מדונה הולנד 1990 חזיית קונוסים ז'אן פול גוטייה. GettyImages
GettyImages

פתאטית? תעשו כבוד, קנאים: מדונה עדיין שמה אלף ז**ן

ענת ניסני

עודכן לאחרונה: 17.8.2022 / 7:35

הילדה שהגיעה לניו יורק עם 35 דולר בחשבון ורצתה לכבוש את העולם - הצליחה. אבל היום, כשבמקום לעוף על כל מה שעשתה כולם מדברים על זה שהיא זקנה פתאטית ועלובה, אנחנו מרימות לה, בדיוק כמו שמגיע לה

אם קמתן היום בבוקר והרגשתן משהו קצת שונה באוויר, זה כנראה בגלל שממש היום, לפני 64 שנה, נולדה אגדה. היא לא הזמרת או הרקדנית הכי טובה, בטח שלא השחקנית הכי טובה, אבל היא אחת הנשים שהגיעו הכי רחוק שאפשר: מדונה, האחת והיחידה.

בשנים האחרונות רוב מה שאנחנו שומעים בהקשר של מדונה הוא הגיל שלה, או העובדה שגבר צעיר יוצא איתה למרות הגיל שלה, או זה שהיא מרשה לעצמה להעלות תמונות בתחתונים וחזייה - בגיל שלה. נשמות טובות בכל העולם קוראות לה פאתטית, אומרות שהיא לא מתנהגת בהתאם לגילה ושהיא "אישה מסכנה שמנסה לשמר את הנעורים שלה לנצח". המשפט האחרון - גאווה לאומית - הוא תגובה אמיתית של גולש בשם "אדיר" (מעולם לא היה שם פחות הולם מזה) על זה שהיא נישקה את דרייק בהופעה לפני שבע שנים. הלוואי שאני טועה, אבל אני מנחשת שאנשים כמו אדיר לא מזדעזעים מאלון קסטיאל או מסרסור בסוהרות כמו שמבחילה אותם המחשבה על יצר מיני של אישה מעל גיל מסוים.
זה, אגב, בדיוק מה שמדונה עושה לאורך כל הקריירה - גורמת לאנשים להתפוצץ, וממשיכה בשלה. ככה היא הגיעה לכל ההישגים שלה, פרצה כמעט כל תקרת זכוכית שעמדה בדרכה והצליחה, כמו שהצהירה שתעשה אחרי הוצאת הסינגל הראשון שלה, לכבוש את העולם.

"אנשים אומרים שאני שנויה במחלוקת. אני חושבת שהדבר הכי שנוי במחלוקת שעשיתי אי פעם הוא להישאר בסביבה", היא אמרה בנאום הזכייה שלה בתואר אשת השנה של בילבורד 2016. שש שנים מאוחר יותר, והיא עדיין בסביבה, עדיין בתחתונים וחזייה. תיחנק, אדיר.

אז דווקא היום, כשהיא מעיזה להרשות לעצמה להתבגר בעוד שנה ובמקביל להמשיך להיות האישה המינית, הפרובוקטיבית והחזקה שהיא תמיד הייתה, נפסיק לדבר על הגיל שלה ופשוט נרים לה: על הדרך שהיא עשתה, על ההישגים, הקשיים והשערוריות, ונזכיר לכל מי ששכח - באיזו אישה חד פעמית מדובר.

תחילת הדרך

מדונה לואיז צ'יקונה נולדה וגדלה במישיגן, ארה"ב, לצד חמישה אחים ואחיות נוספים. כשהייתה בת 5, אמא שלה נפטרה מסרטן השד, בהיותה בת 30 בלבד. שלוש שנים מאוחר יותר, אביה של מדונה נישא בשנית. היא תמיד הייתה תלמידה מצטיינת אבל גם כזו שמסרבת לקבל "חוקים" כאמיתות, תמיד שואלת שואלות ולא מוכנה לקבל תשובות לא מספקות. זאת הייתה גם הסיבה למערכת היחסים המורכבת שלה עם הדת, למרות שגדלה במשפחה קתולית אדוקה.

כשהייתה בת 19, החליטה לעבור לניו יורק כדי להיות רקדנית. היא הגיעה לעיר הגדולה, כמו באגדות, עם לא יותר מ-35 דולר בחשבון הבנק, אבל הדרך שעברה עד להצלחה הייתה רחוקה מלהיות סיפור אגדה. במהלך השנה הראשונה שלה בניו יורק היא נאנסה תחת איומי סכין שהוצמד לצווארה, חוותה גם איומי אקדח וסיפרה שפרצו לדירה שלה כל כך הרבה פעמים שהיא כבר הפסיקה לטרוח לנעול את הדלת.

בשלב מסוים היא קיבלה הצעה לשמש כרקדנית וזמרת ליווי עבור אמן צרפתי, ובמקביל התחילה לשמוע שיש לה קול לא רע. היא הייתה חברה בהרכב או שניים שבהם שרה וגם ניגנה על תופים וגיטרה, אבל מהר מאוד החליטה שהיא רוצה קריירה כאמנית סולו. סינגל הבכורה שלה - Everybody, יצא ב-1982, והתחיל קריירה מפוארת של 40 שנה, אנד קאונטינג.

ההישגים

בזמן שאדיר הטוקבקיסט מרגיש סיפוק על שני משפטים שטרח לשבת ולכתוב, האישה שאליה התייחס לא הפסיקה לעבוד, לנפץ תקרות זכוכית ולשבור שיאים, שבחלקם היא מחזיקה עד היום.

האלבום השני שלה - Like A Virgin - מכר 5 מיליון עותקים בארה"ב והפך אותה לאישה הראשונה שמגיעה להיקף מכירות כזה. באלבום השלישי - True Blue - היא כבר הכפילה את המכירות פי 5 והגיעה ל-25 מיליון עותקים. ב-1992 היא נכנסה בעקבות זאת לספר שיאי גינס עם תואר האלבום הנמכר ביותר של אישה.

גינס גם הכתירו אותה בשנת 2000 כאמנית הנשית המצליחה ביותר בהיסטוריה, ב-2012 כזמרת הנמכרת ביותר בהיסטוריה, וכן לאמן המסומפל ביותר ולאמן ששיריו זכו להכי הרבה רמיקסים. ב-1987 הופעה שערכה בפריז הוכתרה כקונצרט הנשי עם כמות הקהל הגדולה ביותר עד אז - 130 אלף איש. סיבוב ההופעות שלה מ-2008 בבריטניה - Sticky & Sweet - הוא עד היום סיבוב ההופעות המכניס ביותר של אמנית אישה, ואפילו בלהיות גרועה היא שברה שיאים: עד היום היא השחקנית שקיבלה את המספר הגדול ביותר של פרסי פטל הזהב.

בסך הכל מדונה הוציאה 14 אלבומי אולפן, השתתפה ב-17 סרטים וביימה ארבעה. היא זכתה ב-7 פרסי גראמי, שמונה פרסי גלובוס הזהב (אחד כשחקנית על תפקידה ב"אוויטה") ו-20 פרסי VMA.

למעשה, במשך 25 שנה (עד 2016, כשביונסה שברה את השיא), היא שמרה על השיא של מספר פרסי ה-VMA הגבוה ביותר לאמנית. ב-1986 היא גם הפכה לאישה הראשונה שזוכה בפרס מפעל חיים של רשת MTV.

חוץ מכל זה היא גם כתבה ספרי ילדים, הקימה רשת מכוני כושר, השיקה קו מוצרים לטיפוח העור ועוד. ב-1992 היא החליטה להשאיר את כל השליטה האמנותית בידיה והקימה חברת בידור משלה, שכללה חברת תקליטים, אולפני הפקת סרטים, הוצאה לאור של מוזיקה וספרים ועוד. חברת וורנר מדיה השקיעה 60 מיליון דולר במיזם הזה שלה וסיכמה איתה על 20% תמלוגים - שיעור התמלוגים הגבוה ביותר בענף באותה תקופה, שהיחיד שזכה לו חוץ ממנה היה מייקל ג'קסון. השווי שלה מוערך היום בכ-850 מיליון דולר.

אומרים עליה שהיא שינתה את ההיסטוריה החברתית בעולם, שההשפעה והקריירה שלה חרגו מתחום המוזיקה ושהיא סללה את הדרך לא רק לנשים, אלא לאמנים בכלל. לאורך כל הקריירה שלה היא גם הקפידה לשתף פעולה עם אמניות ואמנים צעירים ולתת להם במה. "אני אוהבת לעבוד עם המוזרים שאף אחד לא מכיר, האנשים שיש להם כישרון גולמי ושעושים מוזיקה כמו אף אחד אחר שם בחוץ", אמרה, ועשתה.

הגברים (והנשים) בחייה

אבל עם כל הכבוד להישגים ולקריירה המטורפת שלה, הגיע הזמן לדבר על החיים הפרטיים שלה, ואם להיות ספציפיים - על מערכות היחסים שלה. כמו שהיינו מצפים ממדונה, היו לה לא מעט מערכות יחסים, חלק מהשמות אולי אפילו יפתיעו אתכם.

אחד הקשרים הראשונים של מדונה (שאנחנו יודעים עליהם) היה עם אמן הגרפיטי והצייר ז'אן מישל בסקיה בתחילת שנות השמונים, והם אפילו גרו יחד בדירה שלו בסוהו. כשהיא נפרדה ממנו, כנראה בגלל שלדבריה הוא "לא הפסיק לעשות הרואין", הוא לקח את זה מאוד קשה, ביקש ממנה בחזרה את כל הציורים שהוא נתן לה וצבע אותם בשחור.

ב-1983 מדונה פגשה די-ג'יי ומפיק מוזיקלי בשם ג'ון ג'ליבין בניטז וחיה איתו קרוב לשנתיים. אף אחד מכם כנראה לא מכיר אותו ולכן הקשר הזה לא ממש מעניין, אבל הוא היה מי שעזר לה לפרוץ והפיק את להיטי הבכורה שלה, כולל את אחד הגדולים שבהם - Holiday.

הקשר המשמעותי הבא בחייה של מדונה היה עם הגבר שגם שנים מאוחר יותר היא הודתה שהוא אהבת חייה - שון פן. השניים התחתנו ב-1985, בדיוק ביום הולדתה ה-27 של מדונה, וניהלו מערכת יחסים סוערת שכללה שמועות על התעללות פיזית מצידו, והסתיימה בגירושים ב-1989. מדונה הקדישה לפן את האלבום True Blue, שיצא ב-1986, וכתבה שהוא "מוקדש לבעלי, האיש הכי קול בעולם". כמה ימים לפני יום הולדתה ה-57 היא העלתה לאינסטגרם תמונה שלה ושל פן, שחוגג יום הולדת יום אחריה, וכתבה: "זה כמעט יום ההולדת שלנו! שני אריות", מה שכנראה אומר שהיא נשארה בעיקר עם זיכרונות טובים.

אחרי הגירושים היה לה רומן קצר אך מושך כותרות עם וורן ביטי, שחקן שמבוגר ממנה ב-21 שנים ושלפי הביוגרפיה שלו היה עם קרוב ל-13 אלף נשים. אני לא בטוחה שמדונה לא נותנת לו פייט בהקשר הזה. בכל מקרה, אחריו היא גם יצאה עם דוגמן בשם טוני וורד ועם הראפר ונילה אייס, שניהם גם הצטלמו איתה לספר "סקס" שהיא הוציאה ב-92. זאת גם הייתה הסיבה שבגללה ונילה אייס טען שנפרד ממנה. הוא אמר שהוא נפגע כשראה את הספר והבין שבזמן שהם היו כביכול בזוגיות, היא כנראה שכבה עם כל מי שמצולם.

סביב ההוצאה של הספר ובשנים שאחריו מגיעים השמות המעניינים ביותר בעברה הרומנטי של מדונה: היא יצאה עם דניס רודמן, שטען שהיא נורא רצתה ממנו ילד ולא הסכימה לו להשתמש בקונדומים; היה לה קטע (או אולי רק נשיקה) עם מייקל ג'קסון; היא יצאה עם לני קרביץ, הייתה בקשר עם טופאק שאקור (שנפרד ממנה כשהיה בכלא) ויצאה גם עם ג'ון פ' קנדי ג'וניור, שאמא שלו, ג'קי קנדי, לא ממש אהבה את הקשר בינו לבין האישה שמחקה את מרילין מונרו, המאהבת של בעלה ז"ל.

באותן שנים נפוצו שמועות גם על כמה רומנים עם נשים, בהן דוגמנית בשם ג'ני שימיזו שסיפרה שיצאה עם מדונה ועם אנג'לינה ג'ולי במקביל, וששימשה כשפחת המין של מדונה. בנוסף, נראה שמדונה ניהלה קשר רומנטי גם עם הקומיקאית סנדרה ברנהרד, וגם עם האקסית שלה - אינגריד קסארס, שהייתה בעלת מועדון במיאמי.

אבל אחרי התקופה הפרועה, אפילו מדונה החליטה שהיא רוצה להירגע ולהפוך לאמא. ב-1994 היא התחילה לצאת עם מאמן הכושר שלה, קרלוס ליאון, וב-96 נולדה בתם - לורדס מריה צ'יקונה ליאון, אך הם נפרדו שבעה חודשים אחרי הלידה.

שנה לאחר מכן מדונה הכירה את מי שיהפוך בשנת 2000 לבעלה השני - הבמאי הבריטי גאי ריצ'י. כשהם התחתנו, היה להם כבר ילד משותף בן 4 חודשים (רוקו), ובמהלך נישואיהם שהחזיקו מעמד 8 שנים, הם אימצו ילד יתום ממלאווי בשם דיוויד בנדה. לפי השמועות, למרות שמדונה וריצ'י מאוד ניסו, היחסים שלהם לא עשו טוב לשניהם. ריצ'י, כך אומרים, הרגיש מסורס והלך והסתגר, אבל גם מדונה הרגישה כבולה ושהיא לא יכולה לבטא את עצמה כמו שהייתה רוצה, ושלא נדע - אפילו מבעלה היא התחליה לשמוע שהיא צריכה להתחיל להתנהג בהתאם לגילה. הדרך לגירושים מכאן כבר הייתה ברורה, אבל למרות המטענים ביניהם הם ניסו לסגור את הסיפור בצורה טובה ככל האפשר כדי לא לסכן את תהליך האימוץ של דיוויד בנדה, שעוד לא נסגר אז סופית. כחלק מזה, ובגלל שלא טרחה לחתום עם ריצ'י על הסכם ממון לפני שנישאו, מדונה שילמה לו כ-75 מיליון דולר במסגרת הגירושים.

אחרי הקשר הזה, מדונה הכריזה שהיא מעדיפה להידרס על ידי רכבת מאשר להתחתן שוב, ומאז ניהלה מערכות יחסים עם דוגמנים ורקדנים לוהטים ו-כן, גם צעירים, שהשתתפו בקליפים ובסיבובי ההופעות יחד איתה. האחרון שבהם היה רקדן בשם אלמאליק וויליאמס, צעיר ממנה ב-35 שנים, שעמו ניהלה קשר במשך כארבע שנים. באפריל האחרון הם נפרדו.

השערוריות

ואיך אפשר לחגוג יום הולדת למדונה בלי להזכיר את כל השערוריות שהיא יצרה לאורך הקריירה?! אי אפשר. ובכן:

סקס על הבמה
זה התחיל עם השיר Like A Virgin שמלכתחילה לא בא בטוב לאמריקאים השמרנים, והתגבר כשהופיעה איתו בטקס פרסי ה-MTV ב-1984. היא עלתה לבמה עם שמלת כלה סקסית וביריות ומדי פעם נשכבה על הבמה והתגלגלה בצורה שאז נתפסה בזעזוע כמו "לדמות סקס על הבמה" והיום נראית תמימה כמו כל סשן צילומים לשער של מגזין אופנה.

חילול הקודש
השיר הבא שהרעיש את ארה"ב היה Papa Don't Preach שהגיע שנתיים אחר כך ודיבר על הריון של קטינה מחוץ לנישואים. ב-1989 מדונה עלתה מדרגה באופן שבו היא משלבת בין מיניות לפוליטיקה והוציאה את השיר Like A Prayer, שמחבר בין דת למיניות ושהקליפ שלו גם מוסיף לעניין הנפיץ את נושא הגזענות. התגובות לקליפ היו מאוד קשות, קראו לו "תועבה" והאשימו את מדונה בחילול השם, הוותיקן קרא להחרים אותו ולעצור את הפרסום שלו והיו מדינות שבהן הוא נאסר לשידור. כתוצאה מכך, נגנזה פרסומת שמדונה עשתה לפפסי ושעלתה יום לפני הבכורה של הקליפ, אבל התגובה שלה לכל המהומה הייתה שאמנות אמורה לעורר מחלוקת. אז היא המשיכה.

מאוננת על הבמה
בסיבוב ההופעות Blond Ambition (זה שבו היא הציגה לעולם את חזיית השפיצים הוורודה של ז'אן פול גוטייה) היא דימתה אוננות על הבמה וגרמה לגל של מחאות נגדה, לקריאות לחרם מצד האפיפיור בכבודו ובעצמו ולאיומים מרשויות טורונטו שהיא תיעצר על ידי המשטרה מיד עם תום ההופעה, אם לא תוריד את הקטע המדובר. היא כמובן עשתה אותו בכל זאת וגם התגרתה במשטרה ובאיומים שלה לאורך כל ההופעה.

עוד קצת סקס ועוד קצת עירום
עוד לפני כן, Justify My Love הפך לקליפ הראשון שנחסם לשידור על ידי MTV, ספר הצילומים הפרובוקטיבי "סקס" עורר מהומה וכך גם תמונות שלה מתחילת דרכה, כשדגמנה בעירום כדי להתפרנס. ואי אפשר לשכוח את שערוריית הנשיקה המפורסמת עם בריטני ספירס ואז עם כריסטינה אגילרה, בטקס ה- VMA ב-2003.

מאמצת ילדים
כן, מסתבר שגם זאת שערורייה - מול כל הטענות על המיניות המוחצנת שלה היא שמרה תמיד על שלוות נפש גמורה, מעולם לא התנצלה והפנתה את האשמה בחזרה כנגד מי שגורמים למיניות להיתפס כמשהו מביך, מבייש ומלוכלך. הסערות הציבוריות שהצליחו לפגוע בה היו אלה שנוצרו בעקבות האימוץ של הילדים שלה. אחרי שאימצה את דיוויד בנדה יחד עם גיא ריצ'י, היא החליטה לאמץ לבד ילד נוסף ועוד שתי תאומות, גם הם ממלאווי, חטפה התנגדות מקומית ועולמית ונאלצה להיאבק על האימוץ בבתי המשפט. בטור שכתבה ב-2013 למגזין Harper's Bazaar היא אומרת: "יכולתי להבין אנשים שמקשים עליי בגלל שדימיתי אוננות על הבמה או פרסמתי את הספר "סקס", אפילו בגלל שנישקתי את בריטני על הבמה. אבל לנסות להציל חיים של ילד לא היה משהו שחשבתי שאיענש עליו".

מגעילה את דרייק
בסופו של דבר, כל האימוצים הושלמו כהלכה ועל פי החוק, אך זה שמדונה הפכה לאמא לשישה (!) לא ממש גרם לה להשתנות. אחת הסערות של השנים האחרונות הייתה נשיקה נוספת שנתנה על הבמה, הפעם לדרייק, כשהתארחה בהופעה שלו בפסטיבל קואצ'לה ב-2015. מה שהכי זכור מהמקרה הזה הוא הפרצוף הנגעל של דרייק אחרי הנשיקה, שהיה מפתיע במיוחד לאור השמועות על רומן בין השניים. הוא אח"כ כתב באינסטגרם שלו כמה הוא מרגיש נפלא על זה שזכה להתנשק עם המלכה והסביר שנגעל מהטעם של הליפגלוס שלה. רמת אמינות: שרין מהאח הגדול "רק ידידה" של שחף. מדונה, לעומתו, נשאלה מאוחר יותר מה הייתה מייעצת לעצמה הצעירה, וענתה: "אל תנשקי את דרייק, לא משנה כמה פעמים הוא מתחנן בפנייך שתעשי את זה".

מפשיטה נערה בת 17 על הבמה
בעקבות ההופעה הנ"ל הגיע הטוקבק המפורסם של אדיר שלנו, ובאופן כללי אותן שנים סימנו את תחילתה של יותר ויותר ביקורת עולמית על התנהגות שלא הולמת את גילה. היא השתכרה בהופעות, בכתה על הבמה וחשפה את עצמה בפני הקהל - דבר שבשבילה היה פשוט להמשיך באותו קו שבו תמיד הלכה. ב-2016 היא לקחה את זה צעד רחוק מדי כשהעלתה נערה בת 17 לבמה בהופעה באוסטרליה, הפשילה את חולצתה וחשפה את החזה שלה מול הקהל. הנערה אמנם טענה שהיא ממש בסדר עם זה ושזה לא הזיז לה במיוחד, אבל המקרה הזה הפך לאחת הפעמים הבודדות שבהן מדונה התנצלה על מה שעשתה.

מזייפת באירוויזיון
זה היה ב-2019, רגע אחרי הזכייה של נטע שהביאה את האירוויזיון לתל אביב ואיתו, בהופעה היסטורית והיסטרית - אסתר, ידידת הקבלה משכבר הימים. זה נכון שאף אחד מעולם לא טען שמדונה היא איזשהו עילוי ווקאלי, וגם היא אף פעם לא התיימרה, אבל מה שקרה על הבמה היה ממש קשה לצפייה. יום אחרי, כל התיעודים מההופעה שופצו עם אוטוטיון, ומהצד של מדונה נטען שהזיופים עצמם הם תוצאה של אוטוטיון מעוות, שמלכתחילה תוכנן להתווסף לשידור אבל כוון בצורה שגויה. אני מאמינה שמאדג' המהממת לא התחילה פתאום לזייף בכזאת רמה ושהייתה שם איזושהי תקלה, אבל לפחות קיבלנו מכל זה את השורה המופלאה: "I hear your voice, it's like an angel dying".

ההשראה

אפשר לאהוב אותה, אפשר ממש לא, אבל אי אפשר שלא לקבל השראה מהתעוזה שלה ומהאופן שבו היא יוצאת כנגד כל התבניות שמגבילות את הנשיות, לאורך כל הקריירה שלה ובמיוחד עכשיו, ב"גילה". כיוון שהבטחתי לא להתעסק בגיל הזה שלה, אני אתן לה לדבר עליו, בציטוט נוסף מהנאום המעולה שלה בפרס אשת השנה של בילבורד, 2016:

"המוזה האמיתית שלי הייתה דיוויד בואי. הוא גרם לי להרגיש שאין חוקים. אבל טעיתי. אין חוקים אם אתה בן. יש חוקים אם את בת. אם את בת, את חייבת לשחק את המשחק. מותר לך להיות יפה וחמודה וסקסית. אבל אל תהיי יותר מדי חכמה. אל תהיי בעלת דעות שלא מתיישרות עם הסטטוס קוו. מותר לך להיות מוחפצת על ידי גברים ולהתלבש כמו זונה, אבל אל תקחי בעלות על הזנותיות שלך. ואל - אני חוזרת - אל תשתפי את הפנטזיות המיניות שלך עם העולם. תהיי מה שגברים רוצים שתהיי, אבל יותר חשוב: תהיי מה שנשים מרגישות בנוח שתהיי כשאת ליד גברים אחרים. ולבסוף - אל תתבגרי. להתבגר זה חטא. את תחטפי ביקורת, את תושמצי, ואת בוודאות לא תושמעי יותר ברדיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully