אלימות כלכלית במשפחה. ShutterStock
ShutterStock

חושבת שבן הזוג שלך קמצן? תקשיבי לסיפורי הזוועה האלה

11.5.2023 / 11:51

טבעת אירוסין ב-500 שקלים, ילד טס לחו"ל עם קופסאות שימורים וממרח שוקולד, אב שגוזר את נעלי הספורט והופך אותם לכפכפים. סיפורים על קמצנות לא חסרים, אבל כאלה עדיין לא שמענו

קמצנות היא תכונה המתאפיינת בפחד להוציא כספים, לעיתים עד ויתור על נוחות ועל צרכים בסיסיים. במקרים רבים, קמצן לא מגדיר עצמו ככזה, אלא כאדם מחושב או חסכן. לכן הגדרת הקמצנות מתבססת לעיתים על סטנדרטים חברתיים ועל הסבל והתסכול הנגרמים בעקבותיה לאנשים אחרים. לעיתים אנשים הסובבים אדם קמצן חשים כי עיסוקו בכסף הוא אובססיבי, וכי נמנעות מהם פעילויות או רכישות בסיסיות ללא סיבה כלכלית אובייקטיבית.

אלימות כלכלית במשפחה. ShutterStock
סיפורים מפה ועד אללה יוסתור/ShutterStock

נשים רבות מעידות כי בן הזוג שלהן קמצן, אולם גם המושג הזה הוא יחסי לחלוטין. מסתבר, שישנם גברים שלקחו צעד אחד קדימה את מושג הקמצנות הכלכלית, והפכו אותה לאמנות חולנית. עדות לעומק הבעיה של אותם גברים קיימת במסגרת הליכי גירושים, במסגרתם מלינות הנשים בפני בית המשפט, על המציאות העגומה בצילה הן חיו. שוחחנו עם מספר קורבנות של גברים קמצנים וליקטנו ציטוטים מתביעות שהוגשו ואלו סיפוריהן.

גזר את נעלי הספורט והפך אותם לכפכפים

"בעלי לשעבר גדל במשפחה טובה", מספרת דינה, גרושה בת 43 ממודיעין, "אימא מפולניה, אבא בולגרי. שניהם נשמות טהורות, תמיד הרעיפו עלינו כל טוב. עזרו לנו לקנות בית, תמכו בנו בתקופות קשות, והיו כאלו, בעיקר כשהיינו סטודנטים. באמת אנשים טובים. לא מבינה, פשוט לא מצליחה להבין איך יצא להם בן כל כך קמצן, ואני גם מתייסרת איך לא ראיתי את זה לפני החתונה, או יותר נכון, איך עצמתי עיניים.

"בערך חודש אחרי החתונה, הוא התחיל לבקר אותי שאני עושה ספונג'ה עם יותר מדי מים וצריך לחסוך. בהמשך, לדוגמה, כשהילדים גדלו והם רצו כפכפים, הקמצן הזה סירב לקנות להם, אלא גזר את החלק האחורי והקדמי של נעלי הספורט והפך אותם למעין כפכפים. כמובן שסירבתי שהם ייצאו כך מהבית. אבל עזוב, זה בקטנה - היינו נשואים 20 שנים - מעולם הוא לא הסכים לצאת למסעדה, גם לא לבית קפה. תמיד אמר שזה בזבוז כסף".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

מולטי מיליונר ערער על חיובו ב-2,500 שקל מזונות

הוא איש עסקים עשיר כקורח שהונו מוערך בלמעלה מרבע מיליארד שקלים. היא עקרת בית שגידלה את חמשת ילדיהם. לימים, לאחר 15 שנות נישואים, מערכת היחסים עלתה על שרטון והזוג החליט להתגרש. האישה טענה בפני בית המשפט כי יש להעמיד את דמי המזונות על 20 אלף שקלים בחודש, זאת לאור איתנותו הכלכלית של בעלה. הוא מנגד, סירב לכך בכל תוקף ואמר כי לכל היותר, הוא מוכן לשלם 2,500 שקלים בחודש (500 שקלים לילד).

טבעת יהלום. freepik,
יש כאלה שטבעת עולה להם עשרות אלפי שקלים, ויש כאלה שעולה להם פחות. הרבה פחות/freepik

עורכת הדין מספרת כי הוא 'עשה את המוות לאשתו', והפעיל כנגדה מכבש לחצים וגרר אותה להליכים משפטיים, שעלו לו למעלה מרבע מיליון שקלים, אבל מבחינתו היה זה תמות נפשי עם פלשתים. "בשבילו לשלם לי 20 אלף שקלים בחודש, זה כמו שאני אוציא 20 שקלים, זה התקציב החודשי שלו על קוניאק בלבד", ציינה האישה בפני בית הדין. בסופו של הליך, אחרי שנים לא מעטות, פסק בית הדין כי הוא ישלם מזונות בסכום של 13 אלף שקלים.

אסר על אשתו להפעיל את דוד המים החמים

"הוא אדם קמצן. החליט שצריך לחסוך בחשמל בצורה מטורפת והזויה. הוא החרים את השלטים של המזגנים שלא נפעיל אותם במהלך היום, הוא נוהג לכבות את החשמל בבית בשעות רבות של היום וכן את דוד החשמל, והכל כדי לחסוך בעלויות החשמל", גוללה דפנה במסגרת פנייתה לבין הדין למשפחה כחלק מעדותה בהליך הגירושים אותו פתחה, "אמרתי לו שיפסיק עם הטירוף הזה ושאני לא מוכנה לחיות עם בעל קמצן, אבל הוא בשלו. חשוב לו יותר לחסוך בחשמל".

לדבריה, היא שוחחה עם בעלה פעמים רבות בנושא אבל כלום לא עזר. "הרבה פעמים הוא סגר לי את דוד החשמל אז הלכתי לבית של חברה יחד עם הבן שלי כדי להתקלח במים חמים", הוסיפה.

שלח את הבן לחו"ל עם קופסאות שימורים במקום כסף לקנות אוכל

"קמצנות ברמות בלתי הגיוניות. מדובר בעניין שגובל בחוסר שפיות; הוא מונע ממני להשתמש במזגן בגלל הפחד מחשבונות חשמל גבוהים, אז אני והבת הקטנה שלנו מזיעות בבית", קבלה אישה, במסגרת הליך משפטי שניהלה כנגד בעלה "הוא החל לקצץ בהוצאות המים, אוסר עליי להתקלח יותר מפעם אחת ביום בנימוק שמדובר בבזבוז מים. כשהבן שלנו נסע לטיול לפני הצבא לגרמניה, הוא קנה לו קופסאות שימורים שייקח לשם , ונתן לו גם חבילה של שוקולד למריחה, בשביל שיחסוך כסף בקניית אוכל. הבת שלנו התחתנה, והתחננה שהוא יעזור לה לממן את החתונה. הוא הסכים, אבל אמר לה שהוא מלווה לה את הכסף, עם ריבית".

אלימות כלכלית במשפחה. ShutterStock
תזהי את זה בזמן - ותברחי/ShutterStock

"רוצה עוד דוגמאות?", ציינה/שאלה האישה את השופט, "הוא תמיד נידב אותי להיות מלווה בטיולים של הכיתה של הילדים, וכשאמרתי לו שנמצא לטיול משפחתי הוא אמר שאין צורך כי כבר טיילתי מספיק".

אימא גרה אצלנו בסלון בשביל לחסוך בארנונה

"אימא של בעלי, היתה עשירה לא פחות ממנו, שניהם גם יחד היו שווים להערכתי 30 מיליון שקלים, אבל זה לא מנע ממנה למכור את הבית ולעבור לגור אצלנו בסלון. במשך 15 שנים רצופות, בעודה בריאה, ללא כל סיבה, מלבד הקמצנות החולנית שלה, היא התגוררה בסלון שלנו", נכתב כחלק מבקשה לפתיחת תיק גירושין. בהמשך מצוין כי "הסיבה בגללה הוא הסכים לכך, זו העובדה כי מדובר על בן יחיד, והוא רצה להימנע ממצב בו אימו מבזבזת כסף על תשלום ארנונה ואחזקת בית, כך שכל הכסף יגיע אליו כירושה".

הרי את מקודשת לי ב 500 שקלים

"כל החברות שלו התחתנו לפני וקבלו טבעת אירוסין שווה ביותר. כולנו גדלנו בצפון תל אביב, והגענו מבתים מבוססים, אז לא היתה שאלה בכלל - כל אחת ואחת עשתה חתונה רצינית, וכמובן קבלה טבעת אירוסין מהממת", מספרת רונית, גרושה בת 38 משכונת המשתלה בתל אביב. חברה שלי למשל, קבלה טבעת אירוסין עם יהלומים של 2.5 קראט. אחרי החתונה, ביררנו והיא עלתה למעלה מ-30 אלף שקלים. חברה אחרת קיבלה טבעת אירוסין שעלתה סכום דומה. כשהגיע תורי להתחתן, קבלתי טבעת מעלפת, והוא אמר לי שעלתה לו למעלה מ-50 אלף שקלים. אף פעם לא טרחתי לבדוק כמה היא עלתה, תמיד נתתי בו אמון מלא. אחרי 9 שנים, בהליך הגירושים, עשיתי הערכת שווי לרכוש וגם לטבעת, וקבלתי שוק: לא יהלומים ולא כלום - זכוכית. פניתי למומחה הכי רציני בתחום, גל חרט מחברת 'דיימונד פקטורי' , שהעריך את שוויה ב-500 שקלים.

כל הרכוש שלנו - ממשפחות של נפטרים

"התחתנתי ביודעי שבן זוגי חסכן מאוד, אבל לא שיערתי את עומקה", נכתב במסגרת פרוטוקול בית משפט בתיק גירושין, אותו פתחה דליה, בת 45 משדרות," אני באה מבית בו חינכו אותי לתת ביד רחבה. אני לא מחשבת כל שקל ורוצה ויודעת 'לחיות טוב'. בן זוגי חונך לחסוך כל שקל מגיל קטן. יש לי ים של דוגמאות לקמצנות שלו. רק על מנת לסבר את האוזן, את כל הבגדים שלו, בעצם את כל הרכוש שלנו, הכול קנינו ממשפחות של נפטרים, שמכרו את התכולה. כל הבית שלי, חפצים של מתים, שום דבר לא נקנה בחנות, אפילו לא כלי המטבח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully