גאולה אבן, גדעון סער. אביב חופי
אביב חופי

האישה שכבר בחרה בגדעון סער: קווים לדמותה של גאולה אבן

ענת ניסני

21.3.2021 / 11:20

"אמור לי מי הסכימה להתחתן איתך ואומר לך מי אתה" - ממשיכות לברר מי הנשים שחיות את חייהן עם המועמדים, בתקווה שזה יעזור לנו להחליט למי מהם להצביע. מי היא גאולה אבן המסתורית? פרויקט הבחירות של Sheee

גאולה אבן מודיעה מהדורת מבט האחרונה/צילום: ערוץ 1

בוידאו: גאולה אבן נפרדת מ"מבט"

שלושה ימים לקלפי, שלוש נשים נותרו בפרויקט הבחירות שלנו שהולך לשים סוף לכל הקולות הצפים, להטיס את אחוזי ההצבעה לשמיים או לכל הפחות - לעזור לנו להכיר טיפה יותר את הפוליטיקאים שלנו. תקציר הפרקים הקודמים: לגבש עמדה פוליטית זה מורכב, אבל אי אפשר להפקיד בין ההתנהלות המקצועית של אדם לבין הבחירות שלו ואיך הוא חי את חייו. לכן החלטנו שהדבר ההגיוני ביותר לעשות הוא להכיר את הנשים שנשואות למועמדים המובילים, ואולי דרכן להבין קצת יותר על האיש שעומד מאחורי המצע.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

זה לא קל, אבל מישהו צריך להיכנס מתחת לאלונקה ולעשות את זה וגנץ כבר לא מוכן ליפול בפח הזה שוב, ולכן יצאתי אני לתחקיר גוגל נוסף, בו קראתי אינספור טורי דעה, צפיתי בראיונות ופיצחתי גרעינים מול כתבות רכילות מסעירות. ברוכים השבים לסדרת התחקירים המיוחדת על בנות הזוג של הפוליטיקאים, והפעם - גאולה אבן.

אי אפשר להגיד שאנחנו לא מכירים אותה. כבר שנים שגאולה אבן היא אחת המגישות הבכירות בערוץ הראשון והפנים שלה מוכרות לרובנו. אבל כמה אנחנו יודעים עליה כבנאדם? עד שהיא וגדעון סער הפכו, לפני כתשע שנים, לזוג הלוהט בביצה, היא השתדלה להתרחק מאור הזרקורים ופשוט לעשות את העבודה שלה. התדמית המקצועית שלה היא של מראיינת אינטליגנטית וקשוחה שלא רואה בעיניים, אבל מאחורי הקשיחות יש לה סיפור חיים מרתק שמסביר לא מעט דברים. במשפט אחד: אני רוצה לחבק אותה, אבל מודה שקצת חוששת.

רושם ראשוני

גאולה תהיה בת 49 ביוני, היא נולדה בחיפה ומגיל 6 גדלה בבת ים. יש לה חמישה ילדים: שתי בנות ובן ( 24, 21, 15) מהנישואים הראשונים שלה ובן ובת (7, 4) מהנישואים לגדעון סער, שגם לו יש שתי בנות (28, 24) מנישואיו הקודמים. בקיצור, שמח אצלם בחגים.

לפני כחודש וחצי היא הודיעה על יציאה לחל"ת מתאגיד השידור כאן, שבו היא עובדת כמראיינת ומגישה כבר כמעט שלושה עשורים, וזוכה להערכה רבה. יש לה ערך בויקיפדיה, אין לה פייסבוק. היא פעילה בעיקר בטוויטר, שם עוקבים אחריה מעל 70 אלף אנשים, אבל לפני כשנה פתחה גם אינסטגרם, ושם היא מסתפקת בינתיים בקצת יותר מ-900 עוקבים.

מסקנות: לגדל חמישה ילדים זה מטורף גם בלי קריירה כאחת המגישות המרכזיות בערוץ הציבורי, אז ללא ספק מדובר באישה עם יכולות וכוחות לא מבוטלים. נראה שהיא בוחרת מאוד במודע היכן להיחשף וכמה, ולא מפתיע שעד לאחרונה רוב הפעילות שלה ברשתות החברתיות התרכזה בעיקר בטוויטר, שנחשב לפלטפורמה מקצועית יותר, כי במשך שנים היא עושה הכל כדי שנתמקד יותר בעבודה שהיא עושה ופחות בה.

רקע וילדות

בראיונות השונים גאולה מספרת על ילדות בבית לעולים חדשים מליטא, עם חינוך נוקשה שדוחף למצוינות. היא מתארת את עצמה כילדה "סופר חרשנית", שאוהבת מאוד לקרוא ושמאוד מתביישת במבטא ובשפה של ההורים. כסף אף פעם לא היה, וההורים שלה גם הסתבכו בחובות אחרי שחתמו ערבות לחבר שברח מהארץ, ככה שמגיל קטן גאולה התמודדה לא רק עם עוני אלא גם עם ביקורים מלחיצים של מעקלים מטעם ההוצאה לפועל. היא מספרת שהיא הייתה ממש מתורגלת בלהסתיר את המצב מהאחים הקטנים שלה, לשקר למעקלים מעבר לדלת שההורים לא בבית ואפילו לנסות להגן בגופה על ספה שבאו לקחת.

מסקנות: החיים תחת חינוך שלא מסתפק בפחות ממושלם, בתוך בית שהיה רחוק מלהיות מושלם, הם מתכון בטוח לאדם שמאמץ לעצמו חזות חיצונית, שלא לומר מסיכה, ומוכן להיחשף באמת רק לאנשים הקרובים אליו ביותר. השנים הראשונות בחיים של גאולה היו שנים של הישרדות, שבהן היא למדה להסתיר מהסביבה את מה שבאמת קורה ואימצה לעצמה תדמית שלי, לפחות, נראתה לא פעם קשוחה, מרוחקת, אפילו קרה. היא אמנם הרשתה לעצמה לבכות בשידור כשהודיעה על סגירת הערוץ הראשון וחשפה המון אמת ופגיעות, למשל, בראיון שעשתה לאחרונה אצל רפי רשף, אבל גם אז משהו בה הרגיש לי עדיין לא נגיש, אולי כי היא עדיין מאוד שומרת על עצמה, וכנראה שבצדק.

עבודה וקריירה

אבן ידעה הרבה הצלחות בקריירה אבל גם הרגישה לא פעם ששמים לה רגליים, אם זה בתור אישה שמנסה להתקדם בעולם התקשורת הגברי של תחילת שנות התשעים, ואם זה בהמשך, כשלטענתה גורמים בשלטון סימנו אותה כמטרה לחיסול מקצועי, בגלל שהיא לא עושה להם חיים קלים. מספרים עליה שמתחילת הדרך היא הייתה הכי מקצועית שיש, משקיעה ומתכוננת לכל ראיון, בלי התנשאות ובלי פוזה, וידועה כמי שלא מפחדת לשאול את השאלות הכי קשות ולהתקיל את המרואיינים.

מאז שהתחילה את הקשר עם גדעון סער היו סביבה הרבה קולות על ניגוד עניינים ואפילו ויכוח סוער עם איילה חסון שגרם לה לנטוש את האולפן, אבל לאורך כל השנים היא טוענת לאובייקטיביות מלאה, נמנעת מלראיין את בעלה ולא מסקרת בעצמה נושאים שקשורים לפעילותו הציבורית. ב-2018 החליטה לפרוש מהגשת חדשות הערב ועסקה בעיקר ב"אקטואליה רכה", ובפברואר השנה הודיעה שהיא יוצאת לחל"ת. כשהתראיינה לאופירה וברקוביץ' לאחר ההודעה, היא אמרה שהיא מודעת לזה שהיא משלמת מחיר מקצועי אבל שלמה עם זה לחלוטין, ועושה את זה בשביל להיות פיזית עם בעלה ולתמוך בו.

מסקנות: בתור אישה, יש בי צד שמיד מתרעם על זה שהיא מוותרת על הקריירה שלה, במיוחד בגלל שהיא כל כך מוערכת ומצליחה. מצד שני, כמו שאמרה בראיון לאופירה וברקוביץ', גם הוא ויתר בעבר בשבילה כשפרש מתפקידו כשר הפנים, ויכול להיות שעכשיו תורה, וזוגיות דורשת ויתורים. גאולה נשמעת כמו אישה שהזוגיות והמשפחתיות מאוד חשובות לה, ושעבורן היא מוכנה לעשות יש גם סיכוי שהאקטואליה הרכה ותוכניות המדע לילדים שהגישה הם לא באמת מרתקות אותה, והיא מעדיפה לוותר כרגע על התפקיד שלה בערוץ לחלוטין מאשר להסתפק בפשרה משעממת, מה שמייצר שילוב של סיבות שחלקן קשורות לבעלה, וחלקן האחר ונבע מהחלטה מקצועית עניינית.

מראה חיצוני

קשה להתעלם מזה שמדובר באישה יפהפייה, וההתעסקות במראה שלה מלווה אותה לאורך כל הקריירה שלה. בראיונות השונים חוזרות אותן שאלות על המשקל שלה (היא כמובן אוהבת לאכול אבל יודעת לשמור על שליטה ולא מאמינה בדיאטות, אלא מה), על בגדים (הכי נוח לה בג'ינס ונעלי התעמלות, לא חשבתי אחרת) ועל משטר הכושר שלה (שונאת לעשות, אבל מתמידה בלית ברירה. דף מסרים, מישהו?).

אבל כמו כל אישה יפה ואינטליגנטית שרוצה להוכיח שהיא הרבה מעבר למראה שלה, ההתעסקות באיך שהיא נראית לאורך השנים הביכה אותה ואפילו הפריעה לה. בראיון האחרון שלה עם רפי רשף היא אומרת שבתחילת הדרך היא אפילו ניסתה לכער את עצמה - גזרה את השיער והרכיבה משקפיים עם תחתיות עבות, כדי שלא יתעסקו באיך שהיא נראית אלא במה שיש לה להגיד.

מסקנות: הרצון שלה שיכירו בערך המקצועי שלה ולא במראה שלה, ביחד עם התחושה שהיא שונה מהקולגות שלה ולא לגמרי שייכת, תחושה שגם עליה היא סיפרה באותו ראיון, הפכו למנוע הכי חזק שלה. כדי להוכיח את עצמה. אולי זו אחת הסיבות שהיא לא הפסיקה לעבוד ולהשקיע, ונראה שזה לגמרי עבד לה - היום יש אנשים שאוהבים אותה יותר ואנשים שאוהבים אותה פחות, אבל אף אחד לא מטיל ספק בכישרון וביכולות שלה.

ילדים ואימהות

היא מספרת על עצמה שתמיד רצתה להיות אמא להרבה ילדים, ושהיא חייבת להיות עם הילדים שלה כמה שיותר. היא אומרת שהיא לא מאמינה בזמן איכות אלא בזמן, ושהיא קמה כל יום בחמש בבוקר כדי להספיק את הכל.

כשבתה הבכורה הייתה בת 3 חודשים אבן הבינה שהיא לא שומעת, והחליטה לעשות הכל כדי שזה ישתנה. הילדה עברה שני ניתוחים ובמשך שנים לאחר מכן הם דיברו אתה כשהם מסתירים את הפה עם היד, כדי שהיא לא תוכל לקרוא שפתיים ותאלץ את האוזניים לשמוע. כמו בכל התחומים, גם כאן העבודה הקשה שלה השתלמה, והיום הבת שלה מדברת ושומעת ואי אפשר כמעט לזהות שאי פעם הייתה איזושהי בעיה.

מסקנות: גאולה נשמעת כמו אמא שתעשה הכל בשביל הילדים והמשפחה שלה ותגייס את כל החינוך הרוסי שקיבלה בשביל לא לוותר עד שהיא משיגה את המטרה, גם אם זה יעד בלתי אפשרי כמו לתקן לבת שלה את השמיעה. עם זאת, אני מנחשת שהיא לא קשוחה לילדים, ולא מפנה אליהם את אותן דרישות שהיא דורשת מעצמה אבל מחנכת אותם אותם להצטיין ולשאוף לטוב ביותר.

פאדיחות ושערוריות

גאולה ידועה כאשת תקשורת עם דעות נחרצות וחוסר פחד להביע אותן, כך שציפיתי למצוא בתחקיר שלי שפע של התבטאויות מושחזות ומעוררות סערה. אני מצטערת לאכזב, הממצאים פחות מרגשים מכפי שייחלתי, ונראה שבסך הכל היא די שומרת על איפוק, אבל בכל זאת ישנם כמה מקרים ששווה לציין:

ב-2014, אחרי ויכוח קשה עם איילה חסון שהייתה אז מנהלת חטיבת החדשות, גאולה נטשה את אולפני הערוץ הראשון וסירבה להגיש את תכנית האקטואליה שלה, ששודרה אז מדי ערב לפני החדשות. מקורבים סיפרו שיש מתיחות ממושכת בין שתיהן, ושמתנכלים לגאולה בגלל שהיא נשואה לגדעון סער. הפיצוץ הגיע כי באותו הזמן איילה חסון אסרה על גאולה אבן לראיין חברי כנסת מהליכוד, אבל גאולה החליטה בכל זאת לראיין את גילה גמליאל, וטענה שמנסים להשתיק אותה למרות שהיא שומרת על האובייקטיביות הדרושה.

ב-2018, אחרי מותו של העיתונאי אורי אבנרי ז"ל, גאולה דיווחה במהדורה על המספידים שלו ואמרה על יו"ר הרשות הפלסטינית ועל מנהיג הלייבור הבריטי ש"אין להם בעיה גם להספיד מחבלים בשגרה". מסתבר שדי יצאו עליה בגלל זה, אבל לא נראה שהיא ממש התרגשה. היא הגיבה בטוויטר שלה והבהירה שלא הייתה לה כל כוונה לפגוע באבנרי, ושאמנם "היו כאלה שרגשותיהם העדינים נפגעו", אבל היא עומדת מאחורי הדברים שאמרה. בום.

לפני כשבוע וחצי, בראיון לרפי רשף, חשפה אבן שבתחילת דרכה, ככתבת בגלי צה"ל, הותקפה מינית באגרסיביות על ידי איש ציבור בכיר ומאוד מוכר. באותו רגע היא הדפה אותו, אמרה לו שלא יעז לעשות את זה לעולם ושאם זה יקרה שוב היא תתלונן במשטרה. בראיון היא אמרה שהיא לא מוכנה לחשוף אותו ומרגישה שהיום, אחרי כל כך הרבה שנים, לחשוף את שמו עלול לגרום לעוול. גדעון סער הוא היחיד לו היא סיפרה במי מדובר.

מסקנות: אי אפשר להאשים אותה שהיא חוששת להגיד את דעתה, אבל נדמה שהיא מחושבת מאוד ושנדיר מאד שמשהו יוצא לה מהפה בחוסר שליטה. היא יכולה לזרוק מדי פעם משפטים כמו "אני רגילה לנחשים מהחיים עצמם" בראיון לגיא פינס על סט של תוכנית על נחשים שהגישה, או רמיזות על כך שהשלטון מנסה לחסל את הקריירה שלה, אבל זה אף פעם לא מרגיש כמו פליטת פה שהיא מתחרטת עליה. אפילו באותה מהדורה שבה פרצה בדמעות כשקיבלה הודעה על סגירת הערוץ הראשון, ולזכותה ייאמר שהיא לגמרי נתנה לדמעות לצאת, היא המשיכה להיות מאוד יציבה ורהוטה, ונראה שאת הסערות שהיא חווה היא שומרת בעיקר בפנים.

מה אומרים הכוכבים?

גאולה אבן נולדה ב-15 ביוני, כלומר היא מזל תאומים - מזל שכלתני ואינטליגנטי שטוב במיוחד במילים. אומרים על מזל תאומים שהם מאוד סקרנים ורוצים לדעת, יודעים לראות את שני צידי המטבע, אבל גם הפכפכים וחסרי מנוחה, חווים שינויים תכופים במצבי הרוח ולרוב לא מתמקדים בדבר אחד אלא מתפזרים ומאבדים עניין מהר.

מהבחינה הזוגית, הכוכבים ממש בעד. סער הוא מזל קשת (נולד ב-9.12), שממוקם בדיוק מול מזל תאומים על גלגל המזלות, מה שאומר שמדובר בשני הפכים שנמשכים אחד לשני כמו שני קטבים מנוגדים של מגנט. ניתוחים אסטרולוגיים אומרים שזו ההתאמה הזוגית הכי טובה ומפרה לכל אחד משני המזלות האלה, שיש להם המון תחומי עניין משותפים וששניהם יכולים להרגיש המון ביטחון בתוך מערכת היחסים הזאת.
מסקנות: אם נאמין למזלות, גאולה עושה בחירות מדויקות. כבת למזל שהחוזקה שלו היא מילים וסקרנות, היא לגמרי במקצוע הנכון, ונראה שגם בזוגיות, לפחות הנוכחית, הכוכבים תומכים בבחירה שלה.

זוגיות ואהבה

כשהתגרשה מבעלה הראשון, אחרי 20 שנות נישואים, אמא שלה אמרה לה שהיא תגמור את החיים לבד על הספה. על גאולה המשפט הזה לא ממש עשה רושם, וזמן קצר לאחר מכן התחיל הקשר שלה עם גדעון סער. כשהיא מדברת עליו היא נשמעת כמו ילדה מאוהבת, אומרת שהוא הנס שלה, שהיא נפעמת מזה שהגבר המושלם, המבריק והיפה הזה אוהב אותה, ומודה שהיא מתגעגעת אליו כל פעם שהוא לא לידה, גם אם הוא בחדר הסמוך. הם אוהבים להיות כל הזמן ביחד, לבשל, לאכול ולארח, והוא אפילו נוהג להקריא לה שירים.

אם עד עכשיו דיברתי על כמה היא ממלכתית ומאופקת, בזוגיות הזאת היא מעידה על עצמה שהיא הרבה יותר משוחררת וחופשיה, אוהבת לשיר ולרקוד, אבל מצהירה שגם הוא לא כזה חנון כמו שהוא נראה. אגב, ב-2008 היא הקליטה קולות לשיר של אריק ברמן והיא מספרת שיש לה פנטזיה להשתתף במחזמר ענק, אבל מעולם לא חשבה שתהיה בזה מספיק טובה. אין מה לומר, האישה מפתיעה (וזה בלי שדיברנו על הפוסטר של ביבי שהיה תלוי לה כנערה מעל המיטה).

מסקנה סופית בהחלט: גם אחרי תחקיר מקיף, אני עדיין מרגישה שרב הנסתר על הגלוי. למדתי הרבה על גאולה אבל אני עדיין לא יכולה להגיד שאני יודעת מי היא, ואני מאמינה שגם זה מכוון. מה שכן ברור לי, זה שמדובר באישה חכמה, מחושבת ומתוכננת שיודעת בדיוק מה היא רוצה, ושיש לה גם נימוקים ברורים לכל בחירה שהיא עושה. אם היא בחרה בגדעון סער ומדברת עליו בכזאת התלהבות, אני מאמינה שמדובר באדם איכותי שיש לו מה לתרום. מצד שני, ההורוסקופ הרי אומר שהם הפכים גמורים, אז אולי בעצם היא המועמדת המתאימה לראשות הממשלה? המממ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully