מלכות היופי של מיס יוניברס 2021 במלון הרודס אילת. רשת פתאל,
רשת פתאל

עצוב: כמו תחרות היופי, ביטולה נראה טוב רק כלפי חוץ

עודכן לאחרונה: 11.11.2022 / 9:38

תחרות מלכות היופי בוטלה, והדעות חלוקות - האם מדובר באבדן של אירוע ממלכתי שהביא כבוד למדינה ופתח לנשים צעירות את הדרך לקריירה, או בביטולו המוצדק של מוסד מיושן ומעופש שאינו עומד בקנה אחד עם הערכים החדשים של העולם? דעה

ההלם מהידיעה שפורסמה לראשונה בוואלה! סלבס, לפיה תחרות מלכות היופי לא תתקיים השנה, ולמעשה תפסיק להתקיים בכלל, מתחיל לשכוך. שמענו את תגובותיהן של נשים שונות שמכירות את התחרות מקרוב, שחלקן חושבות שהגיע הזמן שתתבטל התחרות שכל כולה בנויה על בחינת נשים בפרמטרים של מוצר, ושיפוטן לפי משקל, פרופורציות, ואיך שהן נראות בביקיני. שלא לדבר על תחרות הכשרונות המגוחכת שלא קשורה לכלום, ולראיונות המוזרים שנמצאים שo כדי להרוג זמן, שעל הדרך מטייחים את החור הרעיוני שבקיר הסלון המשותף.

שמענו גם דעות חיוביות, כמו למשל זו של רנא רסלן, שממש הצטערה לשמוע שהתחרות התבטלה: "חבל מאוד. מלכות היופי רק תרמו למדינה. אני חושבת שזו טעות. זו חוויה מדהימה, ייצוג ראוי למדינה. יש לזה מסר טוב, להבדיל ממה שחושבים. הן תורמות לקהילה ויש הרבה טוב עם התואר הזה. לינור אברג'יל יצאה משם, גל גדות, אילנית לוי, הרבה שמות טובים ומוכרים".

זה נכון, כפי שעולה מהפוסט של אילנית לוי, שמעידה מניסיון אישי על התחרות כעל הצעד שדייק עבורה את הקריירה שלה, ואני די בטוחה שהרבה מאד נשים שהשתתפו בתחרויות מהסוג הזה ימצאו כמה דברים טובים לומר עליה. זה הגיוני, כי אין דבר כזה שמשהו הוא רק רע - מן הסתם נשים שהגיעו לשם ניחנו בעוד תכונות חוץ מהחיצוניות שלהן, שהשכילו למנף את מה שקיבלו שם לתועלתן. אז מה - יש נשים שמינפו לתועלתן גם את האונס שעברו - לא כל דבר שמשמש מאיץ התפתחותי הוא בהכרח רעיון טוב.

אילנית לוי, מירי בוהדנה. אביב חופי
התחרות עושה קריירות ופותחת דלתות - אילנית לוי ומירי בוהדנה/אביב חופי

צריך גם לזכור שבמשך הרבה מאד שנים תחרויות יופי למיניהן היו אחת הדרכים היחידות (חוץ מלהתחתן טוב) עבור נשים אנונימיות להגיע למקצועות שונים במדיה, כמו דוגמנות, משחק, הנחיית תוכניות, ולפעמים עצם ההשתתפות בתחרות הקנתה לנשים הכרה מספקת כדי לפתוח דלתות אפילו לקריירה בתחום שונה.

מצד שני, וזו הסיבה הסמי-טכנית בגללה קל יחסית לוותר על תחרות מלכות היופי - כיום אין מחסור באפיקי פרסום עצמי - הרשתות החברתיות השונות, וכמובן תוכניות כמו האח הגדול, חתונמי, בואו לאכול איתי, והרשימה הבלתי נגמרת עוד ממשיכה להתארך - למעשה כל כך קל להתפרסם היום, לא משנה מי אתם ובמיוחד אם ניחנתם גם בגוף שנראה טוב בבגד ים - שיותר קשה למצוא מישהו שאינו אושיית רשת או כוכב ריאליטי.

בהתחשב בכל אלה, חייבים להניח שלתחרויות יופי היה מקום מוצדק בעבר, כשאפיקי ביטוי אחרים היו סגורים בפני נשים, וכיום כבר אין למסר הזה מקום בעולם הנאור שלנו. האמנם? אי אפשר לומר שכיום נשים לא עסוקות במראה החיצוני שלהם הרבה יותר ממה שהגיוני להתעסק, בגלל שלהיות יפה היא אחת מהדרישות העיקריות של העולם מכל אישה. אבוי לזו שמעזה להסתובב בחוץ ולא להיראות מספיק טוב - או חלילה להזדקן. הדברים הנוראיים האלה עדיין מותרים רק לגברים, למרות כל הדעות הנאורות שלנו על דימוי גוף, שוויון זכויות, וערך עצמי.

נכון, כשמסתכלים מרחוק זה יכול להיראות כאילו העולם התקדם מאד מתחרות מלכת היופי הראשונה, אבל זה לא באמת נכון, ומבחינות מסוימות המצב אפילו החמיר. אמנם רובנו יודעים היטב מה הדעות המתקדמות שאנחנו אמורים לאחוז בהן, אבל זה לא מעיד על מה שקורה לנו בתוך הראש. אם להודות על האמת, בעיקר למדנו לדקלם ולהעמיד פנים שאנחנו מאמינים וחיים לפי הרעיונות המתקדמים הללו, כשבשיחות פרטיות ומעגלים קרובים יותר, האמת תמיד יוצאת.

מלכות היופי שהתחתנו. fabiolavalentinpr, צילום מסך
מצאו זו את זו בתחרות - והתחתנו/צילום מסך, fabiolavalentinpr

בחוץ כולם פמיניסטים, מחפשים מישהי עם אישיות מדהימה לחיות איתה את החיים, אבל כשמתקרבים קשה שלא לראות את הלכלוך שמסתתר בתמונה המפוקסלת - פמיניזם אנחנו יודעים לדבר יפה מאד, אבל עדיין נשאל אישה עניינית למה היא לא מחייכת, ואשה אסרטיבית למה היא תוקפנית, ובקבוצת הווטסאפ של החבר'ה נירתע מתמונה של נטע ברזילי בבגד ים. האישיות המדהימה והלב הטוב באמת מאד חשובים לנו, אבל הרבה הרבה פחות מהמשקל של הבחורה שאותה העברנו הרגע שמאלה חזק כי חשדנו שתמונתה בטינדר צולמה מזוית גבוהה כי יש לה תחת גדול להסתיר.

אז אתם יכולים לבטל תצוגות אופנה ותחרויות יופי עד מחר, אבל זה רק מדגיש עוד יותר את הפער שבין המציאות המדוברת לבין המציאות הפנימית - להתרעם על אי צדק בטוויטר ולבטל אירוע זה הרבה יותר קל מלעשות את העבודה השחורה האמיתית, ולהמשיך לנהל את הדיון שבסופו אולי נמצא את התשובה הנכונה. למעשה אנחנו כל כך מפחדים לראות את האמת המכוערת שאת האופציה לנהל דיון פתוח חסמנו בחוקים נאורים של מותר ואסור. רק מלנווט בין הסיסמאות כדי להרכיב משפט שלא מעליב אף מגזר או מגדר כבר בא ללכת לישון.

הבעיה מעולם לא היתה תחרות כזו או אחרת. התחרות היא רק השתקפות של העיוות והחשיכה שהעולם מתנהל על פיהם - ולבטל את התחרות זה יעיל בערך כמו לשבור את המראה בבית כי נראית לעצמך מכוערת הבוקר - הפחתה של אפיקי ההחפצה היא חשיבה בכיוון הנכון, אבל היא בעיקר קוסמטית - הראייה המחפיצה של נשים טבועה עמוק בחשיבה ובגישה שלנו, וביטול התחרות הוא פעולה חיצונית, פרוצדורה קוסמטית. זה אולי נראה טוב, אבל רגשי הנחיתות והשנאה העצמית עדיין שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully