אנורקסיה. ShutterStock
ShutterStock

יש לי חברה אנורקסית - איך להתנהג איתה? אחת שלא יודעת

שי ש.

עודכן לאחרונה: 30.7.2021 / 10:51

אחת שלא יודעת איך לדבר עם החברה האנורקסית שלה מבלי לפגוע בה, ואחת שמכורה לטלפון שלה מרוב שעמום. מה לעשות? אחת שלא יודעת: שי ש. מייעצת לנערות במרחב מוגן

בריאות אנורקסיה/עריכה: ניר חן

הרשת החברתית 4Girls מספקת לנערות בגילאים שונים מקום מפלט, מרחב מוגן, וקהילה תומכת ואוהדת ברגעים הסבוכים יותר של החיים, וגם ברגעים הפשוטים והשמחים. שי ש., בת 17 וחצי פעילה באתר כבר ארבע שנים, קיבלה שאלות אנונימיות מבנות באתר, ומייעצת להן מנסיונה האישי.

*הטקסט נערך באופן מינימלי בלבד, כדי לשמור על רוח הדברים אותנטית במלואה

אנורקסיה. ShutterStock
לספר לה על דברים שעשיתי או אכלתי זה לא נעים/ShutterStock

שאלה 1

לחברה שלי יש הפרעות אכילה מאובחנות (אנורקסיה), והיא מאושפזת כרגע לכמה חודשים.. אני מבקרת אותה ומדברת איתה בטלפון אבל קשה לי להגיד לה דברים..כל פעם שאני מדברת איתה אני לא יודעת איך לפנות אליה. היא בלי טלפון שיש לו אינטרנט אז היא לא מעודכנת במה שקורה, וגם אני לא יכולה לספר לה על דברים שעשיתי או אכלתי כי זה לא נעים כזה... היא באמת חשובה לי ברמות! אז השאלה שלי אני מניחה היא איך לפנות אליה בעדינות (היא גם ממש משתפת לגבי המצב שלה) וגם איך לא ליצור מצב לא נעים.

אני שמחה שכשחברה שלך עוברת משבר את רוצה לתמוך בה ולהיות איתה. הדבר הכי טוב שאת יכולה לעשות זה להתנהג כמה שיותר רגיל! במקרים כאלה בדרך כלל פונים אלינו בעדינות כאילו נישבר, כאילו אי אפשר לדבר איתנו יותר, כאילו מרחמים עלינו, וזה גורם לתחושה לא נעימה. לכן חשוב להשתדל כמה שיותר להתנהג כרגיל ולדבר על הדברים שבדרך כלל אתן מדברות עליהם. אני מניחה שאין לה אינטרנט בטלפון בשביל להתנתק מטריגרים אבל את עדיין יכולה לספר לה על הדברים שהיא מפספסת.

חשוב מאוד להתנהג כרגיל, וזה לא אומר להתעלם מהמצב שלה - את גם מספרת שהיא משתפת, שזה מעולה, אז חשוב להקשיב לה ולהיות שם בשבילה. למה את לא יכולה לספר לה על דברים שעשית? כן עדיף להימנע מדיבור על אוכל (או כל טריגר אחר שיש לה) אבל אין סיבה לא לספר לה דברים, כי לא הכל קשור לאוכל. אני בטוחה שכשאת מספרת איך עבר היום שלך את לא עוברת על מה אכלת לארוחת בוקר נכון? פשוט תדברי איתה.

באופן כללי, ככל שאת יותר תפחדי מליצור מצב לא נעים יהיה יותר לא נעים. ברגע שהיא מרגישה שאת שוקלת מילים מולה ומפחדת לדבר איתה היא מרגישה לא נעים, והסיטואציה נהיית מביכה. תתקשרי איתה, תשאלי אותה מה היא צריכה ממך ותשתחררי כמה שיותר.

ילד וילדה גולשים בסמארטפון ובטאבלט. ShutterStock
תניחי את הטלפון, תפגשי עם חברות/ShutterStock

שאלה 2

בזמן האחרון אני לא יודעת מה לעשות עם עצמי משעמום ואז אני עוברת לטלפון שלי ומשתמשת בו שעות על גבי שעות. שמעתי על הנזקים שקורים למי שמשתמש בו שעות וזה ממש מפחיד אותי. יש סיכוי שאני מכורה אליו? ואם כן איך אני יכולה להשתמש בו פחות?

שימוש בטלפון יכול להיות ממכר, וכמו כל דבר ממכר יש לכך השפעות שליליות על הגוף שלנו. אני לא מכירה אותך ולכן לא יכולה לאבחן אם את מכורה לטלפון או לא אבל מהשפה שבה את משתמשת אני חושבת שאת כבר הגעת למסקנה הזאת בעצמך, ואם זה מפריע לך, זו סיבה מספיק טובה לטפל בזה.

בלי קשר להתמכרות, נראה שכרגע את פשוט רוצה לצאת טיפה מהמסך וזה לגמרי דבר מבורך. ממה שאת כותבת, השימוש הרב בטלפון נובע משיעמום, אז התשובה הפשוטה היא - תמצאי עיסוקים אחרים! תפגשי עם חברות יותר, תמצאי תחביבים חדשים, תצטרפי לאיזה חוג או תנועת נוער, כל דבר שיעשה לך טוב ויעביר לך את הזמן. ברגע שיהיה לך מה לעשות, לא תצטרכי להשתמש בטלפון כברירת המחדל להעביר את הזמן.

בהצלחה!

אנורקסיה. ShutterStock
רק אל תרחמי עליה/ShutterStock

שי ש. shai.stn היא יועצת ברשת החברתית לנערות 4Girls, המקום לשתף בו הכל ולהישאר אנונימית

קצת על שי ש.
אני שי, בת 17 וחצי, עולה ליב' ופעילה באתר פורגירלס כבר ארבע שנים. אני רוקדת מגיל צעיר מאוד ומלמדת ריקוד כבר כמה שנים, כותבת מאז שאני זוכרת את עצמי, עוסקת הרבה במוסיקה בשנים האחרונות, במגמת תיאטרון ומתכוונת לביים שנה הבאה (מחזיקה אצבעות!). אני אוהבת מחזות זמר מצד אחד ומוסיקה אלטרנטיבית מהצד השני ככה שהאישיות שלי די מגוונת.

אבל למרות שאני יחסית צעירה יצא לי לעבור הרבה בחיים, אם זה מעבר לחו"ל, למידת שפות חדשות, קשיים עם חרדות ודיכאון, מערכות יחסים לא בריאות, יציאה מהארון, נידוי חברתי ועוד. אני באמת מרגישה שחוויתי מספיק בשביל שאוכל לנסות לייעץ לכן עם הבעיות שלכן ולספק מעט מהידע שצברתי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully