רווקה מבואסת. ShutterStock
ShutterStock

רווקות, תתעודדו - מצאנו לכן סיבה מעולה לא לעשות ילדים

25.2.2019 / 10:07

תעשי save לידיעה, ויש לך מה להראות לדודה המעצבנת בפעם הבאה שהיא מציקה לך על החבר שאין לך והביציות שלא הקפאת - מחקר חדש מוכיח שהורים טריים הם לא רק עייפים ועצבנים, אלא גם הרבה פחות מאושרים ממה שחשבת

עד לא מזמן, להיות הורה היה נחשב לדבר קדוש. הילד הוא הכל, ואין מי שיעז לפקפק באושר העילאי והאלוהי שבנזר הבריאה שנולד מתוך הרחם ועונה לשם אלירוי. לאט לאט צפים קולות אחרים, שמעזים לדבר גם על הקשיים שיש בהורות. תמיד ידענו שגידול ילדים זה לא פיקניק,אבל מעטים האנשים שהעזו לאמר בקול רם שהם אומללים מאז שהתכשיט נולד, כי הטאבו שיש על אמירות כאלה בישראל הוא אמיתי ומפחיד.

מחקר חדש שבוצע בגרמניה ופורסם במגזין Demography מראה שילדים מורידים לנו את רמת האושר הכללית ומעלה את הטענה המלחיצה, שכל מי שעדיין לא עשה ילדים חשש ממנה, שלהיות הורה פשוט עושה אותך אומלל, אפילו יותר מאשר אחרי מוות של בן זוג. המחקר נעשה בגרמניה, שכן מסתבר שגרמניה עברה את יפן, וכעת היא המדינה עם הכי פחות ילודה בעולם.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

מסתבר שיש הבדל גדול בין כמות הילדים שזוגות רוצים, לבין מספר הילדים שהם מביאים בסופו של דבר. הגרמנים, למשל, רוצים בממוצע שני ילדים, אך ממוצע הילודה הוא אחד וחצי (אל דאגה זה ממוצע, אף אחד לא ילד חצי ילד) - החוויה של הילד הראשון כל כך נוראית עבורם, שמבחינתם הם מעדיפים לוותר על התענוג בפעם הנוספת.

למה זה בעצם קורה? על פי המחקר, הגורם האשם בכך הוא "ירידה ברווחה סביב הלידה הראשונה", המכונה גם בקיצור ולעניין "אומללות" (זה המחקר אמר, לא אני). כדי לאסוף נתונים, המחקר תשאל את האנשים לגבי "רווחתם הכללית" במשך כחמש שנים, כולל שלוש השנים שקדמו ללידתו של ילד ראשון, ושנתיים לאחר מכן. בשום שלב המשתתפים לא נשאלו שאלות כמו "האם הילדים שלך מוצצים את החיים שלך?", אלא שאלות על רווחה כללית, הכנסה, מידת השותפות בהכנסה, גיל ההורים בזמן לידת הילד הראשון ועוד.

למרות מה שהיינו מצפים לגלות, הירידה באושר לא התרחשה בשלבים הראשונים שאחרי הלידה, אלה הכוללים לילות לבנים והחלפת חיתולים גדושים. באופן מטריד,האומללות הגיעה דווקא רק כשנה-שנתיים אחרי הלידה. וכשהגיעה, היא הגיעה בגדול.

אגב, זה לא המחקר הראשון בו מתבקשים המשיבים לדרג את האושר שלהם במהלך אירוע מסוים בחיים בסולם של 1 עד 10, ולכן התאפשרו ההשוואות עם אירועים נוספים שאנחנו חווים במהלך החיים. לדוגמה, אנשים מדווחים על ירידה ממוצעת באושר של 0.6 בגירושין, ועל ירידה של 1.0 כשהם חווים אבטלה או מוות של בן זוג. ומה לגבי לידת הילד הראשון, כפרה עליו, אלירוי? מנצח את כולם עם ירידה ממוצעת של 1.6 במדד האושר.

כמובן שלא נאבד לגמרי תקווה מיצירת דור העתיד - החוקרים מציינים כי המחקר מדבר רק על הורים חדשים לילדים קטנים, ולא על תלמידי בית ספר יסודי או בוגרים יותר. אלו יכולים להיות דווקא יצורים משעשעים שיכולים להעביר לנו את הזמן בנעימים, ולמעשה להיות מקור מצויין לאושר. הם מוסיפים כי רק באמצעות מחקרים נוספים תהיה דרך להתייחס לאופן שבו חוויות הורות לאורך כל מהלך החיים משפיעות על כמות הילודה הממוצעת לזוג, לטובה או לרעה.

המחקרים קבעו - אם אתם מתכננים להביא ילד, צפו לדיכאון, בדידות וריבים עם בן הזוג. אולי עדיף לדעת מראש - מקסימום תופתעו לטובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully