מירב מיכאלי בראיון באולפן וואלה, מרץ 2021. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

הטובות לקרב: שבו בשקט, ותנו לבנות לנהל את העניינים

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 20:54

המלחמה המותחת אמש בין שתי הנשים הדומיננטיות ביותר בפוליטיקה הישראלית, מרב מיכאלי ואיילת שקד כמעט ועלתה לישראל בממשלת השינוי. בסוף הן התגברו על האגו ועשו את הבחירה הנכונה - אולי זה ישכנע אתכם לשבת בצד ולתת לנשים לנהל את העניינים

מרב מיכאלי, איילת שקד, תמר זנדברג, יפעת שאשא ביטון, אורנה ברביאי, פנינה תמנו, קארין אלהרר, אורית פרקש הכהן ומירב כהן. בממשלת בנט-לפיד החדשה צפויות להיות 9 שרות מתוך פחות מ-30 - אחוזים גבוהים באופן ניכר מכל מה שהיה עד עכשיו. נכון שקצת מוזר לחשוב על זה כעל דבר חדש, כי כחברה אנחנו כביכול כבר נמצאים עמוק בתוך החתירה לשוויון, אבל היי - עובדה שרק ב-2021 זה קרה.

בנוסף, בניגוד לכל הפעמים הקודמות בהן חיכינו למוצא פיהם של גנרלים מנופחי חזה כדי להבין איך ייראה המחר שלנו, ליל אמש ייזכר כדרמה הפוליטית הראשונה שבו הקמת הממשלה הייתה תלויה בשתי נשים והאגו שלהן, לשם שינוי. וזה כבר מעודד.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

עד לא מזמן, העולם כולו, ובפרט משחקים כלכליים ופוליטיים היו שייכים כמעט באופן בלעדי לגברים. נשים הסתפקו בלקיחת החלטות, איך לומר? קטנות יותר. מה אוכלים בערב, מה ילבש הילד, איפה נגור, ובאילו צבעים נעצב את הפאקינג סלון. כמובן שזו הכללה. אבל הכללה היא עובדה שנכונה ברוב המקרים, ומה לעשות שגם עכשיו, בשנת 2021, יש עדיין הרבה יותר מדי אנשים שמאמינים שככה העולם צריך להמשיך ולהתנהל.

איילת שקד ותמר זנדברג באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ערוץ הכנסת, צילום מסך
איילת שקד ותמר זנדברג/צילום מסך, ערוץ הכנסת

לפיכך, אולי בצדק ואולי מתוך אינרציה, הפכנו ליצורים האלה שמחכות לאישור גברי כלשהו כהצדקה לקיומנו, טבעת זהב כדי להוכיח את נחשקותינו, קריירה שתוכיח את ערכנו (שאותה נזנח כשהבעל ייקח אותנו מאבא), ואז מתחילות את החיים שלנו, שמורכבים משמיכת טלאים של המתנה אחת שמתחברת להמתנה הבאה אחריה. לילד הראשון, לילד השני, לבגידה הבלתי נמנעת, לקמטים, לנכד הראשון, לנכד השני, ולמוות שיגאל אותנו מכל זה.

ככה יצא, ואנחנו הסכמנו לשתף עם זה פעולה, ועדיין חלקינו מסכימות לחיות בתוך הפרדיגמות המזעזעות האלו שמגדירות אותן באופן שמצמק את ערכן ועושה להן עוול, עוול שאותו הן מעבירות הלאה לילדיהן, וחוזר חלילה.

עד עכשיו. אולי.

אמנם אנחנו עוד לא לגמרי שם - יש עוד דרך לעבור כדי לנער את ההרגלים התפישתיים הגרועים של כולנו, אבל השמינייה הזאת בהחלט יכולה להוות סמן חיובי כלשהו, לא רק בהקשר של חלוקת הכוח והמקום בפסגה, אלא לפתוח פתח הפנמות אחרות שכולן קריטיות ליכולתן של נשים להעז להפסיק להמתין ולהתחיל לזוז.

נשים בממשלה. אוליביה פיטוסי, פלאש 90, ארתור לנדה, מאיר כהן, נועם ריבקין פנטון, פלאש 90, עיבוד תמונה
תנו לנו לנהל את העניינים/עיבוד תמונה, אוליביה פיטוסי, פלאש 90, ארתור לנדה, מאיר כהן, נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אולי בשלב הבא הנשים הישראליות יבינו שהן לא צריכות אישורים מבחוץ, או מישהו שיגיד להן שהן שוות משהו, או להתחתן כדי להגשים את עצמן, או להביא בכל מחיר ילדים כי אחרת משהו לא בסדר. אולי עכשיו, כשחלק מהכוח עבר אלינו, נתחיל להבין שהעברת הכוח לגורמים חיצוניים זה דבר שקורה גם באשמתנו, ואולי עכשיו נפסיק לשתף עם זה פעולה, נבין שהכוח שם ופשוט אפשר ללכת ולקחת אותו, ולבקש מהגברים בסביבה לשבת רגע בצד ולתת לנו לנהל את העניינים במקום לחכות שמישהו יאפשר לנו, ועד אז לשבת ולהתלונן כמו סתומות שלקחו לנו ועשו לנו.

וכדאי שנעשה את זה, כי תכל'ס, תסתכלו על העולם - זה הופך להיות ברור יותר מרגע לרגע - נשים שמנהלות דברים עושות את זה הרבה יותר טוב מגברים. אלא אם כן הם בגיל שהטסטוסטרון כבר לא שולט להם במוח, כמו ביידן, שייבדה לחיים.

מרב מיכאלי, אפרת רייטן, איילת שקד, תמר זנדברג, יפעת שאשא ביטון, אורנה ברביאי, פנינה תמנו, קארין אלהרר, אורית פרקש הכהן ומירב כהן - תשעשרות בממשלת השינוי, וזה עדיין לא מספיק - תקנו אותי אם אני טועה אבל שוויון זה חצי חצי. ובכל זאת, אולי אפשר לחגוג את האירוע על ידי השקת המם המשעשע של כבוד הנשיא מר יצחק הרצוג ולהקדיש אותו לאירוע הזה.​ מהפכה! מהפכה! מהפכה! מהפכה! רק בואו נקווה שהפעם לא ניאלץ לחכות שש שנים כדי לראות את החלום הזה מתגשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully