נועה גורן. באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים

הסוף לפצעים: כל השיטות לטיפול באקנה ללא כדורים

30.7.2019 / 7:23

גם את סובלת מקללת החצ'קונים הנוראה? אל ייאוש! אם ניסית הכל ולא עבד לך, הכתבה הזו תעזור לך בוודאות. עצרי את מחול השדים שגורם לך לבזבז מאות אלפי שקלים אצל קוסמטיקאיות ורופאות-עור, ונסי כמה מהטכניקות הבאות, מבוססות המחקרים

החיים מלאי חידות, ואחת מהן היא חידת העור השומני. יא קדוש ברוך הוא, מה עשיתי שהדבר מגיע לי - שואלות נשים כמוני בכל רחבי העולם - למה אני צריכה להיראות תמיד כמו גוש לח שבמקרה יש עליו גם פרצוף? אבל בלי לחץ, כי מחקרים אין-ספור הראו שלחץ מגביר את חומרת הפצעונים. לפיכך, כתבה זו תיכתב במעט הומור והרבה קלילות, על מנת גם להקל עלייך. יש סיכוי קטן, שאם הקלקת עליה, אז את נמנית עם הבנות שאיבדו כל אינדיקציה לראיית עצמן בגלל האקנה; שזה מעסיק אותך יום ולילה, ושאת לא מבינה עד כמה, באמת, זה שולי עבור אחרים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

שנים רבות נאבקתי בעניין הזה, כשלמעשה, בשלב כלשהו זה כבר לא נראה ממש לעין המתבונן - רק לשלי. אתן בטח יודעות איך זה, כשיש בכן משהו שמטריד אתכן אימים, אבל אנשים מבחוץ לא מבחינים בו. בסך הכל, אם יצא לך וודג' יפה זה מה שיעסיק אותם, ויהיה הנמש הזה, הצלקת הקטנה הזו או הבוהק השומני, באשר יהיו. תפסתי ביטחון עצמי, שינסתי את מותניי הקטנות והחלטתי לקחת אוויר - ולמצוא פתרון אלגנטי, נעים ונוח לעניין העור המטפטף לו את עצמו תמידית. ומצאתי.

סטרס מאד משפיע על מצב העור

למה זה קורה?

בתוך עורנו ישנן בלוטות שומניות הנקראות בלוטות החלב. גורמים שונים, גורמים לפעמים לפעילות יתר בבלוטות וכתוצאה מכך, מופרש יותר חלב ממה שהן אמורות להפריש במקרים של עור בריא. ההפרשות סותמות את נקבוביות העור ביצירת מעין "פקק", הפקק מתנפח ועולה למעלה או נשאר בעור, והחמצן, המוגלה והחרפת הדלקת, משנה את צבעו של הפצעון. בקיצור, מסיבה.

גנים
אם להורים שלך היה אקנה, זה מכפיל את סיכוייך לחטוף אחד פי ארבע. זה לא שיש גן אחד של אקנה שגורם למצבך, אלא יותר הרכב גנטי מסוים שנוגע לפיזיולוגיה של עורך, לנטיות ההורמונליות שלך ולנטיותייך הדלקתיות. מחקר הוכיח שגנים מסבירים 81% מההבדלים בשכיחות האקנה בקרב אנשים שונים.

דלקת (מקומית או מערכתית)
אנו מדברות כאן למעשה על תגובת המערכת החיסונית שלך למשהו שהיא חווה כפציעה, או אינפקציה. עלינו להבדיל בין דלקת מקומית לעור, לבין זיהום דלקתי כללי שנמצא בדם, במערכת העיכול ובכל גופך. לא להיבהל! זה בסדר, כל מה שעלייך לעשות במקרה כזה זה לדאוג לבריאות הכללית שלך, ותיכף ניגע בזה יותר לעומק. שוב, ייתכן והעור שלך מספר לך סיפור יותר מעניין ממה שאת חושבת.

הורמונים
כן, אלה שגורמים לך להתקפי חרמנות/עייפות/פאניקה - כשהם יוצאים מאיזון, הם גם מעלים את ייצור הסבום, ייצור תאי העור (מה שגורם ליותר תאי עור מתים להיאגר ולפקוק את פנייך היפות), מעלים את התגובה לחיידק ה-P Acne (שנמצא באופן טבעי על העור, אבל במקרה של פצעונים הוא נמצא יותר מדי), ועוד. אם את מחפשת את מי להאשים, תפני לאנדרוגנים, הורמוני המין הגבריים (מביניהם המוכר ביותר הוא הטסטוסטרון) בנוסף, האינסולין, שברמות מסוימות עלול לייצר אקנה. בכל אופן, שינוי סגנון חייך ישפיע על ההורמונים האלה ויעזור למנוע את הפצעונים.

איפור וטיפוח
הסעיף הזה הינו שנוי במחלוקת בקרב המחקרים, כי יש שטוענים שלאיפור יש השפעה מאוד מינורית על פצעונים, ויש שאומרים שלהפך. בכל מקרה, תמיד כדאי לך לבחור באיפור לא-קומודוני, כלומר כזה שאינו חוסם את העור. היש פתרון? כן, ופשוט ביותר.

גיף חדר כושר ספורט אירובי אימון. Giphy
עשי ספורט בכל הזדמנות/Giphy

סוגי האקנה השונים

ישנם סוגי אקנה שונים, ושכדאי ש"תאבחני" את עצמך בדרך הנכונה ביותר. ראשית, הביני ממה את סובלת:

אקנה לא-דלקתית
אם כל מה שיש לך זה פה ושם קומודונים ("שחורים", או פצעונים קטנים בעלי ראש לבן), אזי האקנה שלך קלה לטיפול ויתכן שהיא נגרמת מסיבה חיצונית ופשוטה יחסית. הידד.

אקנה דלקתית
אקנה שנוצרה על רקע תהליך דלקתי, כלומר: הגוף מגיב בדלקת לגורם כלשהו המאיים עליו. במצב כזה, את סובלת ככל הנראה ממספר סוגים של פצעים: פפולות - הפצעים האדומים, הכואבים והחצופים; פוסטלות, פצעים אדומים בעלי מוגלה; נודלות, ציסטות (כואבות ומתחת לעור), ועוד מרעין בישין. ישנם פתרונות, אבל הם דורשים מעט יותר העמקה, ופעמים רבות הם ישנו לך את החיים לטובה. עוד על זה בהמשך.ישנן דרגות חומרה שונות לאקנה הדלקתית, אשר נעות מהקלה לקשה. בכל מקרה, בואי ננסה להבין רגע מה בכלל גורם לאקנה שלך להופיע.

יופי, סיימנו להתבאס על החיים ועכשיו הגיע הזמן לשנס מותניים ולצאת לעבוד. אז מה לעזאזל עושים עכשיו?

אקנה. ShutterStock
ישנם סוגי אקנה שונים - אבחני את עצמך/ShutterStock

הפתרונות

ובכן - בנות, אנחנו אמנם חיות בתקופה שבה העולם המערבי מזמן לנו אקנה בשפע: מבחינת מזון, לחץ, חוסר איזון הורמונלי ועוד. מצד שני, אנו גם חיות בתקופה שמספקת יותר פתרונות מאי-פעם. אין סיבה שתחיי בסבל עם האקנה שלך, אבל גם אין סיבה שתחשבי שהיא מרכז עולמך, ושלא רואים עד כמה את יפה ומקסימה גם עם כמה פצעים ארורים.

תזונה ותוספים
תמיד מומלץ בחום לפנות לבדיקת דם, ולבדוק האם משהו חסר לך או נמצא בעודף. הורמונלית או מבחינות אחרות, יתכן והגוף מאותת לך דבר-מה באמצעות האקנה, וטיפול בנושא יקל את חומרת הבעיה! ישנם מספר מזונות ותוספי תזונה, אשר נחשבים למעולים לטיפול בבעיה. דעי כי תוספים אנטי-דלקתיים הוכיחו כמאוד יעילים בטיפול באקנה, אבל עלייך למצוא מה מתאים לך. אני כמובן לא ממליצה לך לקחת דבר בלי התייעצות עם רופא מומחה.

הימנעות (אם לא התנזרות) מחלב
החלב הוכח באופן דיי חד-משמעי כגורם לאקנה, וגם חלב הסויה רווי ההורמונים. אבל זה לא כזה נורא. שתי קפוצ'ינו עם חלב שקדים, נסי לאכול גבינות רזות או טבעוניות, ואם יוצא שאכלת מוצר חלב - יאללה, זרמי. אני נגד הגזמה. פשוט היי מודעת ומתונה יותר, ויהיה בסדר.

סוכר ומזון מעובד
טוענים שהוא בהחלט מחריף את האקנה אם מגזימים איתו. החליפי ממתקים בפירות וירקות, או אכלי ממתקים במידה.

קפה
אל תחרגי מהשניים ביום. קפאין מבלבל לך את ההורמונים.

פירות וירקות
ידוע כי פירות וירקות מסייעים לפעילות עיכול תקינה ואף מונעים דלקות. הרבי באכילתם; אכלי סלט בכל יום, רצוי יותר מפעם אחת, ופתחי את הבוקר שלך עם פרי (שאיננו תמר או בננה). את תבחיני בהבדל מהר מאוד.

גדילן מצוי
תוסף התזונה הזה נחשב יעיל במיוחד למלחמה באקנה. גם הוא מסייע למערכת העיכול, אבל אנא אל תצרכי אותו בלי ייעוץ עם רופא.

אבץ
נחשב אף הוא לתוסף מעולה, המסייע בהקלה על האקנה. אל תצפי לתוצאה מיידית במקרה זה, אלא רק לאחר כמה שבועות של שימוש. בנוסף, כאמור, התייעצי עם רופא.

תה ירוק
ידוע מאוד כמסייע בטיפול בזיהום מערכתי, כמנקה וכמסייע לתהליך אנטי-אייג'ינג של העור ושל הגוף כולו, באמצעות רכיב ה-EGCG. שתי כ-5 כוסות תה ירוק ביום (שוב - זוהי עצה כללית ועלייך לבדוק האם היא מתאימה לגופך!), ואם אפשר, השיגי גם תה נטול קפאין. שתי את התה הירוק הטהור ביותר. על מנת להקל על הטעם, את יכולה לערבב עם מעט דבש.

מזון עשיר בסיבים תזונתיים. ShutterStock
תזונה נכונה גם עוזרת/ShutterStock

טיפול בנפש

כשחיפשתי מידע בנושא הזה, הוצפתי בכל-כך הרבה שממש לא יכולתי לתייג כאן את כולו. יקירתי, לחץ גורם לאקנה: הוכחה 1, הוכחה 2, הוכחה 3, הוכחה 4 (חיפשתי דפים שתוחזקו על ידי מחקרים - לכן הכל באנגלית). בלי לבלבל את השכל מדי, אסביר שהלחץ משפיע ישירות על ההורמונים, העיכול ויכולת העור שלך להתגונן.

יוגה, פילאטיס, מדיטציה
מספר פעמים בשבוע, הוכחו כמורידי לחץ אמיתיים וכבריאים למערכת באופן כללי. חברה שסבלה מאקנה אמרה שזה הדבר שפתר לה את הבעיה.

מיינדפולנס
אם תחפשי ביוטיוב, את תידהמי למצוא מדיטציות שנועדו אך ורק לאקנה! הן אמנם באנגלית רובן אבל פשוטות להבנה. הן מעודדות חיבור להווה, לעצמך, להווייה שלך וניתוק מהלחץ המעיק.

ספורט
בעקרון, ואני אהיה קשוחה פה, לפי המחקרים את חייבת לעשות ספורט כדי להיפתר מהאקנה. זה ליטרלי מייצב אותך הורמונלית, כלומר מבחינה פיזית ממש, וגם נפשית. ארבע פעמים בשבוע לפחות, ואת יכולה להתחיל מאימונים קצרים. אבל את חייבת.

אומגה 3
תוסף התזונה הזה הוכח כמאזן הורמונלית נשים בעלות שחלות פוליציסטיות או אי-אזון הורמונלי ככלל. זה תוסף בריא שתמצאי כמובן בדגים, ולעיתים הוא משווק בשילוב עם ויטמין E, שגם הוא טוב מאוד לעורך.

מייק אפ גאיה. עידן גיל,
מייק-אפ מינרלי נון-קומודוני של גאיה/עידן גיל

איפור וטיפוח

סבום, תאי עור מתים, ועוד
תקשיבי, אנחנו לא יכולות להמליץ לך מאי-שם מה טוב לעורך, אבל רופא עור מוסמך או קוסמטיקאית בוודאי יאבחנו את מצב העור שלך ויתאימו לו את הפתרון האופטימלי. מה שכן, אנו יכולות לספר לך על כמה מוצרים נפלאים לפצעונים:

מסכת חימר ירוק
ניתנת להשגה בכל חנות טבע. היא מתייבשת על העור ובכך סופחת ממנו שומנים עודפים. היא מעולה גם כסוכן אנטי-אייג'ינג וגם נגד חצ'קונים, והיא זולה וטהורה.

שמן עץ התה
מעולה להכחדת פצעונים, כפי שתראי בכל מקום באינטרנט, אבל! היזהרי איתו, הוא חזק. הניחי רק באמצעות מקל צמר-גפן ובכמות קטנה, על הפצעון, ולא בכל לילה. זהו שמן אתרי שניתן לקנייה בכל בית מרקחת.

ויטמינים
ניאצינמיד - ויטמין C ו-ויטמין E נחשבים מצוינים לטיפול באקנה. שימי לב אם הם כלולים במוצרי הטיפוח שלך. גם ניאצינמיד (ויטמין B3) הוכח מחקרית כיעיל בטיפול בדלקת המציקה.

מייק-אפ מינרלי
המייק-אפ המינרלי של גאיה Gaya cosmetics מיטיב עם בעלות העור הנאחס. הכיצד? ובכן, מדובר למעשה באיפור מינרלי, שעשוי מ-100% רכיבים וחומרי גלם טבעיים, שאינם מכילים חומרים סינתטיים מזיקים. המייק-אפ עצמו יוצר מאבנים שונות שנגרסו לכדי אבקה: אבן מיקה (המפחיתה קמטוטים), ברזל (המעניק גוון טבעי לפיגמנטים), טיטניום דו חמצני (מגן מפני נזקי השמש), אבץ (משפר את מראה העור משמעותית!), ותחמוצת אבן מינרל (הסופג לחות עודפת). האיפור המינרלי נותן מענה לנשים בעלות עור רגיש שפיתחו אלרגיה למוצרי איפור, או לנשים הסובלות מאקנה וצריכות לשמור על נקבוביות נקיות ופתוחות. יותר מומלץ מזה ונשתגע.

רק לציין שגאיה לא יצרו עמי קשר. נהפוך הוא. אני חקרתי והעמקתי בקרב כל מיני מוצרים, כגון המייק-אפ של גאיה, ומצאתי באתר שבודק את מידת הקומודוניות של מוצרים, ושהמייקאפ המינרלי של גאיה לא קומודוני בכלל. לא ייאמן, שאחרי חיים שלמים של חיפוש מצאתי את האחד. ואם לא די בזה, אז כלבנת עור, מה זה לבנה, קמח; לא תיארתי לעצמי שאמצא מוצר שיתאים בדיוק לגוון שלי, וכל אחת ניכולה למצוא שם - כי מגיעים לחנות ורוקחים שם את הגוון המדוייק, במקום. מחיר: 174 שקלים חדשים (כרגע במבצע ב-165), והמייק-אפ מספיק לכמה חודשים בכיף

המברשת הנכונה
מעצבן ככל שזה עשוי להישמע - את המייקאפ המינרלי של גאיה אי אפשר למרוח בלי מברשת הקבוקי שלהם, שנמכרת לא בזול, ובנפרד. ניסיתי, תאמינו לי, להתחכם ולהשיג מברשות קבוקי קטנות וזולות במקום; אין סיכוי. מברשת הקבוקי של גאיה הינה הכלי המושלם. היא עוצבה באופן ייחודי, משערות אנטיבקטריטליות (ככה הם אומרים, זה באמת נשמע מוזר), שצפיפותן הגבוהה מאפשרת הנחה חלקה ומושלמת. אבל! ושימו לב לטיפ החשוב הבא: שטפו אותה פעם בכמה זמן, כמובן, אך לעולם אל תניחו לה להתייבש כשהיא מונחת על הבסיס, כלומר השכיבו אותה על מגבת ותנו למים לנזול ממנה והלאה. אם המים ייאגרו בבסיס המברשת הזו, היא תיהרס, ותיעשה קשה ולא נעימה. הטריק במברשת הקבוקי, הוא שהיא אוגרת את המייקאפ הסלעי הנחמד שלכן ואתן יכולות למעשה להחדיר אליה את האבקה, לצאת לטייל בעולם, ובמקרה חירום - פשוט לשלוף את המברשת, לפדר את הפנים, להשיבה לתיק ולחזור לדלג. עוד דבר, שימו לב למרוח קרם לחות לפני שתניחו את האיפור. זהו. ביי. מחיר: 224 שקלים (כרגע במבצע ב-179), ניתן להשיג בסניפי הרשת ובאתר

מייק אפ גאיה. עידן גיל,
מברשת קבוקי אנטי בקטריאלית שאי אפשר בלעדיה/עידן גיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully