אברהם וספיר. רשת 13 האח הגדול, צילום מסך, עיבוד תמונה
עיבוד תמונה/רשת 13 האח הגדול, צילום מסך

קשה לכם עם ההתאהבות של ספיר ואברהם? תבדקו, אולי אתם גזענים

ענת ניסני

5.7.2023 / 10:14

מרגע שהקשר בין אברהם לספיר התחיל לתפוס תאוצה, תפסו תאוצה גם תגובות שטוענות שמדובר בהצגה למצלמות. מה עומד מאחורי התגובות האלו? אין לנו מושג, אנחנו רק מעלות השערות

יש הרבה נושאים נפיצים בעולם, ובעיקר בארצנו מוכת החום וחום המזג: פוליטיקה, דת, אימהות בביקיני, סתם נשים שעושות מה שבא להן, וכמובן גזענות. מצד אחד, כל אדם רוצה להאמין שהוא נאור, מוסרי וטוב לב, בייחוד אדם - או עם שלם - שנרדף בגלל מוצאו ודתו. מצד שני, בואו. להגיד שההיסטוריה המדממת שלנו לימדה אותנו לקבל את האחר, או הרחיקה את הגזענות מאיתנו והלאה? פחחחח.

אבל הפער שבין מי שהיינו רוצים להאמין שאנחנו לבין הדעות החשוכות של חלקנו הוא קצת קשה לניהול, וגורם למגוון תופעות מבלבלות, כמו: גזענות במסווה של חופש ביטוי, מציאת גזענות במקומות בהם היא לא קיימת, הזדרזות להגן על אחרים מפני גזענות גם אם מעולם לא ביקשו, ועוד ועוד.

תוך שאני מסתכנת בהשתייכות לתופעה האחרונה שציינתי, עליי לומר שלתחושתי, סביב העונה הנוכחית של האח הגדול, ניתן לראות את כל התופעות הללו, ובראשן חוסר היכולת להבדיל בין אמירות מגעילות על רקע גזעני לאמירות מגעילות על רקע מגעילוּת.

כעם שכל עדה ועדה בו יודעת טוב מאוד מהי גזענות ובכל זאת לוקה בה בעצמה, אני חושבת שהגיע הזמן ליישר קו ולהבין מתי אנחנו גזענים ומתי אנחנו סתם אנשים דוחים. לשם כך, קבלו את החידון המבוסס כולו על אירועים שקרו בעונה הנוכחית של האח הגדול - "גזענות או לא גזענות?"

שיימינג לארוחת בוקר ועוגה לפרצוף: האם הוכתר הדוש העונתי?
בשיא שלה: "איך הגעתי מזיוף הנאה מינית ל-23 אורגזמות בלילה"
היא אוהבת להתפשט וכולם מוזמנים - "השכנה העירומה" מדברת

האח הגדול, 1 ביולי 2023. רשת 13, צילום מסך
גיא. כבר בחוץ/צילום מסך, רשת 13

גיא: אנשים ״כמוך״ תמיד חושבים שהם נחותים

גזענות
לא גזענות
אבחנה נכונה אבל גסת רוח
3034 משתתפים

זה קרה במשימת החווה, כשבמהלך ריב שהחל להתלקח בין אברהם לגל ולאלון, גיא חש צורך, כמו תמיד, להתערב, ואמר לאברהם את המשפט הבא: "זאת הבעיה עם אנשים כמוך, הם תמיד חושבים שהם נחותים. זו הבעיה ב-DNA שלך". הרשת מיד הזדעקה וקריאות גזענות נשמעו מכל עבר. לי, כמובן, אין שום זכות להתווכח עם מי ששייך לעדה האתיופית ומרגיש שהמשפט הופנה כלפיו, וגם שום רצון להגן על אדם כמו גיא, אבל באותה מידה הייתי יכולה לשמוע אותו אומר את המילים הללו לכל אדם אחר בבית, בלי שום קשר לצבע העור או לעדה שאליה הוא שייך.

לדעתי, את האמירה הספציפית הזאת גיא אמר בגלל ההתנהגות של אברהם במשימה, וב"אנשים כמוך" התכוון לאנשים שמתנהגים באופן דומה, כלומר שוכחים שיש מולם בני אדם אחרים ברגע שהם מקבלים קצת כוח לידיים. זה שקמה כזאת צעקה גדולה בנוגע לזה לא מעיד בהכרח על גזענות אלא רק על כמה כולנו חושדים שהיא קיימת.

לדבר, לעומת זאת, על זה שאברהם הגיע או לא הגיע לייצג את העדה והאם הוא עושה זאת בכבוד או לא, גיא ואלון, אלו כבר אמירות גזעניות. מתי מישהו ציפה לאחרונה שאשכנזי ייצג בכבוד את העדה שלו? למה תמיד מצופה מאדם אתיופי לשמש כייצוג כלשהו ולא להיות פשוט אדם, בפני עצמו?

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גל קספרס. האח הגדול רשת 13, צילום מסך
גל. גם בחוץ, אחרי דו קרב עם אברהם/צילום מסך, האח הגדול רשת 13

גל: בחוץ אתה ״רק״ שומר

גזענות
לא גזענות
2584 משתתפים

גם כאן, אחרי משימת מסיבת העיתונאים, הרוחות בבית החלו להתלהט, והפעם הציר אברהם-גל היה במרכז העניינים. במסגרת הריב ביניהם, גל אמרה לאברהם: "כפרה, אני מזכירה לך שאתה שומר בחוץ, תוריד את הז'קט, זה לא הולם אותך".

גל אמנם טענה אחרי שיצאה מהבית שהמשחק מכור, אבל היא גם חושבת שהיא טובה יותר מאברהם רק בגלל המקצוע שלו, או במילים אחרות - רואה בצורה מאוד מעוותת את המציאות. אם תשאלו אותי, ממש לא מדובר בגזענות אלא בהתנשאות פשוטה ודוחה - גל מחלקת אנשים למעמדות לא על פי צבע עורם אלא על פי עבודתם ורמת הכנסתם. מכוער לא פחות, אבל גזעני זה לא.

האח הגדול, 1 ביולי 2023. רשת 13, צילום מסך
אלון. גם כבר בחוץ. מעניין./צילום מסך, רשת 13

אלון שר סנופ דוג כשאברהם נכנס לחדר

גזענות
לא גזענות
2482 משתתפים

צמד החיידקים המזיקים, קריוס ובקטוס, או אם תרצו גיא ואלון, שוכבים להם בחדר השינה. לפתע, אומר גיא לאלון: "הנה חבר שלך מגיע". הדלת נפתחת, אברהם נכנס, ואלון מתחיל לשיר להנאתו שיר של סנופ דוג. גבירותיי ורבותיי, אם תהיתם איך נראית אמירה גזענית - הנה התשובה. אלון אמנם ניסה להיתמם אחר כך, ולהגיד לאברהם שכשהוא שר שירים במזרחית או בעברית (!) הוא לא אומר לו מילה, כאילו הוא הפטרון של השירה העברית, אבל אם כשאלון היה נכנס לחדר הוא היה מתקבל בסלסולים או בשירת
"בחפלה, בחפלה כולנו צעירים" - זאת הייתה התבטאות גזענית בדיוק באותה מידה.

מותר לך לשיר כל שיר שמתחשק לך, אלון, ואני מקווה שזה באמת בסדר מבחינתך שאברהם ישיר שירים בעברית גם בלי לקבל את רשותך, אבל ברגע שאתה מחבר בין מבצע השיר לבין האדם שנכנס לחדר רק בגלל דבר אחד שמשותף לשניהם והוא צבע העור שלהם, אל תתפלא שאף אחד לא קונה את זה שבסך הכל התחשק לך לפצוח בראפ.

האח הגדול 14.6.2023. מתוך "האח הגדול" רשת 13, צילום מסך
ספיר ואברהם/צילום מסך, מתוך "האח הגדול" רשת 13

הרשת: הקשר של אברהם וספיר הוא סתם הצגה למצלמות

גזענות
לא גזענות
2375 משתתפים

זוכרים את רוי? גם אצלי זה די עמום, אבל היה דייר כזה. ולא סתם דייר, אלא כזה שכבר ביום השני של העונה היה חלק מצמד - רוי ולין. הם התלחששו באינטימיות, ישנו אחד עם השני, ותוך יומיים כל הבית כבר קרא להם זוג, אבל שום סערת רשת על "הצגה למצלמות" לא נשמעה. גם לא במקרה של שניר ושי. גם בעונה הקודמת, כשבר ואליאב כבר הבינו שזה מנט טו בי תוך חודש (כמו עוד הרבה זוגות אחרים בבית הזה, בלי קשר לאם זה החזיק בסוף או לא), לא שמעתי אף פעם שזו הצגה למצלמות. וגם אם נשמעו קולות פה ושם, זה בטח לא היה בהיקף כזה.

דווקא הקשר של אברהם וספיר, שהתחיל מחברות וממש נבנה מול עינינו לאט לאט, בלי לנסות להגדיר, להצהיר או לתת כותרות, בלי להתייחס לעצמם כאל זוג ובלי לנפנף בזה בכל פינה בבית, דווקא איתם לאלפי צופים יש בעיית אמינות. ראינו בבית הזה נשים שעוזבות קשרים של שנים, חלקם כללו גם אירוסים, לטובת מישהו שהרגע הכירו. ראינו הצהרות של דיירים (שוב, לצערי, בעיקר נשים) על זה שזו האהבה הכי גדולה שהייתה להם בחיים. הקשר שהתפתח בצורה הכי בריאה אי פעם בבית האח - הוא לא אמין??
אגב, לאף אחד לא הייתה בעיית אמינות כשאברהם התחיל להתאהב בספיר, אלא רק כשהיא התחילה להרגיש אליו בחזרה. למה? בגלל שהיא ניגבה את הפה אחרי הנשיקה? נו באמת. בגלל שהיא חושבת שהוא חזק בחוץ? בחייאת. בגלל שהיא לא בליגה שלו? אני לא רואה הבדלים אינטלקטואליים, אני רואה חוש הומור משותף, אני רואה חברות, אכפתיות והבנה ואני רואה גם גבר נאה ואישה יפהפייה. אז למה כל האנשים האלה לא יכולים לקבל את זה שבחורה כמו ספיר תתאהב בגבר כמו אברהם? מה, דווקא בקשר הזה, כל כך קשה להם לעיכול? אני לא אומרת שום דבר, רק מפנה אליכם את השאלה.

אז מה אתם אומרים? גזענות או לא גזענות?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully