ארז דריגס. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

בעקבות פרשת דריגס: לידיעתכם, ככה מרגיש מכור למין

לולה קידר

3.3.2021 / 11:00

פרשת ארז דריגס וההודעות שהתפוצצה לאחרונה, העלתה לדיון נוסף את שאלת הגבולות האדומים. במסגרת ההתנצלות של דריגס הוא התוודה שהוא סובל מהתמכרות למין. לולה קידר בדקה מה זה בדיוק אומר ואיך אנחנו אמורים להתנהל עם זה

מהתנהלותם המפוקפקת של הארווי ויינשטיין ולואי סי.קיי עם הנשים שעמן "באו במגע", ועד הרומנטיקה האגרסיבית שאפיינה את הודעות החיזור ששלחו ארז דריגס ואבא של עדי ביטי לנערות צעירות, כמעט שלא עובר שבוע מבלי שנשמע על עוד גבר חרמן החוטא בדוּשְבּגִיזְם מצוי וטוען בדיעבד כי הוא מכור למין. מה שנתפס כזעקת הקוזאק הנגזל נענה בדרך כלל בסקפטיות. אותה סקפטיות אפיינה בעבר גם את הגישה לאלכוהוליזם שזכה להפוך להפרעה נפשית מן המניין רק בשנת 1987. אכילת יתר זכתה להכרה דומה רק ב-2013. אם כן, ייתכן מאוד שיש דברים בגו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אין הערכה מדויקת לגבי מספר הגברים והנשים המכורים למין. סניף ישראל של SA (סקסוהוליקים אנונימיים) מונה בין 300 ל-500 אנשים, כפי הנראה פחות מהמספר האמיתי. נראה כי נדרש הרבה מאוד מאמץ להגיע למסגרת טיפולית ולהגיד 'אני מכור למין וזקוק לעזרה', וייתכן כי אלו שכבר אומרים ומודים בזה, ראויים להישפט על פי מידת הרחמים, וכדי לחמול, קודם צריך להבין - מה זה בדיוק "מכור למין"?

זוג עושה סקס במטבח. ShutterStock
"עשיתי דברים בניגוד מוחלט לכל אתיקה, מוסר, דעת ורצון"/ShutterStock

מי הם המכורים למין

"מכורים למין משתמשים במין כפי שאכלנים כפייתיים משתמשים באוכל", מסבירה אינה ארצי - מטפלת, קרימינולוגית, ומנהלת תחום התמכרויות במרכז ד"ר טל. "הרבה פעמים אני לא רוצה לאכול. זה יותר התהליך של האכילה והשגת אוכל, וכמה אכלתי וכמה לא אכלתי". העיסוק באוכל הוא ניסיון לספק איזשהו צורך שאינו קשור לאוכל אבל מצמצם את החיים לעיסוק בלתי נשלט באוכל. באותו האופן, ההתמכרות למין אינה קשורה למין, לאקט המיני או לסיפוק מיני. הדחף שצריך לספק הוא לא בהכרח דחף פיזי. "הרבה פעמים נראה אצל מכורים למין שהם בכלל לא מגיעים לסיפוק מיני, רבים סובלים מקושי בתפקוד מיני ורבים מהם מזייפים. שימוש במין באופן כזה אינו מופיע באדם מאוזן. גם אם הוא מאוד חרמן. אנשים שפה ושם מנהלים רומנים או פה ושם לא יכולים לעמוד בפיתוי, אינם מכורים למין".

מה שמגדיר את ההתמכרות הוא שימוש במין כאמצעי להתמודדות עם מתחים וחרדה ביום יום. "אני לא מרגיש טוב, קיבלתי נזיפה מהבוס, קשה לי, רע לי, אני מרגיש מתח, לחץ, דיכאון, חוסר ביטחון - אני צריך משהו שקשור למין כדי להתחיל לנשום, לא משנה מה הסיטואציה". מדובר בתגובה ספונטנית אוטומטית למצוקה, שאחריה תמיד מגיעה הלקאה עצמית ותחושות של יאוש, בושה ואשמה. "מה שיעזור לי להימלט התחושות הללו", מסבירה ארצי, "זה העיסוק במין. כך נוצר מעגל בו התחושה שאני אפס הולכת וגוברת ועלי לרדת יותר ויותר נמוך כדי לקבל הלימה עם התחושה הזו".

"עשיתי דברים בניגוד מוחלט לכל אתיקה, מוסר, דעת ורצון שהיה בתוכי. באיזשהו שלב אתה משתמש בסם שלך כדי לברוח מהמודעות הזו", מעיד צחי, מכור לפורנו ומין שהחלים בעזרת תוכנית 12 הצעדים של SA - סקסוהוליסטים אנונימיים. "זה כמו תאונת רכבת שאתה לא רק צופה בה, אתה גם הנהג של הקטר וגם שוכב על הפסים. אתה הכל שם ואתה צופה בזה שוב ושוב וזה לא נגמר. ואתה הולך לישון בלילה עם אשתך שאתה אוהב באמת, ובבוקר אתה מחבק את הילדים שלך שאתה אוהב באמת, ואני רוצה למות. לא כל אנס ולא כל דושבג הוא סקסוהוליסט. אדם שהוא כמו שתיין כבד שאינו אלכוהוליסט, שיכול לבחור לא לשתות עד שהוא מגיע למצב שהוא מניאק פוגעני - אדם כזה שיש לו את אלמנט הבחירה, ראוי לדעתי להיות מוקע מהחברה".

עוד בוואלה!

"בנות לא מסתדרות איתי": דברים שאת אומרת ונמאס לשמוע

לכתבה המלאה
אישה מורידה מכנסיים לגבר לפני סקס. NDAB Creativity, ShutterStock
"זה כמו תאונת רכבת שאתה לא רק צופה בה, אתה גם הנהג של הקטר וגם שוכב על הפסים"/ShutterStock, NDAB Creativity

הסיבות להתמכרות

כל התמודדות עם התמכרות מלווה בלא מעט חזרה על אותם דפוסים. "כשמדובר במכורים למין, כמעט תמיד יש סטייה מאוד חמורה ביחסים הראשוניים. התוצאה היא חוסר יכולת להיקשר, להיות בסיטואציה אינטימית, וליצור מערכת יחסים בטוחה. ללא מעט מכורים יש רקע של קונפליקט בזהות המינית, חשיפה מוקדמת לפורנו או למין, או חוויה מינית טראומטית". טראומה מינית לא חייבת להיות אונס או התעללות פר-סה. "ילדים שמשפילים אחד את השני, מורידים למישהו את המכנסיים או צוחקים על איבר כלשהו - מדובר על שימוש במין, במשהו אינטימי וקרוב, להפעלת כח, השפלה ודחייה. או למשל, מישהו שבמפגש המיני הראשון, הבחורה צחקה עליו כי הוא לא הצליח לעמוד בסטנדרטים הפסיכיים שפורנו מציג - מבחינת נראות, זמן, יכולות פיזיות. נוצר קונפליקט פנימי לא פתור והוא ינסה למצוא דרכים עקיפות כדי להתמודד עם הדחייה".

"הם במרדף אחרי הוכחה שהם בסדר - עבור עצמם ועבור הסביבה. התעסקות באיזה מן גבר אני, הניסיון לכבוש כמה שיותר נשים, גורמים לך להרגיש חזק יותר, גברי יותר ומפצים על קשיים בתפקוד. אי אפשר לנתק את זה מהתרבות שמזינה את ההתמכרות הזו" מדגישה ארצי. "לא הרבה השתנה מאז MeToo. אנחנו עדיין מחנכות בנות לקיים יחסי מין רק כשיש יחסים, אינטימיות, קשר רומנטי, אהבה, כאשר הדגש הוא על איכות הקשר ולא כמות הקשרים שהן מנהלות. בה בעת, לבנים אנו עדיין מעבירים מסר הפוך - ככל שהם יהיו עם כמות גדולה יותר של נשים, כך הם יהיו מוערכים יותר, והערך העצמי שלהם יעלה. המסרים הללו אינם מתיישבים זה עם זה ומייצרים תרגום שגוי של איך מערכת יחסים בין גבר ואישה אמורה להיות."

"אני לא מאשים את הפורנו כטריגר להתמכרות", אומר צחי. "אני כבר לא מתעסק עם הסיבה לזה ולא מאשים שום דבר היום. הגעתי להתמכרות לפני שהתחלתי לצרוך פורנו. אני לא צריך כלום חוץ מהמח שלי וקיר לבן וריק. אני בטוח בדבר אחד - הסיבה לא משנה. מה שמשנה זה מה אנחנו עושים עם הקלפים שקיבלנו ולא להתבכיין על זה שקיבלנו דווקא את אלו שקיבלנו. ידיעת הסיבה לא עוזרת לי להישאר נקי. זה לא פתרון". הפתרון במקרה של צחי הוא SA. תוכנית 12 הצעדים לעזרה עצמית מלווה את הקבוצות האנונימיות למכורים מסוגים שונים. "זה משנה כל פילוסופיית החיים שלנו. הדבר הנוסף שנותן חיזוק זה להיות חבר בקהילה כשווה בין שווים. ב-SA אין מטפלים, אין רופאים, אין מנהלים, זה מכורים עוזרים למכורים/מכורות."

"הם יכולים להיות אנשים סופר אינטליגנטים מבחינה רגשית", מרחיבה ארצי, "אבל הם לא יודעים מה זה לשבת עם אישה אחד על אחד או איך להתנהג בסיטואציה אינטימית. הם לא יודעים איך לתקשר, אלא דרך שיטות הפיתוי שלהם, הצ'ארם שלהם, הכוחניות שלהם. הפגיעה בערך העצמי והצורך להרגיש שהם שווים משהו עומדים פעמים רבות מאחורי הצורך להתעלות על מישהו. בנוסף ובדומה לאלכוהוליסט ולנרקומן, הם מפתחים סיבולת לגירויים, הם זקוקים לכמויות גדולות יותר וחומרים חזקים יותר כדי להרגיש את ההשפעה."

סקס. ShutterStock
"אני לא מאשים את הפורנו כטריגר להתמכרות"/ShutterStock

טיפול בהתמכרות למין

התמכרות למין היא אמנם מחלה נפשית כרונית שלא ניתנת לריפוי אך ניתנת לניהול. תהליך הגמילה מורכב יותר מהתמכרות לאלכוהול שבה הפתרון ההתחלתי הוא יחסית פשוט - לא לצרוך אלכוהול בשום צורה אבל מאחר ומין הוא דחף אנושי בסיסי, אי אפשר לוותר על ההתנהגות לחלוטין, גם אם היינו רוצים. "בדומה לאכילה כפייתית, הדחף קורה בראש", מסבירה ארצי. "מעבר למסגרות העזרה העצמית המצוינות שנותנות כלים רוחניים להתמודדות עם התמכרות, אצלנו בטיפול עובדים על ההתנהגות שמתלווה לדחף. אם עכשיו רע לי, אני עצבנית, מישהו זלזל בי, השפיל אותי ואני חייבת לרוץ לאכול ולפרוק, ככל שיש לי יותר תגובות אלטרנטיביות ואפשרות לבחור איך אני לפעול, מתי לפעול וכמה לפעול, אז קל לי יותר לשלוט בדחפים שלי. הדחף לא יעבור לי אבל התגובה האימפולסיבית אליו נפסקת. ככל שאעשה תהליך טיפולי מוצלח אגלה שיש דברים אחרים שגורמים לי הנאה במין - ההתחברות לגוף, החוויה האינטימית, הקרבה".

"הגעתי ל-SA בגיל 25" מעיד צחי "היום אני בן 30. למעשה לא הייתי עם אף אישה באמת עד שהגעתי ל-SA. שכבתי עם נשים אבל אף פעם לא הייתי עם אף אחת מהן, הייתי עם עצמי בתוך המח. היום אני מבין שיחסי מין הוא משהו יותר מורכב מהמפגש המיני. הדגש עכשיו הוא על היחסים, לא על המין. אני מקיים יחסים עם אשתי שעשתה איתי את הדרך, מכירה את כל ההיסטוריה וחברה בתכנית מקבילה לבני זוג ומשפחות של מכורים. צר לי על האנשים שנפגעו. צעד 9 בתוכנית 12 הצעדים זה לכפר. לדבר במישרין מול כל אדם בו פגעו בכל מקום בו הדבר ניתן אלא אם זה גורם לצער נוסף. כתבתי 30 וכמה שמות. עכשיו אני הולך לשלוח מכתב למישהי מכיתה ו' שהערתי לה הערות מיניות כי פגעתי ואני רוצה לכפר. אני לא יכול ללכת לכל שחקנית פורנו בעולם ולהגיד לה 'סליחה שבגללי נפלת לסמים ומתת'. הלוואי והייתי יכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully