ד״ר לירז מרגלית. אבשלום שושני, באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים/אבשלום שושני

הכל מותר באהבה ובמלחמה

ד"ר לירז מרגלית

עודכן לאחרונה: 22.4.2024 / 2:34

המלחמה זעזעה את כל עולמנו, ולא פסחה גם על התחום שבינו לבינה: הגברים מחפשים יותר קשרים רציניים, וגם אצל הנשים נרשמת מגמה מפתיעה | ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית ומומחית ליחסים, מסבירה מה קרה לזוגיות שלנו מאז 7 באוקטובר. מה נשתנה בחצי שנה: פרויקט מיוחד

ד"ר לירז מרגלית בטור מיוחד לוואלה, לפרויקט מה נשתנה 2024/באדיבות המצולמים

עולם הדייטינג הוא אחד העולמות הראשונים להיפגע לאחר משברים. כשמנתחים את דפוסי השימוש באפליקציות ההיכרויות, את נתוני החיפוש ואת דפוסי ההתנהגות של משתמשים, השינוי הוא דרמטי.
במטרה להבין את הטרנדים בעולם הדייטינג, אפליקציות ההיכרויות אוספות את נתוני החיפוש של משתמשים. כך הן יודעות עד כמה המשתמש מבוקש, נואש ואפילו מה מהות השיטוט שלו, והאם הוא מחפש קשר רציני או סטוץ.

בעקבות המלחמה קרו שני דברים שכדאי לשים לב אליהם: ראשית, ראינו עלייה משמעותית בקרב חלק מהמשתמשים בחיפוש של מין מזדמן. באופן מפתיע, בשיעור גבוה יותר אצל נשים לעומת גברים. ההסבר שמקובל לתת לדחף לקיום יחסי מין בעת מלחמה - הוא אינסטינקט ההישרדות. בסיטואציות מלחיצות שבהן אנו חשים מאוימים, מופעל הדחף המיני ביתר שאת. במהלך מיליוני שנות אבולוציה, הברירה הטבעית עיצבה אצלנו מנגנון שמטרתו לשפר את סיכויי ההישרדות האישית והקולקטיבית שלנו. לכן, כשמאיימים על קיום השבט או הקהילה שלנו, נתנהג באופן שיביא להתרבות השבט - ומכאן הדחף לקיים יותר יחסי מין.

מה נשתנה בחצי שנה? כל הטורים, כל הסיפורים | פרויקט מיוחד

ד״ר לירז מרגלית. אבשלום שושני, באדיבות המצולמים
הקשר האינטימי הקרוב מיתרגם במוח לקירבה רגשית, גם בלי שמחליפים מילה. ד"ר לירז מרגלית/באדיבות המצולמים, אבשלום שושני
בעת משבר קיומי שמזכיר לנו שאנו בני תמותה, סדר העדיפויות שלנו משתנה משמעותית. בני אדם הם המין היחיד שמעריך בכל רגע, באופן לא מודע, כמה זמן נותר לו לחיות. האופן שבו אנחנו מעבדים מידע מושפע מהערכת הזמן הזו

אבל יש הסבר נוסף לדחף המיני, שלא בהכרח קשור לצורך הבסיסי שלנו בהישרדות, אלא מתקשר דווקא לרמות המוגברות של הלחץ והחרדה שהפכו למנת חלקנו בחודשים האחרונים. בעת קיום יחסי מין בין שני אנשים, גם במין מזדמן, משתחרר הורמון בשם אוקסיטוצין, הידוע בכינוי "הורמון האהבה". לאוקסיטוצין תפקיד חיוני ביצירה של חיבור וקרבה בין אנשים ובהפחתה של מתח ולחץ. חרף הסטיגמות שנקשרות במין מזדמן, כאילו מדובר על "רק סקס" ללא שום חיבור רגשי, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים שזה לא מדויק. לכן, הקשר בין שני אנשים שקיימו יחסי מין, גם אם לא החליפו ביניהם מילה, מתחזק ומייצר תחושת קירבה, שמתורגמת במוחנו לקירבה רגשית.

זאת הסיבה שאנשים עכשיו משוועים, לפעמים באופן לא מודע, למין מזדמן - הוא מייצר עבורם תחושת חיבור וביטחון, ונוסף על כך מציע הפוגה זמנית מהלחץ.

מה נשתנה הפסח הזה? כך נחגוג את פסח 2024

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זוג מאוהב בים. ShutterStock
דווקא לזרים קל להתקרב יותר - בגלל הצורך בניתוק רגשי/ShutterStock

אך עדיין נשאלת השאלה: מדוע אנו מעדיפים דווקא מין מזדמן, ולא קיום יחסי מין כתרופה להפגת מתח וחרדה? זאת מכיוון שכשאנו נחשפים למצבים טראומטיים וקשים, נעדיף לפעמים אינטימיות עם אדם לא מוכר על פני אדם שקרוב לנו. זה אולי נשמע מוזר, אבל ההיכרות המוקדמת והאינטימיות שיש עם בן זוג גורמת לנו לחלוק איתו את הכאב והצער על המצב מצד אחד, ומנגד, לא מאפשרת לנו את הניתוק שאנחנו צריכים ויכולים להשיג רק עם פרטנר מזדמן. כלומר, הכמיהה לאינטימיות עם אדם זר קשורה בצורך בניתוק רגשי. בתקופות מאתגרות, אנשים עשויים לחפש חוויות המספקות מפלט זמני מהרגשות שמציפים אותם. אנשים שמצויים בקשר בריא נוטים לחלוק את התחושות הקשות עם בן הזוג - ולכן, באופן אירוני, המפלט של מין מזדמן עם אדם לא מוכר הופך להיות יעיל יותר.

המגמה הנוספת שקרתה בעקבות המלחמה היא שגברים שבעבר חיפשו מין מזדמן, התחילו לחפש קשר רציני יותר! את המגמה הזו אפשר לראות בעקבות השינוי שנוצר בקצב הדפדוף בין פרופילים באפליקציות ההיכרויות. מנגנון הקשב שלנו מכוון על ידי ההעדפות שלנו. לכן, כשהמיינדסט שלנו מכוון לקשר רציני יותר - התנהגות הדפדוף בין פרופילים משתנה משמעותית, ואנו מתחילים לתת יותר תשומת לב לכל פרופיל, ואפילו מסתכלים על גורמים נוספים שהם מעבר למראה חיצוני - למשל, מה אדם כותב על עצמו בפרופיל.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
אירוע קשה, דוגמת מלחמה, גורם לנו לחשב מחדש היכן להשקיע האנרגיה - גם בתחום הזוגי. לוחמי צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

מה נשתנה בחצי שנה: פרויקט מיוחד בוואלה

המגמה של חיפוש קשר רציני יותר בידי גברים לאחר המלחמה מוסברת על ידי התגובה שלנו למשברים: בעת משבר קיומי שמזכיר לנו שאנו בני תמותה, סדר העדיפויות שלנו משתנה משמעותית. בני אדם הם המין היחיד שמעריך בכל רגע, באופן לא מודע, כמה זמן נותר לו לחיות. האופן שבו אנחנו מעבדים מידע מושפע מהערכת הזמן שנותר לנו לחיות.

בכל פעם שמתרחש אירוע שמזכיר לנו שאנו בני תמותה, אנו מתחילים להעריך את הזמן בצורה שונה. את אותו אפקט נראה אצל אנשים שעברו תאונת דרכים קשה או החלימו ממחלה קשה. לכן נצפית תופעה שבה אנשים מבצעים "חישוב מחדש" לגבי אפיקי השקעת האנרגיות שלהם, מה שלפעמים גורם להם להבין שהם רוצים למלא את החלל שבחייהם במציאת אהבה.

אפשר לראות מגמה זו גם אצל זוגות קיימים. אם מצב הקשר בכי רע, הם יגידו לעצמם שהם מוקירים כל רגע בחיים ולכן יעדיפו לחתוך את הקשר ולמצוא קשר שיגרום להם אושר. עם זאת, אם האהבה עדיין קיימת, אנשים יעדיפו להשקיע בקשרים הקיימים. אבל ככל שאופקי הזמן צרים יותר, אנו מתמקדים. אנחנו מתענגים. אנחנו רואים טוב יותר מה חשוב ומה לא.

מה נשתנה בחצי שנה? כל הטורים, כל הסיפורים | פרויקט מיוחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully