פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה
      אישה ישנה עם סמארטפון (ShutterStock) צילום: ShutterStock
      אישה ישנה עם סמארטפון (ShutterStock) צילום: ShutterStock

      ערה? חבל!

      במרץ צוין יום השינה הבינלאומי, הזדמנות מצוינת להיזכר למה כל כך חשוב לישון טוב ומה אפשר לעשות אם התנומה שלנו לא טובה. לא חבל על הקונסילר? הנה 6 מההרגלים התמימים שהורסים לך את השינה

      ערה חבל (אתר רשמי)
      לישון טוב כדי להתעורר עם חיוך

      שינה טובה היא אחד הדברים הכי חשובים ומהנים בחיים. מה יותר כייף מלהיכנס למיטה רכה ומפנקת בסוף יום עמוס, לצלול לשינה נעימה ורציפה, לחלום חלומות טובים ולקום בבוקר רעננות ומלאות אנרגיה ליום חדש? מלבד תחושת ההנאה שיש בשינה עמוקה וטובה, היא גם מרכיב חשוב בבריאות גופנו ונפשנו. מנוחה לגוף ולנפש עוזרת לנו לחשוב טוב יותר, להתנהל טוב יותר בעולם, ולאפשר למערכות הגוף השונות להתחדש.

      "שינה טובה מתאפיינת בשלושה מרכיבים עיקריים", מסביר אבי ברססט, מנכ"ל חברת הולנדיה שמתמחה בהנדסת שינה - משך השינה, שצריך להיות מספיק ליצירת תחושת ערנות ביום שלמחרת, כאשר ההמלצה הקיימת היום היא שמונה שעות שינה בלילה. שנית, השינה צריכה להיות המשכית וללא פיצול, ושלישית, השינה צריכה להיות עמוקה מספיק כדי להיות משקמת.

      ואחרי שהבנו למה חשוב לישון טוב, כנראה שחלקנו מבינות שאנחנו לא ישנות טוב. וזה חבל. כי ההבנה של ערכם האמיתי של דברים מתגלה לנו בעיקר כשאנחנו מאבדות אותם, חוץ מהאקס האחרון כמובן. אבל, כדי שלא תיפגע איכות החיים שלך משינה לא טובה ותרגישי עייפה, עצבנית, חסרת ריכוז וחסרת אנרגיה, יש דברים שאת יכולה להימנע מלעשות לפני או בסמוך לשינה. הנה העצות שחשוב לדעת, שישמרו על בריאותך.

      ערה חבל (אתר רשמי)
      הנוחות חייבת להיות מקסימלית כדי להיות חיוניים ביום שלמחרת

      1. את קוראת לפני השינה

      מי לא אוהבת לצלול לתוך עלילתו של ספר מרתק, שנייה לפני שהיא צוללת לחלומות? נשים רבות נוהגות לקרוא במיטה לפני שהן הולכות לישון, אבל האמת היא שהקריאה הזו יכולה לגרום למוח להיכנס לתוך הסיפור יותר מדי, לחשוב, לעבד ולנתח את מה שקראתן, ולהקשות עליכן את ההירדמות. עוד פחות טוב לקרוא בטלפון הנייד או בטאבלט כי האור הכחול הבוקע מהמסך משבש את מחזור השינה של הגוף. מה את יכולה לעשות? אם את ממש חייבת לקרוא לפני השינה, נסי לא להירדם על הספר ולשמור כמה דקות של שקט בין הפסקת הקריאה להירדמות.

      2. המיטה שלך חמה מדי

      בימי האביב הנעימים שבאים עלינו, קשה להאמין שמישהי מפעילה סדין חשמלי, אבל נבר סיי נבר ומיטה חמה מידי יכולה לפגוע לך בשינה. הסיבה היא שחום גוף גבוה מהווה סימן עבור הגוף שהגיע הזמן לקום. לכן, כדי לא להתעורר מחום, כדאי לוותר על עזרי החימום השונים בזמן השינה, ולשמור אותם לכניסה למיטה ותו לא. אפשרות נוספת להתחמם היא לעשות סקס לפני השינה, שזה כמובן הכי כייף, אבל גם כאן דאגו לאוורר את החדר אחרי ולהכניס קצת קור כדי שלא תתעוררו אחרי שעה.

      3. את ישנה עד מאוחר בסופ"שים

      תראו, ברור שקשה לוותר על ההרגל המפנק של השלמת כל שעות השינה האבודות מהשבוע החולף והישארות במיטה עד 14:00 בצהריים בלי שעון מעורר. אבל, שיבוש שעות השינה הרגילות פוגע לכן באיכות השינה. אם אתן רוצות לשמור באמת על איכות שינה, הקפידו על שעות קבועות של כניסה למיטה ויציאה ממנה, או לפחות נסו לשמור על טווח סביר ולא קיצוני בין משכי השינה במהלך השבוע ובסופו.

      ערה חבל (אתר רשמי)
      יאללה, קומי, כבר שתיים

      4. ויתרתן על אימון

      לא תאמינו מה ויתור אחד קטן על אימון עושה לגוף. אם אתן מתעמלות באופן קבוע והחלטתן לדלג על אימון, תזכרו שהגוף לא שוכח, כמו גם הג'ינס. כיוון שהרגלתן את גופכן למחזוריות מסוימת, ההשפעות השליליות על השינה במידה ולא התאמנתן כמו שהייתן אמורות, תהיה בעיקר במהלך היום, שם תרגישו מעט יותר מטושטשות, כיוון שלאימון יש השפעה חיובית על השינה. בקיצור, לא לוותר לעצמכן וללכת להתאמן כפי שקבעתן.

      5. את שוטפת פנים עם מים קרים

      טיפ הביוטי הפופולרי שממליץ לנו לשטוף פנים עם מים קרים (והמהדרין מוסיפות קרח), הוא למעשה אחד הדברים שיכולים למנוע מאיתנו לישון כמו שצריך בלילה. המים הקרים מגרים את הגוף לחמם את עצמו, ואתן יודעות מה קורה אם הגוף חם מדי - נכון, הוא מתעורר. לכן עדיף לשטוף את הפנים עם מים פושרים לפני השינה, ואת אמבטיית הקרח שמרו לבוקר.

      6. את נרדמת עם הסמארטפון

      כולנו כבר יודעות שהמסכים הורסים את השינה שלנו. זה יכול להיות מסך הטלוויזיה, המחשב או הטלפון הנייד, מה שבטוח שהאורות הכחולים שבוקעים מהצגים השונים, פוגעים לנו באיכות החיים. הנקודה הזו חשובה במיוחד כי לא נראה שאורח החיים של מי מאיתנו עומד להשתנות אבל אם גרמנו לך לחשוב עוד פעם אחת על הרעיון של להיכנס למיטה עם הסמארטפון, אנחנו מרוצות. כשאת הולכת לישון שימי את הטלפון על מצב שקט (ולא רטט), התקיני אפליקציות שחוסמות את התאורה הכחולה (Twilight למשל) והפכי אותו על פניו כך שלא תראי את האורות המהבהבים של ההודעות. אם את רוצה לישון טוב באמת, כבי את הנייד ושימי שעון מעורר, אמיתי. אחרי שבוע אנחנו בטוחות שתתרגלי ותרגישי הבדל לא רק ברמת האנרגיה, אלא גם בשקיות השחורות מתחת לעיניים. לילה טוב.

      אישה ישנה עם סמארטפון (ShutterStock)
      שימי את הסמארטפון בצד - ויאללה, לישון