דנית גרינברג. ניר פקין
ניר פקין

ההומור הסרקסטי בזוגיות שלכם עלול להיות גם מה שיסיים אותה

Sheee חו״ל

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 10:50

שיעור הגירושים רק ממשיך לעלות כל הזמן, וכל זוג שמתחתן צריך לקחת בחשבון שהוא עלול לסיים כחלק מהססטיסטיקה. אם רק היה אפשר לחזות מראש איזה זוג יתגרש ואיזה לא. ובכן, מסתבר שאפשר, ובוודאות של מעל 90 אחוזים

בארצות הברית, 2.5 מכל 1,000 אנשים מתגרשים מדי שנה. בעוד שהסיבה לכל התמוטטות מערכת יחסים מורכבת ומקושרת למספר עצום של גורמים רחבים יותר, פסיכולוגים הצליחו לאתר מספר התנהגויות שבפני עצמן נראה שיש קשר הדוק בינן לבין גירושים.

אחד המומחים המובילים בעניין הוא ד"ר ג'ון גוטמן, פרופסור אמריטוס לפסיכולוגיה באוניברסיטת וושינגטון שעשרות שנות מחקרים מאחוריו, כולם ממקודים בניסיון חיזוי גירושין וביציבות זוגית.
בספר שלו "מה מנבא גירושים?" שפורסם לראשונה ב-1993, הוא מתאר ארבע מהתנהגויות התקשורת הבעייתיות ביותר שיכולות לחזות את פרידתם של זוגות נשואים:

רוצים לדעת למה הם נפרדו? צפו בחתונמי עם מאי ומשה
המתנה המקורית ליום הולדת 40 של בעלה: סקס בשלישייה עם אישה נוספת
זה המינימום ההכרחי לסקס טוב: תכירו את חוקי הקוויקי החדשים


בוז: אי התייחסות לדאגותיו של בן הזוג ברצינות, כולל זלזול המתבטא במחוות כמו קריאה בשמות, סרקזם, הומור עוין, גלגול עיניים, לעג וכו'.

ביקורת: התקפות מתמשכות על האופי, האמונות, האישיות, המראה או המעשים של בן הזוג.

התגוננות: הכחשת אחריות כאשר פונים אליו בביקורת או לצורך ייעוץ.

התעלמות: התנתקות מתקשורת על ידי התעלמות.

גוטמן מכנה את הגורמים הללו בשם "ארבעה פרשי האפוקליפסה", שבעזרתם, בהתבסס על שבעה מחקרים שכללו מאות זוגות, גוטמן טוען שניתן לחזות בדיוק של למעלה מ-90% מי הזוגות שיתגרשו ואלו יישארו יחד.

"זוגות שאצלם מופיעים ארבעת הפרשים התגרשו בממוצע 5.6 שנים לאחר החתונה, בעוד שזוגות שסתם היו מנותקים רגשית, התגרשו בממוצע 16.2 שנים לאחר החתונה", הוא מסביר. לפי מחקריו, הגורם המכריע ביותר הוא זלזול, (שיכול גם להתבטא בהומור סרקסטי מדי) שכן זהו המנבא החזק ביותר לסיום היחסים. למרבה המזל, הוא זיהה כמה תרופות-נגד אפשריות לרעלן הזוגי הזה.

בטווח הקצר, הימנעו בשעת שיחה משימוש בהצהרות שמתחילות במילים "את"-"אתה" ולהקפיד שכל אחד יתאר את הרגשות והצרכים שלו בלבד. ככה יש פחות סיכוי שמי שיושב ממול ירגיש מואשם ומותקף, ובטווח הארוך יותר, חשוב לפתח תרבות של חיבה והערצה זה לזה.

עם זאת, כדאי לזכור שחיזוי של גירושים לא יכול להיקבע רק באמצעות הבנת הפסיכולוגיה, כי לסיכוי להתגרש תמיד יהיה קשר גם למערך שלם של גורמים תרבותיים, כלכליים ומשפטיים. למעשה, מאז המאה ה-19, שיעור הגירושים בארה"ב עבר מספר שיאים ונפילות שהיו להם קשר הדוק עם מגמות חברתיות רחבות יותר. השינוי הדרמטי ביותר בשיעורי הגירושים התרחש בשנות ה-70, כאשר במדינות רבות נעשה קל יותר להתגרש באופן חוקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully