כלב נעלב. ShutterStock
ShutterStock

נעלבת מהשמפו שלך? זה בסדר, לא נגיד לך שאת לא נורמלית

17.3.2021 / 11:00

בהתאם לתוצאותיו של מחקר שנעשה בתחילת 2020, תאגיד "יוניליוור" קיבל החלטה לשנות את הגדרות המוצרים - המטרה: שעד 2022 לא יופיעו המילים "רגיל", או "נורמלי", כתיאור של מצב עור או שיער. למה? כי מסתבר שזה מעליב אנשים

מעצבת שיער מציגה את הדרך הנכונה לחפוף את השיער/TIKTOK

וידאו: אישה חופפת שיער פעמיים

כשליהיא גרינר אמרה לשני קליין שהיא רזתה, הסתבר כי המחמאה "רזית" טומנת בחובה שיפוט ערכי, אלכסה דול מותקפת על בסיס יומיומי בגלל שלדעת הרבה עוקבות שסבורות שמאחר והיא רזה אין לה זכות לעסוק בדימוי גוף, תוך התעלמות מהעובדה שיש המון נשים רזות שמרגישות רע עם הגוף שלהן, והמון נשים יפות שמסתכלות במראה ובטוחות שהן מכוערות. אבל זה רק קצה הקרחון. כאילו לא הספיקו לנו כל המילים שאסור לומר והרגישיויות שעכשיו צריך להתחשב בהן, מדי כמה שבועות צץ לו עוד עלבון. רק צריך להגיד את המילה "אפלייה", או "גיוון", בכל הקשר שהוא, ומיד תקום זעקה ציבורית, השיח יתחלק לשני מחנות יריבים, ותרבות ה-CANCEL תחול עליו. הגיוון (Diversity), הפך לאחרונה להיות מטרה בפני עצמה, לעיתים מבלי שיתקיים קודם דיון ענייני בנושא.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

הנושא שלשמו התכנסתי כאן הוא העלבון האחרון, ואם יורשה לי להביע דיעה, המגוחך מעט, של נשים ברחבי העולם - שההגדרה "רגיל" שמופיעה על מוצרי השיער והעור, מעליבה אותן. באמת, נו.

תאגיד יוניליוור הרים את הכפפה הזאת והודיע כי הם מתחייבים להוריד את המילים "רגיל", ו"נורמלי" מהגדרות המוצרים שהן משווקות, והנה הסיבות:

שיער. ShutterStock
70% מהנשאלים העידו כי המילה "רגיל" גורמת להם לתחושות שליליות/ShutterStock

ליאת לביא, מנהלת תקשורת וקיימות ביוניליוור ישראל פירטה את מה שעומד מאחורי ההחלטה לשנות את ההגדרות על מוצרי טיפוח: "ברמה הגלובאלית, תפיסת היופי היום היא מאד צרה - בסופו של דבר, בהסרת המילים "נורמלי" או "רגיל", הוא לייצר במשך הזמן אידאל יופי יותר רחב ויותר מכליל." היא הסבירה.

בסדר, אבל אנשים באמת נעלבים מהמילה "רגיל על השמפו שלהם?
"70% מהצעירים שהשתתפו במחקר (הוא התקיים בתשע מדינות - ברזיל, סין, הודו, אינדונזיה, ניגריה, ערב הסעודית, דרום אפריקה, בריטניה, וארה"ב) מתוך עשרת אלפים משתתפים ומשתתפות, אמרו כי המילה הזאת גורמת להם להרגיש תחושות שליליות. אנחנו משתמשים במושג שמתאר את ה"נורמה" בהרבה מאד הקשרים אחרים, אבל ברגע שאנחנו עושים את זה עם שיער, עור, ומוצרים, אנחנו בעצם מתיימרים לקבוע מה זה "נורמלי".

את לא חושבת שזה קצת מוגזם?
"בעיני יש פה צעד מאד משמעותי. לבד הוא לא ישנה הכל, אבל בסוף גם בהגדרות הלא מודעות האלה יש משהו שבסוף מחלחל לאידאל היופי. טרמינולוגיה מגדירה מציאות, ולשנות אותה זו התחלה של שינוי של אידאל היופי כולו. כשכחברה גלובאלית בינלאומית עושה צעד כזה היא מושכת את התעשייה אחריה, וזו המטרה בסופו של דבר, בדיוק כמו שבפרסומות של דאב הנשים לא עוברות ריטוש או שינוי, והמחויבות הזאת מתרחבת עכשיו לכל מותגי הטיפוח האישי שלנו. ויחד עם זה להגדיל את הייצוג של אוכלוסיות שסובלות מתת ייצוג בתעשייה."

מה יהיה כתוב במקום?
"בחלק מהמותגים, כמו "לאב ביוטי" שהושק בישראל לפני חצי שנה, המילה "רגיל" כבר לא מופיעה, ועד 2022 על גבי כל המוצרים, שהם פינוק ודאב, למשל, יהיו הגדרות מדוייקות ואובייקטיביות כגון: במקום "פינוק לשיער רגיל עד יבש" - "פינוק לשיער דק עד יבש", "פינוק לשיער חלק הנוטה להישבר" וכולי".

מה דעתך?

אדיש.ה
מי בכלל קורא.ת?
זה מאד חשוב
198 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully