פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה
      אישה אוכלת בריא (ShutterStock) צילום: ShutterStock
      אישה אוכלת בריא (ShutterStock) צילום: ShutterStock

      רוצה התחלה חדשה? כך תעשי שבועיים כדי לקבל עור מושלם

      משתמשת בהגנה מהשמש, קרמים משובחים ופילינגים והעור שלך עדיין נראה עייף ומסכן? זה כי עור יפה הוא תוצאה של בריאות, וכנראה שאת צריכה לשנות את התזונה שלך, דחוף.

      תני לנו לנחש - את משתמשת בקרמים הכי טובים, חיה כמו ערפד, מקפידה על שתיית מים ועדיין העור שלך נראה כאילו לא ישנת שבועיים, הגוון שלו אפרפר וחסר ברק, ויש לך אדמומיות בלתי מוסברת? זה כנראה בגלל שהתזונה שלך לא נכונה. בדיוק כמו כל יצור חי בעולם, גם הגוף שלך זקוק להזנה נכונה כדי לתפקד בצורה מיטבית, ולא משנה כמה דברים תמרחי על עצמך, בסופו של דבר, יופי הוא בריאות, ובריאות חייבת להתחיל מבפנים.

      את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

      תזונה מאוזנת חיונית לתפקוד האיברים הפנימיים שלך, למניעת מחלות ותהליכים דלקתיים ולחיזוק המערכת החיסונית. הלכנו למומחים ולמחקרים, וארגנו לך תפריט מסודר שיעשה ריסטארט מושלם לעור שלך, אם תקפידי עליו - תוך שבועיים. למותר לציין, שסטרס, אלכוהול ועישון לא אמורים להיות בתפריט היומי שלך אם את רוצה עור מהמם, כן? ואחרי שאמרנו את זה, בואו נתחיל:

      מה רע לעור?

      "מזון, ויטמינים, מינרלים, שתיה, סטרס, תרופות, מחלות- כל אלו ישפיעו על מראה העור, תפקודו והפרעות עוריות כגון: אקנה, סבוריאה, גרד, פסוריאזיס ועוד. אלה יחריפו על רקע תזונה לא מתאימה." מסבירה בת-אל גרוס זיגבוים, מנהלת חטיבת ההדרכה הבינלאומית חוה זינגבוים "בואו נתחיל ממה שמזיק לנו, ונסיים בתפריט":

      הבשר שמקמט אותך
      בשר מעובד מכיל כמויות גבוהות של נתרן, הגורם למראה עור פנים מנופח. מחקרים מראים שחומרים משמרים הנמצאים בחלק מהבשרים המעובדים גורמים לפירוק של קולגן ואלסטין- ומכאן לקמטים, קמטוטים ולרפיון העור. וככלל, עדיף לחפש בשר ועוף אורגניים אשר לא נחשפו להורמונים מיותרים והעלולים להחריף מצבים של אקנה, למי שיש נטייה.
      בשר אדום רזה דווקא יכול להועיל לעור הפנים כיוון שיש לו ערכים גבוהים של חלבון ואבץ. בשביל שעורנו יוכל לייצר סיבי קולגן (האחראים על מראה עור צעיר) הוא זקוק לחומצות האמינו גליצין ופרולין. לחלבון בבשר אדום יש את הריכוז הגבוה ביותר של שתי חומצות אמינו אלו. בנוסף נוכחות של אבץ חיונית לתהליך יצירת סיבים אלסטיים והוא גם רכיב אנטי דלקתי נפלא.
      לצורת ההכנה יש גם כמובן משמעות. עדיף לצרוך בשר אשר עבר תהליך של אפיה ולא של טיגון כדי לחסוך את כמויות השמן הלא רצויות. בנוסף שמן שמגיע לטמפ' גבוהות עובר תהליך של חמצון ומתמלא ברדיקלים חופשיים אשר גורמים לנזקים רבים בעור וביניהם- הזדקנות מואצת, העלאת רמת הדלקת בעור, פיגמנטציה ועוד.

      הגלוטן שהורס לך את הקולגן
      מחקרים קליניים רבים מראים שיש קשר בין גלוטן , החלבון המצוי בחיטה, לתופעות עוריות שונות - למי שרגיש אליו. צריכה של חיטה יכולה להאיץ את תהליך הזדקנות העור. חיטה נהפכת בגופינו לסוכר במהירות רבה. סוכר הורס לנו את סיבי הקולגן וגורם למראה עור רפוי ולהופעת קמטים.
      גלוטן יכול להחריף ולגרום להתפרצויות של אקנה, למי שיש נטייה לכך. הסיבה, גלוטן מעלה את רמות הדלקת בעור ואת רמות האינסולין, שינוי הורמונלי בעל קשר ישיר לאקנה. בנוסף, גלוטן גורם להתייבשות העור. הוא מפריע לגופינו לספוג נוטריאנטים חיוניים כגון ויטמין A וויטמין E. ויטמינים אלו חיוניים לבריאות עורנו כי הם מאפשרים לעור להיות רווי ומלא חיות.

      החלב שפוצע אותך
      לבעלי נטייה לאקנה מומלץ להימנע לבעלי אקנה מומלץ להימנע מדברי חלב: החלב נקשר במספר מחקרים קליניים כמעורר ומחריף מצבי אקנה. מחקר ספציפי קושר בין ספורטאים הסובלים מאקנה ותוספי שייק חלבון מבוססי חלב פרה. ההמלצה היא לעבור לתוספי חלבון צמחוניים.

      הסוכר שהורס אותך
      סוכרים מתועשים פשוטים כמו קמח לבן, סוכר לבן ומזון מתועש מעוררים 2 תהליכי הרס פיזיולוגים. האחד תהליך גליקציה בו מולקולת סוכר פוגעת במולקולת חלבון ובמקרה של העור פגיעה בסיבי קולגן. בנוסף, רמות סוכר גבוהות בדם ועמידות לאינסולין מעוררים נגעי עור הנקראים סבוראיק קרטוזיס, נגעי עור חומים קשקשיים. אחרון ולא חביב בכלל, הוא החמצון שפוגע באיברים פנימיים ובעור עצמו - מומלץ לעבור לאורז מלא, קינואה, קמח טף ולהימנע מקמח לבן וסוכר לבן.

      מה טוב?

      דגים עתירי שומן
      סלמון והרינג אשר עשירים באומגה 3, מורידים את כמות הדלקת בגוף ובעצם מסייעים בתהליכי אנטי אייג'ינג. מאד מומלץ לסובלים מיובש, אדמומיות ואקנה.

      אבוקדו
      מקור מצוין לשומן בריא. אבוקדו עשיר בויטמין E המהווה אנטי אוקסידנט חזק.

      עלים ירוקים
      עשב חיטה, תרד, פטרוזיליה- אלו עשירים בוויטמינים, מינרלים, יסודות קורט וכלורופיל - כוח החיים של הטבע, מאוד מועילים במצבי תשישות ואנמיה ומחזקים את מערכת החיסון הכללית וכן זו של העור.

      אגוזים
      אגוזים, שקדים: מעולים לעור, חומצות שומן חיוניות שהגוף לא יכול ליצר בעצמו.

      ירקות
      ירקות בשלל צבעים: עשירים בוויטמינים, בטא מינרלים, עשירים בנוזלים ומעניקים לגוף ולעור שפע של ויטמינים. ברוקולי, פלפלים, כרובית: אלו עשירים בבטא קרוטן וויטמין C , החיוניים לייצור קולגן ועשירים בחומר הנקרא סולפורפן אשר מגן על העור מנזקי חמצון.

      פירות יער
      פטל, חמוציות- פירות יער עשירים בויטמין C , אנטי אוקסדינטים, בעלי ערך גליקמי נמוך ועושים פלאות לבריאות הכללית ולזוהר העור.

      דיאטת עור - תפריט

      אופציה ראשונה:

      בוקר- חביתת תרד, סלט ירקות ולחם שיפון

      ביניים- אגוזי ברזיל

      צהריים- חזה עוף ממקור אורגני, סלט ירקות גדול, בטטה אפויה בתנור

      ארוחת ארבע- יוגורט פרוביוטי עם פרי

      ארוחת ערב- אורז מלא, מרק ירקות וקטניה מבושלת

      אופציה שנייה:

      בוקר- יוגורט (סויה או חלב עיזים), גרנולה ללא סוכר ופירות יער

      צהריים- סלמון, ירקות אפויים ואטריות אורז

      ביניים- שוקולד מריר ואגוזי מקדמיה, קפה או תה ללא סוכר

      ערב- מנת חלבון (סלמון או טופו), ירק ירוק (אצות,תרד,או קייל), בטטה אפויה

      אופציה שלישית

      בוקר- סלט ירקות, ביצה קשה, טחינה ופרוסת לחם שיפון

      ביניים- פרי

      צהריים- פרגית\שווארמה, אורז מלא וסלט ירקות
      או
      טופו מוקפץ עם ברוקולי, אספרגוס ואגוזים

      ביניים- יוגורט ופרי (רצוי יוגורט מחלב עיזים, סויה או מעדן אורז)

      ערב- פשטידת ירק (ברוקולי או קישואים) סלט ירוק, תה ירוק

      (העקרונות התפריט הם כלליים, אפשר להחליף על פיהם את הפריטים בתפריט)

      עזרה בהכנת הכתבה: בתאל גרוס זינגבוים, מנהלת חטיבת ההדרכה הבינלאומית מבית חוה זינגבוים