כפית סוכר. ShutterStock
ShutterStock

לא רק משמין: הקשר בין סוכר והזדקנות של עור הפנים

מיכל חלילי

14.9.2022 / 16:43

סוכר הוא האויב, את זה אנחנו כבר יודעים. שמענו את כל סיפורי האימה על עמידות לאינסולין ועל ערך גליקמי. אבל האם ידעתם שהסוכר המושמץ גם גורם להזדקנות מהירה של עור הפנים? הנה הסיבות

עוגות דבש, תפוחים, רימונים ושאר קינוחים ומתוקים מהווים חלק בלתי נפרד מהחג ומהארוחות המשפחתיות המשובחות שנאכל לכבוד חדשה וטובה. דברי המתיקה מאיימים אומנם להרוס לנו את הגזרה, אך לא רק. מעבר לקו המותניים, לאכילת סוכר בצורה מופרזת יש השלכות גם על מצב העור, נראותו והזדקנותו. רגע לפני החג התייעצנו עם מיכל חלילי, מדריכה בכירה במותג הקוסמטיקה הישראלית- בינלאומית מעבדות GIGI בכדי להבין כיצד מגיב הגוף בכלל, והעור בפרט לצריכת סוכר מרובה? האם אכילת פרי שקולה לאכילת עוגה? ומה לגבי שוקולד? כל התשובות לפניכן.

תוצרי הלוואי של אכילת סוכר
הקשר בין סוכר והשמנה ברור לכולן. סוכרים ומזונות שמתפרקים במהירות לסוכרים (פסטה, לחם, תפוחי אדמה) גורמים לעלייה קיצונית ברמות הסוכר בדם, שגורמת לשחרור אינסולין המביא לאגירת שומן במקום שריפתו ומכאן להשמנה. התוצר השני של אכילת סוכר המשפיע על מצב העור ופחות מוכר לקהל הרחב, הוא יצירת מצב דלקתי בגוף. הסוכרים הנצרכים בכמויות גבוהות נצמדים לחלבוני הקולגן, אותו חלבון חשוב שאחראי על יצירת עור צעיר, גמיש ומתוח, בתהליך שנקרא גליקציה. היצמדות זו גורמת לשחרור אנזים שמפרק את הקולגן, וכאשר זה מופחת בגוף, נגרמת תוצאה בלתי רצויה של עור יבש, חסר ברק, אדמומי, לא גמיש ובעל נטייה להזדקנות מואצת.

כפית סוכר. ShutterStock
כמה שהוא מרגיש טוב, ככה הוא לא טוב לנו/ShutterStock

מה לגבי סוכר פירות?
פירות אכן עשירים בסוכרים (סוכרוזה ופרוקטוזה), אך גם בסיבים ובחומרים פיטו מזינים ואנטי דלקתיים, הנמצאים בדרך כלל בקליפתם ואינם מעוררים השפעה דלקתית על הגוף. למעשה הם אפילו מדורגים נמוך באינדקס הגליקמי, מה שאומר שלא משפיעים באופן משמעותי על רמות הסוכר בדם. עובדה זו נכונה כל עוד נצרכים באופן שאינו מסונן (כמיץ). יתרה מזאת, נמצא במחקרים כי לפירות רבים כמו תותים, אוכמניות, אסתאי, תפוזים, השפעה חיובית על העור, שכן הם מכילים חומרים שמנטרלים מתגי מפתח גנטיים המעודדים דלקות בגוף. לתפוחים המזוהים עם החג גם כן השפעה חיובית על הגוף דווקא בתרומה לייצוב רמות הסוכר בדם ואף מקטינים את הסיכוי לחלות בסוכרת מסוג 2.

מה לגבי שוקולד?
בעניין השוקולד חשוב להבין איזה סוג אנו צורכים. בעוד ששוקולד חלב עשיר בסוכר מזיק, לשוקולד מריר המכיל 70 עד 85 אחוזי קקאו דווקא השפעות חיוביות על הגוף. שוקולד מספק הגנה עצבית למוח, החומצה האולאית בו מאפשרת לקלוט חומרים מזינים נוספים חשובים והשומן הבריא בו מאט ספיגה של סוכרים. בנוסף, הוא מגן על המערכת הקרדיו- וסקולרית ואף מפחית משמעותית סיכון לטרשת עורקים. גם לקקאו השפעות חיוביות על העור, כמו מניעת הזדקנות העור ואף הגנה מפני השפעות מזיקות של חשיפה לשמש.

רימון. ShutterStock
מלא אנטיאוקסידנטים ונוגדי דלקת/ShutterStock

ממה להימנע ומה כדאי לאכול בארוחות החג ובכלל?
כאמור, רצוי להימנע ממזונות בעלי מדד גליקימי גבוה ובעלי שומן רווי המקפיצים עם התפרקותם בגוף את רמות הסוכר בגוף. אלו כוללים שתייה ממותקת, מזון מעובד, אורז, עוגות, עוגיות ועמילנים למיניהם. לעומתם, ישנם מזונות רבים שדווקא יטיבו פלאים עם הגוף בכלל ועם עור הפנים בפרטי. ביניהם, סלמון ודגי מים קרים המהווים מקור נהדר לחלבון החשוב לבריאות הגוף ולתאי העור. כורכום, המעלה את ריכוזם של אנזימים נוגדי חמצון במערכת ניקוי הרעלים של הגוף ושומר על העור נקי, מוצק וקורן. קוקוס, שמחזק את הרקמות המחברות של העור ושומר עליו גמיש ורך ופטל שמכיל ויטמין סי רב שתורם בייצור קולגן.

על אף האמור, נטייה לקיצון והתנזרות ממאכלים המכילים סוכר לבן מפחיתה משמחת החיים והחג ואינה חיובית גם היא. כאשר צריכת מתוקים נעשית בצורה שקולה וממותנת, ניתן בהחלט ליהנות גם מהם ולשמור על בריאות הגוף ועור הפנים.

שוקולד. ShutterStock
שוקולד/ShutterStock

כותבת המאמר היא מדריכה בכירה במותג הקוסמטיקה GIGI

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully