ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין במהלך צילום פרובוקטבי. אינסטגרם, אתר רשמי
אתר רשמי/אינסטגרם

כל כך מעט ציצים, כל כך הרבה בלגן: סאגת החזיה של סאנה

20.10.2020 / 11:21

ראשת ממשלת פינלנד סאנה מרין הצטלמה בלי חזיה ועוררה סערה ברשת - אנחנו חושבות שזה מדהים, ושב-2020 הגיע הזמן שיפסיקו לנסות להכריח אותנו לבחור בין סקסיות למקצועיות. האשטאג גם אנחנו עם סאנה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בוידאו: שרת התחבורה בת ה-34 סאנה מרין נבחרה לראשת הממשלה

אם תהיתם לעצמכם מה יכול לגרום למדינת ישראל להתעניין במתרחש בפינלנד, התשובה היא, כמובן, ציצים. האישה שמאחוריהם היא לא אחרת מאשר סאנה מרין בת ה-35, ראש ממשלת פינלנד, שהצטלמה למגזין האופנה "Trendi" לבושה בלייזר, ללא חולצה או חזייה תחתיו. התמונה עוררה תגובות לכאן ולכאן ומתנגדיה של מרין באופוזציה, שניצלו את המומנטום, טענו שהתמונה איננה מכבדת את המעמד, ושמרין מחפשת תשומת לב דרך פרובוקציות. ביקורות אחרות הופנו כלפי בחירתה להתראיין למגזין אופנה בעיצומו של משבר הקורונה. רוצים לומר, "אין לך משהו יותר טוב לעשות עכשיו?".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

מנגד, פתחו תומכותיה של ראש הממשלה בקמפיין אינסטגרם, במסגרתו מפרסמות המשתתפות תמונות שבהן רק ז'קטים מחוייטים מכסים את פלג גופן העליון. תומכות ותומכים טענו גם כי הביקורת נגד מרין היא מיזוגנית וסקסיסטית. לדבריהם, לא תשמעו קולות מחאה על מנהיגים גברים שמצטלמים ללא חולצה, דוגמת נשיא רוסיה ולדמיר פוטין או ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר טוני אבוט.

המקרה הזה הוא רק עוד אחד בשרשרת סערות השדיים שפוקדות אותנו מזמן לזמן, בארץ או בחו"ל, וחושפות את השסע החברתי העמוק כמחשוף וי. בארץ הייתה זו לאחרונה מחאת השדיים, ובה, להזכירכן, חשפו את שדיהן מפגינות שונות שהביאו עמן נימה פמיניסטית להפגנות בבלפור. גם האירוע הזה גרף תגובות מזועזעות, ולמרבה האירוניה, סיקורים רבים שהביאו את האירוע למודעות רחבה בו בזמן שגינו אותו. כי בכל זאת, גם עיתונאי שמסרב לתת יד לתופעה יודע ש"ציצים" היא מילה מקליקה.

בפינלנד, כמו אצלנו, החזה הנשי נתפס אחרת לגמרי מהחזה הגברי. בשורה התחתונה, החזה הנשי הוא עניין. הוא חשוף מדי או מכוסה מדי או יפה או מכוער מדי - כך או כך, ראוי להביע עליו דעה ותמיד. עדיין לא נמצאה סיבה ברורה לכך, מאחר ושתי צורות החזה מושכות את מי שנמשך אליהם, ושתיהן אינן נחשבות ביולוגית לאיברים מיניים. ואף על פי כן, גם היום, חזה גברי הוא איבר לגיטימי ומקובל במרחב, ואילו החזה הנשי הוא פרובוקטיבי, חצוף, זול ובלתי הולם. מה שאומר לנו, אולי, שהציפייה מנשים לכסות את חזן או לחשוף אותו - על פי דרישה גברית - היא עוד דרך של גברים לשלוט בנשים ולצמצם את נוכחותן.

אחרי שדיברנו כל כך הרבה על ציצים, ראוי לציין שהם לא באמת נוכחים בתמונה ההו-כה-פרובוקטיבית של מרין. נראה בהם אולי התחלה של רמז למשהו בסגנון, אבל ציצים של ממש - אינם. אם לפרוט את התמונה לפרטים, לפנינו מחשוף עמוק אמנם אבל צר, המגלה פיסת עור לבנבנה, אחידה ושטוחה כמעט לגמרי, שמעוררת את התהיה מדוע תמונה כזו זוכה לחולל סערה בימינו אנו. אם הייתה ראש הממשלה מצטלמת עם מדבקות על הפטמות - מילא. אבל מה שהיא לובשת גם ממש מקובל חברתית. אתם רואים סוג כזה של צילום בכל מגזין נשים ואופנה ובכל פינת אינסטה רעננה.

מה שחורה לאופוזציה, כנראה, זה השילוב שבין טרנד אפנתי לוהט לדמותה הממלכתית של ראשת ממשלה. מנקודת מבטם של הגברים הצופים בה, היא לא יכולה להיות מינית או סקסית וגם לנהל מדינה במקביל. גם אם הראיון והצילומים לקחו לה מהחיים שעתיים בלבד, הם שמים אותה, מבחינת הצופה הסקסיט, בתפקיד שונה לגמרי. תחליטי: או שאת ציצים, או שאת מנהיגה. אי אפשר גם וגם. בעוד שראשי ממשלה נטולי חולצה הם גבריים, שובבים ונגישים, ראשת ממשלה שחושפת חלקה מבשרה היא פרוצה, או לכל הפחות זונת צומי.

אבל זה בסדר. קולותיהם של המבקרים את מרין הם קולותיהם של גברים שחוששים למקומם, ובצדק. אחרי הכל היא, נכון לעכשיו, ראשת הממשלה של פינלנד היא אחת מראשות המדינות הבודדות שהנהיגו את מדינתן בצורה הגיונית בתקופת הקורונה, ואין שום סיבה שהיא תצטרך להסתיר את עצם היותה אישה, או ישמור השם אישה מינית, כדי להמשיך ולהיחשב מקצוענית בתחומה, וכמוה, גם לך מותר להיות מינית וסקסית מבלי שזה יוריד מהערך שלך או יטיל בספק את יכולותייך. כמו שלא קורה הרבה באינסטגרם, ההאשטאג #Imwithsanna גם רלוונטי וגם מוצדק, כי גם אם אכפת לנו במידה כזו או אחרת מה לובשים הפוליטיקאים שלנו, כשהם גברים הם לא נשפטים אישית, מוסרית ומקצועית בעקבות הלבוש שלהם כפי שנשפטות הנשים. אף אחד לא מחפש משמעויות נסתרות בבחירת הז'קט של בני גנץ, ודי היה בתמונה אחת שצולמה מחוץ להקשר הפרלמנטרי כדי לכנות את מרין "בלתי הולמת".

מעיניה של הפטריארכיה, גבר שמתבל את כהונתו בהערות סקסיסטיות הוא פחות בלתי הולם או ראוי למשרתו אל מול אישה שמצטלמת עם מחשוף למגזין אופנה, וזה היה מעצבן בכל מקרה, אבל זה מרגיז שבעתיים בזמנים בהם רוב מנהיגי העולם מתגלים בקלונם, וכשהבולט מבינהם הוא כוכב הריאליטי לשעבר דונלד טראמפ, איש שלא לא יזהה את המילה הולם אפילו אם תיכתב בגדול על זוג ציצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully