ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין חוגגת עם חברים בסרטון באינסטגרם, 18 באוגוסט 2022. טוויטר, צילום מסך
צילום מסך/טוויטר

נא להתנהג בהתאם? הסאגה של סאנה במסיבת השבורים

מיה אגסי

עודכן לאחרונה: 21.8.2022 / 14:35

ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין היא אחת הפוליטיקאיות השנויות ביותר במחלוקת עקב גילה הצעיר והתנהגותה הבלתי ממלכתית שתואמת את התנהגותם של בני דורה. הפעם דלפו סרטונים שלה שבורה במסיבה, והביקורות קשות. האם כולם טועים?

בווידאו: ראשת ממשלת פינלנד עוזבת את פסגת האיחוד האירופי/צילום: רויטרס

מלחמה באוקראינה? בחירות בישראל? נרמול היחסים עם טורקיה? עזבו אתכם מכל אלו. את הסערה האמיתית מנפיקה בזמן האחרון ראש הממשלה של פינלנד, סאנה מרין.

אנחנו רגילים לחשוב על ראשי ממשלה כגברים ונשים מאופקים, מעונבים ומלאי פאסון דיפלומטי. או במילים אחרות: חבורת קפוצי תחת. התדמית הממלכתית של ראשי ממשלה ברחבי העולם היא לא מקרית ובמדינות בהן המנהיגות המדינית מורכבת מגופים אחרים, כמו למשל בית מלוכה או נשיאות, התדמית הקשוחה וחמורת הסבר אפילו בולטת יותר. היא נועדה לשדר אמינות, עוצמה ויכולת להוביל את האומה אל עבר מימוש האינטרסים שלה והיא זו שקונה גם את לב הבוחרים וגם את מנהיגי העולם האחרים.

ואז, הגיעה סאנה. שונה מכל מה שהכרנו ומלווה במשב רוח שיש המגדירים כרענן ויש המגדירים כמצחין, והאמביוולנטיות הזו מובנת במקרה שלה. מצד אחד, מדובר באישה צעירה על כל המשתמע מכך, שנוהגת לפעמים כרווקה הוללת מדירה מעופשת בפלורנטין בעודה מחלטרת כמארחת במסעדה. מצד שני, היא בכל זאת ראש ממשלה, ולפעמים נדמה שהיא פשוט לא עונה על הציפיות. או מגדירה מחדש את הציפיות. אז מי את, סאנה מרין? ולמה את לא נכנסת לאף מגירה סטריאוטיפית כמו שכולנו אוהבים?

מרין נולדה ב-1985 והיא בת 36 - ראש הממשלה הצעירה ביותר בעולם כיום. העובדה הזו כבר הופכת אותה לחריגה, כי התרגלנו שראשי ממשלה ונשיאים הם מבוגרים. מאוד. בישראל, רוב ראשי הממשלה נבחרים כשמאחוריהם קריירה צבאית ופוליטית עשירה. בטייטל "ראש הממשלה הצעיר ביותר שאי פעם נבחר בארץ" מחזיק בנימין נתניהו, שנבחר לכהונה הראשונה שלו בגיל 47 "בלבד". אבל ביבי נבחר במדינה שכיום נפח האוכלוסייה שלה הוא פי 2 מפינלנד: מדינה צפון אירופאית קטנה שנכון לאוגוסט 2022 מונה קצת יותר מחמישה מיליון איש, עם צעירים רבים.

הרכב האוכלוסייה הזה מסביר את הפופולריות של סאנה מרין, שפילסה את דרכה בנחישות לכס הפוליטי הפיני אחרי ילדות לא פשוטה בכלל: היא גדלה בצל בעיות כלכליות עם אבא אלכוהוליסט, ממנו התגרשה אמה לפני שעברה לגור עם בת זוג. היא הייתה הראשונה במשפחה שלה שסיימה 12 שנות לימוד וב 2013 כבר נבחרה לראשות העיר טמפרה - העיר השנייה בגודלה בפינלנד, עם פחות מרבע מיליון תושבים. ב-2019 היא נבחרה כראש ממשלה ונדמה שמאז, השערוריות רודפות אחריה, או היא אחריהן.

בימים האחרונים כולם מדברים על הסרטונים של מרין, אבל הסקנדל הראשון התרחש כבר ב-2020. באוקטובר של אותה שנה היא כיכבה על שער מגזין האופנה הפיני "טרנדי" ובכתבה עצמה צולמה בז'קט מחויט - ללא חולצה. הביקורות לא איחרו להגיע, בתוך פינלנד ומחוץ לה. אף אחד לא הבין איך זה שראש ממשלה אחת מעיזה להשיל מעצמה הפרסונה האולטרה-דיפלומטית ולהצטלם למגזין שעוסק באופנה ועוד בצורה שנתפסה כפרובוקטיבית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אם זה לא מספיק, סאנה סיפקה עוד שערורייה, כשצולמה בפסטיבל מוזיקה, כשהיא לבושה באופן חופשי ומינימליסטי עם ז'קט עור, מגפונים מעור ומכנסיים גזורים קצרצרים - לוק חצוף ומחוספס שבהחלט לא מאפיין דמויות דיפלומטיות ברחבי העולם.

גם במקרה הזה, הביקורות צפו ועלו בכל רחבי העולם, לצד פרגונים, בעיקר מגברברי העולם ששמחו למראה ראש הממשלה המצודדת וכבר התחילו לפנטז על רילוקיישן לפינלנד. מעניין שלוק אחר שבחרה לפסטיבל מוזיקה נוסף, עבר מתחת לראדר, אף על פי שהוא לא פחות מתסיס: שמלת מיני מפייאטים. כל מה שאני יכולה לדמיין זה את קייט מידלטון המתוקתקת יושבת בהלם מול התמונה בשמלה עבה וסגפנית, שיער מסורק למשעי וכובע מצועצע, ומזדעזעת.

אבל את הביקורת הקשה ביותר סופגת מרין בימים האחרונים, אחרי שהתפרסמו שני סרטונים שלה, שניהם צולמו במסיבות. הסרטון הראשון מראה אותה חוגגת במועדון והסרטון השני מראה את סאנה מפזזת עם חברים במסיבה ביתית, בגופיה שחורה מינימלית וג'ינס. הפעם המבקרים אף הוסיפו שמן למדורה ורמזו כי יש מצב שראש הממשלה הצעירה משתמשת, לא עלינו, בסמים. מרין מצידה דיברה גלויות על תחושות קשות לאור הדלפת הסרטונים ובמיוחד ממה שהיה אמור להיות מסיבה אינטימית עם חברים קרובים.

כשאת ראש ממשלה, האלמנט של איזון חיים-עבודה מקבל משמעות אחרת. אנחנו מצפים מהמנהיגות והמנהיגים שלנו להתמסר לתפקידים הפוליטיים שלהם ויותר מזה: להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהזהות שלהם. המבקרים של סאנה מרין בהחלט מצדדים בגישה הזו, שיש בה צדק מסוים. מצד שני, לפעמים קיתונות הביקורת שמופנות אליה גורמות לי לרצות לצלם סרטון ולמרר בבכי מול מצלמה: Leave Sanna alone!

סאנה מרין. אינסטגרם, צילום מסך
בום./צילום מסך, אינסטגרם

מדובר באישה צעירה מאוד, שבואו, בכל זאת מנהיגה מדינה עם "קצת" פחות בעיות מישראל, אוקראינה, ארצות הברית, או כל מערבולת חברתית-ביטחונית-גאו-פוליטית אחרת. בסך הכול אפשר לקבוע שהפינים חיים חיי נוחות, בטח לעומת המציאות שאנחנו מכירים בישראל וגם יחסית להרבה ממדינות העולם. לכן נשאלת השאלה, אם הציפיות שלנו מסאנה מרין לא גבוהות מדי, ואם אנחנו לא מנסים להחיל עליה אמות מידה שפשוט לא רלוונטיות במקרה שלה. בסופו של דבר, ראש ממשלה יכולה גם לעשות את עבודתה נאמנה ולשרת את קהל הבוחרים שלה, וגם לבלות במסיבות מעושנות.

מבחינתה של סאנה מרין, התשובה ברורה. היא אומנם פצחה במסע התנצלויות לחוץ אחרי פרסום סרטוני המסיבות ואף עשתה בדיקת סמים בתקווה להשתיק מעט את קהל המקטרגים, אבל זה לא אומר שהיא עומדת לחדול מהמעשים שלה בעתיד או להצניע אותם. למעשה, היא דוגלת באיזון רדיקלי בין עבודה לבילויים ואף הצהירה פעם שלקחה לעצמה חופשה של 4 שבועות, בעודה בתפקיד.

במדינה כמו שלנו, שבה ראש הממשלה ובכירים פוליטיים נאלצים לבטל סופ"ש בצימר בצפון בגלל עוד מלחמה שפרצה מעכשיו לעכשיו, ארבעה שבועות חופשה נשמעים מופרכים לגמרי. אבל שוב, זה ניסיון להכניס את מרין לתבנית המוכרת והידועה, כשלמעשה, היא עושה בדיוק את מה שעשתה כל חייה: מתווה את הדרך שלה בעצמה, בהתאם לשאיפות שלה ולפי מה שהיא רואה לנכון. האם זו הדרך הטובה ביותר? קשה לקבוע. אולי בכלל אנחנו עדים למשהו חדש וחדשני ולמישהי שתהפוך בדיעבד לדמות חיקוי ומופת עבור מנהיגים צעירים שרוצים לבטא את עצמם ולאו דווקא להפוך לזהות הפוליטית הגנרית ולנהוג בממלכתיות וחומרה, ולהימנע מחיי חברה או בילויים שאינם קשורים ישירות לתפקיד. בכל מקרה, משהו אומר לי שעוד לא שמענו את המילה האחרונה מסאנה מרין ושהבלגן הבא כבר בדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully