מעיין אדם. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

צביעות או גזענות? דילמת מעיין אדם ונהג המונית הערבי

2.9.2020 / 11:30

כשמעיין אדם אמרה בתוכנית הבוקר שהיא מבינה למה אישה לא הסכימה לעלות למונית שהזמינה באפליקציה כי קראו לנהג אחמד, קיבלה ריקושטים ברשת מכמה מחבריה לברנז'ה. טום אביב התרעם, מאיה בוסקילה קראה לכבד, וג'ני דנסון מסבירה איפה הטעות שלה

עריכה: שאול אדם

"מעיין אדם צודקת" כתבתי לעורכת שלי כשהיא שלחה לי כתבה על פרשיית "מונית הגועל" שעליה קפצו בימים האחרונים גם טום אביב ומאיה בוסקילה, ושאלה אם אני רוצה לכתוב על זה טור. אני מודה שלא התעמקתי בנושא לפני - אני עוקבת אחריה וראיתי את הסטורי שהיא העלתה, שדיבר על כך שאם שוודים היו רוצחים אותנו "ויקינג סטייל" היינו מפחדים משוודים ואמרתי לעצמי "וואלה, זה באמת בסדר להחליט לא לעלות על מונית בגלל פחד". חוץ מזה שחברה טובה שלי שוודית והיא באמת קצת מלחיצה אותי לפעמים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

בתגובה קיבלתי שטף הודעות עצבניות, מה שגרם לי להבין שאני ממש חייבת לכתוב את הטור הזה - אבל יותר מזה, קודם כל, שאני חייבת להבין במה בדיוק מדובר.

אז תנו לי להתחיל מהסוף - מעיין אדם ממש לא צודקת. אני מבינה מה היא מנסה להגיד (שזה בסדר לפחד מאנשים מפחידים) אבל אני חושבת שמה שהיא באמת רוצה זה עוד כותרת, כי אני מסרבת להאמין שאדם, שהייתה דוברת והיום מתפרנסת מסדנאות כתיבה שאותן היא מעבירה, לא מצליחה להתנסח כראוי.

מעיין לא צודקת בגלל שבזמן שפחד הוא רגש לגיטימי שמגיע מתוך ניסיון, טראומות או סתם היסטריה, גזענות היא רגש שמגיע מתוך בורות וטמטום. זה באמת בסדר לפחד מערבים רעים ורצחניים - ממש כמו שזה בסדר לפחד משחורים שאוחזים ברובים או מעברייני מין מורשעים. זה בסדר לפחד וזה בסדר להחליט לא להגיע לשכונות מוכות פשע או להתרחק מהתקהלויות. לפחד זה לגיטימי, בין אם זה רציונאלי או לא. אבל להחליט שאדם - סתם אדם, כל אדם, הוא סך כל הדברים הרעים שהאנשים הקיצוניים של העדה או העם שלו עשו זה פשוט מופרע.

אם תשאלו אותי, כשאדם קוראת לנו צבועים היא עושה את מה שגם אני אוהבת לעשות הרבה פעמים - היא מטרילה. והיא עושה את זה כי היא יודעת שזה יעשה רעש, ושיהיו מספיק סלבס שיקפצו על המציאה ויצאו "נגד הגזענות" בימי קורונה קשים בהם אין שום דרך לייצר תוכן וכולם רק מחפשים איזו מטרה גנרית להיעמד מאחוריה, רצוי עם תמונה מחמיאה לאינסטוש. כי מעיין אוהבת לזרוק פצצות ואז לראות את העשן עולה, ובדרך לקבל את השילוש הקדוש: תשומת לב מהתקשורת, אהבה אינסופית מקהל שכן מאמין למה שהיא אומרת (ויש מספיק כאלו, לצערי) ועוקבים באינסטגרם.

אז תסלחו לי שאני לא מאמינה לה. לדעתי היא עצמה לא גזענית, ובטח שלא טיפשה שלא מצליחה לנסח את מה שהיא אומרת. הרי זה ברור שפחד הוא לגיטימי - כל עוד הוא נשען על משהו שהוא באמת מפחיד. בתור רוסיה אני יכולה להגיד שיש רוסים שמפחידים אותי. לא אחים שלי ולא חברים שלי, לא קופאיות בסופר ולא צוות ה-IT, אלא רוסים צעירים ונטולי עבודה שיושבים בפארקים ושותים וודקה. והם מפחידים אותי לא בגלל שאני גזענית, אלא בגלל שהם עלולים לפגוע בי, אולי לא במציאות, אבל בטח בראש שלי. זה עדיין לא אומר שאם מישהו עם גופיה לבנה וסנדלי אדידס עם גרביים יביא את הילד שלו לגן של הבן שלי אני אצרח מפחד, זה אומר שיש סיטואציות מפחידות שכוללות אנשים מפחידים שאנחנו לא רוצים לקחת בהן חלק.

לצערה של אדם - לא מדובר בסיטואציה כזו.

אם הנוסעת היתה נכנסת לרכב, מזהה שמדובר ב"אחמד" לבוש כפיה שממלמל פסוקים מהקוראן, נבהלת עד עמקי נשמתה ואז בורחת מהמונית - אכן מדובר בפחד לגיטימי. היי, אפילו אם היא סתם היתה מעיפה בו מבט ונבהלת כי יש לו זיק מלחיץ בעיניים. עדיין - לגיטימי. אבל האישה המטומטמת הזאת נכנסה למונית וחשבה שמדובר במישהו "משלנו", כזה שאפשר לטנף איתו על "האנשים המפחידים האלו". היא לא נבהלה, היא לא פחדה, היא הייתה בסדר עד שהיא הבינה שמדובר בערבי. וזו גזענות. אמיתית, טהורה וצחה בסגנון שרופא ערבי לא ייגע בילד שלי" פינת "שלא יגורו לי בבניין". זו גזענות לשם הגזענות, כזו שכל מטרתה היא לגרום לאדם קטן, נחות וטיפש להרגיש טוב לרגע על חשבון אוכלוסיה שמבחינתו לגיטימי להרגיש נעלה ממנה.

אז כן, מעיין צודקת בזה שמותר לנו לפחד. אבל אסור לנו לרגע לבלבל בין פחד לבין שנאה. הרי ממש בעוד כמה דקות היא תרצה להיכנס להריון, וללדת ילדים ולגדל אותם לצד החבר הכי טוב שלה בעולם, שהוא ערבי, כמו שטרחה לציין באותו פאנל.

אבל מה יקרה לאותה ילדה אם היא חלילה תחליט שהיא רוצה קידום בעבודה אבל תיפול על בוס שיגיד שנשים לא יכולות לנהל או שכל הבלונדיניות טיפשות? או שגבר שהיא תצא איתו ילחץ עליה להתקדם מהר ממה היא רוצה וכשהיא לא תסכים יפטור אותה ב"כי את פולניה פריג'ידית" (כן, היא פולניה, כך שהבת שלה תהיה לפחות חצי פולניה). ואני בכלל לא מדברת על להגיע לאירופה, שם לא יתנו לה עבודה או לא ישכירו לה דירה כי כל היהודים גנבים. כי בין גזענות לפחד עובר גבול ברור, וקוראים לו אינטליגנציה מינימאלית. הרי מה היה עושה לה אותו נהג, שהזין את הפרטים שלו באפליקציה, אישר את רישיון הנהיגה שלו מול חברת המוניות ונרשם לנצח במחשבי החברה כמי שלקח את ההזמנה? הפשע הכי גדול שהוא יכול לבצע זה להגיד לה שהוא מעדיף בלי חשבונית ולדפוק אותה בחמישה שקלים, כמו שהפשע שלנו הוא שסיפקנו לה בדיוק את הכותרת שהיא רצתה. רואים? כולנו אותה איכסה, בלי הבדלי דת גזע ומין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully