תקיפה מינית. ShutterStock
ShutterStock

קורבנות האלימות המינית השקופות של ה-7: יש טריגר, אין כסף

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 14:20

מעשי האונס המחרידים, האלימות והתקיפות המיניות שחוו נערות ונשים באירועי ה-7 לאוקטובר, פגעו בראש וראשונה בנשים שהיו שם, אבל הותירו אחריהם גם מעגל נוסף של נפגעות שמוצפות מהעדויות הסרטונים, הכתבות, המידע והסיפורים - ולא מטופלות

עדויות קשות על אונס ואלימות מינית במלונות המפונים/ערוץ הכנסת

מעשי האונס המחרידים, האלימות והתקיפות המיניות שחוו נערות ונשים באירועי ה-7 לאוקטובר, פגעו בראש וראשונה בנשים שהיו שם, אבל הותירו אחריהם גם מעגל נוסף של נפגעות שהאירועים פוערים בקרבן צלקת. מעבר למעגל הנפגעות הראשון מהטרור המיני של חיילי הנוח'בה, יש גם מעגל נפגעות אותן מתארים בעמותת "חברים לרפואה" כ"קורבנות השקטות של חרבות ברזל": נשים שעברו תקיפה מינית לפני אותה שבת שחורה, אבל דווקא כעת כשהאירועים האקטואליים מהווים טריגר שקשה לחמוק ממנו, הן מוזנחות ללא טיפול הולם במצבן הנפשי הסוער. עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, המלחמה מציפה את טראומות העבר וגורמת לפגיעה מחודשת, כאשר נפגעות רבות מעידות כי כבר בשבת השחורה, פחדו בעיקר להיאנס שוב, יותר מאשר למות.

"לעמותת חברים לרפואה יש קרן ייעודית לטיפול תומך בנפגעות תקיפה מינית, המיועדת לאפשר להעניק להן טיפול קריטי - טיפול נפשי פסיכיאטרי, פסיכולוגי וכיו"ב, בהתאם למצבן", מסבירה יעל הלר המנהלת את תחום הקרנות החדשות למימון וסיוע רפואי בעמותה. קרן הסיוע לנפגעות תקיפות מיניות וגילוי עריות הוקמה בארגון 'חברים לרפואה' כבר בשנת 2010 על ידי תורם פרטי שהשקיע שלושה מיליון שקלים למימון הטיפולים הפסיכולוגיים והפסיכיאטריים לנשים, לנערות ולנערים שנפגעו קשה עד כדי קושי בתפקוד עקב המצוקה הנפשית.

יד של גבר ויד של אישה במיטה. ShutterStock
דווקא כעת הן מוזנחות ללא טיפול הולם במצבן הנפשי הסוער./ShutterStock

"המקרים הקשים שמגיעים מידי שנה לעמותה הם מצמררים. אלו שמגיעות אלינו - מגיעות לעתים אחרי ניסיונות אובדניים. הן מספרות שלא הצליחו לקבל מענה דרך קופות החולים, שהתורים ארוכים מדי או שלא הצליחו להתחבר למטפל. הן מגיעות אלינו ממש מפה לאוזן ובהפניות של עובדים סוציאליים". לדבריה, "בצל המלחמה, יש לא מעט נערות ונשים שנפגעו מינית, יש דו"ח "חדר 4 " של המרכז לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אך דווקא בימים רגישים אלו, אין לנו את המשאבים לטפל בהן כמתבקש וכנדרש. מדובר במקרים שהתרחשו עוד לפני השבת השחורה, לרבות מקרים מאוד קשים, כמו לדוגמה צעירה שעברה אונס קבוצתי קשה. מאז השבת השחורה, הנשים הללו נפגעות פעמיים. הן מוצפות מהעדויות על מקרי האלימות המינית והאונס ממסיבת הנובה. הסרטונים, הכתבות, המידע והסיפורים מהווים טריגר, הן "מטורגרות" שבעתיים ודווקא עכשיו אין תקציב לתת להן את התמיכה. בסופו של דבר נוצר מצב בו הפניות עלו - אך ההיענות לתרומות ירדה, בעיקר מכיוון שהן מנותבות למטרות המלחמה: לחיילים, מפונים וכיו"ב", היא מסכמת.

"כחלק ממכלול השירותים המסייעים שהעמותה מספקת בימי שגרה, אנו מאפשרים לפתוח קרן אישית לגיוס תרומות ומשאבים עבור תרופות או טיפולים רפואיים", מסביר ברוך ליברמן מנכ"ל "חברים לרפואה". "את הקרן יכול לפתוח כל מי שנקלע למשבר בריאותי, וזקוק לטיפול יקר שאינו בסל הבריאות או שמסיבות כאלה ואחרות אין לו אפשרות לממן. מטרת הקרנות היא לאפשר לגייס את הכסף הדרוש לטיפולים מהסביבה, מהחברים, מהעבודה, מפרסום ברשתות החברתיות וכיו"ב", הוא מפרט, "על מנת להקל את התהליך, העמותה מעניקה טיפול צמוד וללא עלות בהיבטים של בירוקרטיה, תשלום עבור הטיפולים לבית החולים, הוצאת קבלות מוכרות לצורכי מס והגשה לוועדת חריגים לאחר הוכחת יעילות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ואולם, מאז פרוץ המלחמה יודעים ב"חברים לרפואה" לדווח על ירידה דרמתית בהיענות של הציבור להירתם ולתרום לקרנות מסוג זה, המסייעות ל"חולי שגרה", ואלו נדחקות מטעמים מובנים למקום נמוך בסדר העדיפויות ותשומת הלב הציבורית. כתוצאה מכך, סוגיות קריטיות ורגישות לא זוכות למענה, ואחת מהן היא הטיפול בנפגעות תקיפה מינית ואונס.

עמותת "חברים לרפואה" נוסדה בשנת 2003 מתוך חזון לתת תרופה לכל מי שזקוק לה. כיום מהווה העמותה את ארגון הגג הגדול בתחומו לסיוע בתרופות, החל מתרופות בסיסיות ועד לתרופות יקרות שאינן בסל הבריאות. בזכות פעילות העמותה עשרות אלפי חולים מקבלים סיוע בתרופות מדי חודש. עם פרוץ הלחימה פתחה "חברים לרפואה" מרלו"ג מרכזי דרכו היא מנהלת את אופרציית חלוקת התרופות והציוד הרפואי בהתאם לצרכים העולים מהשטח. עד כה, העבירה ציוד ותרופות בשווי של מעל מיליון ₪. בכלל זה, כ- 5 טון ציוד חירום רפואי הועבר לגדודים בתוך עזה ובצפון ולכיתות כוננות, למעלה מ-500,000 פריטי סיוע שונים לעומדים בחזית המלחמה, לכיתות הכוננות ולחיילים, ולמעלה מ-16,000 משלוחי תרופות לפצועים ולתושבי הדרום. בימים אלו, נערך הארגון להמשך הלחימה ומבצע רכש מתרומות על מנת לספק מענה לבקשות מיידיות לציוד חירום רפואי ותרופות בהיקף של כ3 מיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully