מעיין אדם. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

תופעת מעיין אדם: זה מה שמצפה לך כשתרצי להקפיא ביציות

23.11.2020 / 10:35

מאז שנת 2019 נרשמה עלייה משמעותית במספר הנשים הפונות למרכזים הרפואיים לצורך הקפאת ביציות. אם בעבר היה התהליך מקושר לכישלון שבושה בצידו, כיום, עקב פתיחת השיח על ידי משפיעניות שונות, מדובר כבר בהליך רגיל, כמעט טרנדי. רוצה גם? ביררנו מה מצפה לך וכמה זה יעלה

ShutterStock

בוידאו: מיכל פוסמן מספרת על טיפולי הפוריות

מעיין אדם, שפיטה, נטלי דדון - בזמן האחרון נראה שכולן מקפיאות ביציות. אם תשאלו את מנהלי יחידות ה-IVF (הפרייה חוץ גופית), זה לא רק נראה ככה. באסותא רמת החייל נרשמה השנה עלייה של כ-20% בפניות לטיפול מאז 2019, על אף שהוקפאה עבודת היחידה למשך חודשיים. ביחידה באיכילוב מעריכים כי עד סוף השנה יוכפל מספר הפניות ביחס לשנה הקודמת. במרכז הרפואי כרמל כבר הוכפלו הטיפולים, וכך קרה גם בין 2018 ל-2019. במרכז הרפואי שמיר מעריכים כי הוכפלו הטיפולים פי שניים עד ארבע. מה בדיוק קורה כאן? למנהלי יחידות הפוריות יש מספר הסברים:

את הפייסבוק ואת האינטסגרם שלנו כבר ראית?

"אולי כי השתנה משהו בשיח", משער ד"ר טל שביט, מנהל היחידה באסותא רמת החייל. "היום יש הרבה יותר שמשתפות. יש מדיה חברתית, אז משתפות תמונות מאסותא, 'עשיתי בדיקות' וכאלה". אחת המשתפות הבולטות בנושא בארץ היא הסטנדאפיסטית חגית גינזבורג, שמדברת על התהליך בפתיחות במדיות השונות. אפשר להניח שמקפיאות רבות הלכו בעקבותיה, ולאחר מכן גם בעקבות נשים נוספות, כמו המוזכרות למעלה, שהעזו לדבר. אבל הפיכתה של הקפאת הביציות מכתם בושה לטרנד לוהט לא קרתה רק בזכות המשפיעניות. אחרי הכל, גם הן הושפעו ממשהו.

אחד הגורמים לדרישה הגוברת, הוא הוותק ההולך ומצטבר של טכנולוגיית הקפאת הביציות, שעודנה חדשה יחסית בישראל. זה אמנם מרגיש כמו נצח, אבל החוק שהתיר הקפאת ביציות בארץ חוקק רק ב2011. "אז היו עשרות בודדות, והיום אנחנו קרובים למעל אלף מחזורי הקפאה", מספר ד"ר טל שביט, מנהל יחידת ה-IVF באסותא.

בדיקת הריון. ShutterStock
עלייה של 20% במספר הנשים שמקפיאות ביציות/ShutterStock

בצד הטכנולוגיה המתפתחת, חלה סטגנציה בכל תחום אחר בחיינו, בחסות הקורונה. הדייטים מתמעטים, מפגשים חברתיים נעלמו כלא היו וחלום הזוגיות הולך ומתרחק. נראה שהעולם עצר מלכת, אבל את השעון הביולוגי זה לא ממש מעניין. רווקות רבות ששומעות את תיקתוקו ביתר שאת בין ארבע קירות ביתן, מחליטות לקחת את הגורל בידיים שלהן. "אני שומע בין השורות נרטיב שאומר 'בלאו הכי אין לי מה לעשות עכשיו, ולא טסתי השנה, אז מה שלא בזבזתי השנה אני כבר אשלם, ואם לא עכשיו אז מתי כן'", מספר פרופ' פואד עזאם, מנהל יחידת ה-IVF באיכילוב.

לכל זה מצטרפת האישיות המילניאלית, שנוטה לדחות התמסדות לטובת הגשמה עצמית. "אם אנחנו מסתכלים על הדור של ההורים שלי, אז מתחילת שנות העשרים הם כבר היו בהריון", מזכיר ד"ר שביט. "היום הרבה יותר רוצים להשיג קריירה וללמוד, לא רוצים מיד ילדים, וגם דוחים את הזוגיות בגלל עודף האופציות והשפע. מה שלא השתנה זו הביולוגיה, שאומרת שפוטנציאל הפוריות הולך ויורד עם הגיל. אז מגיעות להקפיא".

המודעות עשתה את שלה, והיום - לעומת שנים ספורות אחורה - נשות המילניה מגיעות להקפיא את ביציותיהן בגיל צעיר יותר. "אם פעם הממוצע של נשים שמגיעות להקפאה היה 37-38, היום אני רואה נשים יותר צעירות, וזה חכם, כי ככל שאת מקפיאה ביציות צעירה הסיכוי להשיג הריון הוא גדול יותר", אומר ד"ר שביט. "אם יש מישהי בת 32 שיש לה 10 ביציות או בת 40 שיש לה 20 ביציות, זאת בת ה-32 יהיה לה סיכוי יותר טוב".

החוק בישראל מתיר לנשים להקפיא ביציות מטעמים סוציאליים (כלומר, לא רפואיים) בין הגילאים 30 עד 41. לכל אחת מותר להקפיא עד 20 ביציות או ארבעה מחזורי שאיבה - מה שבא קודם. שני הפקטורים הללו - גיל ומספר ביציות - הם העיקריים שמשפיעים על סיכוייך להיכנס להריון, והשניים קשורים זה בזה. "בגיל 35 פוריות האישה מתחילה לרדת משמעותית, ובגיל 40 זו כבר צניחה ", להגדרת פרופ' אריאל הורביץ, מנהל יחידת ה-IVF במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). "בגיל צעיר לא צריך לעבור הרבה מחזורים של שאיבות כדי להוציא מספר גבוה של ביציות. בקרב נשים צעירות, בנות 30, אפשר להגיע לעד כ-80% סיכויים להיכנס להריון מתהליך שימור פוריות. מעל גיל 36 האחוזים מתחילים לרדת עד ל-30-40%". בשורה התחתונה, ככל שתקפיאי מוקדם יותר, כן ייטב.

הפריה. ShutterStock
הפריה/ShutterStock

לדברי פרופ' פואד עזאם, מנהל מכון הפוריות באיכילוב, הגיל משפיע לא רק על מספר הביציות, אלא על איכותן. "ככלל אצבע, כדי להבטיח הריון, צריך לפחות 20 ביציות מוקפאות", הוא טוען. "ויש קשר לינארי שלילי בין הגיל לאיכות הביציות. ככל שהגיל עולה, האיכות יורדת, ולן מספר הביציות שנדרשות כדי להבטיח לפחות ילד אחד, גבוה יותר".

פרופ' עזאם זוקף את ההצלחה גם לזכות המחירים הנמוכים (ואלה שביחידה שלו הם הנמוכים ביותר - 11,000 לשני מחזורי שאיבה - הפירוט למטה). עם זאת, הוא מודה, עדיין לא מדובר בדמי כיס. "חשוב להדגיש ששימור פוריות אצל נשים שלא מסיבות בריאותיות - הוא לא בסל הבריאות, ולכן גם את הטיפול התרופתי צריכה האישה לממן מכיסה. זה אינדיבידואלי ותלוי במינון אבל נע בין 3000 ל-5000 ש"ח למחזור. ועדיין, העלויות בארץ הן מהזולות בעולם".

לדברי גליה אורון, מנהלת יחידת IVF הכרמל, הסוד הוא מודעות, מודעות, מודעות. "כל יומיים יוצאת כתבה אחרת על כוכבת שמבינה שהרכבת כבר עברה ושהיא מצטערת", היא אומרת. מידע מחקרי אודות תוצאות התהליך עדיין חסר, מהסיבה הפשוטה שבישראל עדיין אין מספיק תוצאות כדי לבסס עליהן מחקר. אצלנו, מסתבר, נשים לא ממהרות להשתמש בביציות שלהן. "הן מקפיאות ואז מוצאות זוגיות, אז הן מנסות להקים משפחה עם הביציות שלהן לאותו גיל, ובשביל הילד השני חוזרות לביציות שהקפיאו בגיל צעיר יותר", לדברי ד"ר אורון. בינתיים, היא אומרת, תוצאות הביציות המוקפאות דומות לאלו של ביציות טריות. "בשמונת החודשים שבהם אני מנהלת את המחלקה פנו שלוש נשים להפריית ביציות מוקפאות, ושתיים מתוך השלוש הצליחו להרות".

אישה מזריקה לעצמה. ShutterStock
אישה מזריקה לעצמה/ShutterStock

ד"ר יגאל פלד, מנהל המרכז לבריאות האישה באילת, פחות אופטימי לגבי סיכוי ההצלחה של ביציות מוקפאות. המרכז שלו איננו עוסק בטיפולים מהסוג הזה, אך מיידע את המטופלות בדבר קיומם ומפנה אותן אליהם. "כשזה זוג, תמיד עדיף לעשות הקפאת עוברים, כי הקפאת ביציות זו עדיין טכנולוגיה לא מספיק מפותחת", הוא מסביר. "יש הרבה ביציות שבזמן ההפשרה פשוט הולכות לאיבוד. הטכנולוגיה של הקפאת עוברים ותיקה ומוצלחת יותר, ועוברים הם הרבה יותר חזקים מאשר ביציות".

השילוב בין סיכויי הצלחה נמוכים ומחיר גבוה, מניא, לטענתו, נשים רבות מההחלטה. "אישה שתצטרך לשים 15-20 אלף שקל על מחזור טיפול אחד, תוותר, כי הכסף הזה גם לא מבטיח שבאמת תיכנסי להריון". לפני שנים ספורות, לדבריו, נכח בהרצאה שבה עלה לדיון נושא התכנות ההריון כתוצאה מהקפאת ביציות. "דיברו על זה שאף פעם לא הצליחו ליצור הריון מביצית קפואה מאישה שהיא מעל גיל 36", הוא מספר. "אם תבוא אליי אישה בגיל 38 שחושבת על זה, אגיד לה בעדינות שהסיכויים להצלחה נמוכים מאוד".

חרף המודעות הגוברות והסקרנות הציבורית, אי ודאות כבד מרחף סביב תהליך הקפאת הביציות. ואף על פי כן, נכון להיום, רווקות ישראל מסתערות על מחלקות ה-IVF יותר מאי פעם, משלמות ממיטב כספן על ביטוח פוריות שלא מבטיח שום דבר מלבד תקווה ומעט יותר שקט נפשי. וזה אולי מה שאנחנו הכי זקוקות לו בימים אלה. בין אם הטיפולים השונים יצליחו לפחות ברובם ובין אם פחות, אפשר להתנחם בכך שהודאה ברווקותך בין הגילאים 30 עד 41, כבר איננה נחשבת לבושה גדולה כל כך.

כמה זה יעלה לכן?

הפריה. ShutterStock
הפריה/ShutterStock

ד"ר גליה אורון, מרכז רפואי הכרמל: "הורדנו את המחירים עכשיו וזה בסביבות 8,000 ש"ח כולל ההקפאה למחזור אחד של הקפאה. (16,000 בסך הכל, פלוס מינוס). השמירה לכל מחזור ל-5 שנים, אנחנו מנסים להאריך את זה ל-10 שנים. תוספת העלות על השמירה היא לא משמעותית. התשלום על התרופות בסביבות 5,000 ש"ח".

פרופ' אריאל הורביץ, המרכז הרפואי שמיר: "מחזור אחד ב6500 שקלים, שני מחזורי הקפאה ב12,000 ש"ח.
עבדנו על הורדת המחירים כדי שנשים באמת יוכלו לקחת את ההחלטה שנכונה עבורן".

פרופ' פואד עזאם, איכילוב: "העלות של שני מחזורי הקפאה אצלנו היא 11 אלף שקל. אין הגבלה על זמן ההקפאה באיכילוב, אבל צריך לדעת שהשימוש בביציות המוקפאות הוא עד גיל 54 לפי החוק במדינת ישראל".

ד"ר טל שביט, אסותא רמת החייל: "שני מחזורים של הקפאה, 18 אלף ש"ח, ל-10 שנים. עלות התרופות מגיעה לכמה אלפי שקלים נוספים, בהתאם למינון הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully