ריצ'רד גיר וג'וליה רוברטס בסרט "אישה יפה", 1990. imdb
imdb

30 שנה אחרי: זה מה שנשים מתעשיית המין חושבות על דמותה של ג'וליה רוברטס ב"אישה יפה"

12.6.2020 / 0:01

לרגל ציון 30 שנה ליציאת הסרט "אישה יפה", נשים בזנות התבקשו לשתף האם הן חשות הזדהות עם דמותה האייקונית של ג'וליה רוברטס בסרט ועד כמה סיפורה משקף את חייהן: "אנחנו לא זקוקות לגבר שיציל אותנו"

הטריילר לסרט "אישה יפה"/סרטי טאצ'סטון

רוצים להרגיש זקנים פתאום? 30 שנה עברו מאז יצא לאקרנים סרט הפולחן "אישה יפה" העוקב אחר סיפורה של יצאנית בשם ויויאן (ג'וליה רוברטס) שחייה משתנים כשהיא פוגשת באדוארד (ריצ'רד גיר), השוכר את שירותיה למשך שבוע כדי להפיג את בדידותו וכמובן מתאהב בה. הסרט, שהופק על ידי חברת סרטי טאצ'סטון, הפך לאחת הקומדיות הרומנטיות המצליחות בכל הזמנים - עם רווח משוער של 464 מיליון דולר. לאחרונה נודע שבסוף המקורי שתוכנן לסרט, ויויאן נזרקת בכוח מהרכב של אדוארד ונעלמת לה אל תוך סמטה אפלה. הסוף הזה שוכתב והפך למשהו שדומה יותר לסיפור אגדות - בו "הנסיך" אדוארד מטפס לראש המגדל כדי להציל את "רפונזל" ויויאן מחיי זנות קשים ומאז הם חיים להם באושר ועושר עד עצם היום הזה. דווקא הסוף המקורי, כך נראה, משקף יותר את המציאות הלא פשוטה של הנשים העוסקות בזנות. במגזין unilad ניצלו את חגיגות ה-30 לסרט כדי לשאול נשים בזנות שחיות את תעשיית המין, אותן ויויאן מייצגת בסרט, האם דמותה מעודנת מדי לנוכח המציאות והאם "הפי אנדינג" כמו שלה הוא בכלל אופציה שקיימת עבורן - ויותר מכך, האם זה בכלל סוף הסיפור שהן שואפות לו?

ריצ'רד גיר וג'וליה רוברטס בסרט "אישה יפה", 1990. imdb
ריצ'רד גיר וג'וליה רוברטס בסרט "אישה יפה", 1990 (ספק: imdb)/imdb

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אליסיה ניקול, עובדת מין בת 29 מבוסטון, דרבישייר, החלה לעבוד בתעשיית המבוגרים לפני מספר שנים, אחרי שפוטרה מעבודתה כצלמת אופנה. אליסיה מעידה שהיא אוהבת את דמותה של ויויאן ואכן מרגישה הזדהות מסוימת עם הסיפור שלה. היא מספרת שהדעות הקדומות איתן ויויאן נאלצת להתמודד בסרט הן סוגיות "אמיתיות מאוד" בקרב נשים בזנות. "בהתחלה מסתכלים על ויויאן בזלזול, אך אישיותה החמה והמאוזנת משנה את דעתם", היא אמרה, "הסרט נוגע בילדותה ובמערכות היחסים הקשוחות שלה ואנחנו מתחילים לראות בה מעבר למקצוע שלה. מגלים שהיא אישה מאוד חביבה". במובנים רבים, רוברטס מעניקה לדמות שלה זוהר ואנושיות, ובמשך הסרט אנחנו מגלים דמות פגיעה וכריזמטית שמנסה לשרוד ושואפת לחיים טובים יותר. "השינויים החיצוניים והפנימיים של ויויאן מעידים על הפוטנציאל שיש לה להפוך לאישה אלגנטית ותרבותית מהמעמד הגבוה", הוסיפה אליסיה, "הסיפור מוכיח שלויויאן יש הרבה יותר מה להציע מנסיבות חייה אליהן נקלעה".

גיף ג'וליה רוברטס בסרט אשה יפה. Giphy
האם סיפורה של ויויאן יכול לקרות במציאות?/Giphy

אדרינה אנג'לה, דומינטריקס המנהלת "צינוק" עכשווי בלונדון, סיפרה שלא העניקה חשיבות לאפיון דמותה של ויויאן כשצפתה לראשונה בסרט כשהייתה בת 15. עם זאת, בדיעבד היא רואה את הנרטיב הבעייתי בו: "הנחת היסוד היא שהאישה 'ניצלה' בידי הגבר וחולצה מחייה בזנות. תרתי משמע, הוא נכנס לחייה בסערה כדי לקחת אותה. זה מנציח את הרעיון שנשים צריכות שיצילו אותן מעצמן, שהן בעבודה הזו בגלל הנסיבות ולא מבחירה. עובדות המין שאני מכירה יתנגדו לרעיון הזה בתוקף. אנחנו יוצאות באופן פעיל נגד הרעיון שכל אחד יכול או צריך 'להציל אותנו'". עם זאת, אדרינה מציינת כי דמותה של ויויאן כתובה היטב במובנים מסוימים, בהיותה "אישה מלאת חיים, חזקה ושובת לב", מבלי בהכרח להיות "פגועה, שבורה או נואשת" כפי שנשים רבות בתחום נתפסות בעין הציבור.

אדרינה אנג'לה

גיף ג'וליה רוברטס בסרט אשה יפה. Giphy
"לא זקוקה לגבר שיציל אותי"/Giphy

"אסור להקל ראש בהטרדה מינית ותקיפה, ללא קשר לשאלה האם הקורבן הוא עובד מין"

ככל שויויאן ואדוארד מתקרבים, ויויאן חושפת שבילדותה חלמה בהקיץ שהיא נסיכה במגדל המחכה לנסיך שיציל אותה. במובנים רבים, כותבים ב-Unlaid, ויויאן מאופיינת כנסיכה בתחפושת, ילדה שנאלצה לעבור חיים לא פשוטים עד שיגיע האביר שלה על הסוס הלבן. כשיצא הסרט מבקרים רבים מתחו ביקורת על סיפור האגדות הפשוט לכאורה, כשהסרט נוטה רק לרמוז ולא באמת לגעת בנושאים רגישים המלווים את חייהן של הנשים העוסקות בזנות. המקרה הבולט ביותר בסרט הוא כשעורך הדין של אדוארד הטריד וניסה לאנוס את ויויאן, נקודה עלילתית שנופנפה די בקלות מיד אחרי שאדוארד נחלץ לעזרתה. אליסיה מאמינה שהיה צריך לעשות יותר: "היא ניצלה על ידי אדוארד שסילק אותו באלימות מחדר המלון ובזה זה נגמר. זה פשע חמור ויש גברים שם בחוץ שחושבים שהם יכולים להתנהג בצורה כזו, במיוחד כלפי עובדי ועובדות מין. אסור להקל ראש בהטרדה מינית ותקיפה, ללא קשר לשאלה האם הקורבן הוא עובד מין או לא. הוא היה צריך לקבל עונש חמור יותר מאגרוף בפנים".

הרגע בו עורך הדין מנסה לאנוס את ויויאן

אליסיה מספרת שב-30 השנים האחרונות חלו המון שינויים, הן מבחינת השאיפה הנשית והן מבחינת אופי העיסוק. "מסגרת העבודה השתנתה. מצלמות האינטרנט וההתקדמות הטכנולוגית הביאה לכך שיותר עובדי מין עובדים ונפגשים עם לקוחות באופן מקוון. אישה יפה הוא סרט קלאסי לתקופתו, אך הזמנים השתנו", היא הוסיפה: "נשים רבות שואפות ליותר מאשר להינשא לגבר עשיר. רבות מעובדות המין שאני מכירה הן נשים רווקות, מאושרות ומעצימות שאוהבות להיות עצמאיות. אנחנו לא מחפשות אביר בשריון נוצץ שיציל אותנו".

בהתייחסה לייצוגים קולנועיים נוספים של עובדי מין, אליסיה טוענת שהוליווד אשמה לעתים קרובות בכתיבת דמויות סטראוטיפיות והצביעה על דמותה של אלבמה (פטרישיה ארקט) בדרמת הפשע הרומנטית של קוונטין טרנטינו, "רומן על אמת". אליסיה אמרה: "הנושא הזה של ניצול עובדי מין והצורך לחילוץ בידי גבר הוא נושא נפוץ בסרטים בהוליווד, ואף על פי שעובדות המין מוצגות כנשים חזקות במובנים רבים, הן עדיין מנציחות את הרעיון שלא רק עובדות מין, אלא גם נשים באופן כללי, צריכות שגבר יציל אותן כדי לזכות בסוף טוב". סוג זה של סטראוטיפ הוא דבר שגם אדרינה שמה לב אליו. לדבריה סרטים העוסקים בעובדי מין נוטים ליפול לשני מחנות: נשים פגיעות, מנוצלות וכאובות מבתים שבורים או נשות ליווי "מהמעמד הגבוה" שחיות חיים נוצצים וקלים לצד הגברים העשירים שלהן. אין בין לבין.

גיף ג'וליה רוברטס אשה יפה אישה יפה ווקמן. Giphy
"אישה יפה הוא סרט קלאסי לתקופתו, אך הזמנים השתנו"/Giphy

ויויאן של 2020

אדרינה מאמינה שדמות ריאליסטית יותר של ויויאן תציג אישה משכילה ועצמאית עם ריבוי כישורים ותארים, כמו עובדות המין שהיא מכירה. אדרינה, קונדיטורית בעלת ניסיון עם תואר באמנות, ציינה: "סביר להניח שויויאן האמיתית הייתה עוסקת בחינוך ומשתמשת בזנות בכדי לממן את זה. הייתי רוצה שהסוף ייכתב מחדש ושלא היינו מרגישים צורך לראות אותה ניצלת מעצמה. יהיה נחמד שבן הזוג שלה יתמוך בה בקריירה שלה, אבל חשוב שאנשים יבינו שאנחנו יכולות למכור את גופנו ואת מיניותנו ועדיין לשמור על מערכות יחסים בריאות ואוהבות".

אם יגיע היום ויחליטו להפיק גרסה מחודשת ל"אישה יפה", אדרינה מודה שתשמח לראות דמות יותר עכשווית: "הרשת שינתה לחלוטין את פני המקצוע. עובדי מין מתפרסמים כיום באופן מקוון. כיום חלקנו יכולים אפילו ליהנות ממעמד של סלב באמצעות הרשתות החברתיות. יש שחקני פורנו שיש להם מספר עוקבים גבוה יותר מלזמרים. המדיה החברתית הפכה את תעשיית המין למקובלת יותר בפומבי - אם כי אנו לא פחות נתונים לאפליה ונדחקים לשוליים מבעבר".

למרות שאליסיה טוענת ש"העיסוק בהחלט לא כולל שמפניה ותותים במלון בבוורלי הילס", כמה היבטים של הסרט משקפים במידה מסוימת את המציאות. לדבריה, קיימים "אנשי עסקים גדולים שמטפלים בך יפה", כמו אדוארד, אולם הם לרוב לא "מיליונרים שנראים כמו ריצ'רד גיר". היא זכתה לראות עובדי מין ולקוחות שהופכים את הקשר המיני שלהם למערכת יחסים ארוכת טווח, אך טרם ראתה את "סוף האגדה" במציאות. היא גם חשפה שהיה "מקרה או שניים" שבהם היא נמשכה ללקוח שלה. עם זאת, בניגוד לויויאן, היא מעולם לא התאהבה באחד מהם. "הוליווד מוסיפה ניצוץ ורומנטיקה לכל דבר - אנחנו יודעים שזה לא בהכרח שיקוף של המציאות", היא אמרה, "אני חושבת שהסרט מכיר בכך בשורות האחרונות שלו. 'ברוך הבא להוליווד! מה החלום שלך? כולם באים לכאן. זו הוליווד, ארץ החלומות. יש חלומות שמתגשמים, חלקם לא; אבל המשיכו לחלום' - זו הוליווד. תמיד טוב לחלום, אז בואו נמשיך לחלום".

גיף ג'וליה רוברטס בסרט אשה יפה. Giphy
קיימים "אנשי עסקים גדולים שמטפלים בך יפה", כמו אדוארד, אולם הם לרוב לא "מיליונרים שנראים כמו ריצ'רד גיר"/Giphy

אדרינה הוסיפה: "יש לקוחות שמאמינים שהם התאהבו בעובדת המין שלהם. אני משווה את זה לדינמיקה בין מטפלים למטופלים. ניתן להתווכח האם זו אהבה אמיתית. איזה גבר לא היה רוצה להיות עם האישה המושכת, המצליחה, הנחשקת והמשוחררת מינית שמציפה אותו בתשומת לב? זה קרה לי מספר פעמים וזה לרוב לא מלווה ברצון לשנות ולהציל אותנו". אדרינה, ששומרת על הפרדה ברורה בין חייה האישיים למקצועיים, מאמינה שרוב עובדי המין מודעים לכך היטב. מדי פעם היא יצאה עם גברים שפגשה בעבודה. עם זאת, היא ראתה בהם "סתם דייטים חסרי חשיבות". היא סיכמה: "זה לא כמו בסרטים. אין כאן 'רומנטיקה נהדרת'. זה בהחלט לא סיפור סינדרלה".

גיף BIG MISTAKE ב"אישה יפה". Giphy
"זה בהחלט לא סיפור סינדרלה"/Giphy

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully