מודיבודי. פייסבוק, צילום מסך
צילום מסך/פייסבוק

"אם המחזור שלי היה נראה ככה הייתי פונה לרופא"

הגר אשתר

29.6.2022 / 12:36

אם לא נתקלתם בפרסומות של תחתוני המחזור מודי-בודי באחת מן המדיות, זה אומר שירדתם לסיני. גם ברדיו, גם בטלויזיה, גם ברשת, וכולן פרסומות עם טעם לוואי של העצמה מעט כעוסה. הגר אשתר מסבירה למה זה דווקא לא "כמו שזה"

אחרי שחפרו לנו במוח בכל מקום אפשרי הם הגיעו לטלויזיה, ואם עד עכשיו הצלחנו להתעלם, עכשיו אין ברירה חייבים לדבר על הפרסומת של מודיבודי. למי שחי מתחת לסלע, מדובר בתחתוני מחזור, שאמורים להיות נוחים, דקים ובלתי מורגשים, ועדיין סופגים את דם הוסת, באופן שמייתר את הצורך בטמפון או תחבושת הגיינית, והוא רב פעמי ואי לכך אקולוגי.

אבל בפרסומת שראיתי עכשיו לא נאמר שום דבר מכל הדברים המאד טובים האלה. הייתי רוצה לפרגן את כל אלה, להוסיף שהם עשויים מהחומרים האיכותיים ביותר, ואפילו שמשתלם לי משמעותית להשקיע בהם מבחינה כספית מאשר להמשיך לקנות אינסוף תחבושות וטמפונים שילכו לפח בסופו של דבר.

אבל אני לא יכולה, כי בפרסומת הזאת אין, ולו רמז ולו קטן ליתרונות המוצר - יש מעט מאוד אינפורמציה על המוצר, והסרטון השאיר אותי עם דופק יחסית גבוה ועם תחושה כללית מאוד לא נעימה. ככה זה כששומעים נשימות חזקות, מוזיקה דרמטית וקריינות באווירה כללית של יום דין. אני מודה שלא התחברתי לבחירה האומנותית, אבל הבעיה האמיתית היא דווקא הכישלון להעביר את המסרים הנכונים.

שמתן לב איפה נמצאות כמעט כל הנשים שמצולמות בפרסומת? בבית. כולן סגורות בחדר, באמבטיה, ואפילו ספציפית במיטה. וזה לא מייצג את איך שמחזור נראה.

נכון, לא כל בחורה שמקבלת מחזור עוברת טרנספורמציה מיידית והופכת להיות לינוי אשרם בבגד גוף צמוד ונוצץ, קוטפת מדליות זהב, נכון. ובכל זאת, המציאות היא איפשהו באמצע: היא כנראה במשרד, או בסידורים אחרים, אולי באירוע חברתי, או בלימודים.

מודיבודי. פייסבוק, צילום מסך
לא צריך להסתיר את הדם, אבל גם לא חייבים לשבת לידו ולבהות בו/צילום מסך, פייסבוק

הבחורה היחידה שלא נמצאת בבית בפרסומת הזו היא החיילת מעוררת האמפתיה (לא בציניות, כולנו היינו שם) שיושבת בשמש במדי א' הכל כך לא נוחים לישיבה ולא נוחים בכלל (כאמור, היינו שם), ועל אף כל זאת, נוכחותה של החיילת רק מדגישה את המסר: את במחזור ויצאת מהבית? כנראה שבאמת לא הייתה לך שום ברירה בעניין.

זה לרוב לא נכון - לרוב יש לנו ברירה. אם אני מחליטה להישאר בבית היום בגלל הווסת, אני מעדיפה לחשוב שאני מפרגנת לעצמי, מתפנקת, או סתם מרשה לעצמי לנוח, ולא כי "ככה זה". כמו כן, אם המחזור היה משפיע עליי באופן כזה שמונע ממני לתפקד ביומיום, הייתי פונה להיוועץ ברופאה.

בתוך כל האפשרויות האלה קיימת גם האפשרות שבחורה במחזור לוקחת יום חופש ונחה בבית במיטה, אבל להראות רק את האפשרות הזו ועוד לשים עליה את הכותרת הסופנית "כמו שזה" זו בחירה בעייתית ואפילו מסוכנת, כי היא מתארת אותנו כחלשות, ואת המחזור כמגבלה. אז אם אני צריכה לבחור את הדימוי המועדף עלי לאיך נראית בחורה במחזור - אני בוחרת את לינוי אשרם.

עוד מסר שמנסה הפרסומת להעביר הוא שווסת זה דבר נורמלי ולא צריך להתבייש בו ובתוצריו - הדם, ובפרסומת אנחנו רואים הרבה מאד דם. דם על הסדין, דבר שאכן יכול לקרות ואפילו ולהשאיר כתם, שזה לא נורא בכלל.

באופן עקרוני, נרמול קיומו של הדם ושל חיים בהרמוניה איתו זו שאיפה לגיטימית, אבל הפרסומת לוקחת את גם את זה רחוק מדי. יש דם, לא צריך להתבייש בו, אבל רוב הזמן לא בכמויות כאלה כמו שאנחנו רואים בסצינה בכיור ובאמבטיה - דם נשטף במורד הרגל, דם נסחט מהתחתונים הספוגים בכיור - במקום לנרמל את הדם, זה עושה בדיוק את ההיפך.

הסצינות קרינג'יות ולא נעימות לצפייה, וגם המסר שעובר מעוות: המחזור הוא סרט אימה שמתנהל במשחטה, דם הוא לכלוך שזורם בביבים, יש לשטוף אותו, להתנקות ממנו, ואם כבר, זה גורם לך לרצות להתקלח עם טמפון, ובשאר הזמן להשתמש בתחבושת כדי שלא תצטרכי לסחוט ליטר דם בכיור שלך.

מודיבודי. פייסבוק, צילום מסך
השתכנעתי. פעם הבאה תחבושת/צילום מסך, פייסבוק

אם רוצים לנרמל את הנוכחות של דם הווסת במרחב הציבורי יותר הגיוני היה להעביר את זה בסצנה שקרתה לכל אישה/ילדה מתישהו. למשל, מרצה באוניברסיטה שמסתובבת לכתוב על הלוח ומתגלה כתם אדום על המכנסיים שלה. ואז שקט. שקט של חוסר דרמה, ולא של אימה.

ברור שאף מותג שמוכר מוצרי היגיינה לווסת לא יביים סרטון כזה כדי למכור מוצר שנועד לאסוף את הדם, להסתיר אותו ולשלוט בו. וזו לא ביקורת - זו אכן בחירה לגיטימית, נוחה והיגיינית להתמודד עם דם הווסת. אבל ניסיון "נרמול" הדם הוא צביעות. כי בסופו של דבר, מטרת המוצר שהם מוכרים היא לא לתת לדם "לברוח".

דבר אחרון, יש הרבה מאוד ציפיות, הגבלות וביקורות שנשים חוות עקב דעות קדומות לגבי ההתנהגות שלהן בזמן מחזור. משפטים כמו "את בטח מגיבה ככה כי את במחזור", "מחזור זה לא תירוץ", "אל תבואי אם את במחזור" כל אישה שמעה מתישהו. ועדיין, לא כל סוגיה שקשורה בנשים או בהתמודדויות נשיות אפשר וצריך לפתור במסר "מעצים" אין-יור-פייס. דווקא במקרה הזה, לדעתי ולדעת נשים רבות, החופש האמיתי הוא דווקא האופציה להסתיר את הדם.

"מותר לנו להרגיש איך שבא לנו להרגיש" היא אמירה שצריכה להדהד בקול מחוץ לתחום השיח על ווסת. בכל יום בכל חודש ובכל שנה מותר לנו להרגיש מה שבא לנו להרגיש. והנה עובר כאן המסר שאנחנו חייבות לחשוף את המחזור, לכאורה כדי להצדיק את הרגשות, הבחירות והמעשים, שאותם עשינו כי אנחנו במחזור - מתוך חוסר ברירה ולא מתוך בחירה. כי "ככה זה".

עוד בוואלה!

מזעזע: נשים מאיימות בשביתת סקס אם לא ישנו את החוק

לכתבה המלאה
מודיבודי. פייסבוק, צילום מסך
אנשים לא חייבים לדעת שאני במחזור/צילום מסך, פייסבוק

כל אחת צריכה להרגיש איך שבא לה ולעשות מה שמתאים לה בכל יום, ללא קשר לווסת. מה שיכול לעזור לנו להגיע לשם, וישחרר אותנו מביקורות ומציפיות שונות הם שני דברים. הראשון הוא אסרטיביות, והמרכזי הוא האפשרות להסתיר את הדם, ובכך להתנהל איך שבא לנו.

אם אני רוצה לספר שאני במחזור - זה בשליטתי, ואם נעלבתי ממשהו ומישהו מוצא לנכון לזלזל בכך ולהגיד "נעלבת רק כי את במחזור, את מגזימה", אני פשוט יכולה להגיד שזה לא נכון, או שכן - ושזה עדיין לא אומר שאני מגזימה.

אף אחד לא יגיד לי איך להרגיש בזמן מחזור כי יש לי את החופש לנהוג כרצוני - אנשים לא חייבים לדעת שאני במחזור, והחופש הזה מתאפשר בזכות מוצרים שעוזר לי להסדיר את הדם, לתפוס אותו במקום, לשלוט בו, ולהתנהל בחיי איך שאני רוצה. כמובן שהמוצר הזה יכול להיות גם אקולוגי, נוח משתלם כלכלית ואופנתי בטירוף.

חבל שלא שמעתי על מוצר כזה בפרסומת. הייתי קונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully