מתוך "בית הקלפים". מתוך הסדרה, צילום מסך
צילום מסך/מתוך הסדרה

ספייסי שוחרר - איפה השאר? מפורסמים שהואשמו בעבירות מין

21.7.2019 / 10:55

זה התחיל עם המתלוננות על הארווי ויינשטיין, ומאז זה לא עוצר. כמות הגברים בתפקידי מפתח שנשים טוענות שהטרידו אותן, אוננו מולן ואפילו אנסו אותן היא עצומה, ולא כולם בכלא. רק בימים האחרונים שוחרר קווין ספייסי כי העד המרכזי בפרשה סירב להעיד - מה קורה עם השאר?

אנחנו כבר כמעט שלוש שנים אחרי תחילתה של מהפכת המי-טו, וההרגשה הכללית היא שיש פה שינוי. האמת יוצאת לאור, וכל כמה זמן נחשף מפורסם אחר, מהארץ או מחו"ל, על הטרדות ותקיפות מיניות. הסובלנות הציבורית כלפי המעשים האלה הולכת ופוחתת. מעשים כמו כפינת ישבן, שהיו עשויים להיחשב עד לפני לא יותר מדי זמן כחיזור תמים, מקבלים את היחס הראוי להם - ונחקרים כעבירה לכל דבר. אבל הסוגיה עדיין מורכבת, ולא כל פרשה שנפתחת מסתיימת באנס או תוקף מורשע שנכנס לכלא. רק לאחרונה בוטלו כל האישומים נגד קווין ספייסי, כי הצעיר שהאשים את ספייסי בתקיפה מינית סירב להעיד בנוגע לראיות שנעלמו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

להזכירכן, ספייסי הואשם בכך שחפן את איבריו המוצנעים של הנער ללא הסכמתו, ואף פוטר מתפקידו בסדרה "בית הקלפים" בשל כך. הסנגורים של ספייסי טענו כי ישנן ראיות בסמארטפון של אותו הצעיר שיכולות לטהר את שמו של השחקן, אבל המכשיר המדובר נעלם והנער סירב להעיד. כל אלו הובילו לביטול ההאשמות, וזאת למרות שפורסמו עדויות רבות כנגד ספייסי, אם כי רק זאת התפתחה לכדי תביעה משפטית.

כמובן שמלבד ספייסי יש לנו עוד לא מעט אנשים (לצערנו) שהואשמו בעבירות של הטרדות ותקיפות מיניות. קווין ספייסי אומנם דאג'ד אה בולט, אבל מה באמת עלה בגורל השאר? משום מה מרגיש שבאופן כזה או אחר, אף אחד לא באמת קיבל את העונש שמגיע לו.

ביל קוסבי אזיקים נכנס לכלא. AP
בלי קוסבי אזוק, ברכו לכלא/AP

הארווי וויינסטין
איך אפשר לדבר על הנושא בלי לדבר עליו. מפיק ובמאי הסרטים הידוע לשמצה. האיש שבעקבותיו צמח קמפיין המי-טו. בשנת 2017 האשימו למעלה מ-100 נשים, רובן מתחום הבידור, את ויינסטין באונס, תקיפה והטרדה מינית, במשך תקופה שנפרשת על פני שלושה עשורים. בין המתלוננות הבולטות בהטרדה מינית: גווינת' פאלטרו, אנג'לינה ג'ולי וקארה דלווין. השחקניות ליזט אנתוני ורוז מק'גוון טענו שאנס אותן, והיו אפילו עוד 16 כאלה שטענו את אותו הדבר. השיטה שלו הייתה די עקבית, לטענת המתלוננות: הוא הזמין אותן לחדר שלו לדבר על הקריירה שלהן, ואז דרש מהן מסאז' או יחסי מין. דבר שקשה לשחקנית שרוצה להצליח לסרב לו. אבל איך נגמר כל הסיפור שלו? אז זהו, שהוא לא ממש נגמר. בשנת 2018, ויינסטין נעצר בניו יורק והואשם באונס ועבירות מין אחרות. האם הוא נרקב כיום בכלא? לא. הוא שוחרר בערבות ומצפה למשפטו. למעשה, העונש החמור שקיבל עד כה היה פיטורין מחברת "ויינסטין" וגירוש מהאקדמיה האמריקאית לקולנוע.

ביל קוסבי
בתור אייקון טלוויזיוני של טוב לב וערכים, האפרו-אמריקאי הראשון שקיבל תוכנית משלו, זה בהחלט היה מפתיע ומאוד מאכזב לשמוע את ההאשמות נגדו. החל משנת 2000, ובעיקר מאז אוקטובר 2014, טענו יותר מ-50 נשים שקוסבי תקף אותן מינית או אנס אותן, בין השנים 1965 עד ,2008 שזה ממש, אבל ממש לא מזמן. זה התחיל בהאשמתה של השחקנית לאשל קובינגטון, בינואר 2000, אשר באותה העת הייתה בת 20, ואשר גילמה מלצרית בסיטקום "קוסבי". קובינגטון טענה שקוסבי תקף אותה מינית. קוסבי הכחיש את הטענות. למעשה, לאורך השנים הוא הכחיש בתוקף את כל הטענות כלפיו. חוקי ההתיישנות אמנם חלים על רבות מן העבירות אותן ביצע קוסבי, אך ב-25 בספטמבר 2018, בתום הליך משפטי שנמשך שנים, קבע בית המשפט בפנסילבניה שקוסבי ירצה בין 3 ל-10 שנות מאסר בפועל בתנאים יוקרתיים למדי אם לא ימות קודם לכן.

לואי סי קיי. GettyImages
לואי סי קיי אונן ליד מעריצות ללא הסכמתן/GettyImages

לואי סי. קיי
עוד אחד שאנחנו שונאים לשנוא. נכון, חומרת מעשיו לא מתקרבת לאלו שהוזכרו כאן קודם, אבל זה לא אומר שזה לא קרה. לואי סי.קיי, סטנדאפיסט, שחקן, במאי' תסריטאי ומפיק קולנוע, ומאונן. בדרך כלל אין כל רע בזה, רק שחמש נשים שונות התלוננו כי עינג את עצמו מולן ללא אישורן. רק אחרי תלונות של חמש נשים לואי הודה - הוא ביצע את המעשים - וגם הביע חרטה על כך. בעקבות הפרשה סרטו של הקומיקאי "I Love You, Daddy", שאמור היה לראות אור ב-17 בנובמבר 2017, לא יצא לאקרנים. בנוסף, רשת נטפליקס גינתה את מעלליו של סי קיי, וביטלה את ספיישל הסטנד-אפ שלו. ומה קרה לו מאז? אחרי הפוגה של כשנה מהופעות, עלה סי.קיי להופיע במועדון ה"קומדי סלר" המפורסם בניו יורק. הקהל היה על הרגליים עוד לפני שהתחיל להופיע.

אייל גולן
קצת גאווה ישראלית. אייל גולן, או בשמו השני "הזמר המפורסם", נחשד ב-2013 בחשד לבעילה אסורה בהסכמה של קטינות. גולן נחקר, ושמו גם הודלף לתקשורת. לפי גרסתו, הקטינה עמה היה במגע הציגה עצמה כבגירה, וברגע שנודע לו שהיא קטינה, הוא הפסיק. לפי גולן, יתר הטענות הן עלילת שווא לאחר שארבע קטינות העידו עדות שקר בחקירתן. הנערות שהתייצבו במשטרה חזרו בהן מההאשמות כלפיו, ובפברואר 2014, הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק נגד אייל גולן מחמת חוסר ראיות. כתב האישום הוגש נגד אביו של הזמר, והוא ריצה שנתיים מאסר בפועל. לאחרונה שודר בערוץ 13 סרט שאורלי וגיא עשו על הפרשה, וזאת למרות התנגדויות רבות ואיומים בתביעה. העדויות שעולות מן הסרט שונות ממה שהוצג בחקירה (בקשות שישקרו בנוגע לגיל, שידול למין אוראלי וחזרה רבה מדי על המילה "לפנק") ואייל גולן, כידוע, עדיין מסתובב חופשי.

עוד בוואלה!

מבקשת חנינה: "אני רצחתי, אבל הוא רצח אותי שבע שנים"

לכתבה המלאה
אייל גולן אורלי וגיא. צילום מסך
אורלי בשיחה עם אחת המתלוננות/צילום מסך

עזיז אנסרי
אולי אתן מכירות אותו מ"מחלקת גנים ונוף", אולי מ"מומחה לכלום", ואולי בתור הבחור שהואשם בהתנהלות מינית לא נאותה, בלשון משפטית. אנסרי, שחקן, קומיקאי וסטנדאפיסט זוכה גלובוס הזהב, הואשם בינואר 2018 בהתנהגות מינית לא הולמת במהלך דייט, על ידי צלמת בת 23. לדבריה, אנסרי ניסה לקיים עימה יחסי מין, אף שהצלמת לא רצתה בכך. "הוא משך את ידי לכיוון איבר מינו חמש עד שבע פעמים אף שהזזתי אותה. אלה היו בערך 30 דקות שבהן ניסיתי לקום ולזוז בעוד שהוא דחף את האצבעות שלו לגרוני שוב... אני יודעת שהבהרתי בצורה פיזית שאני לא מעוניינת. אני לא חושבת שהוא שם לב לכך, ואם כן, הוא התעלם". למעשה, הזכייה של אנסרי בגלובוס הזהב היא הטריגר של הצלמת לפרסם את הדברים לראשונה, כיוון שבמהלך הטקס ענד אנסרי את הסיכה "Times Up" שמביעה מחאה על ההטרדות המיניות בהוליווד. אנסרי מצידו טען שבזמנו זה היה נראה לו בסדר, ולאחרונה אפילו עלה ספיישל סטנד-אפ שלו לנטפליקס, בו הוא מדבר על המקרה.

חנן גולדבלט
האיש שהרס לנו את הילדות. הרבה זמן לפני עידן המי-טו, באוגוסט 2005 נעצר גולדבלט בחשד לביצוע מעשי אונס ומעשי סדום בשחקניות מתחילות, בהן קטינות, שהגיעו לדירתו לשם לימוד משחק. גולדבלט כפר בהאשמות נגדו, וטען שמעולם לא כפה עצמו על אף אחת מהמתלוננות. למרות זאת, ב-3 ביולי 2008 הורשע גולדבלט בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשתי עבירות של אונס, במעשה סדום, בשלוש עבירות של מעשה מגונה ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות מול שש נשים, שחלקן היו קטינות בזמן ביצוע העבירות, במהלך השנים 1996-2004. בתחילה נגזר על גולדבלט עונש של שבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי, ומתן פיצוי בסך 25,000 ש"ח לכל אחת משתי הנשים שהורשע באינוסן. גולדבלט ערער, ובית המשפט קיבל את העירעור באופן חלקי, והחליף את אחת מעבירות האונס לעבירה של אונס בהסכמה שהושגה במרמה, ובעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. כל הקומבינה הזאת הפחיתה את עונשו לשש שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על תנאי. ב-25 בנובמבר 2012 שוחרר לאחר ארבע שנות מאסר, בעקבות קיצור שליש מעונשו. כן ילדות, גם הוא מסתובב חופשי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחיל מצ'יקו ודיקו, סיים כעבריין מין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully