן.

זוג הולך על החוף. ShutterStock
עצרי רגע! בדקת כבר שהוא יהודי?/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully