אורית סטרוק בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

אורית סטרוק היא אישה השראה. חבל שההשראה היא לגזענות והומופוביה

עמית בן מנחם

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 9:24

כולם מדברים בימים האחרונים על "חוק האפליה" של חברת הכנסת מהציונות הדתית, והדרישה שלה שרופאים יוכלו לסרב לטפל בגייז. ואולי כל זה בעצם הסחת דעת מהדברים האמיתיים שהיא מתכננת בתור שרה? ככה זה שבתקשורת יש הרבה יותר גייז מאימהות לילדים

אורית סטרוק/מעריב אונליין

אורית סטרוק היא הרבה מאוד דברים. חוזרת בתשובה, אמא ל-11 ילדים (פאקינג אחד עשר ילדים!), מתנחלת שגרה ביישוב היהודי בחברון, חברת כנסת מהימין הקיצוני ואישה מלאת סטייל, בלי ציניות. ואולי יותר מכל, אורית סטרוק היא הישראלית מאחורי אחד הערכים הכי שנויים במחלוקת בתולדות ויקיפדיה העברית. למעשה, בכל פעם שמישהו אומר לכם "אבל זה אפילו כתוב בויקיפדיה", תפנו אותו לעמוד השיחה בערך של סטרוק.

בשנת 2013 עורכי ויקיפדיה דנו בשאלה הכמעט ביזארית בדיעבד, "האם אורית סטרוק היא פעילת זכויות אדם?". השיטה בקהילה של ויקיפדיה ברורה, במקרה של מחלוקת מבצעים הצבעה בין עורכי ויקיפדיה, והרוב קובע. איזה יופי - דמוקרטיה. בפועל, מדובר בשיטה מטומטמת מאוד כשמדובר באינציקלופדיה. כך למשל, אם יערכו הצבעה בנוגע לצבע של דגל מדינת ישראל, ורוב העורכים יצביעו לצבע האדום, אז בערך של מדינת ישראל יהיה כתוב שצבעו של דגל ישראל הוא אדום. כמה פשוט, ככה אידיוטי. אנציקלופדיה אמורה להתבסס על עובדות ואמת, ולא על דעות של אנשים - ופה בדיוק נחשפה ההטיה של ויקיפדיה.

ברוב של 28 מצביעים מול 23, הוחלט להגדיר את סטרוק כפעילת זכויות אדם. אגב, ההגדרה הזאת הייתה מדוייקת אם המילה "אדם" הייתה מוחלפת ב"יהודים". סטרוק בהחלט פעלה למען זכויות היהודים. יהודים מבוגרים, יהודים צעירים, יהודים בעלי מוגבלויות - אבל בהנחה שהמילה "אדם" כובלת בתוכה גם אנשים שאינם יהודים, שלא לומר - ערבים - אז ההגדרה קצת הזויה. משנת 2013 ועד נובמבר האחרון, כל מי שנכנס לערך של סטרוק בוויקיפדיה, למד שהיא פעילת זכויות אדם. רק לפני חודש נערכה הצבעה חוזרת, והפעם ויקיפדיה העברית, המקום בו עובדות נקבעות על פי משיכת חבל, תיקנה את אחד העיוותים הגדולים בתולדותיה.

ביבי נתניהו, אורית סטרוק. ללא, אתר רשמי
הדבר הכי רחוק מפעילת זכויות אדם. אורית סטרוק/אתר רשמי, ללא
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יכול להיות שסטרוק נעלבה כל כך מהסרת הטייטל המחייב "פעילת זכויות אדם" שהיא החליטה לנקום? יכול להיות שהיא החליטה לאמץ את ההחלטה הדמוקרטית של עורכי האתר ובחרה להוכיח שהם צודקים והיא אכן הדבר הכי רחוק מפעילת זכויות אדם? לעולם לא נדע כנראה, אבל העובדה היא שבשבוע האחרון החליטה סטרוק להראות את פניה האמיתיות, כשבחרה להיות הפרזנטורית של "חוק האפליה" שנכנס לו להסכם הקואליציוני לקראת השבעת הממשלה הקרובה.

מי שחי על הירח ופספס: הצעת החוק של סטרוק קובעת כי כל אדם יוכל לסרב לתת שירות לאנשים "מסוימים". לשון החוק מכובסת, אבל ברור שמי שבעיקר ייפגע מהחוק הזה הם נשים, ערבים וחברי הקהילה הגאה. אתם יודעים, בני אדם. סטרוק, מי שהוגדרה במשך קרוב לעשור כפעילת זכויות אדם, החליטה שיש בני אדם חשובים יותר וחשובים פחות. בהתבטאויות שנתנה מאז רק הבהירה יותר את נקודתה, כשהסבירה שגם רופאים יוכלו לסרב לתת טיפול רפואי לאנשים מטעמי דת.

כמה שזה קשה לסבול את הדעות האלה בעברית, היה קשה יותר לשמוע דיווח על החוק המסתמן בחו"ל. הכותרת של עיתון "הגארדיאן" הבריטי דיווח בהרחבה על החוק האנטי-להט"בי שעומדת להעביר ממשלת הימין הקיצוני בראשות בנימין נתניהו. סטרוק בוודאי נהנתה לדעת שהסערה שלה הגיעה לחו"ל, אבל איך נתניהו לא מתבייש להיות חתום על ממשלה שבכלל מעלה על דעתה להעביר חוקים כאלה, שלא לומר - מתחייבת לעשות את זה בהסכמים קואליציוניים?

ואולי, אולי זה רק הסחת דעת מהסיפור האמיתי? יכול להיות שכל הסיפור הזה כל רופאים שמסרבים לטפל בגייז הוא רק תחבולה של נתניהו, הפוליטיקאי החכם, כדי שלא נדבר על הדבר האמיתי. סטרוק הולכת להיות להיות שרה בממשלה הבאה. התפקיד שניתן לה הוא "השרה למשימות לאומיות". התפקיד שנתפר במיוחד בשבילה נשמע כמו נפיחה בחדר סגור, הרבה ריח רע אבל בלי נפגעים של ממש. אלא שאז הובהר כי במסגרת ההסכמים בין נתניהו למפלגת הציונות הדתית, יועבר האגף לתרבות יהודית ממשרד החינוך אל משרדה החדש של סטרוק. זה כבר ביג דיל.

צבי סטרוק. אמיל טבוסוב, מערכת וואלה!
בעט למוות בגדי של נער פלסטיני. "צביקי" סטרוק/מערכת וואלה!, אמיל טבוסוב

"האגף לתרבות יהודית", או כמו שנהגו לקרוא לו במשרד החינוך בחיבה: "אגף ההדתה". זו לא המתנה היחידה שסטרוק קיבלה מנתניהו. בנוסף יעברו אליה גם אגף המכינות הקדם צבאיות, האחריות על השירות הלאומי ועוד מספר תחומים שנלקחו ממשרדים אחרים ונמסרו לידיה ודעותיה הקיצוניות. משום מה, על העובדה שהאישה הזאת - שביום מותו של אריאל שרון הודתה לקב"ה ש"לקח" את רה"מ לשעבר - תהיה אחראית על חינוך ילדי ישראל, אף אחד לא מדבר. יכול להיות שזה קשור לכך שיש הרבה יותר כח לגייז בתקשורת שמתנפחים (בצדק) בפני כל חשש מפגיעה בקהילה, ופחות לאימהות שחרדות לחינוך ילדיהן? אתם אמרתם.

כל אזרח ישראלי עם מעט מצפון צריך להיות מזועזע מהעובדה שסטרוק תהיה אחראית על איזשהו אגף שקשור לחינוך, שלא לדבר על כמה כאלה. מדובר כאמור על אמא ל-11 ילדים, שבחרה לגדל אותם במרחב הכי מסוכן בשטחים - העיר העתיקה של חברון. ארבעה מתוך ילדיה נפגעו פיזית בהיתקלויות עם מחבלים או כתוצאה מיידוי אבנים. זו כמובן לא אשמתה, למרות שאפשר בהחלט לשאול כמה הקב"ה יכול להיות יותר ברור באזהרות שלו מאשר ירי כלפי ילד בן 7?

כן כדאי להיזכר בסיפורו של צבי, בנה הבכור של סטרוק. מי שמכונה בכינוי המתקתק "צביקי" על ידי אמו הורשע בעבירות אלימות שבדרך כלל רואים רק בנטפליקס. הנה תזכורת למה שעשה בנה של אבירת זכויות האדם. בשנת 2007 צביקי הגיע יחד עם חבר לכפר קוסרא כשהם רכובים על טרקטורון. לפי כתב האישום השניים ירו באוויר, תפסו נער פלסטיני בן 14, הכו אותו בכל גופו, קשרו את ידיו מאחורי גבו, כיסו את עיניו, והסיעו אותו בטרקטורון, שם הוא איבד את ההכרה. כשהוא התעורר, הוא היה רטוב, ושמע קול שואל: "אני יורה בו?", ואז תשובה שלילית. הוא ננטש בשטח, מתבוסס בדמו במשך שעות.

אורית סטרוק. ראובן קסטרו
ביום מותו של אריאל שרון הודתה לקב"ה ש"לקח" אותו. אורית סטרוק/ראובן קסטרו

צביקה הורשע בבית המשפט ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר. בערעור התבררו עוד כמה עובדות, בין השאר יחסו של צבי לגורים חסרי ישע (לזכותה של סטרוק היא מעולם לא טענה שהיא פעילת זכויות בעלי חיים), כאשר הורשע בנוסף גם בכך שחודשים לפני אותו מקרה בעט למוות בגדי של אותו נער פלסטיני. אומרים שהחינוך מתחיל בבית, ואין ספק שאם התעללות בערבים היא ערך, אז סטרוק צריכה להיות גאה בחינוך שהקנתה לבנה. בית המשפט העליון, אגב, החליט להחמיר את עונשו של צביקה ל-30 חודשים בכלא.

מה שמטריף את הדעת באמת בסיפור הזה הוא כמה חבל שאין למחנה הליברלי איזו בולדוזרית כמו סטרוק. חשבו על כמה כוחות נפשיים צריך בשביל להיות פעילה פוליטית במשך עשורים תוך כדי גידול 11 ילדים. חשבו על השנים האחרונות, מאז שנבעטה מהכנסת, איך המשיכה לרוץ שוב ושוב, תוך כדי הפעלת שדולות בכנסת, עד שלבסוף חזרה פנימה, ישר לתפקיד של שרה. מעטים היו ממשיכים להתאמץ, ובטח שמעטות. בממשלה עם כל כך מעט נשים, סטרוק בהחלט מתבלטת כאישה חזקה והשראה. חבל שההשראה הזאת מגיעה עם מנת צד של הומופוביה, גזענות ושמרנות דתית חסרת פשרות.

ב-2013, קצת אחרי שויקיפדיה הכתירה אותה כפעילת זכויות אדם, היא החלה לשתף פעולה בכנסת עם מרב מיכאלי בנוגע לחקיקה פמיניסטית. זה היה שיתוף פעולה יפה בין הימין הקיצוני לבין מי שהייתה אז לפחות הסמן השמאלי של מפלגת העבודה. הן החליטו לשים את המחלוקות בצד ולהתאחד למען מטרה משותפת - חיזוק נשים. יכול להיות שמיכאלי מתחרטת על שיתוף הפעולה הזה היום, אבל בכל מקרה יש בו לקח - העצמה נשית היא ערך, אבל אם הפמיניזם מגיע יחד עם פשיזם וגזענות, הוא לא שווה יותר מדי בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully