מיילי סיירוס. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך/אינסטגרם

את מהממת, כיף לכם, אבל זה לא קורה: הסיבה ממש מוזרה

10.1.2023 / 15:12

תסביך המדונה-זונה הוטמע על ידי פרויד, והוא מתאר גברים שאהבה והערכה סותרים מבחינתם משיכה ומיניות - הם לא יכולים להימשך לאישה שהם אוהבים ו/או מעריכים, ובאופן טראגי גם לא יכולים להעריך או לאהוב את ה"זונה" שאליה הם נמשכים. כך תזהי אותם

מיילי סיירוס/אינסטגרם

מה זה "מדונה-זונה"? מדובר בתסביך של גברים, שאותו זיהה לראשונה זיגמונד פרויד: "במקום שבו גברים כאלה אוהבים - אין להם תשוקה, ובמקום שבו הם חושקים - אין להם אהבה", כך כתב. כשהרחיב על התופעה הבהיר שמדובר בגברים שמחלקים את הנשים שבחייהם לשתי קטגוריות עיקריות - קדושה וטהורה, שראויה להיות אם ילדיו ובת הזוג שלו (המדונה) ולא נתפסת כמושכת בעיניו, או 'זונה' - שלא זוכה להערכתו ולא נתפסת כדבר מלבד אובייקט שמשמש לפורקן מיני, ולרוב אף מעוררת בו בוז.

מה זה אומר? שגבר כזה לא יכול להימשך לאישה שהוא אוהב ומעריך, על אחת כמה וכמה אם היא אם ילדיו, ולא יכול לאהוב נשים שאותן הוא "מזיין" (ולכן מלכלך בתאוותו). הגבר הזה מבלה את חייו בניסיון למלא את הפער שנשאר בין הקטבים הללו, שלא מצליחים להתחבר, ומתוך התהום הזו הוא אוהב את האישה שהוא לא מעוניין לזיין, ולא מסוגל לכבד את זו שהוא נמשך אליה. גברים רבים ממוקמים על הסקאלה של התסביך הזה, והיא מקצינה ביחס ישר לפתיחות מחשבתית והבדלי מעמדות. התופעה חמורה יותר בתרבויות בהן יש הפרדה בין גברים לנשים, במדינות מוכוונות דת, ובמדינות מוכוונות צבא. כלומר אצלנו.

עקב העובדה שאהבה וסקס הם מושגים סותרים, זה משאיר אותו באיזור מערכות היחסים הקצרות שמבוססות בעיקר על מין ולא על קשר, שלא לדבר על רגש, ואם הוא כן מנהל קשר קבוע, הוא כפי הנראה יבגוד - עם נשים אחרות, עם גברים, יו ניים איט.

פרויד. GettyImages
טבע את המונח: זיגמונד פרויד/GettyImages

מה זה "תסביך זונה-קדושה"?

תסביך המדונה-זונה הוא מושג פסיכולוגי המתייחס לדיכוטומיה שיש לכמה גברים במוחם בין נשים שנתפסות כטובות, טהורות ואימהיות (מדונות), שלפי תפישתם לא אמורות להיות מיניות אלא יותר מוכוונות ילודה. ה'זונה" מאפיינת נשים מוחצנות יותר, "ילדות רעות" שאוהבות סקס, מה שנתפס אצל הגברים הללו כמופקרות מינית, ולכן כזילות. תסביך זה יכול להוביל לכך שגברים אלה יכולים להכיל את הדמות הנשית רק כשהיא מחולקת לשני חלקים דיכוטומיים ונפרדים לגמרי - כלומר, לא יכולה להיות להם אישה אחת שאותה הם אוהבים וגם רוצים מינית - נשים בעיניהם הן לא פרסונות עגולות, ממומשות ומורכבות ממגוון מאפיינים ותכונות.

זיגמונד פרויד, שהמושג מיוחס לו, טען שהדיכוטומיה של מדונה-זונה היא תוצאה של רצונות ופחדים לא מודעים של גברים לגבי מיניות ונשים. לפי פרויד, גברים עשויים לעשות אידיאליזציה של דמות המדונה כדרך להתמודד עם רגשות האשמה או החרדה המינית שלהם עצמם, ובו זמנית להשפיל את דמות הזונה כדרך להימנע מהאפשרות של דחייה או כישלון מיניים.

קיים ויכוח מסוים בין פסיכולוגים ופמיניסטיות (נו, מה?) לגבי הרלוונטיות של תסביך הזונה-קדושה כיום. יש הטוענים שהוא משקף הטייה תרבותית מושרשת עמוק שממשיכה לעצב את עמדותיהם והתנהגויותיהם של גברים כלפי נשים, בעוד שאחרים טוענים שזהו מושג מיושן ברובו שאינו נתמך בראיות. ללא קשר לרלוונטיות הנוכחית שלו, תסביך המדונה-זונה מדגיש את הדרכים שבהן ציפיות חברתיות ותפקידים מגדריים יכולים להשפיע על הדרך שבה גברים תופסים ומתייחסים לנשים.


למשל גבר שיש לו אהבה גדולה והערכה אל בת זוגו ארוכת השנים, והוא רואה בה אישה טהורה וטובת לב המייצגת את כל הטוב, המכיל, והאימהי, ולכן קשה לו להתייחס אליה, אפילו ברגע האקט, כאל אובייקט מיני - תפישתו של נשים בשני קטבים מנוגדים אלה גורמת לו לחשוב על מעשה האהבים לכשעצמו כאל פעולה "מלוכלכת" ולא ראויה, שהוא לא יכול לעשות אותה עם האישה שהוא מכבד. אותו גבר כנראה יזדקק לנשים אחרות, כאלה שאינן במערכות יחסים מחמחיבות, שאינן אימהות, או שלא מחזיקות בתכונות הקדושה שהוא מייחס ל"קדושות', אלא כמופקרות מינית. מאחר והוא רוחש בוז לדחפיו המיניים ומתייחס אליהם כאל טומאה - כך הוא יתייחס גם לנשים שאיתן הוא בוחר לעשות את המעשה. אם אישה מסוגלת ליהנות מהגועל הזה, כנראה שהיא פגומה, ולכן זה לא חטא, אלא סוג מעשה נקם של החלק שמפחד ונגעל מהיצרים של עצמו, וכתוצאה - מיצרים בכלל.

חשוב לציין שתסביך המדונה-זונה אינו מוגבל לגברים וניתן למצוא אותו גם ביחס של נשים כלפי נשים אחרות. עם זאת, זה נפוץ יותר לדון בהקשר של עמדות והתנהגויות של גברים כלפי נשים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תמונת אילוסטרציה - נערת ליווי. GettyImages
תסביך/GettyImages

כך תזהי אותו

אידיאליזציה של אחת תוך השמצה של אחרות
גבר עם תסביך מדונה-זונה עשוי לראות את בת זוגו או אשתו כדמות "מדונה" טהורה ומלאת סגולות נעלות, ולהתייחס אליה בעדינות מוגזמת, תוך שהוא רואה בנשים אחרות, שזמינות מבחינה מינית, כאלה שלא מגיע להם כבוד בכלל.

נאבק באינטימיות ובפגיעות
לגבר עם תסביך מדונה-זונה מאד קשה עם אינטימיות ופגיעות. הוא רואה בדמות ה"מדונה" מקור בטוח ולא מאיים לתמיכה רגשית ובדמות ה"זונה" אובייקט מיני, ומישהי שאין לסמוך עליה, מאשר שותפה פוטנציאלית.

אובייקטיביזציה
גבר עם תסביך המדונה-זונה כנראה יחפיץ נשים כשהוא מדבר איתן או עליהם, בניסיון להשטיח את דמותן עד כמה שרק אפשר כדי שיוכל להכיל את נוכחותן בלי לקבל התקף חרדה. בדיחות סקסיסטיות, אמירות כגון "נשים - אי אפשר איתן ואי אפשר בלעדיהן", או "כל הנשים אוהבות לחפור", ייאמרו על ידו לעיתים קרובות במסווה של הומור, למשל.

חיים כפולים
גבר עם תסביך כזה כנראה יהיה רווק עד גיל מאוחר, כי חוסר היכולת שלו לבצע קונסולידציה בין הקטבים משאיר אותו או עם לב שבור בגלל מישהי שהוא עושה לה אידאליזציה מרחוק רק כי היא לא מעוניינת בו, או סטוצים חסרי משמעות שאחריהם הוא, נבהל, מתבלבל, וכתוצאה מחפש את הבחורה הבאה, ומאבד עניין בקודמת.

פערים ביחס
גבר מהסוג הזה בדרך כלל יחזר אחריי האובייקט באופן יסודי, שזה קצת מחמיא וגם קצת מוגזם - ולא יסכים לקבל "לא" כתשובה. הוא ילך, ויחזור ויבקש, וישכנע - עד שהאובייקט תתמסר לו. ברגע שזה קורה, הוא ייסגר וייאלץ להתאייד - לפעמים בלי להודיע, ובמקרים הטובים בתואנה של "בעית מחויבות", או חוסר התאמה מיני.

חשיבה סטריאוטיפית
הדור הותיק יותר מעביר לדור הצעיר את ה"חוכמה" של ניהול יחסים רומנטיים ומלמד את בנותיו ובניו "חוקי טבע" כמו: "הם רק רוצים סקס", "אי אפשר לסמוך עליהם", "בשביל לדבר יש חברות", ועוד משפטי נפרדות כגון אלה, ומקבילים להם על המין הנגדי - גבר שסובל מהתסביך יתאפיין בחשיבה כזו - רק צריך להקשיב.

אין לו ידידות
לגבר עם תסביך קדושה זונה אין ידידות ממין נקבה. לא באמת. כשהוא קורא למישהי "ידידה" זה אומר שהוא שכב איתה פעם. גבר שמחלק נשים באופן דיכוטומי כל כך שמוכוון לצרכיו האישים, לא יכול לתחזק חברות עם אישה, כי מבחינתו לא לשם כך היא משמשת, והוא עסוק בעצמו מדי, ולא פנוי להכיל אף אחד אחר. הוא עשוי להתחיל חברות כזאת אבל מיד להסב אותה חזרה לאיזור הנוחות שלו, או לאבד עניין.

גבר עם ורד במכנסיים. ShutterStock
גבר עם ורד במכנסיים/ShutterStock

אם פגשת אחד כזה

אל תפתחי אליו רגשות
אם לא תיכנסי איתו למיטה לאורך זמן, הוא עשוי לפתח אלייך רגשות, אבל כאמור, ברגע שסקס נכנס למשוואה - הרגש הזה ייעלם ויתחלף בחוסר עניין במקרה הטוב, ובבוז במקרה הגרוע. אז גם אל תיכנסי איתו למיטה. בכלל. אם את ממש חייבת, לפחות נסי לא להיקשר, ואל תהיי מופתעת כשהוא נעלם, כי אמרנו לך.

אל תנסי להסביר לו שיש לו תסביך
כן, ברור - תקשורת זה הדבר הכי חשוב, אבל רק במערכת יחסים בין שווים, לא כשאת מודעת והוא מתהלך באפילה. אם תפרשי בפניו את התזה שלך, הוא עשוי ליהנות מאד מהאבחנה, כי הוא אוהב לדבר על עצמו, לא משנה באיזה הקשר, אבל אם הוא לא מגיע מרצונו למסקנה שהוא דפוק והולך לטפל בעצמו, השיחה שלך בטח לא תעזור. חבל על האנרגיה.

פני לעזרה מקצועית
נכון, הוא משוגע, אבל גם את חייבת להיבדק אם פעם אחר פעם את נופלת על גברים שלא מסוגלים להרגיש. אם הקשרים שלך חוזרים על עצמם וגרמים לך למצוקה נפשית ורגשית פעם אחר פעם, אל תשלחי אותו לטיפול - לכי בעצמך. ותשחררי אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully