שרת התחבורה מרב מיכאלי בראיון באולפן וואלה, 9 בדמצבר 2021. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

צואה, ביזה ואונס: מיכאלי וחולדאי חייבים לעשות משהו

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 13:27

תקיפות מיניות, פשיעה, זוהמה והכפלת הסיכון לחלות בסרטן, הם רק חלק ממה שתושבי דרום העיר צריכים לחיות איתו כבר שנים. מרב מיכאלי ועיריית תל אביב מתמהמהים בחתימה על הסכם הפינוי של התחנה המרכזית המוזנחת. עוד עשרה ימים יתחדש החוזה אוטומטית, והתושבים זועמים

התכנית לפינוי התחנה המרכזית עד 2023 נמצאת על שולחן עיריית ת"א-יפו מזה זמן, אצל משרד התחבורה ושאר הרשויות הרלוונטיות. כידוע, הגורמים הגיעו להסכמות עקרוניות בדבר התכנית ומצאו מקורות תקציביים אליה. בפגישה מכרעת שהתקיימה בחודש אוקטובר האחרון בין נציגי משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל סוכם על פינוי התחנה עד לשנת 2023. על-אף שמשרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ועיריית ת"א-יפו הודיעו ופרסמו כי הגיעו להסכם פינוי התחנה, התברר כי ההסכם לא נחתם בפועל, וכי הנושא עדיין עומד במשא ומתן. אם משרד התחבורה לא יודיע לחברת נצבא המפעילה את התחנה המרכזית על סיום חוזה ההתקשרות איתם, החוזה יתארך אוטומטית ל-5 שנים נוספות, ויעכב את פינוי התחנה המרכזית לעוד שנים רבות.

במכתב שנשלח השבוע ועליו חתמו 21 ארגוני נשים וחברה אזרחית, דורשים התושבים משרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, להודיע לנצבא, החברה המפעילה את התחנה המרכזית, על סיום חוזה השכירות ופינוי התחנה. הדרישה היא שתעמוד בהבטחתה שניתנה באוקטובר יחד עם עיריית תל אביב, שהתחנה תפונה עד סוף 2023. במידה ומשרד התחבורה לא יוציא הודעה זו עד סוף חודש דצמבר - עוד עשרה ימים - החוזה יתחדש אוטומטית לחמש שנים נוספות, ויגזרו עוד חמש שנים של הזנחה ובריאות לקויה על תושבי הדרום. בדיקות מעלות כי זיהום האויר וההזנחה פוגעים באיכות החיים בצורה משמעותית - פי 2 יותר סיכון לסרטן, רעש, סכנה לתמותת ילדים, ושלא לדבר על ההזנחה שמעודדת פשיעה, פגיעות מיניות ומקרי אונס.

לפי דו"ח של הסיירת לביטחון עירוני (סל"ע) מהמחצית הראשונה 2021 - היו פי 3.5 עבירות פשיעה לנפש בדרום העיר לעומת צפון העיר:

סך כל האירועים שטופלו על ידי סל"ע בדרום העיר במחצית הראשונה של שנת 2021: 25,830
עבירות של אלימות ובריונות: 8,058
עבירות של סדר ציבורי: 9,281

סך כל האירועים שטופלו על ידי סל"ע בצפון ומרכז העיר במחצית הראשונה של שנת 2021: 17,876
עבירות של אלימות ובריונות: 4,702
עבירות של סדר ציבורי: 5,776

תחנה מרכזית. הורי בית הספר השכונתי שפירא, באדיבות המצולמים
הילדים האלה רוצים לנשום/באדיבות המצולמים, הורי בית הספר השכונתי שפירא

מצד עיריית תל אביב נטען כי התוכנית היא להעביר את התחנה המרכזית למסוף פנורמה, הנמצא בין קרית שלום לנווה עופר, שם המרחק בין התחנה לבין התושבים יהיה בטוווח הנורמה שמשאר המשרד להגנת הסביבה (150-200 מטרים, מרחק בו דועך זיהום האויר התחבורתי). הכוונה היא להעביר רק חלק מהתחנה ולבנות מסוף שישמש כפתרון זמני לחמש שנים, עד שהתחנה תעבור לצומת חולון. מעט לאחר מכן נסוגו מההחלטה בטענה שמדובר באתר טבע חשוב לסביבה, למרות שארגוני סביבה רבים טוענים שאין לאתר הנ"ל איכות אקולוגית גבוהה, אלא הוא בעצם מעין בור כורכר מעשה ידי אדם המכונה "השלולית" פעם בשנה כשהוא מתמלא במי גשמים בחורף.

תגובת תושבי נווה עופר וקריית שלום היא שהזמני כנראה יהפוך לקבוע, ושהתחנה בסוף תישאר שם. הדרישה שלהם היא למצוא תוכנית אלטנטיבית שלא תפגע באיכות חייהם. בנתיים עירית תל אביב מסרבים לחתום על ההסכם - כנראה כי נוח יותר להשאיר את דרום תל אביב כפח הזבל של העיר.

כחלק מהמהלכים להפעלת לחץ, תושבי דרום תל אביב מקיימים הפגנות באופן שוטף מול התחנה המרכזית, מול עיריית תל אביב ומול ביתן של מרב מיכאלי ותמר זנדברג. בשישי האחרון התקיימה שביתה בבית הספר השכונתי בשפירא ובכמה גנים בשכונות דרום תל אביב, וכן נשלחה הודעה מטעם תושבי דרום העיר ובה דרישה עבור חברי מועצת העיר שיצהירו על נטישת הקואליציה לטובת האופוזיציה במידה וההסכם לא יכובד.

שולה קשת, חברת מועצת עיריית ת"א-יפו מסיעת "אנחנו העיר" מסרה: "התחנה המרכזית היא מפגע סביבתי, חברתי, ותחבורתי שאין שני לו במדינת ישראל. יש אינסוף סיבות לפנותה ואף לא סיבה אחת לאפשר את המשך פעילותה. ההתקפלות של מיכאלי וחולדאי מההסכם מביכה. אנחנו דורשות לנשום אוויר נקי, אנחנו דורשות להסתובב בלי פחד ברחובות. מיכאלי וחולדאי - קיימו את הבטחתכם ופנו את התחנה המרכזית".

עוד בוואלה!

טו מאץ' אינפורמיישן: הפרידה הפומבית של טהוניה רובל

לכתבה המלאה
שולה קשת. באדיבות המצולמים
"קיימו את הבטחתכם". שולה קשת/באדיבות המצולמים

המכתב כלשונו:

לכבוד 08.12.2021
חה"כ מרב מיכאלי, שרת התחבורה, התשתיות והבטיחות בדרכים
הנדון: המשך הפעלת התחנה המרכזית החדשה מהווה פגיעה חמורה בביטחונן של נשים

כבוד השרה, שלום רב,
אנו, ארגוני הנשים והחברה האזרחית החתומים מטה, פונים אליך בבקשה: הודיעי במיידית להנהלת התחנה המרכזית החדשה על סיום ההתקשרות להפעלת תחבורה ציבורית במקום. חייהן וביטחונן של נשים תלויים בהחלטתך לפנות את התחנה המרכזית.

בחודש אוקטובר התבשרנו על ההחלטה הנכונה והצודקת לפנות את התחנה המרכזית עד לשנת 2023. היה זה רגע של נחת ושל תקווה לעתיד טוב יותר. יכולנו לדמיין סוף-סוף חיים ראויים בשכונות דרום תל אביב - לנו, לנשים שאנו מלוות, לנוסעות ולמבקרות התחנה. חיים ללא זיהום אוויר כבד, המסכן אותנו במחלת הסרטן פי שתיים מכל אזרח אחר במדינה; ללא רעש אוטובוסים בלתי נסבל; וללא התחנה המרכזית המהווה מוקד מרכזי לאלימות, פשע, הטרדות ותקיפות מיניות, סמים וסחר בנשים. בימים האחרונים התבשרנו על כך שפינוי התחנה המרכזית עלול להידחות מעבר לסוף שנת 2023, ואנו מודאגות מתמיד לביטחונן של הנשים, הנערות, הקשישות והילדות המתגוררות בשכונות דרום תל אביב ושנאלצות להגיע לתחנה המרכזית בשביל להשתמש בתחבורה ציבורית.

התחנה המרכזית והאזור הסובב אותה ידוע לשמצה בכל רחבי הארץ כבר עשרות שנים. כל כמה חודשים אנו מתבשרות על מקרה רצח, אונס או תקיפה מינית שאירעו באזור. סמים ואלכוהול נצפים בכל פינה. התחנה המרכזית עצמה נתונה במצב של הזנחה מתמדת; קומות שלמות שלא מתפקדות, מסדרונות חשוכים ללא תאורה מספקת, בקבוקי אלכוהול ומזרקי סמים זרוקים על הרצפה, שירותים מטונפים הממוקמים באזורים חשוכים ונסתרים ועוד. התנאים הלקויים הללו הפכו את התחנה המרכזית החדשה ואת סביבתה למוקד "נוח" ומרכזי לאלימות, לתקיפות ולהטרדות מיניות כלפי נשים.

מקרי אונס ותקיפות נשים הפכו לעניין שבשגרה באזור התחנה המרכזית החדשה. כך, נשים, נערות וילדות חוששות להיכנס לתחנה ולקחת אוטובוס. אך במצב בו התחנה המרכזית ממשיכה לפעול, אין מנוס מלעבור בה כדי להתנייד ממקום למקום. נשים מופקרות הלכה למעשה על ידי העירייה והממשלה, וביטחונן האישי נפגע אנושות. אנו שומעות על מקרים רבים מדיי של נשים המוטרדות מינית בשטח התחנה, בעת שביצעו את הפעולה השגרתית ביותר של לקחת אוטובוס חזרה הביתה מהעבודה.

בשבועות האחרונים המצב המחפיר המאפיין את התחנה המרכזית זה שנים רבות החמיר אף יותר, ואנו חוששות יותר מתמיד לביטחונן של נשים המתגוררות בסביבתה ולביטחונן של נשים הנאלצות להשתמש בשירותי התחבורה המסופקים בה. בחודש שעבר, כשהוכרז פינוי התחנה, חברת נצבא המפעילה את התחנה המרכזית פעלה באופן יזום כדי להגביר את מצבה המוזנח של התחנה, זאת בשביל "לתמרץ" את בעלי העסקים בתחנה המרכזית לעזוב את חנויותיהם ולהכין את הקרקע למקסום רווחים עתידי על חשבון הסוחרים המפונים. בפרק הזמן הנוכחי שמענו מסוחרים וסוחרות על מקרים קשים מאין כמותם: סחורה הושלכה מהחנויות על ידי נציגי חברת נצבא, ביזה של סחורות, הזנחה מזעזעת של השירותים הציבוריים כששתן וצואה מכסים את הרצפה. חברת נצבא אף סגרה כניסות ראשיות לתחנה המרכזית והותירה שערים צדדיים לכניסת עוברות ושבות, דבר שאילץ אותן לעבור דרך רחובות מרכזיים פחות מרחוב לוינסקי ודרך אזורים ריקים וחשוכים של התחנה המרכזית.

כשחברת ההנהלה של המרכזית מתנהלת בכזו דורסנות, חוסר אנושיות ואכזריות כלפי בעלות ובעלי העסקים בתחנה - היא לא רק מפקירה את באי התחנה להזנחה ולמצוקה קשה, אלא גם משדרת מסר שהתנהגות אלימה וחסרת רסן היא נורמטיבית ומתקבלת על הדעת בתחנה המרכזית ובסביבתה. ישנם מי שמנצלים את המצב הכאוטי המאפיין את התחנה המרכזית זה שנים רבות בשביל להטריד, לאנוס ולשדוד נוסעות ומבקרות שנאלצות להגיע לשטח התחנה. מצב שכזה לא יעלה על הדעת, מקומם ומפחיד מאין כמותו. כעת, כשאנו עדות להחמרה נוספת בהזנחת התחנה - התנהגויות אלימות כלפי נשים וסכנה ממשית לביטחונן צפויות רק להתגבר.

האפשרות למנוע זאת, כבוד השרה, נמצאת בידייך. הודיעי לחברת התחנה המרכזית על סיום ההתקשרות להפעלת תחבורה ציבורית במקום החל מתאריך 31.12.2023. קיימי את הבטחתך לנשים, הקשישות, הנערות והילדות הצפויות להגיע בלית ברירה לתחנה המרכזית. כל עוד התחנה המרכזית עומדת ומתפקדת - נשים ימשיכו לפחד להסתובב ברחובות דרום תל אביב. כדי למנוע את ההטרדה המינית, הפשע והאונס הבא - דרוש פינוי התחנה המרכזית החדשה. זהו הצעד ההכרחי והמתבקש לשיקום שכונות דרום תל אביב הסובלות זמן רב מדי מהזנחה.

אנו מצפות ומצפים לתשובתך בדחיפות.

בברכה,

תחנה מרכזית. הורי בית הספר השכונתי שפירא, באדיבות המצולמים
דרוש פינוי התחנה המרכזית החדשה/באדיבות המצולמים, הורי בית הספר השכונתי שפירא
  • אחותי למען נשים בישראל
  • איתך מעאכי - משפטניות למען צדק חברתי
  • אשה לאשה
  • הטריבונל, אלטרנטיבה אזרחית לצדק בפגיעות מגדריות
  • המטה למאבק בתחנה המרכזית
  • המכללה
  • העבודה הצעירה תנועת הצעירות והצעירים של העבודה
  • זזים
  • כוח לקהילה
  • כולן
  • מגמה ירוקה
  • מהפך - תעייר
  • מרכז אדוה
  • מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ת"א
  • עומדים ביחד
  • ערוס אלבחר לאשה ביפו
  • פרדס מרכז לחינוך ערכי
  • קוצ'ינטה
  • רבנים לזכויות אדם
  • רוח נשית
  • רופאים לזכויות אדם
  • תנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים

עותקים:
חה"כ תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו
חה"כ מירב כהן, השרה לשוויון חברתי וגמלאים
חה"כ עאידה תומא סלימאן, יו"ר הועדה לקידום מעמד האשה ושוויון מגדרי
חה"כ מירב בן ארי, יו"ר הועדה לביטחון פנים
מיטל להבי, סגנית ראש העירייה, ממונה על תחום התחבורה, תנועה ובטיחות
אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully