הקמפיין הגנוז. One Project,
One Project

הנה, זה מגיע - אגד גנזה קמפיין כי הוא "חשוף" מדי

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 15:59

ימים ספורים בלבד אחרי הבחירות, ועוד לפני הקמת הקואליציה, והחרדות שלנו כבר מתחילות להתממש - הבוקר גנזה חברת אגד קמפיין של חברת אופנה מוכרת, מהסיבה שהוא "חשוף" מדי, כלומר מופיעות בו שלוש נשים לבושות בגופיות. הנה זה מתחיל

שנת 2022, ימים ספורים בלבד אחרי נצחון גוש הימין בבחירות ועלייתה של הממשלה הכי ימנית והכי שמרנית מאז קום המדינה, ימים ספורים אחרי שייצוג הנשים בקואליציה ירד מ-30, ל-8, קמתי בבוקר והאזנתי לטל ואביעד, ושמעתי שערן סויסה פרסם שחברת אגד גנזה קמפיין שלם של חברת האופנה One Project. הסיבה - המוצגות בו, טליה עובדיה, מארינה מקסימיליאן, אנה ארונוב ויובל שמלא, גרמו להם לחששות ש"הפרסומות, שמציגות נשים חשופות, יוביל להשחתת השלטים ולתלונות".

לפי הדיווח הקמפיין כבר היה סגור והשלטים אפילו הודבקו, כלומר שהורדת הקמפיין קרתה ברגע האחרון, ממש כמה ימים אחרי הבחירות. אמנם עדיין לא הורכבה קואליציה, אבל בואו - אנחנו חיים במדינת ישראל, בירת הקומבינות העולמית - נראה לי מאד תמים להניח שאין קשר בין הדברים.

לא צריך להיות גאון קונספירציות שלי כדי לדמיין בן משפחה של אחד מנבחרי הציבור שמעורב איכשהו בהנהלת אגד מקבל טלפון שדורש את גניזת הקמפיין ששלוש נשים מצולמות בו בגופיות בייסיק שחושפות, לא עלינו, כתפיים, בטן, וקצת מחשוף, שזה פחות או יותר המדים של בנות ישראל במשך שלושה רבעים מהשנה, לעבודה, לקפה, לאימון, ובבית.

בתמונת הקמפיין -
מארינה ואנה- שי פרנקו
טליה- גל בורנשטיין
יובל שמלא- עמית מוזר. מארינה ואנה- שי פרנקו טליה- גל בורנשטיין יובל שמלא- עמית מוזר,
הצילו! גופיות!/מארינה ואנה- שי פרנקו טליה- גל בורנשטיין יובל שמלא- עמית מוזר

ולחשוב שרק לפני כמה ימים תכננתי לכתוב טור הרגעה בנוסח "ישראל לא תהיה איראן, מצעדי הגאווה לא יבוטלו, ונשים לא יימכרו לאדונים כמו בסיפורה של שפחה". מאז קרה המחדל הזה, קראתי את טור ה"הרגעה" של בן גביר וניסיתי להשיג את בצלאל סמוטריץ' לראיון, כדי להבין, באמת להבין, למה הם מתכוונים בביטוי הזה שחוזר על עצמו, ערכי משפחה. עברתי מדובר לדובר, עם כוונות ממש טובות, כי מטרת הראיון הייתה להרגיע את עצמי שלא הכל גרוע כמו שזה נראה. וכמובן שהפחדנים לא הסכימו לדבר איתי. נופנפתי, ואף הוחלפו מילים קשות. הבה נאמר שלא נהניתי מהאינטראקציה, וצילומי המסך שלה שמורים במערכת.

אבל הם לא היחידים שלא מוכנים לדבר על מעמד האישה במדינה הזאת.

ניסיתי לדבר עם אגד, ולנסות לשמוע מהם, בין המשפטים המכובסים שנמסרים לעיתונות, מה באמת קרה שם. עד לרגע פרסום הכתבה לא קיבלתי מהדובר שלהם אפילו אימוג'י פרצוף עצוב.

מתוך התגובה שאגד הואילו בטובם למסור למי שהם מספיק מכבדים כדי לענות לו לטלפון (גבר, כמובן), הבנתי ש"הזיכיון לפרסום על האוטובוסים העירוניים של חברת אגד מצוי בידי חברת פרסום חוצות מסחרית, שמצווה לפרסם על האוטובוסים פרסומות שאינן מפלגות, מוקיעות, פוגעות או גורמות חוסר נוחות ומטרד לחלקים כאלה ואחרים בחברה הישראלית."

אף מילה לא נאמרה על שאר האנשים במדינה, שגניזת קמפיין רק כי יש בו חולצת בטן אכן מפלגת, פוגעת וגורמת להן חוסר נוחות ומטרד. מי היא חברת פרסום החוצות המסחרית הזו שלא שמה לב עד הבוקר איך נראים השלטים שכבר הדביקה? האם היא מעסיקה מדביקי שלטים עיוורים? כנראה שלא נדע.

אולי זו החרדה שלי, אבל בלטה לי בתגובה המילה "מצווים" שנראית לי כמו בחירה ממש מוזרה, שכנראה שייכת לאוצר המילים של כותבי התגובה ומנמקי הגניזה. בס"ד.

הקמפיין הגנוז. One Project,
ומה עם מורת הרוח שנגרמה לי?/One Project

גם חברת האופנה לא בדיוק נלחמה בשיניים כאן. גם הם סירבו לדבר איתי מעבר לתגובה הרשמית שמסרו לכולם: "הצטערנו לשמוע על ההחלטה של אגד להוריד את הקמפיין החדש שלנו כאשר הסיבה היחידה להורדתו היא נוכחות נשית. אנו גאים, ועומדים מאחורי הקמפיין החדש שיצרנו עם נשים חזקות שמובילות אותו". והם גם סיפקו לי את התמונות, כמובן, כי יח"ץ זה יח"ץ.

את תגובות הכסת"ח של חברות מסחריות צריך לקרוא בשיטה מיוחדת, כדי לשמוע את האמת שמסתתרת בין השורות, והנה מה שאני מבינה מהתגובה המכובסת הזו. "הצטערנו לשמוע" אומר שהם לא מסכימים עם ההחלטה אבל לא רוצים לאבד לקוח משלם ולכן כנראה לא ידברו בגנותו בפה מלא, אבל יטילו את כל האחריות על אגד שהחליטה מה שהחליטה ויגזרו את קופון הפרסום שקיבלו כאן.

בעולם תקין, גם אם זה נכון, הייתי מצפה מחברה שרוב לקוחותיה הן נשים, שתעשה הרבה יותר מזה - כשהמינימום הוא גינוי הרבה יותר תקיף ומוכנות למראית עין לזרוק את עצמם מתחת לגלגלים (פאן אינטנדד).

לסיום, בתגובה, שנוסחה ללא ספק על ידי מומחים לניהול משברים, מופיעות מילות הקסם "נוכחות נשית", ו"נשים חזקות". כוחות העל של המילים הללו הוא סתימת הפה של כל מי שרוצה לבוא בטענות, והענקת חסינות למשתמשים בהן. בעולם התגובות הרשמיות והגינויים זה בסדר להיות גרידיים על חשבון אמיתות הרבה יותר חשובות - הרי אלה נשים חזקות שלא מרשים להן ללבוש גופית ספגטי בציבור, לא נשים חלשות. אז הכל טוב. ואי אפשר לבוא בטענות, כי "נשים חזקות" זה כמו "קלף אחרון בידי" בטאקי - ברגע שמילות הקסם נאמרו, הפסדת בויכוח.

אולי במקום העברות אחריות לכל מי שהוא לא אתם, והסתתרות מאחורי ניסוחים מתחכמים שההנחה שעומדת מאחוריהם היא שכולם מטומטמים ולא ישימו לב שלא באמת ענו להם, כדאי להתחיל לומר את האמת הפשוטה? אמנם ליאיר לפיד זה לא עבד מדהים, אבל זה לא אומר שצריך להפסיק להתאמץ. אחרי הכל גם לבן גביר לקח כמה מערכות בחירות כדי לעבור את אחוז החסימה.

מה דעתכן/ם?

חוצפה, לא נוסעת יותר באגד
זרקתי את הגופיות מהארון כבר לפני יומיים
מה אכפת לי
אם הן רזות, אז זה דווקא בסדר
2037 משתתפים

מלשכת השרה מיכאלי נמסר

"לא אתן יד להדרת נשים במרחב הציבורי, נשים לא יימחקו ולא יוסתרו. אנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להנכיח את הנשים במרחב הציבורי בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. על אגד ליישם את הנחיות בג"ץ 39/12 בעניין הצגת נשים בפרסום חוצות, והנחיתי את המשרד לפעול מיידית לשם החזרת שלטי הפרסומת לאוטובוסים של אגד."

שעה וחצי אחרי העלייה לאויר גם אגד (הדובר הוא רון רטנר) נזכרו להגיב. קבלו:

"הזיכיון לפרסום על האוטובוסים העירוניים של אגד מצוי בידי חברת פרסום חוצות מסחרית אשר מצווה לפרסם על האוטובוסים פרסומות אשר אינן בהכרח מפלגות , מוקיעות פוגעות , או גורמות לחוסר נוחות ומטרד לחלקים כאלה ואחרים בחברה הישראלית. פרסום של גברים מעורטלים למחצה או נשים חשופות ומעורטלות למחצה אינו מקובל ואינו מצוי בסמכות הזכיין המסחרי ולאגד כמו גם למשרד התחבורה שמורה זכות ווטו על פרסומות שפוגעות כאמור בחלקים גדולים כאלה ואחרים בחברה הישראלית.

האוטובוסים של אגד בקווי השרות להבדיל משלטי החוצות בדרכים ובמרכזי הערים הם בבחינת משאב תחבורתי ציבורי והם אינם יכולים להוות גורם המסב חוסר נוחות ומורת רוח לחלקים נרחבים בציבור הישראלי אשר כאמור יש להתחשב בו כנותני שרות מקצועיים ושרותיים לכלל החברה בישראל ".
"אנחנו באגד לא שומרי הסף של ערכי הצניעות בישראל , אלא אחראים רק על הניראות של האוטובוסים העירוניים של אגד המשרתים את כלל האוכלוסיה בישראל מתוך התחשבות ורגישות כלפי כלל משתמשי התח"צ העושים שימוש באוטובוסים שלנו אשר כאמור חלקים מסוימים בהם ילדים, בני נוער , דתיים , ערבים מוסלמים חשים מבוכה ואי נוחות מגברים או נשים שאינם לבושים באופן הולם ונאות על גבי האוטובוסים העירוניים.

מגיפת הקורונה שיבשה לגמרי את פעילות הפרסום על גבי האוטובוסים וחלה ירידה דרמטית בביקושים לפרסום חוצות בשלוש השנים האחרונות בכל רחבי הארץ, כך שזה לא נכון יהיה לנסות ולנתח סטטיסטית את שוק הפרסום בתקופה הנדונה. זאת ועוד אגד לא הורתה לחברות המסחריות הפועלות מתוקף זיכיון הפרסום להסיר פרסומות בשל נוכחות נשים או גברים אלא רק כאשר המסרים היו פוגעניים ובוטים או שהופעת הדמויות לא היתה צנועה ראויה ומתחשבת ..

דמויות של גברים לבושים למחצה או נשים בהופעה מעורטלת וחושפנית אינן יכולות להופיע בפרסומות על גבי האוטובוסים זאת בשל ההתחשבות המובנת שלנו בילדים, בני נוער וקהלים רחבים אחרים העושים שימוש תדיר בשרותי אגד והחשיפה הזו אינה חינוכית ולעיתים מביכה ולא נעימה להם באופן המחייב אותנו להתחשב ולהפגין רגישות על-פי כלל הציבור בישראל .

האוטובוסים אינם מסלולים של תצוגות אופנה ולכן זה די ברור שאנו מפגינים רגישות והתחשבות בכלל לקוחותינו היקרים ברחבי הארץ… הניסיון לגרור את הדיון לשאלת איסור הופעת נשים בפרסומות הוא מקומם ובלתי נכון … להערכתי באם הגברת סיוון רהב מאיר תיאות לככב בפרסומת מסחרית ואחרת הרי שהופעתה המכובדת והראויה לא תמנע מבעדה מלהופיע על גבי האוטובוסים של אגד ברחבי הארץ … כך שלדעתי אין ללכת שבי אחרי גורמים מגמתיים המנסים לעורר פרובוקציות או יחסי ציבור על חשבון נושאים כה ערכיים וחשובים לחברה בישראל."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully