אישה עצובה בהריון. Motortion Films, ShutterStock
ShutterStock/Motortion Films

"עברנו למגדל יוקרה, נכנסתי להריון ואז התבררה האמת"

16.3.2022 / 17:15

מעלליו של מי שכונה "נוכל הטינדר" הפכו לסדרה בנטפליקס ויצרו רעש תקשורתי, אבל יש מי שנתקלים בסיפורים כאלה מדי יום. מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון מליפול קורבן לרמייה והתחזות?

מה שמשותף כמעט לכל המקרים בצורה גורפת, הוא שבדיעבד כולם מודים שכל נורות האזהרה האדומות הבהבו בזמן אמת אבל לא זכו לתשומת הלב הראויה. אבל בשביל להבין את המסקנה - צריך להתחיל מההתחלה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

יעל ממרכז הארץ הגיעה למשרד עורכי הדין כשהיא שבר כלי. בשנתיים האחרונות היא ניהלה קשר זוגי עם אדם שהכירה באקראי והציג את עצמו כגרוש ואב לשתי בנות. הוא העביר אותה מדירה שכורה בפריפריה לדירת פאר ששכר לה על חשבונו במגדל יוקרה מוכר, והעניק לה במתנה רכב מפואר. חיי המותרות שהוא העניק לה היו ממש כמו בסרטים והיא הייתה משוכנעת שמצאה את אביר חלומותיה ובהחלטה משותפת היא אף נכנסה להריון.

כשבן הזוג התעקש שלא לגור עמה באותה הדירה בטענה שהדבר קשור בבנותיו, יעל כיבדה את רצונו וכך עשתה גם כאשר ביקש ממנה שלא להעלות תמונות משותפות לרשתות החברתיות.

עורך דין דניאל פרידנברג. יעל כהן,
דניאל פרידנברג/יעל כהן

אלא שבחלוף זמן טען בן הזוג שהוא הסתבך עם מס הכנסה ורשויות החוק והוא נכנס ויוצא מחדרי החקירות, ובתוך ימים ספורים הוא פשוט "נעלם" והקשר עמו ניתק. יעל לא הרפתה וכאשר בן הזוג התקשר הוא סיפר שמצבו הכלכלי גרוע בעקבות ההסתבכות. יעל לא היססה - היא מכרה את רכב היוקרה שהוא קנה לה במתנה ואת תמורתו, ביחד עם כל הכספים שהיו לה בחשבון הבנק שלה, היא העבירה מיד לבן הזוג שנעלם והפסיק לענות לטלפונים.

בצר לה פנתה יעל לחוקר פרטי שגילה כי בן הזוג נשוי, אב לששה ילדים ומתגורר במקום אחר מזה שסיפר. כדי להשיב את הכספים שאיבדה, וכדי לעמוד על הזכויות הכספיות עבורה ועבור הבת המשותפת - יעל נאלצה לשכור שירותים משפטיים. "הייתי עיוורת", היא מודה, "קיבלתי ממנו את כל מה שלא היה לי וזה פשוט סנוור אותי. בדיעבד ברור שהייתי צריכה להבין מיד שמדובר במעשה רמייה אבל חוכמה שבדיעבד היא לא באמת חוכמה".

עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד "הופמן & פרידנברג" המתמחים בענייני משפחה וירושה מסבירים כי כאשר מדובר בקשר זוגי, בפרט בשלבים ראשוניים שצמודים להיכרות, פעולות שקשורות בסכומי כסף משמעותיים צריכות להיבחן בחשדנות רבתי: מי שיש לו יכולת כלכלית גבוהה לא נוהג לפזר כספים בצורה בלתי מבוקרת, וכאשר מדובר בקשר זוגי - אלה ממהרים לערוך הסכמי ממון. "אנחנו מכירים לא מעט אנשים עתירי ממון", מסבירים עורכי הדין פרידנברג והופמן, "לא תמיד מדובר באנשים שמתנהלים בצורה ראוותנית אבל תמיד מדובר באנשים זהירים שחרדים לכספם".

כך למשל מספרים עורכי הדין על מתעשרים צעירים שממהרים לערוך הסכמי ממון מיד בתחילת הקשר הזוגי כדי להבטיח שהקשר יתנהל בכנות נטולת אינטרסים. על פי רוב מדובר בהסכם הוגן שמקבע את העקרונות של חוק יחסי ממון: הפרדה ברכוש הקיים ושיתוף מבוקר בכל מה שנצבר בתקופה הזוגית. אנשים שכאלה, כמעט תמיד לא יהיו זקוקים להלוואות או העברות כספים מבן או בת הזוג ולכן אירוע שכזה צריך להדליק לא מעט נורות אזהרה.

עוד בוואלה!

תתקדמו: דברים שפשוט אסור לעשות בסקס הראשון

לכתבה המלאה
עורך דין אוהד הופמן. יעל כהן,
אוהד הופמן/יעל כהן

גם התנהלות חשאית שבה מי מבני הזוג מבקש שלא לעשות את הקשר פומבי או להימנע ממגורים משותפים בקביעות חרף הצהרות אהבה פומפוזיות צריך לעורר חשד; התנהלות של הסתרה מלמדת כמעט תמיד שיש משהו להסתיר.

החשדנות היא הדדית. משפחה עשירה שמזמינה חקירה אישית על הבחור שיוצא עם הבת זהו אירוע נפוץ מאוד, אבל היום אנחנו מכירים גם התנהלות דומה מן הצד השני. אייל אגם הבעלים של משרד החקירות "מיסטר איקס" מספר כי מאז שבשנים האחרונות התרבו סיפורי "עוקץ" הוא מקבל פניות גם ממי שנכנסים לקשר עם בן או בת זוג בעלי ממון ורכוש - אלה מבקשים לוודא כי מדובר באנשים שצברו את הונם בדרך כשרה וחוקית, ושלא מדובר באנשים שיש להיזהר מהם.

סיפורי הנוכלות מערבים תמיד רומנטיקה וכסף - גורמים רוויים ביצרים ואמוציות שבדרך כלל מצליחים לערפל את החשיבה הרציונאלית. קל מאוד להתאהב ולהעביר כסף, אבל הרבה פחות קל לקבל את הכסף בחזרה או למצות את הזכויות. "כדי למצות את הזכויות יש לפנות להליכים משפטיים שכרוכים בתשלום אגרה ושכר טרחת עורכי דין ומומחים - מה שלא תמיד אפשר לממן לאחר שעקצו אותך", מסביר עו"ד הופמן, "ואם מדובר בנוכל שאין לו רכוש על שמו, גם אם נחזיק ביד פסק דין שמחייב אותו להחזיר כספים לא בטוח שיהיה מהיכן להיפרע".

יש גם מקרים אחרים שלא מערבים כסף, אבל יכולים לייצר פגיעה חריפה הרבה יותר: כך קרה לרואה חשבון תמים שחברתו סיפרה לו שהיעלמויותיה התכופות לפרקי זמן ארוכים קשורות בעבודה בגוף בטחוני חשאי שמונעת ממנה לספק פרטים. כאשר החלו החשדות הוא פנה לחוקר הפרטי שגילה כי מדובר בשקרנית פתולוגית שמנהלת במקביל 3 מערכות יחסים זוגיות. בהמשך הוא כבר הבין שאם היה יותר ערני היה מגלה בזמן אמת שמדובר בנוכלת שמנצלת את טוב לבו וכספו. "האיש אמנם לא הפסיד כסף משמעותי", מסביר החוקר הפרטי אייל אגם, "אבל מאז הוא איבד לחלוטין את האמון בבני אדם".

מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון מליפול קורבן לרמיה והתחזות? עו"ד פרידנברג מסביר כי "היסחפות לאהבה עזה היא מבורכת, אבל אסור "לאבד את הראש" - יש לשמור על ערנות ועל סף חשדנות מסוים. היעלמויות בלתי מוסברות, התחמקות מלספק פרטים, סיפורים תמוהים נעדרי הוכחות ופעולות בשווי כספי גבוה צריכות כולן לעורר חשד, ובכל מקרה שבו מתעוררת תחושת אי נוחות יש לשתף מכר שיכול לראות את העניין בצורה שכלתנית נטולת רגשות. במקרים חריגים של חשד מבוסס כדאי לשקול פניה לחוקר פרטי מוסמך כדי שיבצע בדיקה דיסקרטית. עדיף להשקיע סכומי כסף על בדיקה מקדימה מאשר על הליכי מיצוי זכויות שתוצאותיהם אינן מובטחות לעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully