לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
דובר צה"ל/דובר צה"ל

עכשיו, לראשונה צה"ל יתאים את תנאי החיים במיוחד עבור נשים

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 13:13

צה"ל הבין שצרכי נשים לוחמות עלולים להיות שונים מעט מהסטנדרט הקבוע, והקימו פרוייקט חדש שאמון על יצירת יקום מותאם "נשים" בעולם שהיה של גברים בלבד. פרוייקט חדש שהוקם לאחרונה, אמון על יצירתו של היקום מותאם "נשים" בעולם שהיה של גברים בלבד

לפני כשנה החל פרויקט בפיקוד הצפון ביוזמתו של מפקד פיקוד הצפון דאז, האלוף אמיר ברעם, אשר זיהה את הצורך שבמתן מענה ייחודי לגדודים המעורבים בפצ"ן. מטרתו הייתה - שיפור והתאמת המענה לצרכי הלוחמות בפיקוד, מתוך ההבנה שהמערך הלוחם בצה"ל נבנה במקור בהתאמה לגברים. בעשרים השנים האחרונות, תהליך שילוב הנשים בצה"ל הלך והתפתח: תחילה היו לוחמות ביחידות מסוימות כפיילוט, ועם השנים הלוחמות הללו הפכו לקצינות ומפקדות בכירות, והיום ברור לכולם כי תרומת הלוחמות היא חלק בלתי נפרד מהמערך הקרבי.

בפיקוד הצפון לוחמות משתלבות ברובן בחטיבת האש 282, חטיבת התותחנים הפועלת תחת אוגדה 36 - שייעודה הוא סיוע לכוחות המתמרנים וסגירת מעגלי אש במהירות על מטרות המהוות איום מיידי. בחטיבה ארבעה גדודים סדירים, והלוחמות נמצאות בכולם. בשגרה, רוב הגדודים נמצאים בתעסוקה מבצעית בהגנה על גבולות הארץ, ומשימתם העיקרית במספר החודשים האחרונים היא הגנה על קו התפר במרחבים השונים ביהודה ושומרון.

לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תרומת הלוחמות היא חלק בלתי נפרד מהמערך הקרבי/דובר צה"ל, דובר צה"ל

המשמעות בשטח היא שהפלוגות עוברות הרבה בין מוצבים זמניים, שלא בהכרח מותאמים לגדודים מעורבים מבחינת התשתיות שבהם. כדי לענות על צורך זה, במסגרת הפרויקט סופקו לגדודים בין היתר "איזכוריות"- גדרות מתכת ניידות המאפשרות לכל פלוגה לסדר את המרחב במוצב בצורה המתאימה ללוחמים וללוחמות בגדוד.

סמל שני מאיר, מפקדת בגדוד "הרעם" 334 בחטיבת האש 282 מספרת: "כשהפרויקט התחיל אני הייתי בחודשים הראשונים שלי כלוחמת בגדוד. הגענו לאירוע גדול במפקדת החטיבה שבו קיבלנו הרבה ציוד אישי, ערכות מזון ומוצרים שונים שיש גם היום ברס"פיות בגדוד ואפשר לבקש אם חסר למישהי, פעם אני נשארתי בלי גרביים וקיבלתי. קיבלנו גם מכולות מגורים ניידות מיוחדות למפקדות הפלוגות, והרבה איזכוריות (הגדרות הניידות) שאנחנו משתמשות בהן במוצב במגורים, בשירותים ובמקלחות וככה יש לנו יותר מרחב, הפרדה ופרטיות וזה מאוד נוח."

לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"יש לנו יותר מרחב, הפרדה ופרטיות"/דובר צה"ל, דובר צה"ל

הפרויקט הוא לוגיסטי בעיקרו, וכולל רכישה של ציוד לחימה מותאם וכלים נוספים- למשל החלפת כל הווסטים, הקסדות והאפודים הקרמיים בגדודים המעורבים ומתן ציוד חדש יותר, גם במידות קטנות יותר. מכונות כביסה לגדודים מעורבים שעוברים בין מוצבים, אמצעים לשיפור מבני המגורים, 'ערכת סיגל' ללוחמות הכוללת תוספי תזונה ומוצרים להיגיינת נשים. בנוסף, כחלק מהפרויקט הוחלפו הכיסאות של הבקא"סיות לכיסאות יותר תומכים.

מלבד ההתאמה הלוגיסטית, נערכת התאמה בתחומים נוספים: לוחמות מקבלות הטבות רפואיות, קיצור זמני ההמתנה לתורים ומתן בדיקות שגרתיות בלי שהן יצטרכו לבקש אותן בהכרח, מידע רפואי ותזונתי מועיל בשגרה, ימי העצמה ולימוד מרוכזים, ואף מסלול פיתוח ייעודי לקצונה נשית על מנת לפתח את הקצינות הלוחמות ולעודד אותן להישאר בצבא.

סגנית מפקד חטיבת האש 282, סא"ל אפרת קייקוב, הייתה מג"ד 334 כשהפרויקט התחיל, והגדוד עליו פיקדה היה הפיילוט הראשוני של התוכנית. היא מוסיפה: "זה פרויקט חשוב ומשמעותי, ששם בפרונט את חבורת הלוחמות המעולה המשרתת בפיקוד הצפון במגוון תפקידים, ומנסה לתת מענה הוליסטי לכמה שיותר צרכים. המלאכה טרם הסתיימה וכמובן שיש עוד דרך לעשות, אך בהחלט הפרויקט מגיע לקצה ומשפר באופן משמעותי כבר היום תחומים נרחבים."

לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מנסה לתת מענה הוליסטי לכמה שיותר צרכים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

יחידה נוספת בה נשים משתלבות בצורה משמעותית בפיקוד הצפון, היא גדודי האיסוף הקרבי "עיט" 595, ו"שחף" 869 הפועלים בגזרה הצפונית. לוחמי ולוחמות האיסוף מבצעים משימות מודיעין קרביות הכוללות בניית בנק מטרות לצה"ל, הטמנות, הפללות, מארבים מסוגים שונים, איתור ואפיון אמצעי לחימה של ארגוני הטרור בגזרה הצפונית של ישראל ומבצעים משימות בשיתוף פעולה עם יחידות נוספות.

גדודי האיסוף הקרבי כוללים בתוכם גם בק"אסיות - בקריות איסוף יבשתי, אשר שומרות על הגבולות הצפוניים ופועלות לסיכול חדירות הסתננויות לשטחנו ומניעת פעילויות חבלניות עוינות. הבקא"סיות פועלות ברציפות, 365 ימים בשנה, ביום ובלילה, ולכן נדרש מהן לשבת בחמ"ל במשמרות ארוכות האורכות מספר שעות. בעקבות צרכים שעלו גם מצד הבקא"סיות, הפרויקט התרחב וכעת מספק גם להן מענה מיטבי וייחודי המשפר את תנאי תפקידן:

סרן ירדן שלום, פיזיותרפיסטית במקצועה מזה 4 שנים, משרתת בתפקיד חדש: קמ"ד לוחמות בפיקוד הצפון. התפקיד הוקם בעקבות עליית כמות החיילות הלוחמות ותומכות הלחימה בגזרת הפיקוד ומתוך הבנה של חיל הרפואה ובמיוחד חיל הרפואה בפיקוד, שיש לנשים צרכים רפואיים שונים מאלה של גברים ושצריך להתייחס לכך אם רוצים לשפר את איכות השירות הרפואי הניתן בגזרה.

לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
לוחמות מקבלות הטבות רפואיות, קיצור זמני ההמתנה לתורים ומתן בדיקות שגרתיות/דובר צה"ל, דובר צה"ל

"המטרה של התפקיד היא להסתכל על המענה הבריאותי והרפואי השלם שניתן ללוחמות ותומכות הלחימה בפיקוד במטרה לשפר אותו, למנוע תחלואה ופציעות, לקדם בריאות וכאשר צריך - לתת מענה רפואי מיטבי שתואם את המין והמגדר של החיילים והחיילות (ובמקרה הזה של החיילות)." היא מספרת
אני הגעתי לתפקיד לפני מספר חודשים והתחלתי במיפוי ותיעוד של המצב בשטח, עברתי בין בסיסים ויחידות של לוחמות ותומכות לחימה ברחבי הפיקוד ובדגש על קו המגע, הסתכלתי על המגורים, המרפאות, חדרי האוכל ועוד. שוחחתי עם מפקדות, חיילות, רופאות וחובשים ויצרתי קשר עם מערכי התזונה, הכושר הגופני, בריאות הנפש וכל הנוגעים בדבר והתחלתי לנסות לראות איזה שינויים אפשר לעשות כדי לשפר את בריאות החיילות, איכות השירות שלהן, איכות המענה הרפואי שהן מקבלות ולמנוע תחלואה.

התחלנו לדבר עם מפקדות וחיילות, לבצע הדרכות לקידום בריאות והדרכות לגבי שירותי הרפואה להן הן זכאיות ברחבי הפיקוד ובצבא בכלל והכל כדי להדגיש את המידע על הזכויות הרפואיות שלהן ואפשרויות הטיפול בפיקוד. במקביל התחלנו תהליך של שיפור המענה התזונתי בחדרי האוכל ובמטבחוני הבקא"סיות כדי לשפר את שביעות הרצון של החיילות. הוספנו אימונים קבוצתיים והדרכות עם המדא"גים השונים, שיפרנו את המענה התזונתי בארוחות הביניים אצל הלוחמות, והתחלנו בהדרכות למפקדי לוחמות ובקא"סיות של גדודי האיסוף הקרבי אודות בריאות, תזונה, רפואה, אחריות המפקד במענה הרפואי והנהלים, הזכויות והאפשרויות למענה רפואי בצבא.

כדי לקדם את הרפואה של הבקא"סיות באופן ספציפי, נעשית עבודה רחבה בנוגע להעלאת תקינת חובשים בפלוגות, הוספת גורמי רפואה ואף ימי רפואה מרוכזים בהם הסעה לוקחת את כל הבנות הזקוקות לכך לאחת המרפאות הצבאיות הגדולות לשם קבלת טיפול מסויים שהן זקוקות לו כמו פיזיותרפיה לדוגמא.

מאז תחילת הפרויקט אפשר לראות משיחות החתך השונות שהרבה בקא"סיות מרוצות יותר מהמענה התזונתי וזמינות הרפואה ורפואת המומחים, והלוחמות מרגישות טוב יותר עם המענה התזונתי המותאם להן בארוחות ומחוץ להן שכולל בין היתר גם את ערכות סיגל (ערכה עם מוצרי מזון עשירים בברזל וחלבון) שניתנות לכל לוחמת אחת לשבועיים לשם חלוקה על גבי השבועיים הקרובים."

לוחמות צפוניות. דובר צה"ל, דובר צה"ל
הפרוייקט דואג לשיפור המענה התזונתי בחדרי האוכל ובמטבחוני הבקא"סיות/דובר צה"ל, דובר צה"ל

במסגרת פרויקט "הלוחמת הצפונית" מתקיימים גם ימים מרוכזים ללוחמות, בהם הן עוברות תכנים מגוונים אחת לכמה חודשים. לדוגמה, בסוף חודש ינואר האחרון התקיים "יום לוחמת צפונית" בגדוד האיכון 611 בחטיבת האש 282, שמטרתו הייתה להעצים את הלוחמות, לתת להן כלים פרקטיים להמשך השירות, ולעזור להן לפתח חוסן פיזי ומנטלי. במהלך אותו יום הלוחמות פגשו במרצות בתחומים שונים, ביניהן: סמח"ט 282, סא"ל אפרת קייקוב שהרצתה על נשים לוחמות בהיסטוריית העם היהודי ומאז קום המדינה וגם שיתפה מחוויתה האישית והבחירה שלה להתגייס לקרבי בשנת 2006, עוד כשזה היה פחות נהוג לנשים להתגייס לקרבי, הן עברו הרצאות בנושא יוהל"ם והעצמה אישית, וגם סדנת "דגשים לתזונה נכונה ללוחמות" על ידי תזונאית פיקוד הצפון, אזרחית עובדת צה"ל, יערה עפרון כהן.

מפקד חטיבת האש 282, אל"ם נמרוד ציבולסקי מספר על תרומת הלוחמות: "צה"ל הוא צבא העם. כולנו צומחים מתוך השורות. מה שמיוחד במקום הזה זה שאתה נמדד, אולי בפעם הראשונה בחיים שלך, רק על מה שאתה יודע להביא. המגדר שלך לא באמת רלוונטי, כמו העדה שלך, או כמה כסף יש לך בבנק, אלו עניינים לא משמעותיים. יש לנו מפקדות, לוחמות, וקצינות מעולות. ככל שיהיו יותר כתפיים לשאת את המערך הקרבי, בדיוק כמו במשא אלונקות, אז המשא יהיה קל יותר. על כן, הגם שהן עומדות בכל המבחנים והנורמות הנדרשות, אני חושב שהן גם מביאות שלם גדול יותר לתוך המערך הקרבי. איכות פיקוד מסויימת, מנהיגות בדרכי נועם - זו כנראה הדרך הכי טובה להניע אנשים, ביחד עם הזדהות עם המשימה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully