קרוסדרסר. ShutterStock
ShutterStock

גבר שמתחפש לאישה בפורים הוא קרוס דרסר בארון?

ענת ניסני

8.3.2023 / 14:54

פורים הוא כנראה היום היחיד בשנה שבו שני המינים מסכימים שלהיות אישה זה עדיף. למה גברים אוהבים להתחפש לנשים, מה זה קרוס דרסינג ומתי כדאי לאישה להתחפש לגבר? (רמז: רק לא בפורים)

לפני מספר שנים חשף המוזיקאי והסופר יובל בן עמי, בנו של מגיש החדשות עודד בן עמי, שהוא נוהג ללבוש בגדי נשים, על אף היותו סטרייט ונשוי לאישה שמקבלת את הקרוס דרסינג שלו. בן עמי טען שזה לא איזשהו רצון להתחפש אלא צורך עמוק לבטא חלק בתוכו, שבלעדיו לא יהיה שלם. הוא סיפר שכשהוא מתלבש כאישה, הוא משנה לחלוטין את חזותו החיצונית, החל מגילוח הזקן ושערות הידיים וכלה באיפור, לק ותכשיטים, והשינוי החיצוני מוביל להיווצרות פרסונה חדשה, עם קול ושפת גוף אחרים. בן עמי האב, אגב, פירגן לו בצורה הכי יפה שיש, וטען שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית וחופשית (טוב, זה היה לפני כמה שנים, כבר אמרתי) ושזה מצוין שהבן שלו לא שגרתי, כי "אם כולם היו מרובעים כמוני, היה מאוד משעמם".

כמעט אין גבר בישראל שלא ניצל את פורים, לפחות פעם אחת בחייו, כדי להתחפש לאישה. ברור, הכי כיף להיות אישה. כשזה יום אחד בשנה ולא 365 ימים של תחזוקה שוטפת. כשחושבים על זה, זה אולי היום היחיד בשנה שבו שני המינים מסכימים שלהיות אישה זה עדיף. תאמינו למי שהחליטה להתחפש לקאובוי בכיתה ד' והגיעה לבית הספר עם שפם מצויר. בואו נגיד שכבר ביסודי בנים היו יותר בקטע של נסיכות עדינות ופחות בקטע של הומור.

גם כשיוצאים מגבולות פורים (או האלווין, לצורך העניין) ומסתכלים באופן כללי על תופעת הקרוס דרסינג - "לבישת בגדים שבאופן מסורתי או סטריאוטיפי מקושרים למין השני" - מגלים שיש הרבה יותר קרוס דרסרים מאשר קרוס דרסריות. שוב, זה לגמרי הגיוני. הצבעוניות והעושר של התלבושות והאקססוריז הנשיים הם הרבה יותר פאן מאלו שנחשבים גבריים.

אבל זה גם לא בדיוק נכון.

דוגמנית עם חזה ענק חושפת באיזה מדינות מתייחסים אליה כאל חתיכת בשר
כן, גם סקס עם גבר מעולף: הפנטזיות הנשיות שלא מדברים עליהן
הלאומים הכי אטרקטיביים נחשפו: הודו במקום הראשון, איפה ישראל?
אבי מעוז אמנם התפטר, אבל זה ממש לא אומר שהסכנה חלפה

קרוס דרסינג מוגדר כפעולה או התנהגות שמאפשרת לאנשים להביע את עצמם באופן שחוצה את המוסכמות המגדירות את צורת הלבוש המצופה או ה"ראויה" בכל מגדר. לבוש שבעבר הוגדר כ"גברי", כמו מכנסיים או חליפות, הוא היום לגיטימי לגמרי לשני המינים, כך שעבור נשים, יש הרבה פחות מוסכמות לחצות מבחינת הלבוש. אבל כשאתה גבר, יש עדיין לא מעט פריטי לבוש ואביזרים שנחשבים נשיים במובהק, ונמצאים כביכול מחוץ לתחום.

קרוסדרסר. ShutterStock
מתישהו הקרוס דרסינג יהפוך פשוט ל"דרסינג" וייעלם מהעולם/ShutterStock

יכול להיות שאותו תהליך שהוציא את המכנסיים והחליפות מחזקתם של הגברים והעביר אותם לנחלת הכלל קורה בימים אלו גם בכיוון השני. מספיק להסתכל על כוכבי פופ של תקופתנו ולפניה, החל מדיוויד בואי ופרינס ועד לליל נאז X, הארי סטיילס ומרגי (שגם נבחר לאחרונה להוביל קמפיין איפור חדש), כדי להבין שהגבולות הולכים ומיטשטשים. אבל עד שהקרוס דרסינג יהפוך פשוט ל"דרסינג" וייעלם מהעולם, בואו נחזור רגע אחורה ונבין מה זה בדיוק.

הקרוס דרסינג, או בעברית "התלבשות צולבת", הוא תופעה עתיקה אפילו יותר מהמנהג השגור לפיו עלייך לקפוא מקור בתחפושת מינימלית רק כדי לא לשחזר את טראומות הילדות שלך מהפעם ההיא שהתחפשת לקאובוי עם שפם.

כבר במיתולוגיה היוונית ההיפוך המגדרי במראה נחשב כדרך להתקרב או להתמסר לאלים וכחלק מהפולחן, למשל לאלה אפרודיטה, גברים נהגו ללבוש בגדי נשים ונשים נהגו להתחפש לגברים וללבוש זקנים מזויפים. גם המיתולוגיה ההינדית כוללת תיאורים של קרוס דרסינג, חלקם כסיפורים על האלים עצמם וחלקם כחלק מטקסים מסורתיים.

בעבר, המונח בו השתמשו לתיאור המנהג היה טרנסווסטיזם, אבל היום הוא נחשב למיושן ופוגעני, וידוע כי אין בהכרח קשר בין קרוס דרסינג לטרנסג'נדריות או לנטייה מינית. קרוס דרסינג יכול להתבצע מתוך רצון לביטוי אישי או אופנתי, לצרכים בידוריים, כחלק משואו או מתוך איזשהו צורך פנימי. פעמים רבות, ההתלבשות הצולבת תישמר בסוד ותיעשה מתחת לחזות מגדרית "נורמטיבית", כמו במקרים של שימוש בהלבשה תחתונה נשית או בביינדר (פריט לבוש המשמש להשטחת החזה), ובמקרים אחרים הקרוס דרסר יעשה טרנספורמציה של ממש במטרה להיטמע בציבור מבלי שבכלל יבחינו במגדר המקורי שלו. זאת לעומת דראג קווין או קינגז, סוג של קרוס דרסינג למטרות שואו, שמבוסס על החצנה והעצמה של המאפיינים המגדריים.

קרוסדרסר. ShutterStock
פעמים רבות, ההתלבשות הצולבת תישמר בסוד ותיעשה מתחת לחזות מגדרית "נורמטיבית"/ShutterStock

אבל כמו שיש אנשים שעבורם זה באמת צורך עמוק ואמיתי, יש גם סיפורים על קרוס דרסינג מסיבות פרקטיות לחלוטין. רובן קשורות לאיסורים והגבלות שהוטלו על נשים, חלקן קשורות למלחמות ולצורך בהסוואה וחלקן - סתם מטופשות. קבלו רשימה חלקית בהחלט:

• במאה ה-15 הייתה זו ז'אן דארק שהובילה צבא שלם לניצחון בעודה לבושה במדים ושריון של גבר, מעשה שהפך לאחד האישומים נגדה בהמשך. גם כשהייתה בכלא, היא המשיכה ללבוש בגדי חייל ולא הסכימה ללבוש בגדי אישה. אחרי שהקריאו את פסק הדין נגדה, שכלל האשמות רבות נוספות, נאמר לה שאם היא תודה באשמה ותחזור להתלבש כמו אישה היא לא תועלה על המוקד. היא הסכימה, אך כעבור יומיים התכחשה להודאה באשמה וחזרה למדי החייל, דבר שהוביל לשריפתה בעודה בחיים.

• בתחילת המאה ה-19, כשהאוניברסיטאות סירבו לקבל נשים לשורותיהן, אישה בשם מרגרט קינג התלבשה כגבר על מנת להתקבל ללימודי רפואה. בתחילת המאה ה-20, סופרת בשם ויטה סקוויל-ווסט, שרצתה לטייל עם החברה שלה, לבשה מדים של חייל כדי להימנע מהטרדות הרחוב שהיו אז מנת חלקן הבלתי נמנעת של נשים שהעזו להסתובב לבדן.

• בסוף המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20, קבוצה של 11 תלמידות בית ספר ברוסיה ברחו מבית הספר והתחפשו לגברים כדי להצטרף לצבא הרוסי שלחם במסגרת מלחמת העולם הראשונה.
• אהוד ברק, בכבודו ובעצמו, התחזה לאישה במסגרת המבצע "אביב נעורים" שנערך בביירות ב-1973.

• ב-2015 נעצרו שני צעירים מרמת גן לאחר שהגבר, לבוש בבגדי אישה וחובש פאה, ניסה להתחזות לחברה שלו כדי לעשות פסיכומטרי במקומה.

• ב-2022, סוחר סמים שישב בכלא בפרגוואי לאחר שביצע שוד, התחפש לאישה על מנת לברוח מהכלא. אחרי שקיבל ביקור פרטי מאישה, וכנראה עם סיוע של כמה מהסוהרים, הוא החליף בגדים, לבש פאה ואפילו טרח למרוח לק, ויצא מהכלא באין מפריע, אבל תוך כמה שעות זוהה ונשלח בחזרה למאסר.

• באותה שנה בוצע טבח מחריד באילינוי, במצעד לרגל יום העצמאות האמריקאי, כאשר היורה מחופש לאישה כדי לא לעורר חשד וכדי להסתיר את הקעקועים שעל גופו. הוא הצליח להיבלע בקהל ולהיעלם אבל נתפס מספר שעות לאחר מכן.

• ואחרון וממש טרי: לפני כשבוע הודיע מושל טנסי שהוא מתכוון להגביל את הופעות הדראג ולאסור את קיומן במקומות ציבוריים כדי למנוע מילדים להיחשף לזימה ובידור מיני, כדבריו. כמה ימים לאחר מכן התפרסמו תמונות שלו מספר המחזור, מחופש למעודדת, עם פאה, חצאית ושרשרת פנינים. אופסי.
מסקנה: להיות אישה זה פחות מחשיד, זה הרבה יותר מעניין וזה ממש ממש פאן. בעיקר אם בכל הטפסים הרשמיים אתם עדיין מופיעים כ"זכר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully