אישה נלחמת עם גבר. freepik,
freepik

כל מה שצריך לדעת על הגנה עצמית לנשים

מוגש מטעם B144

עודכן לאחרונה: 23.11.2022 / 14:48

למידת הגנה עצמית ושימוש בכלים שונים להגנה עצמית מסייעים לתחושת הביטחון האישית במרחב הציבורי ובבית, אך חשוב מכך - בעת הצורך הם יכולים להוות את ההבדל בין פגיעה ממשית ליציאה מכלל סכנה והזעקת עזרה

אישה נלחמת עם גבר. freepik,
הגנה עצמית/freepik

למרבה הצער, נשים לא יכולות לחוש בטוחות לגמרי, ובטח לא כמו שגברים מרגישים בטוחים במרחב הציבורי. הסכנות יכולות להיות בכל מקום, בין אם בחיים האישיים עבור חלק מהנשים, בין אם במסגרת סיכוני העבודה או הדרך אליה וממנה, ובין אם פשוט בשל מרקם החיים שמזמן לנשים סיטואציות בהן הן צריכות להגן על עצמן.

מהי חשיבותה של ההגנה העצמית עבור אישה?

כל אדם צריך לדעת להגן על עצמו אך לצערנו בעולם שבו אנו חיים נשים יותר פגיעות לסכנות. הפגיעות יכולות להיות מגוונות במיוחד - בין אם בתקיפות מיניות אקראיות, בין אם במסגרת אלימות במשפחה ובין אם במסגרת תפקיד או עבודה וסיכונים שונים של מקצוע. שכיחות המקרים לעומת גברים משמעותית וישנם תוקפים שכלל אינם מורתעים מהחוק וינסו לתקוף במגוון רחב של דרכים. מסיבות אלה כולן ובשל כל אחת מהסיבות בנפרד, נקיטת אמצעים שונים להגנה עצמית קריטית גם לתחושת הביטחון האישית אך גם להגנה בפועל.

נשים צריכות לדעת להגן על עצמן לא רק בתחום ההגנתי, אלא גם ההתקפי, כדי שבבוא היום חלילה ויתקלו במצב בו הן נאלצות להגן על עצמן, יוכלו לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ותוך שימוש באמצעים שונים וטקטיקות שהוכחו כיעילות. יש לזכור, לתקיפה של נשים יש השלכות מעבר לתקיפה עצמה, בין אם בהרס שגרת החיים, החדרת פחד, ובוודאי פגיעה נפשית ופסיכולוגית לאחר המקרה.

מתי כדאי להתחיל?

אין ספק שכבר מגיל ילדות נשים נחשבות פגיעות יותר, בטח בעולם של היום, למרות שכדאי להזכיר באותה נשימה שילדים בנים פגיעים גם כן לסכנות שונות. עם זאת, כאשר ילדה הופכת מילדה לנערה היא נמצאת במצב פגיע יותר במרחב הציבורי, בוודאי בגילאים בהם היא מתחילה לצאת עם חברות בערב. ההמלצה היא להתחיל כבר בגיל הנעורים, כדי שלנערה יהיה הביטחון להסתובב במרחב הציבורי כשהיא יודעת שיש בידיה כלים שונים להתמודדות עם מצבים שונים. עם זאת, חשוב לזכור שאף פעם לא מאוחר מדי להתחיל! אם אישה מעוניינת להשיג משהו, שום דבר לא אמור להגביל אותה מלהשיג אותו, במיוחד כשמדובר בביטחון העצמי שלה ובאפשרות שלה להגן על עצמה בשעת צרה.

אישה נלחמת עם גבר. freepik,
הגנה עצמית/freepik

רישיון לנשק

אמצעי ההגנה המרתיע ביותר הוא נשק, ומכאן מי שיכולה ומעוניינת להוציא רישיון לנשק יכולה לעשות זאת ולזכות להגנה משמעותית בחייה. כיום ישנן הקלות רבות לקבלת רישיון, כאשר ההליך אורך כמה חודשים מול המשרד לביטחון פנים, שם ניתן להגיש בקשה ראשונית באתר לבדיקת הזכאות לקבלת רישיון לנשק. מומלץ קודם לבדוק את המחיר של ירי במטווח דרך מחירון מטווחים ואף להתנסות קודם כל בירי במסגרת מטווח, ובוודאי כאשר ישנו רישיון יש צורך להגיע על פי הוראות המשרד לביטחון פנים ולבצע תרגולים וריענון בכלי הנשק. כמו כן, כדאי לדעת שישנם חוקים ברורים לנשיאת נשק, אחסונו ונשיאתו במרחב הציבורי.

גז פלפל

אחת הדרכים להתמודד עם תוקפים ולשפר את תחושת הביטחון במרחב הציבורי היא נשיאה של גז פלפל. יש שתי אפשרויות במקרה הזה - אקדח גז פלפל או תרסיס. התרסיס יכול להתיז למרחק, וגם האקדח, אך מה שהופך את השימוש באקדח לנוח יותר היא העובדה שהמקרה שלו מרתיע יותר את התוקפים. כאשר אישה הולכת ברחוב והיא חשה בסכנה, התרסיס או האקדח יכולים להיות בהישג ידה בכל עת ולשמש בשחרור נצרה ככלי מנטרל לתוקף, מספיק כדי להזעיק עזרה או לברוח מהמקום.

שוקר

שוקר חשמלי הוא כלי הגנה עצמית יעיל במיוחד אך כדאי להכיר את המגבלות השונות שלו. מותר לשאת אותו להגנה עצמית אך אסור להסתובב אתו גלוי במרחב הציבורי. הכוונה היא שמותר להחזיק אותו בתיק או בכיס, אך לא ביד, ורק בעת הצורך ובעת תקיפה או תחושת סכנה ניתן להוציא אותו. יש שוקרים חזקים במיוחד וכדאי לעדת כיצד לעשות בהם שימוש כדי להבטיח שהשוקר לא יהפוך להיות כלי שישמש נגד מי שמחזיקה אותו. הוא יכול לנטרל בקלות תוקף ולסייע בהגנה עצמית כיוון שהוא מאפשר בריחה מהמקום.

קורס הגנה עצמית

אחד הכלים היעילים ביותר להגנה עצמית הוא לימוד של קורס הגנה מקצועי שמטרתו בראש ובראשונה לייצר ארגז כלים בו אישה יכולה לעשות שימוש בעת צרה. מדובר על כלים שונים להגנה, יציאה ממצבי תקיפה שונים, התמודדות, קבלת פוקוס ושליטה על מצבי תקיפה ולחץ וגם טכניקות שונות להיחלצות מאחיזות שונות. הקורסים גם מקנים כלים שונים של תקיפה להיחלצות וניתן למצוא אותם היום במסגרות רבות של אומנויות לחימה או במסגרת של קורסים המיועדים להגנה עצמית לנשים באופן ספציפי.

לסיכום, הגנה עצמית היא בגדר חובה לכל אדם ובכל גיל. נשים שלא רוצות להסתמך על אף אדם שיגן עליהם בשעת צרה מלבד על עצמן, רצוי שירשמו לקורס הגנה עצמית לנשים. זה יסייע להן להשיג תחושת ביטחון עצמי מלאה, לרכוש את העוצמה הפנימית שבהן ולהגן על עצמן כנגד כל סכנה אפשרית שעלולה לארוב בדרכים.

מוגש מטעם B144

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully