פטיש. ShutterStock
ShutterStock

50 גוונים של אסור: אלה ה"סטיות" שהפסיקו להיות טאבו

אינדה הלמן

17.8.2022 / 15:23

לובשים חיתולים? אוהבים כפות רגליים? התהליכים התרבותיים של העשור האחרון שחררו את הפרקטיקות המיניות שפעם נחשבו לפראפיליות, והפכו אותם למנהגי מיטה מקובלים, כל עוד הם חוקיים ואינם גורמים נזק לאחרים

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מקדמים, מתרגלים ומקבלים מיניות שמפסיקה להסתובב סביב קויטוצנטריות (יחסי מין במרכז) כדי לקבל בברכה עולם רחב יותר שבו יש הרבה חוויות לחקור.

זו הסיבה שמנהגי מיניות המוכרים כפראפיליות (סטיות מיניות) מפסיקות בהדרגה להיחשב לטאבו. האבולוציה האנושית והתרבותית שינתה במקצת את התפיסה סביב השאלה מהן סטיות מיניות, ואפילו איסורים תרבותיים - כל עוד הם חוקיים ואינם גורמים נזק פיזי או נפשי לאחרים.

למרבה המזל, המין האנושי למד ליהנות ולהתפתח מבחינה מינית, וזאת בשונה מכל זן או מין אחר. אצל בני אדם "הכל הולך", מיניות כשיש אהבה, כשאין אהבה, עם עצמנו, עם אביזרים, תנוחות ומנחים שונים, שלושה במיטה או עשרה - האפשרויות הן אינסופיות.

גם חלק מהקיבעונות המיניים שהחברה מחשיבה מוזרים או מפחידים, מנהגים במנעד גדול מתנערים מהטאבו שנדבק אליהם, ועד כמה שזה נראה או נשמע "לא הגיוני" או "סוטה", אם יש מי שמוצא בפעילויות מסוימות הנאה ופורקן, החברה כיום נוטה לקבל אותם בקלות יחסית. בעשורים האחרונים נפלה ההבנה כי פרקטיקות מיניות המקוטלגות לפי הנורמות החברתיות כמוזרות, פרוורטיות או אפילו חולות הן בעלות קהל משלהן ולמרות שהפסיכיאטריה רואה בהן הרבה יותר ממין פשוט, אין סיבה שלא לעסוק בהן, אם יש מי שניהנה ממיניות שונה מהמקובל.

פרוותיים. GettyImages
אוהבים להתחכך בבובות פרווה? יש לכם אורסוסגלמטופיליה/GettyImages

אז מה בעצם מקובל? הוא והיא במיטה וזהו? פעם הוא למעלה, פעם היא, מין אוראלי, אוננות, קצת משחקי שליטה, ספאנק פה, ביגוד לטקס שם, הערצת רגליים ושימוש באביזרים? מה קורה אם הוא רוצה ללבוש טיטול במפגש המיני, או שהיא רוצה לגרגר, ללכת על 4 ושיפנקו אותה כמו חתלתולה כי זה עושה לה את זה? מה קורה כשיש מי שרוצה להוסיף נוזלי גוף לתוך מעשה האהבה? (שתן, דם ועוד) האם זה נחשב לפראפיליה (סטיה) מינית?

מבחינת הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה, אי אפשר להיות סגורים על דבר אחד ברור, כיוון שהרעיון, למשל בפיליה של טיטולים, הוא להרגיש בטוחים, להרגיש ילדים, להרגיש שמישהו לוקח אחריות על החיים שלנו, ועוסק במשמעויות הפסיכולוגיות של הדבר לא פחות מאשר בפעילות המינית עצמה.

פיליה של בובות פרווה היא עניין טקטי, משהו במגע של בובות הפרווה, במגע עצמו, נותן להם ביטחון גדול, גורם להם להרגיש אהובים, בטוחים וזכאים לפינוקים. גם ההסברים הפסיכולוגים הם עדיין בגדר תעלומה. למרות שיש דברים המופיעים ב-DSM כפאראפיליות, אין להם הסבר פסיכולוגי מובהק, ואינם נחשבים לבעיה בפני עצמה, כל עוד הם לא דורשים ביטוי שמפריע לאנשים שלא חולקים את העניין המיני הספציפי הזה. כל מה שבחדרי חדרים שלא מפריע ליום יום, אמנם מוגדר כפארפילי, אבל ההסבר הפסיכולוגי הוא שמשהו קרה כנראה בגילאים 3 עד 12 שהשפעתו הועמקה מאוחר יותר, ותורגמה לצורך לבטא אותה בצורה מינית.

לכן, הפרמטר שקובע אם התנהגות מינית היא פראפילית, אינו קבוע אלא משתנה לאורך ההיסטוריה ובהתאם לאזור הגיאוגרפי, ופרקטיקות שנחשבו לפראפיליות לפני כמה עשורים מקובלות כיום כנורמליות, ולכן אינן נתפסות כסטיות, וביניהן אוננות, מין אוראלי והומוסקסואליות.

סקס. ShutterStock
דם וסקס - המטופיליה/ShutterStock

פטיש או פראפיליה?

פטיש הוא פראפיליה ואין הבדל בין השניים. פטישים או העדפות ורצונות מיניים יכולים להיות דרך לשבור את השגרה בין בני הזוג שלנו בכל הקשור לקיום יחסי מין, והם לא חייבים להיות קשורים למחלת נפש כלשהי. סקס בשלישייה או עם קצת יותר פרטנרים, סקס במקומות ציבוריים, סקס עם משחקי שליטה, שימוש בלבני נשים, משיכה לנעלי עקב וגרביונים, מציצנות, שיער (להריח, ללטף, גם שיער גוף), הערצת רגליים וכולי.

הבלבול במונחים נובע מכל שהיום משתמשים במונח "פטיש" בצורה רופפת למדי - כשאומרים למישהו שיש לו פטיש מתכוונים שהוא "נדלק או מתגרה ממשהו שהוא קצת שונה או פחות מקובל מבחינה מינית, אבל האמת היא שההגדרה הרשמית של פטישיזם מיני, או פטישיזם ארוטי, היא עוררת מינית שאדם מקבל מאובייקט פיזי, או מצב מסוים, ולכן כאשר משתמשים נכון במונח, הכוונה היא לצורך מיני חריג הרבה מעבר לרצון קל. מטפלים שמשתמשים במונח מתכוונים ומתייחסים לצורך ממשי, וכשלמישהו יש פטיש קליני, הוא לא תוספת נחמדה לסקס, אלא שהאדם צריך לקבל את הפריט או את המצב הנדרש ב-100% מהמקרים כדי להגיע לעוררות ואורגזמה מינית.

אם מישהו מצליח להגיע לאורגזמה ללא מושא הפטיש שלו (כלומר החלק בגוף או הפעילות שגורמת לעוררות מינית) אז זה לא פטיש אמיתי (התנהגות פראפילית) ולייתר דיוק ניתן לתאר את הדבר כקינקי. קינקי הוא מונח שמתאר מישהו שאובייקט, פעילות או מצב מעוררים אותו בעקביות ובעצמה ארוטית, אך אינם הכרחיים כדי להגיע לפורקן.

סקס. ShutterStock
מקומות סגורים? יש לכם קלסטרופיליה/ShutterStock

מה הן הפראפיליות הפחות מוכרות?

"הפרוותיים" או אורסוסגלמטופיליה
הפאראפיליה הזו גורמת לאנשים, ללא קשר למינם ולנטייתם המינית, לחוש תשוקה ומשיכה עזה כלפי אדם המאפיינת בעל חיים או במקרים הפשוטים ביותר, התרגשות פשוטה לבובות פרווה. הפרוותיים מסוגלים לקיים יחסי מין רק עם אנשים שלובשים תחפושות של בעלי חיים או להיות אלה שמתלבושים בעצמם; כמו כן, הם יכולים גם לאונן ישירות עם בובת פרווה ולגעת בחלקים האינטימיים שלהם באמצעות בבד הרך של הבובהה

"התינוקות הבוגרים" או אינפנטיליזם פראפילי
(בארה"ב מכירים אותם כפאמפרים - מתייחס ללובשי טיטולי פאמפרס), והחשק המיני שלהם מתבטא ברצון העז של לבישת חיתולים והתנהגויות של תינוקות. אותם אנשים שיש להם את זה חווים רצון גדול שיתייחסו אליהם כמו ילדים קטנים. החיתול מעניק להם הנאה, ביטחון ורוגע, בין אם הוא מוכנס למשחק המיני ובין אם לאו - הם יכולים ללבוש חיתולים ביום יום שלהם והטיטולים הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהחוויה המינית והפורקן שלהם. הדבר שכיח יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

"פטיש היפהפייה הנרדמת" - סומנופיליה
הוא מאופיין בעוררות ובאורגזמה בזמן שבן הזוג ישן. חלקם צריכים רק לראות וללטף כדי להרגיש עונג, אחרים, לעומת זאת, מאוננים ואפילו מקיימים יחסי מין בזמן שבן הזוג שלהם ישן. מה שמרגש הוא האופוריה שמייצר הפחד להתגלות. עם זאת, זה קשור גם לכך שיש מישהו בשליטה ומאופק לחלוטין.

סקס. ShutterStock
לובשים חיתול? אינפנטיליזם פראפילי/ShutterStock

"הערפדים" - המטופיליה
פיליה זו מתאימה למי שרוצה לנהל מערכת יחסים דומה לסיפורי ערפדים רומנטיים, למרות שזה נראה לא אמיתי, זה לא רחוק מהתנהגויות ופטישים של זוגות רבים. הפופולריות שלו אף עלתה לאחר הצלחת סאגת דמדומים וסדרת הערפדים שנגזרו מהסרט. המטופיליה כוללת שימוש או אפילו שתיית דם במהלך קיום יחסי מין, או מבוטאת במחשבות אירוטיות המשלבות דימויים מעולם הערפדים.

"אוהבי חללים סגורים" - קלסטרופיליה
בעוד חלק גדול מבני האדם חשים בהלה בחללים סגורים (קלסטרופוביה), אחרים חשים מידה גבוהה של עוררות מינית כשהם נמצאים עם בני הזוג שלהם בחללים קטנים וצפופים. הפטיש הזה נפוץ יותר ממה שרבים חושבים, ומי שיש לו אותו לרוב מנצל מקומות כמו חדר האמבטיה, או שירותים צפופים, כדי לספק את תשוקותיו המיניות.

זוג מסריח. ShutterStock
סירחון מגרה אתכם? סלירופיליה/ShutterStock

"הסטינקיס" או מסריחונים - סלירופיליה
רוב האנשים דואגים לקיים שגרת היגיינה טובה לפני קיום יחסי מין, עם זאת, עבור אחרים, היגיינה או ריח של בושם עשויים להיות לא ארוטיים כלל ואפילו "מורידי חשק". יש כאלה שנהנים ומתרגשים מהרעיון של ללכלך במהלך יחסי מין, או ללכלך את בן הזוג. הדבר יכול לנוע בין התפרקות השיער של הדייט, למריחת האיפור וקריעת הבגדים, עד ללכלוך אמיתי שנוסף ליחסי המין. לרוב, את הפטיש הזה מלוות גם פנטזיות של שליטה וכניעה.

אוהבי בובות ראווה או "דאמיס לאבר" - אגלמטופיליה
זהו עוד פטיש המתייחס למשיכה לבובות, וההתרגשות נובעת מחוסר התנועה של בובות או פסלים. אנשים רבים אפילו גונבים או קונים בובות במטרה לקיים איתם יחסי מין איתם. אגלמטופיליה באה לידי ביטוי לאורך מאות שנים עוד מיוון העתיקה, עם אהבה מאוד גדולה לאסטטיקה ולפסלים.

אלה חלק קטן מפראפיליות שפחות מדברים ומתייחסים אליהם ומצטרפים לאלה שורה ארוכה מאוד של פיליות נוספות.

בכל ה"סטיות המיניות" או העדפות קינקיות יש להבין את הגבול הזה בין טעם אישי שאינו פוגע באחרים לסטייה שיכולה לעורר מהומה רבה ואין ספק שכל אלה ממשיכים לגרום לוויכוח בקהילה המדעית.

כשמדובר על פטישים, קינקיות, פנטזיות ובכלל כל פראפיליה יש להשתמש רעיונית באחד הכלים המוכרים ביותר בעולם הבדס"מ - כלל ה- SSC שמשמעו הוא בטוח שפוי ובהסכמה (safe, sane & consensual). הכלל אומר בצורה ברורה שכל עוד יש הסכמה, הדבר בטוח ואינו מערב פעילות שאינה מקובלת, בכפייה בין הצדדים אז הכל מותר והכל מקובל. לכן, האם תהייה חשיבות לבדוק מבחינה פסיכולוגית מה מביא אדם זה או אחר לרצות לקיים יחסים מיניים שונים מהמקובל?

זו שאלה שהקהילה המדעית שואלת את עצמה לא מעט אך בפועל אנחנו רואים עוד ועוד חקירות מיניות שאינן מיושרות עם המיינסטרים.

הכותבת הינה מאמנת ויועצת זוגית ומינית, מגשרת, מנחת קבוצות, סדנאות ומרצה בכירה בנושאי מיניות וזוגיות, בעלת תואר ראשון במדעי החברה עם התמחות בתקשורת מגדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully