אישה עובדת מול מחשב עם מסכה. ShutterStock
ShutterStock

לקום אתמול בבוקר: נשים קרייריסטיות עדיין סובלות מסטריאוטיפים

עינת וייסבורט

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 9:24

מיוחד ליום המשפחה: אנחנו כבר ב-2022, אבל הסטריאוטיפים המגדריים לא השתנו: אבות שמבקשים לצאת לאסוף את הילדים עדיין נתקלים בגלגול עיניים, והנטל נופל על הנשים. היכולת לשנות נמצאת בידי הארגונים, אבל גם לבני הזוג עצמם יש אפשרות לשיתוף פעולה טוב יותר

אחת הבעיות המרכזיות של זוגות כפולי קריירה היא שהם עדיין לכודים בסטריאוטיפים מגדריים, נשים וגברים גם יחד. על פי רוב, נשים העובדות מחוץ לבית, עדיין לוקחות על עצמן את רוב התפקידים של ניהול משק הבית וגידול הילדים. ריבוי התפקידים של נשים קרייריסטיות, והתחרות של תפקידים אלה על משאבים מוגבלים, מוביל לא פעם למצב של קונפליקט. בשנתיים האחרונות כשהתווספה לכך מגפת הקורונה וטרפה את הקלפים, הדילמות והאתגרים רק הלכו והחריפו.

למרות שניכר כי הדור הצעיר פועל מתוך תודעה שוויונית יותר וקיים אצלו רצון גדול יותר לייצר שוויון, גם היום עוד קיים פער שמושרש בחברה ובו יש ציפייה מנשים לשמש כמטפלות העיקריות בילדים ובבית. החל מהטלפון מהגן או מבית הספר שמגיע לרוב לאימהות ופחות לאבות, דרך הרמת גבה כשאבות מבקשים לצאת מוקדם מהעבודה לאסוף את הילדים ועד חשבון כלכלי פשוט בו אם האישה מרוויחה פחות, אז היא זו ש"תקריב" את יום העבודה שלה כדי להיות עם הילדים. מסלול הקריירה של גברים ונשים מתחיל אמנם כמעט יחד, אך בשלב מסוים מתפצל כשהגברים ממשיכים הלאה במסלול ישר, בעוד נשים סוטות ממנו לטובת הבאת ילדים לעולם על כל ההשלכות של הדבר.

אישה עובדת מהבית עם כל המשפחה. ShutterStock
לעבוד ולהכיל את המשפחה - הנטל נופל בעיקר על הנשים/ShutterStock

במחקר משנת 2021 שביצעו ד"ר רונית ויסמל מנור, פרופ' ורדה וסרמן וד"ר אורית שמיר-בלדרמן, נבחן כיצד השפיעה העבודה מהבית על חלוקת הזמן המוקדש למשפחה ולעבודה של שני בני זוג והאם היה שינוי בחלוקת עבודות הבית והטיפול בילדים ביניהם בזמן הקורונה. התגלה כי למרות הכוונות לשוויונות מצד שני בני הזוג ולמרות התנאים המאפשרים זאת כששני בני הזוג עובדים מהבית, עדיין המשיכו הזוגות בחלוקת עבודה לא שוויונית כשעל נשים היה עומס רב יותר. "הנשים נאלצו ללהטט בין החובות לעבודה לחובות בבית אופן שגרם להן להרגיש קושי גדול יותר לשלב ביניהם" .

על פי המחקר (וגם בחיים) נשים משלמות מחיר אישי גבוה יותר על הצלחה בקריירה. הסיבות לכך הן מגוונות ועיקרן בפרדיגמות על מהי משפחה ומה תפקידו של כל אחד במארג המשפחתי. הנה כמה סיבות:

עוד בוואלה!

גרנט הטריד? תתחילו לראות את המציאות כמו שהיא

לכתבה המלאה
  • אי התאמה בין הציפיות - הירידה בפניות גורמת למתח שנובע מכך שגברים נדרשים לשאת בנטל הבית.
  • השכר כגורם למתח - גברים מתקשים לחיות עם העובדה שהאישה שלצידם מרוויחה יותר מהם.
  • הזדמנות לצאת מנישואין לא מוצלחים - כשמצבן הכלכלי של נשים משתפר, הן פחות מתפשרות על הנישואין שלהם.
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן בדיון קבינט קורונה, 8 בנובמבר 2021. רויטרס
קידום בפוליטיקה לנשים - סיכוי גבוה יותר לגירושין/רויטרס

במחקר של הפרופ' לכלכלה יוהאנה ריקנה מינואר 2020, נמצא כי קידום בעבודה מגדיל דרמטית את הסיכוי להתגרש עבור נשים, אבל לא עבור הגברים, אפילו במדינות היותר שוויוניות כדוגמת שבדיה. קידום בפוליטיקה יגדיל את סיכוייהן של נשים להתגרש, אך לא את של הגברים, וקידום בסביבה העסקית יכפיל את סיכוייהן של הנשים לעומת הגברים להתגרש - תוך 3 שנים מהקידום.

המצב מורכב ומסובך ועל מנת לשנות אותו צריך לפעול בשני מישורים: במישור האישי חשוב שבני הזוג ידברו על הדברים כל הזמן ובכל שלב, להבין שזה קיים ולבדוק איך אפשר לשנות את זה. כדאי להתחיל תיאום הציפיות עוד לפני החתונה, לפני שמתחייבים אחד לשנייה - זה בדיוק הזמן לדבר על קריירה, על ילדים ועל התפקיד של כל אחד מבני הזוג במארג המשפחתי.

במישור הארגוני, על חברות לבחון מה הן יכולות לעשות עבור העובדים והעובדות על מנת לייצר אקלים המאפשר לשלב את המשפחה בשיקולים הארגוניים. יש חברות שכבר התחילו ליישם החלטות כמו יציאה מוקדמת מהעבודה אחת לשבוע, אי קביעת ישיבות אחרי השעה ארבע אחה"צ ועוד, או מציאת פתרון לילדים בחגים. אך ראוי כי גם שינוי האקלים, ברמה של ציפיות מנשים, או מגברים ישתנה, כך שגבר שמעוניין לקחת חופשת לידה לא יזכה להרמת גבה ושהחלטה שלאישה שמעוניינת לחזור מיד אחרי חופשת לידה או לחלופין להאריך אותה כמה שיותר, לא תזכה לביקורת.

הכותבת יועצת ארגונית המתמחה בשוויון מגדרי, מנכ"לית "דרך אישה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully