אונס אוקראיניות. BBC, צילום מסך
צילום מסך/BBC

אונס ילדות, נשים בהריון וקשישות: פשעי המין של הרוסים

14.4.2022 / 16:21

המלחמה של האוקראינים נגד הכובש הרוסי נמשכת זה היום ה-50, וסופה עוד לא נראה באופק. בניגוד לתחילת המלחמה, אז עוד הנשמרה אשליית של גבולות מוסריים ברורים, עכשיו מתגלים פשעי המלחמה האכזריים, כולל אונס נשים כחלק מטקטיקת המלחמה

לאחר 50 יום של כיבוש רוסי, ואחרי דיווח של הניו יורק טיימס במאמר גרפי במיוחד על ראיות ש"מצביעות על כך שהרוסים הרגו בפזיזות ולפעמים באופן סדיסטי, בין השאר מתוך נקמה", סוף סוף נזכר הנשיא ביידן לקרוא למעשים האלה בשמם. פשעי מלחמה ורצח עם.

גורמים רשמיים באוקראינה מסרו כי גילו בבוצ'ה את גופותיהם של יותר מ-360 אזרחים, כולל יותר מ-250 הרוגים, וכעת נחקרים כפשעי מלחמה, כך אומר ל"טיימס" התובע האזורי הראשי של בוצ'ה, רוסלן קרבצ'נקו. יחד עם ההוצאות להורג והרצח האקראי מתקיימים גם לא מעט מקרים מחרידים של עינויים ואלימות מינית.

פוטין מכחיש וטוען לפייק ניוז, ואף אחד לא רוצה להאמין שזה קורה, אבל הסיפורים כה רבים ובלתי נסבלים, שאי אפשר להתעלם מהם יותר ולהסתתר מאחורי החלטות מדיניות נוחות. נכון שקשה לנו להכיל יותר מאירוע אחד בו זמנית, אבל מה לעשות שעצם העובדה שהחלה מלחמה באוקראינה לא מבטלת את הקורונה, וזה שאצלנו יש פיגועים לא אומר שהמלחמה באירופה לא מתרחשת. הכל מתרחש בו זמנית ועוד איך - מחלות, אנשים חפים מפשע שמתים בהמוניהם, ונשים ממשיכות להיאנס על ידי גברים שאיבדו צלם אנוש.

תיעוד אוקראיני: שימוש בפצצות מצרר בחרקוב 
13.4.22. תיעוד ברשתות חברתיות אוקראיניות, צילום מסך
פצצות מצרר בחראקוב/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות אוקראיניות

נציבת תלונות הציבור של אוקראינה לזכויות האדם, לודמילה דניסובה, תיעדה מקרים רבים של אלימות מינית מצד חיילים רוסים בבוצ'ה ובמקומות אחרים, והיא משערת שהם בחלקם נקמה על התנגדות אוקראינית נוקשה. במקביל, התובעת הכללית של אוקראינה, אירנה ונדיקטובה, אמרה ל-CNN ביום שני בערב כי משרדה חוקר 5,800 מקרים של פשעי מלחמה רוסיים. עד כה זוהו יותר מ-500 חשודים, בהם פוליטיקאים רוסים, אנשי צבא ותועמלנים.

ידוע גם כי אונס בזמן מלחמה לא מתמקד רק בנשים ובנערות, אלא פוגע גם בבנים וגברים - דבר שהקורבנות מתביישים לדווח עליו בגלל נורמות חברתיות. אונס בזמן מלחמה לא מונע מחוסר השליטה העצמית של גברים, וכלל אינו מיני בבסיסו.

נשים ונערות רבות סיפרו למשטרה, לתקשורת ולארגוני זכויות אדם על מעשי הזוועה שסבלו מידי חיילים רוסים. אונס קבוצתי, תקיפות המתרחשות באיומי אקדח ואונס שבוצעו מול ילדים הם בין העדויות העגומות שנאספו על ידי החוקרים. ישנם גם דיווחים רבים על אונס של נשים קשישות שלא יכלו לברוח מביתן, כמו מקרה מזעזע שדווח, ובו נאנסה ילדה בת 16 שהייתה בהריון, ולאחר מכן סבתה בת ה-78, במהלך כיבוש של כפר אוקראיני. חברת הפרלמנט האוקראינית לסיה וסילנקו, פנתה לחברי פרלמנט בריטים בתחילת מרץ והתייחסה לדיווחים אלה: "אלו נשים שאינן מסוגלות לצאת - אנחנו מדברים על אזרחיות ותיקות. רוב הנשים האלה הוצאו להורג לאחר פשע האונס או שהן התאבדו."

מקרה נוסף דווח על ידי אדם שנמלט מביתו עם אשתו כאשר רכב משוריין רוסי התנגש בגדר שלהם. הוא מספר שכשחזרו לדירתם לאחר שהרוסים עזבו, הם מצאו אותה "בזוזה, מלאה בזבל ובקבוקי בירה", כך לפי הניו יורק טיימס. רק אז, במרתף מתחת למחסן כלי הגינה, האחיין שלו גילה את גופתה של אישה "לובשת מעיל פרווה ולא שום דבר אחר." בסביבתה נמצאו עטיפות קונדומים, קונדומים משומשים, וסימנים אחרים שמעידים כי הוחזקה כשפחת מין עד לרגע בו הוצאה להורג על ידי יריה יחידה בראשה.

נזקי התקיפה הרוסית במהלך תקיפה רוסית באירפין באוקראינה. AP
הרס מוחלט של הבית/AP

מקרה נוסף שדווח הוא של כ-25 נערות ונשים בגילאי 14 עד 24 שנאנסו באופן שיטתי במרתף של בית בבוצ'ה "תשע מהן בהריון", סיפרה דניסובה ל-BBC News. "האנסים אמרו להם שיאנסו אותם עד שלא ירצו מגע מיני עם אף גבר יותר לעולם, כדי שלא יביאו ילדים אוקראינים".

בבברווארי, פרבר מזרחי של קייב, אישה נאנסה מול בנה הקטן אחרי שאביו נורה לנגד עיניהם. מקרה נוסף מספר על חיילים צ'צ'נים שהחזיקו אישה בשם טטיאנה זדורוז'ניאק בשבי, ואנסו אותה פעמים רבות עד ששיספו את גרונה וזרקו את גופתה כלאחר יד לקבר רדוד. עדי ראייה טענו כי החייל הצ'צ'ני שאנס והרג את טטיאנה הוצא מאוחר יותר להורג על ידי קצינים אחרים.

לא רק מחיילים רוסים צריכות נשים אוקראיניות להגן על עצמן. בעיירה במערב המדינה, דיווחה מורה למשטרה שחבר בכוחות ההגנה הטריטוריאלית (מעין כוח מילואים אוקראיני) של אוקראינה ניצל את הטירוף, גרר אותה לספריית בית הספר וניסה לאנוס אותה. האיש נעצר.

דו"ח של ארגון Human Rights Watch טוען כי חיילים רוסים השתמשו באונס כטקטיקה מכוונת של מלחמה. טקטיקות כאלה נקראו "מגדריות" על ידי חוקרים הלומדים מגדר ומלחמה. לאלימות מבוססת מגדר בזמן מלחמה יש מגוון רחב של מניעים, מסבירים המומחים "המטרה של רכישת ואבטחת שטח מובילה לטקטיקות ברבריות, שמטרתן להפחית את נכונותו של הצד השני להילחם באמצעות אכזריות מופרזת, עינויים, טרור, ואפילו רצח עם, ואונס בזמן מלחמה מתפקד כחלק מאסטרטגיה זו. מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן אמר בעצמו ב-5 באפריל 2022, "מה שראינו בבוצ'ה הוא לא מעשה אקראי של יחידה סוררת, זה קמפיין מכוון להרוג, לענות, לאנוס, לבצע זוועות".

"קיבלנו מספר שיחות למוקד החירום שלנו מנשים ונערות המבקשות סיוע" אומרת קתרינה צ'רפקה, נשיאת ארגון השוויון המגדרי וזכויות האדם לה סטראדה אוקראינה. "ולא הצלחנו להגיע אליהם בגלל הלחימה". גם סיוע שהגיע ליעדו אינו מספיק, הם חוששים, עם זאת, כי הטראומה הנגרמת על ידי אונס כטקטיקה צבאית תוביל לסבל עמוק ברחבי החברה האוקראינית במשך שנים רבות. "כשאישה נחלצת מהתוקף שלה זה רק נראה כאילו היא בטוחה, כי היא רחוקה מהאקדחים ומהגבר שאנס אותה", אמרה סשה קנצ'ר, מנהלת ענייני חוץ של הסדנה הפמיניסטית לבוב, שעזרה למאות נשים ונערות עקורות מאז פרוץ המלחמה. "אבל הטראומה היא פצצה בתוכה, שנשארת איתה. קנה המידה של מה שקורה עכשיו שובר את הלב."

אנטונינה מדבדצ'וק, פמיניסטית בת 31, לא נאנסה, אבל דבריה שוברי לב לא פחות: שכשהתעוררה לקול ההפצצות ביום שבו פרצה המלחמה, הדברים הראשונים שלקחה לפני שעזבה את קייב היו קונדומים. "בכל הפסקה בין עוצר להפצצות חיפשתי אמצעי מניעה לשעת חירום במקום ערכת עזרה ראשונה בסיסית", היא אמרה. "אמא שלי ניסתה להרגיע אותי: 'זו לא מלחמה כזאת, הם כבר לא קיימות, רק בסרטים ישנים'. אני רק בכיתי בשקט, כי כל המלחמות הן כאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully