האנה ויטון. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך/אינסטגרם

ככה מקבלים הסכמה מחירשת - המדריך המלא להסכמה מינית

האנה ויטון

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 15:27

האנה ויטון בת ה-31, וולוגרית למין חיובי, אושית אינסטגרם (228K) והזוכה של פרס "משפיעה חיובית לסקס ומערכות יחסים" לשנת 2018 המוענק על ידי קוסמו, משיקה את ספרה "לעשות את זה". פרק 5 עוסק בהסכמה

הספר חדש פרי עטה של המשפיענית האנה ויטון, שעוסק במיניות בריאה, מלא בוידויים כנים ולעיתים מביכים על הנושא המסתורי ביותר, שהכי חשוב לדבר עליו כמה שיותר - סקס. מכיוון שלאף אחד מאיתנו אין את כל התשובות, הזמינה ויטון אנשים נוספים לספר על התובנות המיניות שלהם.

"לעשות את זה בביטחון. לעשות את זה בשמחה. לעשות את זה כאשר את מוכנה. לא לעשות את זה. בעיקרון, לעשות את זה כמו שאת רוצה, מתי שאת רוצה. אז בואו נעשה את זה .....בואו נודה בזה, לעשות את זה יכול להיות מורכב." היא אומרת.

"כל מי שהעז לכתוב את המילה "אלים" על משה, צריך להתבייש"
כשהתגרשתי הייתי שבור. רצוץ. שיחקתי בסוני וראיתי פורנו
מייגן פוקס הצטלמה ערומה על עץ, וזה קשור למור ושניר מחתונמי

פרק 5/ הסכמה

כשהייתי בבית הספר, כל מה שלמדתי על הסכמה הוא: "לא פירושו לא". אומנם זה נכון, אבל בהחלט לא די בחינוך כדי להבין באמת מהי הסכמה.

אז מהי? איך אתה נותן את הסכמתך? איך אתה מוודא שקיבלת הסכמה? הסכמה בהקשר המיני צריכה להיות פשוטה — אם זה מתאים לכל המעורבים, אף אחד לא נכפה או כופה, ולכל אחד יש מלוא היכולת להסכים, הרי שאתה מוכן לצאת לדרך. אולם המציאות מורכבת הרבה יותר מזה, כי אנחנו חיים בחברה שבה המין הוא עדיין טאבו והרבה אנשים מרגישים לא בנוח לדבר על זה. עם זאת, התקשורת היא לב ההסכמה, אז אנחנו צריכים ללמוד איך לדבר על זה.

יחסי מין שיש בהם חוסר הסכמה הם לא יחסי מין. זו התעללות מינית או אונס. זהו מיתוס שרוב מקרי האונס מתבצעים באלימות קיצונית על ידי זרים. סביר הרבה יותר שהעבריין הוא מישהו שאתה מכיר (שותפ/ה, שותפ/ה לשעבר, חבר/ה, עמית/ה, וכו') וזה יכול לכלול כפייה, מניפולציה ואף אלכוהול או סמים. אני רוצה שכולם יחושו בשליטה על גופם ועל מה שהם עושים. שתהיה להם תחושה של אוטונומיה על גופם וביטחון לבטא את מה שהם רוצים ולא רוצים.

זה כל כך חשוב, בין אם אתה במערכת יחסים ארוכת טווח או מקיים יחסי מין מזדמנים. חייב להיות קו פתוח של תקשורת, ואתה צריך להרגיש בנוח מספיק עם אותו אדם כדי להיות מסוגל להגיד 'לא' אם מדובר במשהו שאתה לא רוצה לעשות. שמעתי סיפורים רבים מידידים וגם באינטרנט, על אנשים שאינם רוצים לעשות משהו, אבל הם "זורמים עם זה" כי זה קל יותר מאשר להגיד 'לא'. זה מעציב אותי מאוד.

מדוע אנחנו כל כך מתקשים לדבר על הסכמה בחדר השינה? אני לא יודעת לגבייך, אבל בכל
הנוגע אליי, הייתי מעדיפה לנהל את השיחה הזו ואולי לא לקיים יחסי מין מאשר לקיים יחסי מין במקרה שאני לא ממש יודעת אם האדם השני חש כמוני. אתה יודע מה מדליק? קיום יחסי מין עם מישהו שמראה בהתלהבותו עד כמה הוא באמת רוצה לקיים יחסי מין איתך. OMG... אלוהים.

למה כל כך קשה להבין מהי הסכמה?

אז הנה הכללים הבסיסיים להסכמה:
הסכמה היא...
"כן" נלהב ומרצון.
לא הנחה ש'זה בסדר'.

הסכמה יכולה להיות...
מילולית
לא מילולית
מבוטלת בכל שלב
לגבי חלק מהדברים ולא לדברים אחרים

לא פירושו לא
אם אתה שומע לא, זה לא. 'לא' הוא לא אתגר; זה לא מקרה של בואו נציק להם עד שהם ישנו את 'לא' ל- 'כן'. זה לא מגניב. אל תעשו את זה. תקשיבו לבני הזוג שלכם ואם הם אומרים 'לא', אז כבדו את הבחירה שלהם, אל תכריחו אותם. זה אונס.

משפטים נוספים שמשמעותם 'לא':
לא מתחשק לי
לא הלילה
אני לא בטוחה
אני לא יודעת
אני לא מרגישה טוב
שקט / שתיקה

האחרון הוא חשוב במיוחד. שתיקה, או העדר המילה 'לא', לא שווה ל 'כן'. אנשים מדברים לעיתים קרובות על תגובת 'הילחם או ברח' במצבים מסוכנים, אך הם שוכחים להזכיר תגובה של 'לקפוא במקום', וזו תגובה נפוצה מאוד במצבים לא נוחים או מפחידים, כולל בהתעללות מינית. אז אם השותפה שלך שותקת, קפואה או לא מגיבה, בדוק איתה, ראה אם היא בסדר.

אנשי עסקים לוחצים יד. ShutterStock
ככה נראה ״כן״?/ShutterStock

חפשו את ה"כן"

כל עוד אינך שומע 'לא', חפש את ה 'כן'. הסכמה היא התנדבותית, נלהבת וברורה 'כן, אני רוצה את זה'.

איך נשמע 'כן'?
כן, בבקשה
זה טוב
הייתי רוצה את זה!
אני רוצה שתיגע בי פה
תמשיך
בדיוק כאן
אני ממש רוצה לשכב איתך

הסכמה היא סקסית! אבל היא גם חובה. זכרי שאת יכולה להסכים עם כמה דברים ובאותה נשימה להגיד לא לדברים אחרים, את יכולה להסכים למשהו פעם אחת אבל לסרב בפעם אחרת, ואת יכולה לשנות את דעתך בכל זמן. הסכמה לעולם לא צריכה להיות מובנת מאליה רק מפני שאת במערכת יחסים; רק כי עשית את זה כבר או בגלל ההיסטוריה המינית של השותף למין. את תמיד צריכה לקבל הסכמה — בכל פעם ועל הכול.

ישנם אנשים שחושבים שזה הופך את הסקס למעשה רובוטי או למשהו דמוי עסקה מסחרית, וזה מבטל את התשוקה אם אתה צריך לבדוק ולוודא כל הזמן. אבל כשאני שומעת אנשים שמסרבים לברר אם בן הזוג שלהם בכלל בעניין, זה דגל אדום רציני בשבילי. להיות מאה אחוז בטוח שהשותף שלך מעוניין, זה לא רק הכרחי, אלא זה מאפשר לך להירגע וליהנות באופן מלא מהחוויה. הסכמה יכולה להיות גם לא מילולית מדי אלא מתוקשרת באמצעות שפת הגוף. האם השותף שלך משחק תפקיד פעיל או שזה משהו שפשוט קורה איתו? שימו לב לשפת הגוף וקראו את הסימנים. אם אינך בטוחה בשלב כלשהו, עצרי ושאלי.

איך לבקש הסכמה
אם יש ספק, פשוט לשאול! אם יש ספק, לשאול! אם יש ספק, לשאול!
אני לא יודעת איך לחזור על זה מספיק. לשאול לשאול לשאול. תקשורת היא דבר נפלא!

את/ה אוהב/ת את זה?
איפה את/ה רוצה שאני אגע בך?
איך ההרגשה? את/ה בסדר?
את/ה רוצה את זה?
תגיד/י לי מה את/ה רוצה.
תרצי/תרצה שאמשיך?
האם את/ה נהנה/נהנית?
כמה רחוק את/ה רוצה ללכת?

מצבים שבהם הסכמה לא יכולה לבוא בחשבון
כדי לבלבל אותך עוד יותר (אבל אל תדאגי, זה די פשוט) ישנם מצבים שבהם, גם אם מישהו אומר 'כן', הוא לא יכול באמת להסכים.

כאשר האדם מתחת לגיל ההסכמה ואת/ה מעל אותו גיל
גיל ההסכמה הוא שונה ממדינה למדינה, לכן ודא שאתה מודע לכך.
לא משנה כמה אדם נראה בוגר או עד כמה הוא שב ואומר שהוא מוכן ורוצה לקיים יחסי מין. מבחינה חוקית, הסכמתו איננה תקפה. אתה עשוי לחשוב שמכיוון שגיל ההסכמה הוא שונה במדינות אחרות, ציון הגיל למעשה שרירותי — אבל זה החוק. אז נהג בהתאם.

כאשר אותו אדם שתוי או מסומם
כן, הרבה סקס קורה כאשר אנשים שותים או לוקחים סמים אבל כאשר אדם הוא שתוי או מסומם, הוא לא יכול להסכים. אם מישהו לא יכול ללכת ישר, ממלמל או מדבר שטויות, לא יכול לקום לבדו, או מאבד הכרה מדי פעם, הוא נמצא במצב פגיע וצריך לעזור לו.

כאשר קיים חוסר איזון
זה המצב כאשר מישהו נמצא בעמדה של סמכות, כגון מורה, רופא, מטפל וכו', לגבי האדם האחר. זה יכול להיות אפילו סלבריטי שאת מעריצה. הסיבה שאדם אינו כשיר להסכמה במצב כזה היא, משום שדינמיקה של כוח מלווה בפגיעות ובפוטנציאל לנצל לרעה את הכוח הזה.

הסכמה היא הכרחית, כי יחסי מין ללא הסכמה אינם יחסי מין אלא אונס
הסכמה היא לא מטלה, זה צריך להיות משהו שהוא חלק מהתרבות שלנו, כך שכל מפגש מיני יהיה מפגש בהסכמה, חיובי ובריא. אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות כל מאמץ, בין אם זה על ידי חינוך אחרים או בעזרת הרגלי הסכמה טובים בחיי המין שלנו.

אילוסטרציה, אישה שותה אלכוהול. ShutterStock
תלוי כמה, מתי, וככמה אכלת/ShutterStock

אלכוהול ומין

אני יודעת, טכנית, ספר זה מיועד לקוראים בני 14+, והגיל החוקי לקניית אלכוהול בבריטניה הוא 18. אבל בתרבות המערבית סקס ואלכוהול לעיתים קרובות הולכים יד ביד, אז אני חושבת שזה חשוב לדבר על זה. הסטוץ הראשון שלי התרחש במסיבה בבית, ובזמן שאני כותבת את זה כאן, הפעם האחרונה שקיימתי יחסי מין הייתה אחרי בילוי לילי, כך שאני לא יכולה לשבת כאן ולהעמיד פנים שאני דמות מושלמת לחיקוי. אבל על פי החוק, "שיכור" לא יכול להסכים למין. לפי ההגדרות מדובר במצב שהאדם עשוי להקיא, לא מסוגל לעמוד, לא מסוגל לדבר ברור או למלמל, והוא עשוי להתעלף. אדם במצב זה לא יכול להסכים למין, ואם בכל זאת קיימת יחסי מין עם מישהו במצב כזה, זה לא סקס, זה אונס. אבל מה עם הפער שבין משקה אחד לשיכרות? יחסים מיניים רבים מתרחשים במצב זה, מתוך טיפשות, פלרטטנות. חשוב לדעת מהן ההשפעות של האלכוהול על הגוף והנפש שלך ואיך הן עלולות לשנות את ההחלטות המיניות שלך ואת התנהגותך.

רוב המידע הזה נלקח מ־Sexplanation, ערוץ YouTube המוקדש ליחסי מין ומערכות יחסים, שאירח ידידי היקר, ד"ר לינדזי דו. תודה ללינדזי ולערוץ שלה על כל קטעי הווידאו האינפורמטיביים והמעניינים שלך. הם לימדו אותי כל כך הרבה.

הדבר הראשון שיש לזכור הוא כי אלכוהול משפיע על כל אחד בצורה שונה. תלוי בסוג האלכוהול, כמה אתה שותה, כמה מים שתית לפני ותוך כדי, האם אכלת, משקל הגוף, הורמונים, גיל, תרופות ובריאות כללית.

כלל אצבע: אם אתה יוצא לשתות, ודא כי אכלת ארוחה טובה מראש, ושתשתה הרבה מים לאורך כל הערב. עדיין תוכל ליהנות אבל אתה פחות תסתכן בשתייה לשוכרה ואובדן הכרה, ואתה יכול לשרוד הנגאובר למחרת.

הרבה אנשים מקיימים יחסי מין בזמן או אחרי שהם שותים, אז צריך כנראה להיות משהו חיובי בזה. אלכוהול מוריד את העכבות ויכול להעניק לך קצת "אומץ הולנדי" שייתן לך את הביטחון לומר את מה שאתה באמת רוצה מבחינה מינית, אולי אף יעזור לך להביע את עצמך ואולי גם יאפשר לך לנסות דברים חדשים. זה יכול להיות כלי נהדר לעזור לך לחקור את המיניות שלך. אלכוהול יכול לתת לך תחושה של חמימות, טשטוש, רוגַע. במצב כזה אתה דואג פחות לגבי מה אחרים חושבים עליך, והוא יכול גם לגרום לך להרגיש נחשק יותר. אני יכולה להעיד מניסיון אישי. מקומות ציבוריים שבהם אלכוהול נצרך, יוצרים אוירה של סביבה משתפת, מסתירה, מפלרטטת, ונשיקות בברים ומועדונים זה משהו מקובל בדרך כלל. הידד אלכוהול!

ועכשיו לצד האפל...
אלכוהול הוא סם מדכא, מה שאומר שהוא מאט את המסרים מהמוח שלך לחלקים שונים של הגוף, ומכאן לתגובות הגוף שלך. חלק מהפעולות הללו, הן אלה הנדרשות במהלך קיום יחסי מין, ולכן זה יכול להקשות על הגעה לזקפה או לאורגזמה. אלכוהול גורם להתייבשות, אשר יכולה לגרום ליובש בנרתיק. לעיתים קרובות אנשים מדברים על 'משקפי בירה', משמע אלכוהול יכול לתת לך תחושה מזויפת של משיכה לאדם מסוים. לכן, עדיף לחוש אם אתה אוהב מישהו כאשר אתה פיכח. סקס ושכרות יכולים לגרום לפציעות. הכול מבולגן, אתה קצת בכל מקום, הרפלקסים שלך איטיים והמוח שלך לא יכול אפילו לתעד כאב. לכן, כשאנחנו יוצאים לבלות בקור, אנחנו קוראים לאלכוהול 'שמיכת בירה'. לגוף שלך עדיין קר, אבל המוח שלך פשוט לא יכול להרגיש את זה. לא כיף...

ומשהו רע באמת לגבי אלכוהול ומין, מתרחש כששוכחים קונדום או שלא משתמשים בו כראוי, דבר שיכול להביא להתפשטות של מחלות מין או הריונות לא מתוכננים. יש גם סיבוכים רפואיים ומיניים קיצוניים יותר שיכולים להיגרם כתוצאה משימוש ממושך באלכוהול. מעבר לכל, קיימות כמובן כל בעיות היחסים האישיים שעלולות לנבוע משתיית יתר של אלכוהול, כגון אלימות, שקרים, רמאות, שיברון לב, הערכה עצמית נמוכה.
כמו כן, חשוב לזכור ששתיית אלכוהול היא לא הזמנה למין וזה לא תירוץ לתקיפה מינית או לאונס. אתה עדיין אחראי במאה אחוז ותידרש לתת את הדין על מעשיך, גם כאשר אתה שותה. ואם מישהי שיכורה מאוד, אל תניח יד עליה. שמור עליה, אל תנצל את מצבה. השכרות שלה אינה הזמנה.

אז האם אפשרי לשתות אלכוהול ולקיים יחסי מין? ובכן, זה תלוי בכל הדברים שהוזכרו קודם לכן כמו סוג וכמות האלכוהול, המשקל שלך, הבריאות שלך, וכו'.יש אנשים ששותים ועושים סקס ויש אנשים שרק שותים, מתפכחים ואז מקיימים יחסי מין. בעולם אידיאלי, כל מפגש מיני יהיה מפוכח (זה ייתן תחושה טובה יותר) כדי למנוע בלבול או תקלות, אולם אנחנו חיים בתרבות שבה חוויות מיניות המלוות בצריכת אלכוהול, הן די נפוצות.

אין שום רע בלקיים יחסי מין לאחר כמה משקאות, אבל חשוב להיות מודעים להשפעות האלכוהול על הגוף ועל החוויה המינית.

שפת סימנים. ShutterStock
תלמדו כמה סימנים בסיסיים/ShutterStock

איך מקבלים הסכמה מחירשת?

שמי הוא ריקי פוינטר ואני יוטיוברית חירשת, פעילה, כותבת חדשות, ודוברת ציבורית. הייתי במערכת יחסים עם אדם שומע במשך יותר משנה, ואנחנו מקיימים יחסי מין.

רגע, חירשים מקיימים יחסי מין?
לאנשים שומעים יש הרבה תפיסות מוטעות לגבי אנשים חירשים ואחת מהן כרוכה בסקס. בווידאו שלי "מה שאנשים שומעים אומרים", אחת השאלות שהעליתי הייתה משהו כמו "איך חירשים מקיימים יחסי מין?" לפעמים, אנשים שומעים אפילו לא שואלים את השאלה, הם מניחים שחירשים פשוט לא מסוגלים לקיים יחסי מין.

אבל זה לא נכון. לחירשים יכול להיות סקס. עכשיו, בואו נדבר על הסכמה ועל מערכת יחסים בין שומע וחירש. מכיוון שאדם אחד לא יכול לשמוע היטב, קל מאוד לפרש אותות בצורה שגויה. אם האדם הוא כבד שמיעה, אך מסוגל להתבטא בקול, זה עשוי לעזור לו (אני גדלתי במיינסטרים/מסוגלת להתבטא, אז אני יכולה להגיד את זה מניסיון אישי), אבל הוא עדיין לא יכול לקלוט את כל מה שנאמר, במיוחד בחושך.

במהלך פעילות מינית, החושך הוא אויבו של החירש, לכן ניתן לומר בביטחון כי יש לנקוט משנה זהירות במהלך הפעילות המינית. זו הנקודה שבה התקשורת עלולה להיות קצת מסובכת, כי אנשים חירשים צריכים אור כדי לראות ואפילו לשמוע את השפה, אם יש להם כושר שמיעה מועט. אני כבדת שמיעה, ולכן אני צריכה להיות באזור שבו יש תאורה מושלמת כי אני צריכה להיעזר בקריאת שפתיים, כמו גם לשמוע מעט כדי להתאים את הצלילים ככל האפשר.

אבל אתם יודע מה? אני אוהבת לעשות סקס בחושך. אני לא מעריצה גדולה של קיום יחסי מין באורות דולקים. למה? כי ככה המוח שלי עובד. אולי זה בגלל שאני עדיין מעין טירונית כשזה נוגע למין. (החבר שלי ואני נמצאים במערכת יחסים כשבינינו מרחק גיאוגרפי רב, אז אני לא עושה סקס על בסיס יומי.) יחד עם זאת, אני לא אוהבת את הרעיון שהשותף המיני שלי ייכנס ויצא מהמיטה כל דקה או שתיים, כדי להפעיל את ה־iPhone או את ה־iPad שלי, או כל אביזר אלקטרוני אחר, כדי להקליד 'האם את בטוחה?', ואני גם לא מעוניינת בהדלקת אור כדי לנסות לתקשר איתו. כן, נכון, הסכמה חשובה, אבל אם אני יודע מה אני רוצה — ומישהו שייכנס ויצא מהמיטה כל הזמן, יוציא אותי מהאווירה מהר מאוד. למרבה המזל, אנחנו יכולים להימנע מכך כי הוא יודע את שפת הסימנים באופן בסיסי מאוד (שפת סימנים אמריקאית) ואנחנו יכולים לנווט בעזרתה בזמן קיום היחסים שלנו אבל מה קורה אם אתה לא יודע את שפת סימנים?הנה מספר דרכים אחרות לתקשר ולקבל הסכמה. הדבר החשוב והברור ביותר הוא לדון בגבולות שלך מראש. לדבר על מה את אוהבת ונהנית ממנו, מה את לא אוהבת, ממה את חוששת אבל תהיי מוכנה לנסות בנסיבות הנכונות.

הדבר השני הוא ללמוד מעט סימנים בסיסיים. חשוב לזכור שבדיוק כמו שפות מדוברות המשתנות ממדינה למדינה, כך גם שפת הסימנים. ובעוד שבארצות הברית, אנגליה ואוסטרליה מדברים אנגלית, שפת הסימנים שלהן אינה זהה. במקרה של האנה, היא תלמד שפת סימנים בריטית אם בן זוגה יהיה גם הוא בריטי. מאז שאני גרה בארצות הברית, אני משתמשת בשפת הסימנים האמריקאית. גם אם זה שבין בני הזוג הוא כבד שמיעה, יהיה זה מועיל לשני הצדדים ללמוד את הסימנים הבסיסיים ביותר, כמו 'כן', 'לא', 'אני רוצה את זה', 'אני לא רוצה את זה', וכו'.

דרך פשוטה מאוד לשאול את השותף החירש שלך אם הוא מסכים לחדירה, היא פשוט להחזיק קונדום ולחכות שהוא יהנהן או יניד את ראשו מצד לצד. אם זה חשוך מדי לראות, את יכולה לשים את חבילת הקונדומים בידו ולחכות לתשובה.

אז הנה, יש לך את זה. אני מקווה, שזה יעזור לך לנווט במערכת יחסים חירש/שומע שאולי תהיה לך בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully