קניידלעך. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך/אינסטגרם

על מי אתם עובדים? תודו שהקורונה הצילה אתכם מליל הסדר

שחר מלכי

7.4.2020 / 13:00

הבידוד מבאס, המצב נוראי, וכולנו מתים שזה ייגמר כבר, אבל בואו - בימים כתיקונם רובכם מתייחסים לסדר פסח כערב הכי מעיק בשנה, והפעם אחרי שהייתם רבים עם המשפחה גם לא היה לכם איפה להשתכר אחר כך. אז תהיו אמיתיים ותודו שאתם טיפה שמחים

פסח

אפשר לחדול קצת מהמירמור על זה שהעולם הולך להיחרב, ולהתרכז רגע בעובדה שניצלנו מאחד הערבים המחרידים בשנה, אם לא ה-ערב-ה-מחריד? כן, אני מדברת על ליל הסדר. לא משנה מה יגידו, או כמה ינסו לשכנע אותי שזו אבידה גדולה, זה לא יעזור. זה פשוט ערב של קושי אחד גדול, שממש לא אכפת לי לוותר עליו השנה, ואולי בכל שנה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

הנקיונות
בואו נודה - להפסיד את ליל הסדר זה לא עניין כזה נורא, הקורונה די עשתה לנו טובה במקרה הזה. אנחנו בהסגר כבר חודש, אז אפילו לא צריך לקרצף את הבית לקראת האורחים - כי זה ממילא מה שכולם עושים כבר תקופה, ובאופן אובססיבי. איך אפשר לדעת את זה? כשכבר הגעת לנקות מתחת למיטה מאחורי המקרר, כשעשית סדר קיץ-חורף בארון לפני שהתחיל שעון הקיץ, או כשכבר נגמר מה לנקות, אז התחלת לנקות את הדברים שאיתם את מנקה.

ההצקות
ועכשיו לעניין עצמו. זה מפגש משפחתי גדול - גדול מדי לטעמי. בליל הסדר את פוגשת אנשים שלא פגשת מאז ראש השנה, ובפסח את נזכרת גם למה. אנשים שהם לא חלק מהחיים שלך בשום צורה, אבל משום מה מרגישים ממש בנוח להיכנס לך לווריד. לא מתביישים לשאול ולתחקר אותך על העבודה, הזוגיות, הרחם שלך, והכל במסווה של דאגה אמיתית וכנה לשלומך. סליחה, איפה הייתם כשהייתי בדיכאון בשאר השנה? מלבד זאת, את עלולה לפגוש בסתם טיפוסים מוזרים או לא נעימים, כמו איזה דוד שיכור או אחיינית צווחנית, שלא צריכים לעשות יותר מדי כדי להרגיז אותך, כי מספיקה ההוויה שלהם.

השיחות
והשיחות… אוי, השיחות סביב שולחן החג… מלבד הבדיחות התת רמה שנהוג לספר בכל שנה, ממש כאילו הן חלק מההגדה עצמה (מישהו אמר "תעבירו ת'לחם"?), זו גם אופציה נהדרת לריב פוליטי עסיסי, גם אם לא ביקשת אותו. את רוצה להימנע? תשתדלי לבוא לליל הסדר לא לסבית, לא טבעונית, לא אתאיסטית, לא פמיניסטית, לא עם דעות, וחס וחלילה - לא שמאלנית.

האוכל
גם באוכל לא תוכלו לפתות אותי להתגעגע לליל הסדר. כן כן, לא חבל לי על כל ה"מטעמים" שאני עומדת לפספס. ולמה? נניח שלא מדובר בערימות על גבי ערימות של אוכל, או שאני לא חוגגת השנה בצד האשכנזי - עדיין מדובר בארוחה גדולה מדי, שאם את לא טועמת מ-ה-כ-ל יש איזו דודה שתיעלב.

הצרבת
ואז, או שאת מסיימת את הארוחה עם ייסורי מצפון פולניים (כן, גם בצד המזרחי של המשפחה), או שאת מסיימת עם בחילה וצרבות. ולא, אני לא אוהבת מצות. גם לא עם שוקולד. גם לא מטוגנות בשמן עמוק, ממולאות בקרם פטיסייר ומצופות בגנאש פיסטוקים. תחזירו לי ת'פיתות.

הישיבה
אגב, אני גם ממש לא מבסוטה מסידורי השולחנות. למה תמיד אני על הכיסא פלסטיק הכי לא נוח? ולמה אני תמיד נדפקת בשולחן של הילדים? למה אני עוד שניה בת שלושים ועדיין צריכה לשבת רחוק מכולם כאילו יש לי שחין? מעדיפה את הספה בבית.

ההגדה
ועוד לפני האוכל, שלא לומר הרבה הרבה הרבה לפני האוכל, יש את העניין של ההגדה. סבבה, מסורת יהודית ארוכת שנים, מובן. אבל גם אם זה היה משנה לי - זה כבר מזמן הפך לתחרות פואטרי סלאם, בה כל בני המשפחה המורחבת מפגינים יכולות קריאה כאילו שזה מעניין מישהו. יאללה חברה, גזגזו. אני כבר בכוס יין השלישית שלי ואני על בטן ריקה. גם ההתעקשות הזאת לתת לילדים להקריא את הטקסטים האלה בארמית, שגם פרעה בכבודו ובעצמו שבר שיניים עליהם, זה ממש לא מתאים. חלאס, אנחנו רעבים. ובאוויר כבר יש ריח של קניידלך, שבכל יום אחר זה לא היה מגרה אותי, אבל עכשיו אחרי הצום הזה, אני מוכנה גם לטעום את המרור.

מה אתם משחקים אותה? ביום רגיל לא הייתם עושים קידוש, ודווקא בפסח חשוב לכם לחזור לקרוא את ההגדה גם אחרי האוכל? אתם לא מבינים שאיבדתי עניין עוד במכות מצריים? גם אף אחד לא באמת יודע מה הלחן של "חד-גדיא" ולא אכפת לי מי אכל את מי. אפשר לשחרר.

המתנות
אה, ומתנות החג. דונט גט מי סטארטד על מתנות החג. המנהג השני הכי מיותר של החג, אחרי טבילה של ביצים במי מלח. את לא ממש שמחה שהקורונה חסכה מאיתנו לכתת את רגליך בקניון רננים כשהוא בתפוסה מלאה? לעמוד בתור בקופה במשביר, ואז לעמוד בעור תור לאריזת מתנות? להוציא אלפי שקלים, להתאמץ כדי לקלוע בול לטעם של כל אחד ואחת מפני המשפחה, וכל זה בשביל מה? בשביל לגלות שקיבלת מהם כלי בית מכוערים, יין ממש מעפן או את המתנה שנתת להם בחג הקודם. חבר'ה, יש לי הצעת ייעול - לחג הבא או שנוותר על עניין המתנות, או שנעבור למזומן - עמכם התודה. ותישארו בבית, כי זה יותר בריא. מכל הבחינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully