בתיאבון מותק. #בתיאבוןמותק, עיבוד תמונה
עיבוד תמונה/#בתיאבוןמותק

הערה מעליבה בסטורי גרמה לנועה רוזין להגיד "עד כאן"

22.3.2022 / 11:53

בתגובה לדימוי הגוף המעוות שהפנמנו, מה לא ניסינו - להתנגד לפוטושופ, לדבר בכל פלטפורמה על אהבה עצמית ודימוי גוף בריא, להביא ייצוגים שונים של גוף נשי לכל פרסומת - הדבר האחד שעדיין חסר הוא להבין שאוכל הוא לא אויב, אלא חבר. תשאלו את נועה רוזין

נועה רוזין וידאו/וואלה

תשאלו כל אחת, אוכל הוא אף פעם לא רק אוכל. אוכל הוא פיצוי, הוא נחמה, הוא אשמה, הוא אהבה. תמצאו לי אישה שאוכלת רק כי היא רעבה, ואשיג לכם את פרח לב הזהב. בסדר, אולי יש שתיים כאלה, אבל לרובנו יש מערכת יחסים מאד מאד מורכבת עם האוכל שאנחנו אוכלות. אנחנו חושבות עליו, מחשבנות אותו, כמהות אליו, כועסות עליו, ובעיקר - מפחדות ממנו.

לא חשוב עכשיו איך זה קרה לנו, אבל שורה תחתונה - נשים לא יכולות באמת ליהנות מאוכל באופן מלא. בתור אחת שהיתה אכלנית כפייתית לתקופה של כמה שנים, ואז אנורקסית לעוד כמה שנים, תנו לי להגיד לכם, שביס לא בא אל פי בלי שהוא יהיה פיצוי או התרסה, או הגזמה, או נחמה. אני גם נהנית ממנו, ברור, כי אני אוהבת אותו, אבל ההנאה מגיעה עם אשמה וכעס, שמידת עוצמתם תלויה במה אכלתי קודם, אתמול, בשעה ביום, או במשקל הסגולי שלי באותה תקופה.

ועכשיו משסגרנו את הפינה הזאת, בואו נחשוב רגע איך מתקנים את זה וחוזרים להיות פשוט בני אדם נורמלים שאוכלים מבלי שזה יהיה אירוע טראומתי עם קומנטארי של הסביבה (אנחנו שומעות אתכם גם כשאתם רק מסתכלים, אגב). בואו ננקה את החשיבה החולנית הזאת שלפיה לנשים אסור לאכול בתשוקה ותאווה כמו לגברים, ושאוכל יחזור להיות, ובכן - פשוט אוכל - כיף נטול השלכות.

כשנתקלתי בפרויקט של נועה רוזין, המגישה והפודית (שמן הסתם כאחת שמתמחה בקולינריה גם אוכלת לפעמים), ישר הזדהיתי, ועוד יותר הזדהיתי עם הטריגר שגרם לה לחשוב על הרעיון:

יום אחד בתגובה לסטורי, כתב לה בחור אלמוני אחד 'אני מצטער לבשר לך נועה, אבל השמנת'. היא היתה בהלם. ולא מהתובנה (לידעתכם יש לנו מראה בבית ואנחנו יודעות ראונות אם עלינו במשקל, תודה) כי אם מהעובדה שלא התייחס לתוכן, לעשייה, ולא למקצוענות שלה, כי אם לצורת הגוף, כאילו זה מדד להצלחה.

אתם שואלים מי מגיב ככה לסטורי של מישהי זרה, והאם זה באמת מה שהוא רואה? ובכן, כן. הרבה מאד אנשים - גברים ונשים חושבים על נשים כעל בני אדם שהעדיפות הראשונה שלהן צריכה להיות השקעה במראה החיצוני. גבר שעולה במשקל לא ישנא את עצמו כמו שאישה שעולה במשקל תשנא את עצמה, מהסיבה הפשוטה שאצל גברים המשקל הוא רק עוד פרמטר במדדים שלפיהם הם מודדים את הערך העצמי שלהם, לא הראשי שבהם, ובטח שלא היחיד.

נועה, ספרי קצת עלייך ועל אוכל
"האמת שאין לי הפרעת אכילה, אני לא יכולה להגדיר את עצמי ככזו, וגם לא גדלתי בין הסירים של אמא, גדלתי בבית שתמיד טייל סביב מסעדות, שווקים, הכל סביב אוכל. אמא שלי נורא אוהבת לארח. וזה היה לפני אינסטגרם. אני פודית בתורשה, מה שנקרא. ההורים שלי מאד נהנתנים, ומעולם לא היה לי אישיו עם זה. ההורים תמיד פרגנו לי, גם בכלל וגם על איך שאני נראית. זו היתה הפעם הראשונה שנתקלתי בהערה כזאת ישירה".

את חושבת שהתשוקה לאוכל והתשוקה לסקס יושבות על אותה משבצת של תאווה שנחשבת בעייתית עבור נשים?
"כן - כי כשאת רואה אישה אוכלת בתאווה, את עמוק בפנים בטוחה שהיא גם נהנית מכל הנאות החיים: מסקס, משתייה, מריקודים. ואותה תשוקה נשית לאוכל נתקלת תדיר בציפייה של נשים להקטין את עצמן. זה כמו המקבילה ל"יפה לך!". יפה לך להרוויח ככה / יפה לך שיש לך יום בלי הילדים / יפה לך להתפנק בבגד חדש - כאילו הזכות להנאה מהדברים האלה שמורה רק לגברים."

שם הקמפיין הוא "בתיאבון מותק" ביטוי שנאמר לרוב על ידי גברים לנשים, כעקיצונת בזמן שהן אוכלות משהו גדול, או עשיר, או בתיאבון רב, וגוייסו אליו, בשיתוף עם טיקטוק, אושיות כמו מאיה ורטהיימר, תקווה גדעון, אירה דולפין , רותם ישראל ורוזין עצמה.

"כל הבנות האלה עושות את זה בהתנדבות מוחלטת" אומרת רוזין בהתלהבות "אין לפרוייקט שום קשר לאף חברה מסחרית, הקפדתי שככה זה יהיה". תכל'ס, אם יש נושא אחד שכל אישה יכולה להזדהות איתו, בכל גיל ומשקל, הרי זה היחסים הבעייתיים שלנו עם האוכל, ושיתוף הפעולה הנרחב רק מאשר שמדובר בבעיה אמיתית. בסרטונים הנשים מדברות על אוכל, ועל ההערות ששמעו בהקשר הזה, ובכל פעם שואלים את המצולמת מחדש "אפשר לצלם אותך אוכלת?" - שאלה שאומרת הכל. מתישהו הפך הביטוי בתיאבון מברכה מנומסת בין אנשים לאמירה מקטינה. הקמפיין מבקש להעלות את המודעות לבעיה הזאת, ולעזור לאוורר אותה מהקונוטצות השליליות שלה, לאט לאט.

באמת שהגיע הזמן. אחרי שנים של שיתוף פעולה עם הנרטיב האבסורדי הזה, אחרי שנים שאנחנו מצופות להיות "נשיות" בכל סיטואציה, כולנו הפנמנו כבר את הציווי הזה שלפיו אסור לנשים ליהנות מאוכל כמו שמותר לגברים. כאישה את אמורה לאכול מאכלים "נשיים", קצת, בעדינות, אפילו בחוסר חשק. אסור לך להתנפל או לטרוף את האוכל בתאווה, לא משנה כמה רעבה את.

סליחה יש סייג אחד - מותר לך רק אם את ממש, אבל ממש דקיקה. אם את בעלת מידות נורמליות ומעלה, הלגיטימציה שלך ליהנות מאוכל אוטומטית פוחתת, ואם את שמנה - חסר לך שיראו אותך אוכלת בהנאה פחמימה, והגיע הזמן שזה ייפסק.

הסרטונים של הבנות יעלו בחשבונות הפרטיים, והן יזמינו נשים אחרות מכל הגילאים והגדלים, לדפוק ביס מול המצלמה יחד עם ההאשטג #בתיאבוןמותק, בתקווה להתחיל תנועה חיובית לכיוון הנכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully