אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock

לא דו ולא הומו: נשוי לאישה, אבל שוכב גם עם גברים

אינדה הלמן

7.9.2022 / 16:34

אנשים רבים מניחים שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים (MSM-Men Sex Men) הם הומוסקסואלים, אבל לא תמיד זה נכון, הצצה לחייהם של הגברים שמגדירים עצמם MSM. על זהות מינית, העדפה מינית והתנהגות מינית

"רצון לדעת" הוא אחד מספריו הידועים של מישל פוקו, והראשון מבין שלושה כרכים הנושאים שם זה. בספר טוען פוקו כי ההגדרות הקשיחות של "הטרוסקסואליות" ו"הומוסקסואליות" הן תולדה של התרבות המודרנית, ולא היו קיימות עד למאה ה־19. פוקו חוקר את השיח שהתפתח לגבי המיניות בחברה המודרנית ועל התוצאה של הגדרות קשיחות אלה בהלך הרוח של אותם גברים (ונשים) שאינם מתיישרים עם ההגדרה החד ממדית של הטרוסקסואל או הומוסקסואל.

אנשים רבים מניחים שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים (MSM-Men Sex Men) הם הומוסקסואלים, אבל לא תמיד זה נכון. המונח MSM הינו מונח רחב לתיאור קבוצה מאוד מגוונת של גברים בכל קשת של העדפה מינית: הומוסקסואל, ביסקסואל, פאנסקסואל - ו הם יכולים להיות גם גברים הטרוסקסואלים העוסקים באקטים מיניים עם גברים אחרים מסיבה זו או אחרת.

המונח MSM נוצר בשנות ה-90 על ידי אפידמיולוגים שחיפשו לחקור את התפשטות המחלות בקרב כל הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים, ללא קשר לזהות המינית. אנו כחברה זקוקים להגדרות, הן עושות סדר, ומאפשרות לנו להבין נושאים כמו נושאי משיכה, התנהגויות מיניות וזהויות שונות שלא תמיד מתיישבות עם המיינסטרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
התנהגות מינית לפעמים לא מתיישבת עם המיינסטרים/ShutterStock

על אף שאנשי מחקר ומדע ניסו להבין מה המניע או מה הפרופיל ההתנהגותי ואישי של אותם גברים, יש כרגע מעט מאוד ספרות בנושא, אך המשותף לכל ה-MSM הוא התנהגות מינית מסוימת, ולאו דווקא נטייה מינית. הנחת העבודה היא שגבר לא חייב להיות הומוסקסואל כדי לעסוק באקט הומוסקסואלי - זה יכול להעיד על סקרנות טבעית ורצון לחקור את הגבולות הארוטיים האישיים שלהם.

אם אני נשוי לאישה ושוכב עם גבר אז אני דו? ממש לא! מדי פעם אני רוצה לשכב עם גבר. זה לא הופך את ההרגל הזה למי אני מבחינת הגדרה, אני גבר הטרוסקסואל שאוהב מדי פעם הרפתקאות מיניות שונות. אני נשוי וטוב לי אבל יש דברים שאני משיג במפגשים מיניים רנדומליים עם גבר, בלי דיבורים, בלי רגש, בלי סיפורים... מה לא ברור ? למה צריך להבין כל דבר? לא ממש מבין על מה הרעש. ככה אומר ירון (שם בדוי).

מבחינת ירון הבעיה טמונה בהבנה שהתנהגויות מיניות או הרגלים מיניים מסויימים קובעים מי האדם, בעוד שלא כך צריך להיות: "אם פחות יתעסקו בלתייג אותנו ויותר יבינו שהמניע הוא נטו פאן, אולי ניתן יהיה להבין שזה בסדר לרצות ולהיות שונה. כמו שאם את כל הזמן בדיאטה ומדי פעם בא לך שוקולד - בשבילי הם השוקולד של מדי פעם. לא רוצה לוותר על זה, וגם אין לי נקיפות מצפון על זה שאני נוגס קובייה פה ושם". הוא מסכם.

זהויות מיניות והתנהגויות מיניות לא תמיד תואמות זו את זו ואת התפיסה הרווחת. מיניות היא רב מימדית, גם אם חלקים נרחבים מהחברה התרגלו להתייחס אליה כאל חד או דו ממדית. מיניות אינה שחור או לבן, ולא חייבת להיות מוגדרת או מובנת על ידי העולם החיצון. זהויות מיניות יכולות לתאר כיצד אנשים תופסים את עצמם, אך לא תמיד מעידות על סוגי המשיכה או ההתנהגויות המיניות של אדם.

הבנת ה-MSM טמונה באיך אותם הגברים תופסים את עצמם. חלקם מגדירים את עצמם כהומואים, אבל קיימים גם לא מעט גברים שנמשכים לנשים, חיים עם נשים, ומדי פעם עושים סקס עם גבר, ולא מגדירים את עצמם כהומואים. האם נוכל להיות שיפוטיים ולקבוע שהם "טועים" בהגדרה שלהם את עצמם?

כיום, בנושאים אחרים כגון מגדר, העדפות מיניות או נטיות מיניות כבר אין צורך בהלימה בין ההגדרה שהחברה חושבת שמתאימה, לבין המציאות בפועל ולבין התפיסה העצמית של האינדיבידואל, גם גברים שעושים סקס עם גברים ומגדירים את עצמם כהטרוסקסואלים קובעים רף חדש ורחב יותר של הבנת המיניות הגברית והמיניות בכלל, וככל שיש אנשים שמתפתחים מינית בצורה שונה מאחרים אנו מגלים עולם שגם אם לא מובן לנו, הוא בכל זאת קיים.

שלישייה. ShutterStock
גם אם קשה להגדיר משהו - הוא יכול להמשיך להתקיים/ShutterStock

סטרייט? דו? גיי?

רוב הגברים שהם MSM דיווחו שהם נמשכים לנשים ולא לגברים, הרבה מהם נשואים לנשים ומעדיפים לקיים יחסי מין עם נשים. לטענתם, למרות שהם אוהבים את נשותיהם, חיי המין הזוגיים שלהם לא פעילים כפי שהם רוצים וסקס עם גברים מאפשר להם לקיים יותר סקס שהוא זמין יותר, ללא מחשבה מיותרת, נטו כפעילות מינית ללא רגש - רק פורקן. זהות זו משקפת בצורה הטובה ביותר את מערכות היחסים הרומנטיות שלהם עם נשים, את השילוב שלהם בקהילות המורכבות בעיקר מאנשים סטרייטים, או את האופן שבו הם תופסים גבריות.

גברים אלה לא מחשיבים סקס עם גברים כבגידה, ורואים בכך פרצת חוזה, כי מבחינתם סקס עם גברים לא דורש התערבות רגשית, ולא מאיים על הנישואים, שהם מבחינתם הם מעמד חברתי שאין להם רצון לאבד.

הפרצה המינית הזו מספקת להם צרכים אחרים, כגון היכולת לאבד שליטה באופן שונה מהשליטה שהם מרגישים שחייבת להיות להם עם נשים במובנים החברתיים המקובלים והמסורתיים יותר, ומבחינתם המפגשים המיניים עם גברים עשויים להיות בלתי רלוונטיים לזהותם. למרות כל זאת, לפחות עכשיו, רוב הגברים ה-MSM עדיין נוהגים בחשאיות לגבי התנהגותם המינית, מאחר והם יודעים שבתפיסה המקובלת הם ייאלצו להגדיר את עצמם כ"הומואים או בי" אך לטענתם הם בטוחים בזהותם המינית ומתייחסים להתנהגותם כפורקן פיזי גרידא.

הכותבת הינה מאמנת ויועצת זוגית ומינית, מגשרת, מנחת קבוצות, סדנאות ומרצה בכירה בנושאי מיניות וזוגיות, בעלת תואר ראשון במדעי החברה עם התמחות בתקשורת מגדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully