פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה
      אישה עייפה שותה משקה אנרגיה (ShutterStock) צילום: ShutterStock
      אישה עייפה שותה משקה אנרגיה (ShutterStock) צילום: ShutterStock

      ערה? זו כנראה הסיבה שאת מסתובבת גמורה מעייפות

      אם את מרגישה שאת מתעייפת מהר מדי והרבה מדי באמצע היום, לא בטוח שחסרות לך שעות שינה. לפעמים עייפות קיצונית של הגוף קשורה לתזונה ואורח חיים, ובמקרים רבים היא יכולה להיפתר על ידי בדיקות דם, והתאמה של ויטמינים על פי החוסרים שיימצאו.

      לפני חצי שנה התחלתי להרגיש חולשה נוראית והייתי עייפה כל הזמן. ניסיתי לישון יותר, לשנות מרכיבים בתזונה, להיות פחות מול מסכים, להתאמן פחות, ושום דבר לא עבד. עדיין הרגשתי עייפה וחלשה, לא משנה אם ישנתי 8 שעות או 3 שעות בלילה.
      ואז נזכרתי שהמון זמן לא עשיתי בדיקות דם. אחד החששות שהיה לי עניין בלוטת התריס, שאולי אינה תקינה. התוצאות לא איחרו לבוא, ואין פלא שהייתי עייפה כל הזמן. מסתבר שמאגרי הברזל וה-12B שלי היו נמוכים מאוד. מיד כשהתחלתי לקחת תוספים מתאימים, העייפות והחולשה השתפרו, ובהדרגה נעלמו לגמרי. ובעיקר, הרגשתי הקלה לדעת שלא סתם התלוננתי, ושהפתרון כל כך פשוט.

      מהי עייפות כרונית?
      עייפות כרונית היא לא כמו עייפות רגילה שמרגישים אחרי לילה ללא שינה או בסוף יום ארוך - זו עייפות שמרגישים אותה גם אם ישנים טוב בלילה - לפעמים היא תוקפת בצהריים, לפעמים היא מתחילה אפילו בבוקר ונמשכת כל היום, תחושה מעיקה שמלווה בפיהוקים תכופים ותחושת נמנום תמידית שמקשה על התפקוד היומיומי. ועל ספורט בכלל אין מה לדבר, אז אנחנו מסיימים את היום על הספה, מול הטלויזיה, וכמובן עם אוכל, ורצוי סוכר, שיוצר אשלייה של עוררות ואנרגיה. מחסור בפעילות גופנית ותזונה לקויה גורמים לנו להיחלש, החולשה גורמת לנו לזוז עוד פחות ולהיות עייפים עוד יותר, ומעגל השדים הזה רק מחמיר ללא טיפול נכון.

      אתם לא לבד. על פי נתונים של קופות החולים, למעלה מחצי מהאנשים שמגיעים לרופא סובלים מעייפות שמפריעה לחייהם. לעייפות יכולות סיבות רבות מאד, פיזיות ונפשיות, אבל אחת הסיבות היא מחסור בויטמינים, שבו, לפחות, קל לטפל.

      לעייפות וחולשה כללית יכולות להיות סיבות רבות, במיוחד בעידן הזה שבו אנחנו עובדים קשה יותר, נושמים אויר מזוהם, סובלים מהפרעות רעש תמידיות ואור כחול שמגיע מהמסכים הרבים שמולם אנחנו יושבים כל היום. גם העובדה שאנחנו יושבים רוב היום על כסא, ומגיעים ממקום למקום בטיסה ונסיעה.

      מה עושים?
      הולכים לבדיקות דם, דבר ראשון, כי כמובן אין לצרוך ויטמינים ללא בדיקה רפואית. בקשו מהרופא המטפל הפנייה לבדיקות דם ובדקו האם יש באמת מחסור בויטמינים או שהעייפות והחולשה נגרמות ממקור אחר.

      והיה ומתגלה שחסרים לכם ויטמינים, הפתרון הוא פשוט, כי את המחסור בויטמינים ניתן להשלים בתוספי תזונה איכותיים. לאיכות וסוג הויטמינים שאנחנו לוקחים יש משמעות גדולה מאוד. למשל רצוי לקחת ויטימינים בצורתם הנוזלית, אם יש כזו - מחקרים מוכיחים ש 98% מהתוספים הנוזליים יספגו ישירות בגוף ואילו הספיגה בכדורים נמוכה משמעותית יותר.

      מהם ויטמינים?
      הויטמינים הינם חומרים אורגניים החיוניים לרוב הפעולות הפיזיולוגיות של הגוף שלנו, שאת מרביתם הגוף לא יכול לייצר מעצמו ולכן הוא מקבל אותם מאספקת המזון שלנו.
      אם היינו אוכלים תזונה מאוזנת של הרבה ירקות, פירות ואוכל לא מעובד ונמצאים בפעילות גופנית מתמדת כמו בימי קדם, מצבנו היה הרבה יותר פשוט, אבל בעולם המודרני, ובמיוחד בשנים האחרונות המזון הפך להיות הרבה יותר מתועש, ואי לכך הרבה פחות מזין.
      כתוצאה, צריכת הויטמינים שלנו יורדת בהדרגה, ואפילו אכילה של מזון טבעי, שאינו תעשייתי ואינו מעובד, כבר לא מספיק כדי לספק את כל החוסרים והצרכים של הגוף שלנו.

      12B
      מחסור בבי 12 עלול לגרום לאנמיה מקרוציטית.
      חשוב לבדוק שהמוצר אינו מכיל סוכר או תחליפי סוכר למיניהן שאינם בריאים בטח שלא על בסיס יומי.
      חשוב לבדוק שהמוצר אינו מכיל כל מיני תוספות כמו שמרים, דבש ועוד כל מיני דברים שמוסיפים, לוודא שהמוצר מכיל רק ויטמין "נקי" ללא חומרים משמרים או תוספים.
      שימו לב שאין אפשרות להגיע לעודף מויטמין זה מאחר ומדובר בויטמין מסיס במים, כלומר, הגוף יקח את מה שהוא צריך והיתה יפונה מהגוף דרך הזיעה והשתן.

      ברזל
      מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה שיכולה לגרום לעייפות וחוסר אנרגיה. כאשר בודקים חוסרים בברזל בבדיקות דם חשוב לא פחות לבדוק גם: המוגלובין, פריטין, טרנספרין, וכולי. חשוב להשתמש בברזל מסוג ביס - גליצינאט שאינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול ונספג ביעילות במחזור הדם. רצוי לקחת ברזל שרמת הספיגה שלו גבוהה, בעיקר ברזל נוזלי עליו מצויינת רמת הספיגה. במקרים קיצוניים של מחסור בברזל גם ימליצו על זריקות הניתנות במרפאות.

      חומצה פולית
      חומצה פולית הינה ויטמין מסיס במים מקבוצת ויטמיני B, את החומצה לוקחים בדרך כלל לפני הריון ובמהלכו, שכן היא חלק בלתי נפרד לקראת הכנה להריון. חומצה פולית טבעית אפשר למצוא גם במזונות שונים אבל ישנו הבדל גדול בינה לבין החומצה הפולית הסינטטית הנקראת folic acid שהינה צורת פעילה של הויטמין הגורמת לספיגה באופן מיידי וכמובן יעיל יותר.

      ויטמין C
      נחוץ ליצירת החלבון קולגן, שומר על נימי הדם והשיניים ומאפשר יצירת עצמות ורקמות. חלק מהאנשים מקבלים מספיק ויטמין סי ממזונות שונים כמו פלפלים, קיווי, גויאבות, ברוקולי, תותים, עגבניה ואפונה. אבל לא כולם. תוסף של ויטמין C תורם למערכת החיסון וחיזוקה בעיקר בתקופות החורף, ויטמין סי הוא נוגד חמצון ושומר מפני מחלות שונות, ובמקרים מסויימים אף הוכח שהוא תורם לעור ומעלים פיגמנטציה.

      ויטמין D
      ויטמין זה עולה בעיקר מחשיפה לשמש. במידה ואין מספיק חשיפה לשמש או בעיית ספיגה, ניתן לקחת אותו בטיפות. ויטמין זה אחראי על תהליכים פיזיולוגיים בגופנו וספיגת הסידן מהמעיים. הויטמין ידוע בשל היכולת שלו במניעת מחלות כמו מחלות כבד, פסורזיאזיס, מחלות בבלוטת התריס, שפעת ואפילו דיכאון וחרדה. ויטמין D מיוצר באופן טבעי בגופנו בעזרת קרני השמש. חשוב לבדוק מחסור בויטמין זה אצל ילדים היות ומחסור בויטמין יכול לגרום להדבקה במחלות החורף השונות כמו שפעת וצינון ביתר קלות מאשר אצל ילדים להם אין את המחסור בויטמין.

      הכותבת הינה המייסדת והבעלים של "חצי שירה" מסגרת הרזייה מותאמת אישית

      אלו המילים שכבר לא אומרים: לא תיכנסי, לא תדעי

      עקבי אחרינו באינסטגרם