סקס אונליין. ShutterStock
ShutterStock

בעקבות אבי חימי: האם בגידה אונליין היא עילה לגירושין?

עו"ד רענן גל, טור אורח

2.2.2023 / 13:08

הרוחות סוערות בעקבות פרשת אבי חימי והתפטרותו מתפקיד יו"ר לשכת עוה"ד, אבל מעבר לכל זה נותרה סוגיית בגידתו ברעייתו וההשלכות על כך. עו"ד רענן גל מסביר

ימים ספורים חלפו מאז נחשפה בערוץ 13 הפרשה שבגינה הודיעה יו"ר לשכת עוה"ד אבי חימי על התפטרות מתפקידו. האם מדובר בהטרדה מינית, ניצול סמכות או פשוט בבגידה, ברומן מחוץ לנישואין? הפרטים הללו, יש להניח, יתבררו בעתיד. בינתיים, עומדת סוגייה לא פחות חשובה והיא כיצד המעשה שביצע עו"הד חימי ישפיע על נישואיו, או גירושיו. האם בגידה וירטואלית, דרך מסך מחשב היא עילה לגירושין? האם מדובר במעשה כעור או מעשה בגידה?

התפתחות הטכנולוגיה הובילה לשינוי בהיבטים רבים של חיינו, גם בחיי הזוגיות שלנו. אנחנו מכירים את בני הזוג דרך ישומונים או דרך הרשתות החברתיות, ומנהלים חלק ניכר ממערכות היחסים שלנו דרך המחשב והטלפון הנייד. השינויים האלו, מן הסתם, יצרו גם שינוי באופן שבו אנחנו (או אחרים) בוגדים. כבר לא צריך לצאת מהבית כדי להכיר ולפתח רומן. אפשר לעשות הכל מאחורי מסך המחשב. כעת נשאלת השאלה מה דינה של בגידה וירטואלית?

האם שיח מיני באמצעות הזום או שיחת הוידאו דינה כדין בגידה בחדר המיטות?

בהלכה היהודית בגידה מוגדרת כקיום יחסי מין עם בן זוג שאינו בן הזוג החוקי. על פי ההלכה, מהווה בגידה עילת גירושין, כשמעמד האישה הבוגרת חמור מזה של הגבר. משהוכח כי האישה בגדה היא אסורה הן על בעלה והן על בועלה (המאהב שלה). אולם במידה והגבר בגד והפסיק במעשיו, עילה זו אינה עומדת כנגדו.

אף שההלכה היהודית לא מתייחסת למעשה בגידה שהתרחש דרך מסך המחשב, כלומר בגידה וירטואלית, הרי שמקרים מהשנים האחרונות שהובאו לפתחו של בית הדין הרבני, אילצו אותו להתמודד עם הסוגייה.

אבי חימי, 14 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
לא בטוח שזה נגמר פה. אבי חימי/ראובן קסטרו

בשנת 2006 למשל, קבע בית הדין הרבני כי קשר אינטימי וירטואלי שקיימה איזה עם גבר זר מהווה עילה לגירושין. בכך קיבל בית הדין את תביעת הבעל שטען כי אינו יכול לחיות עם אישה המקיימת קשר עם גבר אחר.
האם התנהלותו של יו"ר הלשכה המתפטר מהווה עילה לגירושין בשל בגידה? ייתכן, אך סביר יותר כי במקרה שלו מדובר במעשה כיעור (אף שלרוב בהלכה היהודית מיוחס מעשה כעור לאישה ולא לגבר). לפי ההלכה היהודית מעשה כיעור הוא מעשה שאינו הולם את מי שנשוי, מדובר במעשים שאינם מגיעים לכדי בגידה כמו נשיקה, התנהגות פרובוקטיבית או אישה המתרועעת עם גברים שלא בנוכחות בעלה.

שיח בעל תוכן מיני בין גבר נשוי לאישה אחרת דרך מסך המחשב, ואף ביצוע מעשה חושפני ולא הולם מצד הגבר דרך אותו מסך, ייתכן ויוכלו להיכנס בגדר מעשה כיעור. במידה והוכח כי מעשה מסוים הוא מעשה כיעור, משמעות הדבר שהאישה שביצעה את המעשה (ההלכה כאמור מתייחסת לנשים במובן הזה) תאבד האישה את כתובתה ואת מזונותיה.

סופה של פרשת ראש לשכת עורכי הדין הפורש עו"הד אבי חימי רחוקה מסיום. כך הבירור בנוגע ליחסים שהתקיימו בינו לבין אותה עורכת הדין וכך גם לגבי ההשלכות במישור האישי והזוגי של חימי ורעייתו. הרבה מונח על הכף, אולם במידה ואכן מדובר במעשה כיעור, עשויה לעמוד לאשתו עילת גירושין ובסופו של דבר עלול חימי לאבד את סכום הכתובה שעליו חתם ערב נישואיו.

הכותב הוא מומחה לדיני משפחה.

  • עוד באותו נושא:
  • אבי חימי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully