חתן עצוב עצבני כועס. ShutterStock
ShutterStock

אובססיה קולקטיבית, קריסה כלכלית: הזוועה מאחורי תרבות החתונות

17.5.2023 / 13:02

לא מעגלים פינות, נכנעים ללחצים חברתיים, חייבים שהכול יהיה פיין ויקר - ונכנסים לבור כלכלי שלעיתים מסתיים בפשיטת רגל. עונת החתונות החלה וזה הזמן להזכיר: אם יש לכם כסף לחתונה יקרה, סבבה. אם לא - שלא תעזו לקחת הלוואה, כי המחיר עלול להיות יקר במיוחד

"כניסה להלוואות כדי לקיים חתונה מפוארת מחוללת הדרדרות חמורה, למן המשמעויות הכלכליות שלה - היות הלווה עבד - ועד לטעות החמורה כאילו החתונה הנוצצת מכילה בתוכה חשיבות כלשהי להמשך הדרך המאושרת של הזוגיות".

את המילים החמורות הללו אומר לנו הרב יובל שרלו, מבכירי הרבנים בישראל שמכהן כראש מרכז צהר לאתיקה. העיתוי אינו מקרי: עונת החתונות כבר התחילה ואלפים רבים של זוגות צפויים להינשא בחודשים הקרובים. עבור חלקם, מדובר על האירוע הדרמטי בחייהם ולשם כך הם מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף. הבעיה היא כי לא פעם, הנחת היסוד לפיה ההמחאות שיתקבלו מהאורחים יכסו את עלויות החתונה, מתנפצת על קרקע המציאות, מה שמותיר את הזוגות עם חובות, אותם הם מתקשים לכסות. הגיבנת הכלכלית, שמונחת על צווארם בתחילת החיים המשותפים, מרסקת את חלקם, שמגיעים אף לפשיטת רגל.

חתן עצוב עצבני כועס. ShutterStock
וכשזה נגמר, נשארים בלי גרוש/ShutterStock

"החובות התחילו בעקבות החתונה, והוערכו בסכום של 150 אלף שקלים, אותם התקשינו לכסות, מה שלבסוף יצר כדור שלג פיננסי אותו לא יכולנו לעצור", כתב אלון במסגרת בקשה לפשיטת רגל אותה הגיש לאחרונה. בשיחה איתו הוא מציין כי החתונה שערך בשנת 2018 עלתה במצטבר כמעט 400 אלף שקלים: "היינו בטוחים שנכסה את כל ההוצאות ואפילו יישאר לנו עודף לירח דבש. בסוף, נשארנו עם חובות".

"הבעיה של רוב הזוגות שנכנסים לחובות, היא כשל בשני דברים: ראשית, בהערכת הסכום הכולל שיתקבל מהאורחים", מציין היועץ הפיננסי דן רחמים. לדבריו, בשביל לקבל תחזית ריאלית, צריך להפחית ב 30% גובה הסכום. "שנית, צריך לקחת בחשבון כי מצבת האורחים שמגיעה, לרוב, קטנה יותר מהמתוכנן. גם אם נעשה ווידוא טרום האירוע בנוגע להגעתו של אורח כזה או אחר, עדיין - יש הרבה מאוד הוצאות קבועות, שאינן קטנות בהתאם, כדוגמת צלם, קישוט, די ג'יי וכו', וגם את זה צריך לקחת בחשבון".

על פי סקר שנערך לאחרונה ע"י פורום הצרכנות, 68% מהזוגות נוטלים הלוואה טרום החתונה לצורך מימונה. חלקם כאמור, מתקשים לעמוד בהחזרים. "חתונה זה ערב אחד שלאחריו מתחילים חיים משותפים שלמים. אם הוצאות החתונה יגרמו לכך שתתחילו את חייכם המשותפים בחריגה, מומלץ קודם כל לדאוג לצמצום הוצאות החתונה וגם לחשוב על הוצאות קרובות כמו ירח דבש או רכישת דירה", נכתב באתר של בנק ירושלים, "שימו לב: נטילת הלוואה לחתונה מהבנק שבו מתנהל חשבונכם עשויה לגרום לחריגה או לניצול מקסימלי של מסגרת האשראי שלכם, ולכן הוצאות נוספות שעתידות להגיע כתוצאה מהחתונה עשויות לגרום למשיכת יתר המחויבת בריבית גבוהה במיוחד".

גם באתר של חברת ישראכרט מזהירים את ציבור המתחתנים: "מומלץ לקחת הלוואה לחתונה בגובה הסכום הנמוך ביותר שאתם צפויים להזדקק לו כדי לערוך את האירוע המושלם עבורכם. בדקו היטב שגובה ההחזר החודשי עולה בקנה אחד עם ההכנסות וההוצאות שלכם בתקופת חיי ההלוואה, כמו גם עם שינויים כלכליים שצפויים, אם יש". בין היתר, נכתב: "בחרו את ההלוואה שתנאי וגובה ההחזרים שלה מתאימים לשגרת החיים הצפויה בשנים הקרובות וזכרו שאי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל".

חתונה. ShutterStock
אסור לעגל פינות, הכול חייב להיות טיפ טופ/ShutterStock

האיסור עליו דיבר הרב שרלו, מעוגן היטב בכתובים: כבר בתנ"ך אנו מוצאים את הביקורת על מעמדו של הלווה: 'עבד לווה לאיש מלווה' (משלי כ"ב, ז), כלומר: מי שלוקח הלוואות מדרדר את מעמדו למעמד של עבד. ההלכה מחייבת לא לקחת הלוואות שלא לצורך או לבזבז אותן ומי שעושה כך נקרא ממש רשע: '…וכן אסור ללוה ליקח הלואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה עד שלא ימצא בעל חוב מאין יגבה, אע"פ שהמלוה עשיר גדול, ועושה זה רשע הוא, שנאמר לוה רשע ולא ישלם…' (רמב"ם הלכות מלווה ולווה א, ג).

כמובן שהסיבה בגללה מוכנים הזוגות להוציא סכום כל כך גבוה, יושבת בראש ובראשונה על היבט נפשי. בין אם מדובר על רגשי נחיתות, או תסביך 'סינדרלה', המציאות בעייתית מאוד: "הם שבויים באובססיה קולקטיבית, בלי יכולת שליטה ופיקוח אמיתיים. הכול קריטי, אסור לעגל פינות, אסור להצטמצם. כל גחמה שולית חייבת להתבצע בלי עצירה למחשבה האם עלותה שתשולם חודשים ארוכים אחרי האירוע אכן מצדיקה שוויה", מציין/שואל הפסיכיאטר אילן רבינוביץ'. לדבריו "מנצלים את הזוג ודופקים מחירים על חשבון היום הגדול שלו . הוא לפרקים , כצאן המובל לטבח".

אילן רבינוביץ'. יותם רונן
תעשייה של ניצול. ד"ר אילן רבינוביץ'/יותם רונן

אז איך בכל זאת תוכלו להגשים חלום ולעשות אירוע יפה, בלי להסתבך עם חובות? שוחחנו עם שורה של מומחים, להלן עצותיהם:

צלם: אין שום צורך בשכירת שירותים של צלם אופנה או צלם ידוען. זה נחמד לאגו, אבל כואב מאוד בכיס. יש די והותר צלמים בשוק שיתמחרו את שירותיהם בעלות סבירה. תבקשו תיק צילומים, התמקחו על המחיר, ואם הוא לא מסכים לעשות הנחה - סביר להניח שהבא בתור אחריו יסכים. אה, ועם כל הרצון הטוב, החתונה שלכם זה לא האולימפיאדה - אין שום צורך במצלמות רחף, או בכיסוי מצלמות על פני כל האולם.

אלכוהול: נכון, זה מאוד מרשים למזוג לאורחים קוניאק או וויסקי משובח, אבל אלכוהול מהווה את אחד מסעיפי ההוצאה הכבדים. אי לכך, ראשית, חשוב שתקנו את האלכוהול מחנות שניתן להחזיר אליה את הבקבוקים הסגורים בהם לא נעשה שימוש לאחר האירוע. שנית, לרוב, המחיר שתקבלו עבור בקבוקים מהאולם, יהיה גבוה מהמחיר שתצליחו להשיג בחוץ. כמו כן, יש לא מעט קוקטיילים טעימים שניתן להכין, שיספקו את האורחים, בהם ניתן לשלב אלכוהול זול יחסית.

השכרת רכב: הרי קהל האורחים יודע כי המרצדס שהגעתם איתה לאולם אינה שלכם, אלא הקיה פיקנטו שחונה בחוץ. ומילא כי היו נותנים לכם לנהוג ברכב והייתם יכולים ליהנות מחוויה מוטורית, אבל לשלם אלפי שקלים על 12 שעות בהן הרגשתם כמו מיליונרים, ולאחר מכן, לשוב לכרכרה המקרטעת שלכם? בזבוז כסף משווע.

צלם חתונות. Pablo Dunas, ShutterStock
תזכרו: החתונה שלכם היא לא אולימפיאדה/ShutterStock, Pablo Dunas

טבעת אירוסין: נשים אוהבות יהלומים והרי זו מצווה לשמח כלה ביום חתונתה. אלא שאת התוצאה, בדמות חיוך גדול מרוח על הפנים, ניתן להשיג, גם מבלי למכור כליה. יהלום טבעי הוא מינרל קשה העשוי מפחמן נקי, שהתגבש לפני מאות מיליוני שנים לגביש קריסטלי בלחץ של כ-60 אלף אטמוספירות בטמפרטורה של כ-1,200-1,600 מעלות צלזיוס בעומק של כ-200-250 קילומטרים מתחת לקליפת כדור הארץ. לצד זאת, בשנים האחרונות, חל זינוק תלול בהיקף מכר יהלומי מעבדה, שנוצרו בטכנולוגיה שקצרה את פרק הזמן מאלפי שנים, למספר שבועות באמצעות יצירת תנאים שמדמים את אלו שקיימים מתחת למעטפת כדור הארץ.

מעבר לעובדה שמדובר על מוצר ירוק, שאינו כרוך בהעסקת כורים בתנאי שדה, הוא נראה בדיוק אותו דבר, ובעל אותו עומק, צלילות ויופי. והמחיר? נמוך לרוב בעשרות אחוזים, לעיתים אף יותר. כך לדוגמה, בחברת גרין דיימונדס יהלומי מעבדה מציינים כי בעוד טבעת יהלום טבעי במשקל 1 קראט, שנמכרת במחיר של 20 אלף שקלים, הרי שמקבילתה מהמעבדה, מתומחרת בעלות של 7 אלף שקלים בלבד. המשקל, החיתוך ורמת הניקיון - זהים לחלוטין. דוגמא נוספת: עגילי יהלום 1 קראט טבעי שנמכרים בסכום של 12,000: את אותו הזוג בדיוק, ניתן להשיג במחיר נמוך פי שלושה: 3,990 שקלים".

במחקר שנערך עולה כי בקרב ציבור המתחתנים בני 20-40, שיעור רוכשי טבעות המעבדה עומד על 36% בעוד שבקבוצת הגיל של 40-60, הנתון נמוך ב - 15%, כפועל יוצא של מודעות סביבתית וחשיבה כלכלית", מסכם חרט.

רוצים לחסוך כסף? למבצעים לחתונות לחצו כאן.

טבעת אירוסין אריאנה של גרין דיימונד. יחצ,
יותר מודעות סביבתית, יותר חשיבה כלכלית. טבעת אירוסין של גרין דיימונדס/יחצ

חברות תקליטנים - לא אחת, המחיר שגובות חברות בתחום, גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר שתצליחו להשיג לו תתקשרו בהסכם ישירות עם התקליטן.

חליפת חתן: אף אחד לא ישים לב את תגיעו בחליפה שעלתה לכם 1,500 שקלים של מותג עלום שם, כל שכן, שמהר מאוד, בעקבות הריקודים וההזעה, אתם תפשטו את החלק העליון. ניתן כיום להשיג חליפות מקסימות במחירים סבירים.

  • עוד באותו נושא:
  • חתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully